Donasjonstråden.

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av AJ »

jhn skrev:Jeg må vel innrømme at jeg ikke ser den store forskjellen på å"be om" og med jevne mellomrom minne om at "bidrag mottas med takk", men vil legge til at jeg ikke ser noe galt i det.
Men jeg tror også, som ole m, at det er lettere for folk flest å bidra om man vet ståa.

Offentliggjøring av avtalen burde ikke være nødvendig, det kan fort føre til unødige diskusjoner mellom andre messedeltagere og arrangøren ol.
Det er ikke sikkert arrangøren heller er interessert i offentliggjøring av avtalen
Jeg ser godt forskjellen på å be om penger og minne om at de som ønsker å bidra har muligheten til det.
Har man ikke tiltro til at pengene brukes etter hensikten, er det jo bare å la være. Det er ingen her på MCsiden.no som vil ta kontakt med medlemmer og be om penger. Bare så det er slått fast. Følte faktisk behov for å understreke dette.

Unødvendig å nevne, men gjør det likevel: alle medlemmer har samme tilgang på forumet - til fri avbenyttelse 24/7/365 ;-).

Hva gjelder økonomi utelukker vi ikke henvendendelser til noen med tanke på sponsormidler. Men det er en annen skål.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av jhn »

Joda, jeg har tiltro. Bare så det er slått fast. Følte faktisk behov for å understreke dette. :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av AJ »

jhn skrev:Joda, jeg har tiltro. Bare så det er slått fast. Følte faktisk behov for å understreke dette. :knegg
Vel, vel... ;-)
:terge

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av evike »

Dette blir litt sammenlignbart med å gå rundt i et fly og spørre hva folk har betalt.
Noen har gjort en god deal, andre ikke.

Messearrangørene prøver å få til en god mix av forskjellige typer stands og samtidig fylle lokalet. De har forskjellige priser av en hel haug forskjellige årsaker.
Den veiledende prisen som står i prislista er ikke nødvendigvis sluttsummen, men KAN være det.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av dag-zzr »

Donasjon,bidrag, støtte til drift, be om dette, eller gjøre oppmerksom på at bidrag mottas med takk :thumleft
For meg er er formuleringen uvesentlig og ikke utidig eller masete.
Mitt bidrag til forumet både økonomist og "faglig" er beskjedent. Men jeg får sååå mye igjenn.
Det er så mye faglig og reflektert kunnskap som så mange medlemmer meget generøst deler med oss andre, ikke så opplyste medlemmer :redface
Setter vi dette opp mot hva f.eks et blad eller magasin koster i kiosken. JA- "smil du har gjort en god deal" :prf (sitat fritt tatt)
med en liten donasjon til MCsiden. Er heller ikke så opptatt av regnskapet til MCsiden eller Se og Hør (men det kjøper jeg jo ikke)

Tar det vel som en selvfølge at de fleste skjønner at det kreves og legges ned myye arbeid og tid på å holde forumet "alive and kicking" (nytt sitat)

Stor takk til dere medlemmer som beriker, men noen ganger IRRRITERER meg med deres innlegg. Takk til AJ og dere andre som jobber i kulissene.

For med er MCsiden verdens beste forum- mulig fordi jeg ikke kjenner til noen andre :yeyeye

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av Jarle »

Støtter forje svar.

Hvor hadde mcsiden vært uten dere som gjøre dette mulig.
Lykke til med videre drift av forumet, standen på mcmessen og andre aktiviteter.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Löwe
Innlegg: 42
Registrert: 13 mar 2012, 08:51
Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
Sted: Siggerud, Akershus

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av Löwe »

Regnskap, innsyn og andre prinsipielle krav.
Alltid lett å stille slike krav, mange ganger uten å ta inn over seg konsekvensen av å stille slike krav eller uten å være veldig interessert i resultatet.

Vi, for vår del, gir vår lille donasjon som takk for innsatsen og med ønske om at forumet lever videre i den form det har - og med de engasjerte og innsiktsfulle medlemmer det har. Den jobben gjør seg ikke selv, så takk til Moderatorer og andre ildsjeler.

Vi som er noe mindre innsiktsfulle, mindre erfarne og mindre skriveføre får bidra på vår måte - med stor glede og i full tillit om at alle midler blir vel anvendt og kommer til nytte.

Tusen takk så langt, og satser på en fin felles vei videre!

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av ole m. »

Löwe skrev:Regnskap, innsyn og andre prinsipielle krav.
Alltid lett å stille slike krav, mange ganger uten å ta inn over seg konsekvensen av å stille slike krav eller uten å være veldig interessert i resultatet.

Vi, for vår del, gir vår lille donasjon som takk for innsatsen og med ønske om at forumet lever videre i den form det har - og med de engasjerte og innsiktsfulle medlemmer det har. Den jobben gjør seg ikke selv, så takk til Moderatorer og andre ildsjeler.

Vi som er noe mindre innsiktsfulle, mindre erfarne og mindre skriveføre får bidra på vår måte - med stor glede og i full tillit om at alle midler blir vel anvendt og kommer til nytte.

Tusen takk så langt, og satser på en fin felles vei videre!
Hva mener du så er konsekvensene ved å sette opp et regnskap, og la folk som bidrar her få innsyn i dette?

Å lage et regnskap er ikke krevende, vi snakker her kun om å føre opp inntekter og utgifter i et regneark. Jeg tror AJ undervurderer konsekvensene ved ikke å gjøre nettopp dette, mangel på åpenhet er det som fort kan gi grobunn for mistillit. Dette er min mening, og er slett ikke noe krav. AJ får styre og herje akkurat som han vil for min del, dette var ment som gode råd og tips.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av ole m. »

AJ skrev:Jeg ser godt forskjellen på å be om penger og minne om at de som ønsker å bidra har muligheten til det.
Ja? Jeg ser ikke den forskjellen der jeg, må jeg innrømme. BUMPing av tråden og gjentagende påminnelser er snarere tigging og masing om penger i mine øyne.
AJ skrev:Har man ikke tiltro til at pengene brukes etter hensikten, er det jo bare å la være. Det er ingen her på MCsiden.no som vil ta kontakt med medlemmer og be om penger. Bare så det er slått fast. Følte faktisk behov for å understreke dette.

Man behøver ikke ta kontakt med enkeltmedlemmer direkte for at det skal være tigging, det klarer du fint i tråden her.
AJ skrev:Unødvendig å nevne, men gjør det likevel: alle medlemmer har samme tilgang på forumet - til fri avbenyttelse 24/7/365 ;-).
Ja, tror de fleste skjønner det.
AJ skrev:Hva gjelder økonomi utelukker vi ikke henvendendelser til noen med tanke på sponsormidler. Men det er en annen skål.
Gjør hva du vil, men jeg synes du bør respektere folk såpass at du i det minste klarer å føre oversikt over inntekter og utgifter, siden du maser om bidrag fra forumbrukerne her.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av AJ »

Du verden... :eh
MCsiden.no er et forholdsvis beskjedent nettsamfunn hvor en del medlemmer av og til bidrar med alt kr. 50,- til 500,-. Helt frivillig uten å kreve verken regnskap eller gi føringer på hva pengene brukes til.
Enkelte har riktignok vært svært generøse og bidratt med betydelig mer. Men hvem dette er overlater jeg til de det gjelder selv å offentlige sine bidrag - om de ønsker det.

Og for å være ærlig ole m., så tro jeg neppe din holdning til MCsiden.no og ønske om å donere blir noe annerledes uansett hvor mye regnskap jeg måtte legge fram på de få tusen kronene i bidrag medlemmene har gitt over ganske lang tid. Nok til å dekke domeneutgifter og innkjøp av premier og patcher i ulike sammenhenger. Og for ikke å glemme, muligheten til å delta på MC-Messa 2013 som en del av et det positive MC-miljøet her i landet. Det er vi faktisk ganske stolte av.

Jeg har merket meg at du ikke sjeldent er kritisk til MCsiden.no og er ofte kjapp med å svare på spesielt mine poster. Kjenner lusa på gangen. Har hatt noen sånne her tidligere også, serru...
Postene dine har også en undertone som jeg vet flere enn meg reagerer på.

Du må gjerne kjøre på og kverne så mye du har tid og lyst på dette og evt. andre ting du mener er kritikkverdig her på MCsiden.no, men med den tonen du har i postene dine, kommer ikke jeg til å ta deg særlig på alvor. Og jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du henger deg opp i dette med doneringen av småbeløp til et forum som utelukkende drives av idealisme. Det er jo ikke dine penger MCsiden.no bruker! Så at dette med bidrag fra enkelte medlemmer og at jeg "maser" og "tigger" ser ut til å plage deg såpass at du må skrive så mye om det som du gjør, undrer meg. Men det er vel slik med noen at de ligger og "vaker" for å finne ting de kan henge seg opp i på nettstedet de kanskje ikke egentlig liker, av en eller annen grunn... :dontknow

Nevner til slutt at jeg vet om flere forum i utlandet med med lignende donasjonsløsninger og hvor det aldri kommer opp spørsmål om hva forumledelsen bruker pengene til. Også på de forumene er mange som ikke donerer penger. Samtidig holder de kjeft om hva andres penger brukes til og hva forumadministrasjonen gjør med andres og ikke deres penger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av Kawasaki »

Jeg er en av dem som ikke har donert noe til denne siden. Var såååå nærme å gjøre det helt i starten,men av ulike årsaker lot jeg være. Kjøpte meg heller en RSV for pengene :knegg

Etterhvert så har jeg kommet lengre og lengre ifra tanken om å bidra,nettopp pga det et par stykker har vært så frimodig å uttale i det siste. Regnskap er en ting,det tar jeg ikke så nøye.Men jeg har også følelsen av at tråden blir bumpet i hytt og pine,og at det virker som tigging.

At AJ responderer på den måten han gjør i innlegget over,hjelper heller ikke. Ære være alle som ikke ser det,eller ser gjennom fingrene med det.

Men jeg ser det,og reagerer på det.Om det betyr noe for andre enn meg selv,vet jeg ikke. Men det betyr ikke så mye heller.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev: .... Var såååå nærme å gjøre det helt i starten,men av ulike årsaker lot jeg være. Kjøpte meg heller en RSV for pengene :knegg
Men da er du jo egentlig en ganske gavmild fyr ... RSV'en var vel ikke så billig?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:
Kawasaki skrev: .... Var såååå nærme å gjøre det helt i starten,men av ulike årsaker lot jeg være. Kjøpte meg heller en RSV for pengene :knegg
Men da er du jo egentlig en ganske gavmild fyr ... RSV'en var vel ikke så billig?

Det er jo tanken som teller,er det ikke?

Hadde jeg ikke kjøpt RSV'en ,så kunne jeg hatt stand på MC-messen,og kanskje hatt penger til overs :P :p
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av ole m. »

AJ skrev:Du verden... :eh
Vart du skræmt no? Jeg vet ærlig talt ikke om jeg skal svare deg eller ikke, måten du har svart på er ganske oppsiktsvekkende, spesielt med tanke på at dette er fra ledelsen av forumet… Men det er kanskje sånn at man ikke skal stille spørsmål rundt forumet her, og slett ikke til kommentarer fra lederen?
AJ skrev:MCsiden.no er et forholdsvis beskjedent nettsamfunn hvor en del medlemmer av og til bidrar med alt kr. 50,- til 500,-. Helt frivillig uten å kreve verken regnskap eller gi føringer på hva pengene brukes til.
Enkelte har riktignok vært svært generøse og bidratt med betydelig mer. Men hvem dette er overlater jeg til de det gjelder selv å offentlige sine bidrag - om de ønsker det.
Tror du har misforstått meg, jeg har aldri ment at man skal offentliggjøre hvem som gir hva.
AJ skrev:Og for å være ærlig ole m., så tro jeg neppe din holdning til MCsiden.no og ønske om å donere blir noe annerledes uansett hvor mye regnskap jeg måtte legge fram på de få tusen kronene i bidrag medlemmene har gitt over ganske lang tid. Nok til å dekke domeneutgifter og innkjøp av premier og patcher i ulike sammenhenger. Og for ikke å glemme, muligheten til å delta på MC-Messa 2013 som en del av et det positive MC-miljøet her i landet. Det er vi faktisk ganske stolte av.

Jeg har merket meg at du ikke sjeldent er kritisk til MCsiden.no og er ofte kjapp med å svare på spesielt mine poster. Kjenner lusa på gangen. Har hatt noen sånne her tidligere også, serru...
Hva min holdning til MCsiden er vet du fint lite om, og jeg synes du burde holde deg for god til å komme med slike hentydninger. Som leder av MCsiden må du tåle å få kritiske kommentarer. Det er brukere her som bla har påpekt brudd på åndsverksloven når det gjelder bilder som lastes opp og kan brukes av dere vederlagsfritt, uten at du/dere tar notis av det, eller gjør noe forsøk på å rette det opp. «Kjenner lusa på gangen. Har hatt noen sånne her tidligere også, serru…». En fantastisk kommentar fra ledelsen på MCsiden.no, den taler i grunnen for seg selv…
AJ skrev:Postene dine har også en undertone som jeg vet flere enn meg reagerer på.

Virkelig? På vegne av vanvittig mange, lissom… Da synes jeg du skal gå gjennom postene mine, og vise meg der du mener det er undertoner som fler enn deg reagerer på.
AJ skrev:Du må gjerne kjøre på og kverne så mye du har tid og lyst på dette og evt. andre ting du mener er kritikkverdig her på MCsiden.no, men med den tonen du har i postene dine, kommer ikke jeg til å ta deg særlig på alvor. Og jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du henger deg opp i dette med doneringen av småbeløp til et forum som utelukkende drives av idealisme. Det er jo ikke dine penger MCsiden.no bruker! Så at dette med bidrag fra enkelte medlemmer og at jeg "maser" og "tigger" ser ut til å plage deg såpass at du må skrive så mye om det som du gjør, undrer meg. Men det er vel slik med noen at de ligger og "vaker" for å finne ting de kan henge seg opp i på nettstedet de kanskje ikke egentlig liker, av en eller annen grunn... :dontknow
Igjen, vis meg hva du mener, og hva slags tone jeg har i postene mine. Og igjen: Ja, jeg har vært kritisk til bruken av bilder som lastes opp her på siden, siden dette bryter mot norsk lovgivning, men dette forholdet synes tydeligvis du er helt greit? Dette er vel de to gangene jeg har kritisert MCsiden.no, så får man vurdere om dette gjør at jeg fortjener den typen ord som du presterer her.

Og, når det gjelder regnskap er det et tips om forbedring til deg/dere, regnskap er noe alle seriøse aktører fører. Og, jeg kommenterer når jeg mener du sier noe som er uriktig, som at du mener du ikke tigger, siden jeg er av motsatt oppfatning. Det kommer jeg til å fortsette med. Skal man ikke skrive og diskutere på et forum? Eller er dette bare et koseforum, hvor alle må ha samme oppfatning om ting?

Du snakker om en tone/undertone jeg har i mine innlegg, men har du sett litt på hva du selv skriver her? Forventer du selv å bli tatt seriøst, med de hentydningene og påstandene du hiver ut?
AJ skrev:Nevner til slutt at jeg vet om flere forum i utlandet med med lignende donasjonsløsninger og hvor det aldri kommer opp spørsmål om hva forumledelsen bruker pengene til. Også på de forumene er mange som ikke donerer penger. Samtidig holder de kjeft om hva andres penger brukes til og hva forumadministrasjonen gjør med andres og ikke deres penger.
Jeg donerer selv penger til forum som jeg synes fortjener det. Så vet du det.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Donasjonstråden. MC-Messa 2013 - morsomt! Men det koster

Legg inn av AJ »

ole m. skrev: Vart du skræmt no?
Oh... :8-[
Ble livredd, gitt...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar