Vurderer tur i sommer, trenger tips!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av lasse_hansen »

Hei sann folkens.

Jeg, kona og tdm'en vurderer å ta en tur til tyskland, og videre enten til italia, eller frankrike og spania. Noen som har noen tips? Har aldri vært lengere enn langt nede i sverige med sykkelen tidligere, det kan jo som sagt ha noe med at jeg fikk sykkel, og sykkel lappen sommeren 2011. ;)
Men er det noe spesielt jeg bør tenke på ved en slik tur, foruten pass og sånt?
Hvor er det mest populært for mc folk å dra hen av disse stedene?
Setter stor pris på tips og innspill ifra folket her, som kanskje tilogmed noen av dere har vært ute på en slik tur tidliger?

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av Mysterion »

pass og visa :D
skal selv tvers igjennom europa til sommeren med ninjan. sarpsborg - Bormio (italia)
Alpene er noe som anbefalles på det varmeste....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av lasse_hansen »

Hvilken rute velger du da, oslo - kiel med båt, eller kjøre omtrent hele veien? Hvor lang tidvregner du sånn ca ned? Motorvei, annen vei? Trenger info og tips

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av tagesk »

Strekningen Oslo - Kiel langs vestkysten av Sverige er helt uvanlig kjedelig.
Broen er kul, veldig stilig, men neppe verdt det (medmindre man har bro-fetish).
Jeg anbefaler båten.

Dersom målet er Tyskland, da er saken grei.
Men om målet er Alpene, da anbefaler jeg toget fra Hamburg til Munchen.
Kult å kjøre én gang på Autobahn, men det er 800 lange kilometer.

Alle som beveger seg lenger sør er velkommen til lunch eller middag her i haven hos meg.
Hvor? Toscana!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av lasse_hansen »

Planen hittill er å ta båten til kiel, evt kjøre fjennom sverige, og ende opp i tyskland. Så går turen videre til frankrike, spania, eller italia. Etter å ha kommet til tyskland, skal ihertfall resten av turen kjøres på sykkelryggen :knegg

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av JanK »

lasse_hansen skrev:Etter å ha kommet til tyskland, skal ihertfall resten av turen kjøres på sykkelryggen :knegg
Hvis tyskland bare er en transportetappe vil jeg varmt anbefale autozug. Autobahn er dryg, selv med bil. Bedre å ankomme målet uthvilt, ikke er det særlig dyrere heller..

http://www.dbautozug.de

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av Mysterion »

er man på mc ferie så er man på mc ferie... mange fine veier å kjøre i tyskland... liker du høy hastighet er autobahn artig....
Sveriger er som sagt gørr kjedelig, men det er og ferja og du drar alene....
+ det er ofte promillekontroll når du kjører av ferja i kiel...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av Svolp »

Jeg skal østerike, sveits, italia og frankrike i sommer... Nå er det nattatid, kommer tilbake med info i løpe av helga eller uka :janikk
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Lis
Innlegg: 41
Registrert: 04 des 2009, 23:26
Motorsykkelen din: Ingen, har hatt XJ og FZ6S
Sted: Ålesund
Kontakt:

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av Lis »

Min bedre halvdel og jeg har vært på en del turer nedover Europa, og har lagt ut mange bilder og turbeskrivelser på hjemmesida vår. Der har vi også laget en side med tips og erfaringer som du kanskje kan ha nytte av. God tur, eller i første omgang: kos deg med planleggingen!
Lis
Yamaha FZ6S Fazer 2006
http://remvik.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av Fidel »

Du skal tross alt på MC-tur, ikke båt- eller togtur. Banking nedover Tyskland er en del av opplevelsen for å nå reisens selvfølgelige mål, som er Italia :-) Mange bra MC-folk i Mandello del Lario (Guzzi-fabrikken ligger der ;-) ved Como-sjøen. Billig overnatting - men litt lite av det, så book i forveien. Google "Mandello del Lario" så finner du det du trenger. Anbefaler Mamma Ciccia til ca 40 euro pr pers pr natt. Pass på at du ikke havner i turistfellene i Como by, bare... Mange fantastiske ruter ned til Mandello, og mye kult å se i omegnen!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av Lauri »

Hva med hjemlandet og vestlandet??

- kommer akkurat fra (bil-)reise fra Bergen til Røldal med retur. Mange veger å velge i og storslått natur. Norge er rått :thumleft og flott!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av ZZR-Tom »

Vist målet er italia og en har lyst å komme fort ned der så anbefaler eg autozug.
På Autobahn så trur eg det er lurt å ikkje rekne med meire en 10mil i timen ink pangzin,matstopp og andre div små stanser.
Å ligge å vri rulle til max på autobahn er morsomt...... ei lita stond, så blir det enormt kjedligt og når dok kjem fram til munchen eller andre plasser ved foten av alpane utpå kveldingen er dok nok sletne og det er rett inn på hotell.
Autozug fer på kvelden fra hamburg/berlin og en våkner opp i Munchen/innsbruck/villach eller italia tideligt om morningen og klar for kjøring.Minuset med toget er at det er kun et steinkast(eller 40) fra kiel til hamburg og det kan bli lenge å vente på toget, men prismesig så trur eg ikkje det er så så spesielt stor forskjell på å kjøre ned eller å ta toget.

Trafikk ulykker og veiarbeid er med på å dra ned gjennomsnitts farten og av og til ganske betreaktligt og på autobahn er det ikkje mykje å sjå på men det er i grunn bra siden fokusen må vere på trafikken.

På autobahn så er generelt alle i trafikken flinke til å følge med både framover og bakover. Men ver obs på at når en ligger i høgre felt så kjem trafikken enormt fort oppi rævo.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av ZZR-Tom »

Lauri skrev:Hva med hjemlandet og vestlandet??

- kommer akkurat fra (bil-)reise fra Bergen til Røldal med retur. Mange veger å velge i og storslått natur. Norge er rått :thumleft og flott!
Er fra vestlandet og har bere en dagstur tur/retur fra geiranger og trollstigen. Vestlandet er bra for MC kjøring, men det er nok ikkje i nærheten av Alpene. Og så er det mukje meir breiare veier i alpene en på vestlandet og for å ikkje nevne opplevelse lysten for å sjå verden :prf
Bilde
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av LordShaft »

Det er så sinnsykt å se på de veiene der :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vurderer tur i sommer, trenger tips!

Legg inn av tagesk »

Mysterion skrev: + det er ofte promillekontroll når du kjører av ferja i kiel...
eh - vel. :8-[
10 minutter efter at du forlater fergen er du på Autobahn på en strekning med fri fart.
Om du ikke passerer en promillekontroll bør du kanskje holde deg på fergen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar