MCmekaniker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MCmekaniker

Legg inn av Snikkeren »

@pelsen: Ja, jeg er klar over det. Men det burde vært en tittel.
Driver man med styrkeberegning, så burde man kunne dokumentere kompetansen sin. Og hadde man f.eks. hatt tittelen Ingeniør Bygg, så hadde man visst at du hadde rett kompetanse.

Og hva er egentlig en ingeniørjobb? Der tror jeg man kan få mange forskjellige svar alt etter hvem man spør.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCmekaniker

Legg inn av jhn »

jhn skrev:Hva er forskjellen på en sivilingeniør og en (militær? :lol ) ingeniør?
Prøve mæ på et svar sjøl, Høyskole / Fagskole?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MCmekaniker

Legg inn av pelsen »

Snikkeren skrev:@pelsen: Ja, jeg er klar over det. Men det burde vært en tittel.
Driver man med styrkeberegning, så burde man kunne dokumentere kompetansen sin. Og hadde man f.eks. hatt tittelen Ingeniør Bygg, så hadde man visst at du hadde rett kompetanse.

Og hva er egentlig en ingeniørjobb? Der tror jeg man kan få mange forskjellige svar alt etter hvem man spør.
Ingeniørjobb kan være så mangt :D
Men du har ikke noe mindre dokumentasjon på utdanningen selv om ingeniør ikke er en tittel. Som nyutdannet er vitnemålet vesentlig, etterhvert som CV'n vokser blir jobberfaringen mer vesentlig.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: MCmekaniker

Legg inn av JK95 »

Jo da, denne uka har vært helt konge den ;-) Kjempegrei gjeng jeg jobber med, og ti minutters gåtur til og fra jobb :[-o< Har kansje ikke vært så mye skruing som jeg hadde sett for meg på forhånd, men dette forklares i at hele butikken skulle "overhales" til et hawaii-party de hadde i går natt :\m/: En tradisjon de har, kan sikkert forklare nærmere hvis det skulle være av innteresse :knegg Jeg har riktig nok laget en scooter av to, noe som viste seg å innebære forferdelig mange skruer :doh
Jeg kan legge til, siden dere allerede er på temaet, at jeg også har vurdert ingeniørutdanning etter lærlingetiden, men jeg er stadig usikker :-k Utdanning er virkelig ikke enkelt :mk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCmekaniker

Legg inn av LordShaft »

ingeniør utdannelse er ikke dumt å fortsette med. Og at du opparbeider deg praksis i forkant er gull verdt. Jeg vet at ingeniører som har praktisk bakgrunn er mye bedre en de som bare har teoretisk bakgrunn.

Men husk også at det kan være veldig tungt å komme seg tilbake på skolebenken etter å ha vært i jobb. Du har vent deg til lønn og en levestandard som du gjerne må gi avkall på når du skal tilbake på skolebenken. Jeg vet ikke hvor flink du er å spare. Men dette kan være veldig gunstig med tanke på at du slipper en del studielån.

Utdanning er adri enkelt, men tenk framover og husk at du skal trives med det du gjør. Det er uten tvil det aller viktigste :-)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCmekaniker

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:. ....Jeg vet at ingeniører som har praktisk bakgrunn er mye bedre en de som bare har teoretisk bakgrunn.
:-)
Litt i overkant kategorisk uttalelse, det der? Som prosjektleder for restureringen av ei stor gammel trebygning f.eks, så kan det tenkes at det e en stor fordel med mye praktisk erfaring.
Men skal man styrkeberegne noe som skal bygges, ei bro f.eks. så e det kanskje ikke like viktig med mye praksis.
De uten praksis har en litt mere teoretisk bakgrunn, som heller ikke skal kimses av

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MCmekaniker

Legg inn av Snikkeren »

Siden du nevner styrkeberegning av bro, så kan jeg svare litt på det siden det er noe jeg driver med på skolen.
Jeg vil påstå at det å ha praktisk erfaring faktisk betyr en del. Da vet man bedre hvilke løsninger som fungerer i praksis, ikke bare på papiret.

Har vært borti arkitekter som ikke skjønner hvorfor man ikke kan gjøre ting akkurat som h*n har tenkt før h*n har kommet på plassen og fått forklart i detalj hvorfor. Så praksis betyr en god del for en fremtidig arbeidsgiver.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCmekaniker

Legg inn av jhn »

Mulig du har rett, Snikkeren, men hvis det e så stor kvalitetsforskjell, så e det et merkelig lite fokus på dette.
De to eksemplene æ brukte, ble plukket ut av lufta litt på sparket, men poenget mitt var at enkelte prosjekt stiller høyere krav til ingeniørens teoretiske kunnskaper enn praktiske.
Æ har jobba i mange år i byggebransjen og har møtt på fagskoleingeniører som var ubrukelig både praktisk og teoretisk.
Men det har vel alltid vært litt "skuling" mellom høyskole- og fagskole-utdannede

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MCmekaniker

Legg inn av Snikkeren »

Nja, jeg har ikke noe imot høyskoleingeniører kontra fagskoleingeniører.

Det jeg vil fram til er at har man praktisk erfaring blir man valgt framfor en uten praktisk erfaring. Dvs at er du høyskoleingeniør, men også har fagbrevet, så får du deg lettere jobb enn de som kommer fra almennfag.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCmekaniker

Legg inn av jhn »

Det stemmer nok sikkert. Æ synes bare at å si "Jeg vet at ingeniører som har praktisk bakgrunn er mye bedre en de som bare har teoretisk bakgrunn" blir litt feil
Ang. Høyskole vs Fagskole, så vet at det innenfor enkelte Høyskolemiljøer har vært jobbet for å fjerne Navigatør utdannelsen fra Maritim fagskole, :scratch av uante årsaker. :scratch
Men det har visst roet seg nå.
Det ville tilsvare å fjerne ingeniørutdannelsen fra Teknisk fagskole. Merkelig sak

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCmekaniker

Legg inn av LordShaft »

Det er kanskje ikke politisk korrekt å si at folk med praktisk bagrunn har bedre evne til å forstå, tenke kreativt og er løsningsorientert på et helt annet nivå en hva en teoretiker er.

Jeg har vært borti ingeniører og arkitekter innen flere fag. Å det er klasseforskjell på de som har praktisk erfaring fra tidligere.
Der vil alltid være noe som bekrefter unntaket dog :D

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MCmekaniker

Legg inn av Intruder »

En ingeniør i kommunen her hadde ansvaret for å bestille skilter til rundkjøringa i Moelv var klar...
Kanskje var han blitt så trøtt og lei ensporede dager,for han glemte hele greia.Og der sto de
med ei rundkjøring som ikke kunne brukes før to uker etter skjema,,,klin kokos kokos kokos :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCmekaniker

Legg inn av ArcticTiger »

Intruder skrev:En ingeniør i kommunen her hadde ansvaret for å bestille skilter til rundkjøringa i Moelv var klar...
Kanskje var han blitt så trøtt og lei ensporede dager,for han glemte hele greia.Og der sto de
med ei rundkjøring som ikke kunne brukes før to uker etter skjema,,,klin kokos kokos kokos :prop:
Han var med andre ord en....ingentingjør :thumleft Tru hva slags skolegang han hadde :-k

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCmekaniker

Legg inn av mekkern »

Han var nok OVERingentingjør..mye rart i kommunene.. vi har en avdelingsinentingjør som egentlig er bilmekaniker.. :rofl:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MCmekaniker

Legg inn av Intruder »

Utdanning,går rykter om at han strøk ihvertfall på søndagsskolen iallfall.. :-k ..Sikkert mye bra ingeniører ! :thumleft
Men alle gjør feil,jeg har selv gjort feil....det var i 1966,jeg husker ikke hva hun het.. :lol .....(Wesensteen)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar