Norden rundt!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Norden rundt!

Legg inn av Svolp »

Javel godtfolk...
Som jeg har nevnt tidligere skal jeg kjøre alpene i sommer sammen med en kompis. De venna jeg har som kjører sykkel er enten stort sett blakke eller alt for sløve til og dra på skikkelg langtur. Derfor blir det i tilegg til alpetur en egotur på meg. Norden rundt(les: fastland). Norge, Finland, Sverige og Danmark skal kjøres i juli mnd. Alpene blir gjort i midten av August men det blir en annen tråd og historie.

Jeg har ganske god kontroll på hvordan Norge skal kjøres. I fjor kjørte jeg til lofoten og jeg har bestemt meg for og nesten kjøre samme rute opp dit. Bruker http://www.map24.com(Nokia map) som ruteplanlegger. Av alt som finnes av programmer er dette det desidert beste og bruke syntes jeg. Hva kjøreturen nordover i Norge angår vil det inneholde Lindesnes Fyr, Setesdalen, Suleskarvegen, Haukelifjellet, Vestkapp, Geiranger, Trollstigen, Sognefjorden, Hol-Aurland, Helgelandskysten, Lofoten, Nordkapp, Karasjok og Kautokeino for og nevne noe.
Starten på turen, asså Norge viser seg og havne på ca 3800 km!

Bilde

Jeg oppretter tråden fordi jeg ønsker innspill, råd og tips om rutevalg og tips om innlosjeringer i inn og utland for de av dere som har kjørt et stykke nordover. Tidligere har jeg lagt meg inn på vandrehjem og det fungerer ypperlig. 100-150kr døgn inkl frokost. Spanderer på meg hotell når jeg er ekstra sliten :janikk

Som dere ser på kartet er Norge så og si i boks men er det noe jeg har glemt gi lyd. Jeg lurer egentlig mest på hva er det og se og oppleve i finland fra Kautokeino og sørover innover mot Sverige?
Alt av tips, trips råd og menigner tas i mot med stor takk :prop:

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Norden rundt!

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg ser du har lagt turen i en lang bue utenom der jeg bor :-k ......... Like greit det kanskje, så slepper jeg å re opp en seng til deg, og kan ete opp all grillmaten og drekke opp allt ølet sjæl :knegg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Norden rundt!

Legg inn av jhn »

ArcticTiger skrev:Jeg ser du har lagt turen i en lang bue utenom der jeg bor :-k ......
Gjør ikke de fleste det egentlig? Har du tenkt over årsaken til det? Var det sånn før du flyttet dit også :scratch
:lol
Svolp spurte :
"Jeg lurer egentlig mest på hva er det og se og oppleve i finland fra Kautokeino og sørover innover mot Sverige?"
Det e det kjedeligste området i hele skandinavia du nå beveger dæ inn i, så mitt råd må være å kjøre fra Kautokeino til Skibotn. Da kan du jo ta veien innom Arctic Tiger likevel, og drikke ølet og spise grillmaten hans.
Det e nok sikkert en smaksak, men æ synes det e vannvittig kjedelig å kjøre i nord-Sverige. Hvis du ikke vil kjøre Norge sørover, kunne det kanskje vært bedre å kjøre via Karasjok og sørover i Finnland, Inari, Ivalo, Rovaniemi og kanskje kysten nedover til Vasa, og båt til Sverige?
Sist redigert av jhn den 18 feb 2012, 19:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Norden rundt!

Legg inn av Snikkeren »

Hvis jeg er hjemme når du skal utover på Vestkapp, så slår jeg gjerne følge. Og skulle du trenge overnattingsplass, så har vi gjesteseng. :thumleft

Du får sende en PM når du vet når du er i området hvis det er interessant.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Norden rundt!

Legg inn av Svolp »

ArcticTiger skrev:Jeg ser du har lagt turen i en lang bue utenom der jeg bor :-k ......... Like greit det kanskje, så slepper jeg å re opp en seng til deg, og kan ete opp all grillmaten og drekke opp allt ølet sjæl :knegg
Hehe...

Jeg lover at det var helt tilfedlig ArticT ;e
Tar selvsagt en svingom innom narvik, hvis det passer med deg når jeg er på vei oppover :janikk
Jeg er både flink te og spise grillmat og drekka øl så jeg skal nok klare og bidra med litt hygge skal du se.. :skriver
jhn skrev:Svolp spurte :"Jeg lurer egentlig mest på hva er det og se og oppleve i finland fra Kautokeino og sørover innover mot Sverige?"
Det e det kjedeligste området i hele skandinavia du nå beveger dæ inn i, så mitt råd må være å kjøre fra Kautokeino til Skibotn. Da kan du jo ta veien innom Arctic Tiger likevel, og drikke ølet og spise grillmaten hans.
Det e nok sikkert en smaksans, men æ synes det e vannvittig kjedelig å kjøre i nord-Sverige. Hvis du ikke vil kjøre Norge sørover, kunne det kanskje vært bedre å kjøre via Karasjok og sørover i Finnland, Inari, Ivalo, Rovaniemi og kanskje kysten nedover til Vasa, og båt til Sverige?
Høres bra ut, slik du ser på kartet tenkte jeg bare og "fise" gjennom Finland for og komme meg over te Karesuando i Sverige og fortsette ned langs østersjøen hvis det ikke var noe og se nord i finland. Jeg skal forresten innom Katthult, der Emil holdt til. Har googla det litt og katthult med gardshus og snikkerbu er blitt museum og er ikke så langt unna Mariannelund. :skriver
Hvis nord-Finland er traust, noen som har noen erfaringer av serverdigheter og plasser og få med seg i Sverige?
Snikkeren skrev:Hvis jeg er hjemme når du skal utover på Vestkapp, så slår jeg gjerne følge. Og skulle du trenge overnattingsplass, så har vi gjesteseng. :thumleft
Du får sende en PM når du vet når du er i området hvis det er interessant.
Høres kanon ut.. Er ikke vond og be så hvis det passer så høres det kanon ut :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Norden rundt!

Legg inn av Svolp »

Hvis det skal være noe fart i tråden bør jeg kanskje lage litt røre sjøøl...
Jeg nevnte at ruta i Norge var ganske grei men med kartet som er lagt ut er det ikke så lett og se ruta. Tar og legger ut ruta litt bit for bit så kan dere komme med tips eller anbefalinger av steder jeg bør få med meg. Dere forumister er jo ganske spredt rundt om kring så kanskje noen kjenner til en hemmelighet eller to som er verdt og kjøre? :skriver

Har også Bestilt Sverige sin "MC-kartan Sverige" som er Sveriges svar på det Norske cappelen kart, MC-kart Norge som sikkert alle kjenner til. Har begynt på Sverige også men ligge lite informasjon om hva som er verdt og se så gleder meg til boka.

Det ble forferdelig dårlig bilder men får ikke lagt ut med høyere oppløsning.... Tips folkens???

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

:prop:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Norden rundt!

Legg inn av tagesk »

Svolp skrev:Tar og legger ut ruta litt bit for bit så kan dere komme med tips eller anbefalinger av steder jeg bør få med meg.
Vi skal følge samme ruten selv, more or less, i siste halvdel av juli. Vi kjører til Helsinki og derefter oppover, besøker folk i Rovaniemi, Nordkapp, og derefter hele kysten nedover til KrSand. Naturligvis, derefter kjører tvers over Kontinentet for å komme hjem, men det er så kjedelig at det snakker vi ikke om.
Men vi tar nok Hamarøya heller enn Lofoten; vi har tross alt bodd 25 år i Nord Norge.ø

Eller med andre ord: Vi er flere som er intessert i info langs denne turen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Norden rundt!

Legg inn av Dexter »

Når ser du for deg å kjøre denne turen?
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Norden rundt!

Legg inn av Svolp »

Dexter skrev:Når ser du for deg å kjøre denne turen?
Turen skal gå gjennom Norge, via Finland, ned østkysten av Sverige og over til Danmark og hjem til Norge via båt.
Hvis alt går etter planen(Litt uklart med jobb ennå) blir det startdato Lindesnes Fredag 13.07.12 med retur Stavanger senest 30.07.12 :skriver
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Norden rundt!

Legg inn av Dexter »

Da kan det kanskje hende at våre veier krysses. Vi skal kjøre følgende tur som vil starte fra Kongsberg 10. juli og avsluttes ca. 22. juli

Ruta:
20120105112019208.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Norden rundt!

Legg inn av Dexter »

Dette er jo en svææært grov utgave av ruta da, men det blir ikke så ulik. Ringen rundt lofoten og vesterålen er fordi vi skal kjøre litt rundt i hele det området. Jeg skal besøke slekt osv. og vise frem det beste av hva dette området har å by på :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Norden rundt!

Legg inn av Svolp »

Kult..

Du skal også kjøre Helgelandskysten oppover til Bodø?
Siden du er passe godt kjent på Lofoten kom gjerne med tips hvis det er noen "must" see steder :)
Kanskje en treffes på vegen, hadde vært artig og hilse på :)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Norden rundt!

Legg inn av joo »

Vi drar omtrent samme ruta i sommer, med unntak at vi starter fra østsida av Langfjella og kommer ned over Røldal før vi penser inn på løypa di.

Når det gjelder Lofoten så ser jeg at du kjører hovedvegen og ikke tar med deg nordsiden av øyene... ikke bra. På nordsida er de aller flotteste hvite sandstrendene, bare ikke så mange badenymfer da...
Etter Ramberg, før Nappstraumen kan du ta den korte svippen ut til Vikten (Sandneset). Vakkert på Lofotens ville måte der. Et kjent glassblåseri lå der før, er kanskje ennå der...
Etter Leknes (ca 8 km) må du gjøre den korte stubben ned til Tangstad (står Tangvåg på noen kart). Da står du i fjæra og ser opp på Himmeltind. Nesten 1000m rett opp av havet! Så tar du med de korte stubbene ut til Unstad eller Eggum (eller begge) hvis været er bra. Bare noen små snutter begge to. (Slekta mi har opphavet i dette området)

3-4 km etter Borge tar du selvsagt ytre veg rundt Kvalnes (996) istf E10. Bare ei mil lenger.
Ville også kjøre yttersida av Gimsøya (861/862). Tror faktisk ikke jeg har kjørt der sjøl, men skal i sommer. Igjen få kilometer ekstra.

Austvågøya, nordsløyfa der også? Etter Svolvær ta av ved Vestpollen og rull yttersida til Fiskebøl...?

Og:
Du kjører vel nedenom Nusfjord, helst overnatte der?
Henningsvær er naturlig middagsstopp med god tid.

Er været bra bør man bruke noen dager bare på lille Lofoten, er været dårlig blir det ikke så stas. Men du har jo vært der så dette er vel kjent for deg ;-)


Ser du satser på å hoppe over Vesterålen. Hvis du skulle ombestemme deg og ta ferga fra Fiskebøl til Melbu kjører du yttersida an Hadseløya selvsagt. Yttersida av Langøya også etter Stokmarknes. Da ser du Ræka på andre sida av fjorden oppover. Så må man bare stikke ut til Nyksund. Passerer et lite fuglefjell helt kloss i vegen før Nyksund.
Kjørt Andøya? Østsida opp til Andenes, så vestsida halvvegen nedover igjen med Bleiksøya ute i havet.

Vi skal ikke videre nordover enn dette, jeg mener man har tatt det flotteste da! Så kan du istf dra innover til Narvik og drikke opp ølet til ArcticTiger og heller ta ferga til Bognes. Hamarøya og Saltfjellet er bedre enn nordlige deler av Sverige... Så kanskje stille østover Junkerdalen - Arjeplog og ned mot Bottenviken? Her vet jeg ikke helt... Men som nevnt; heller Vesterålen enn Nord-Sverige.

Håper du får noen tips om Helgelandskysten. Jeg tenker vi kjører ytterleia en del, men ikke hele vegen. Blir jo et langt fergepes. Eller kanskje ikke? Tips tips tips?

Vi skal ha mulighetene for midnattsol på turen innover Lofoten forresten. Planlegger å ankomme Andenes senest 15 juli. Syntes midnattsolmulighetene er viktige når man skal vise fram der man kommer fra :jada: Bare været blir bra, bare været blir bra, bare været blir bra, bare...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar