Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av fikse »

Skal ikke nevne 1 ord om hvilken sykkel dette gjelder.... :D

Men altså:
Motor kjørt 6000KM. Kjørt av 1 voksen. 125 cc 4t, produsert Mai 2011. Oljeskift etter service (1000 og 5000KM), i tillegg til 2 oljeskift med innkjøringsolje for MC før 1000KM service. Altså foreløpig 4 oljeskift, alle med filterskift. Filtre er originale, olje er innkjøringsolje (på de 2 første skift) som overholder kravene til motorprodusenten, på service er det brukt 10W40 delsyntetist olje, anbefalt av motorprodusent. Motorens oljekapasitet er 1.5 liter.

Ved ca 4000 KM begynte den å bruke olje. Ingen lekkasje, har ikke merket noe unormal røyk/lukt fra eksos.

Foreløpig virker det som at oljeforbruk er på rundt 2 liter per 10.000KM, muligens økende, vanskelig å si foreløpig.

Forhandler avviser reklamasjon på dette, med at forbruk er normalt. Forhandler mener at motor kanskje ikke er ferdig innkjørt. Jeg er uenig i begge deler.

Hva er rett?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av ArcticTiger »

Hmm. Jeg har inntrykk av at moderne mc (og bil) motorer praktisk talt ikke forbruker motoroje. Ingen av de jeg har bruker noe iaffal. De er gått fra 20.000 til 50.000 km.
Hvis den ennå ikke er innkjørt, skulle den ikke da ha brukt olje siden den var ny?

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av bergenser83 »

er nok innenfor. i manualen på vår nye bil står det noe sånt som at normalt forbruk er opptil 5 dl pr 1000 km, den bruker ikke en dråpe, men det spørs kanskje på kjøringen.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av fikse »

ArcticTiger skrev:Hmm. Jeg har inntrykk av at moderne mc (og bil) motorer praktisk talt ikke forbruker motoroje. Ingen av de jeg har bruker noe iaffal. De er gått fra 20.000 til 50.000 km.
Hvis den ennå ikke er innkjørt, skulle den ikke da ha brukt olje siden den var ny?
Sist gang jeg hadde et kjøretøy som faktisk brukte litt olje var en gammal Peugeot 505. Det er 20 år siden... Ingen andre nyere kjøretøy jeg har hatt fingrene i, har brukt olje så mye at det har vært behov for etterfylling før neste service. Bilen vår nå bruker en god halv liter på ca 20.000KM, noe jeg oppfatter som helt normalt på en moderne motor.

Jo, jeg og synes at den burde brukt olje fra den var ny, om den ennå ikke var innkjørt. Men det gjorde den altså ikke. Fulgte nøye med forbruket de første 3.000KM og vel så det, men når nivået forholdt seg uforandret så ble jeg litt slappere på å sjekke, inntil jeg fikk varsel om lavt oljenivå ved 4-4.500KM, altså 3.500KM siden sist oljeskift.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av fikse »

bergenser83 skrev:er nok innenfor. i manualen på vår nye bil står det noe sånt som at normalt forbruk er opptil 5 dl pr 1000 km, den bruker ikke en dråpe, men det spørs kanskje på kjøringen.
Det var forsåvidt et høyt tall for å være bilmotor (?), men uansett: Kan tall fra en bilmotor med 15-20 ganger så stort volum og 2-4 ganger så mye oljekapasitet, sammenlignes med en 125cc? Er ikke sarkastisk elns, jeg bare undrer.

Har forresten hatt flere Honda CB100 4t i familien, uten at jeg kan huske at det noengang var snakk om oljeforbruk på disse...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av mekkern »

vil vel si at det forbruket :2 dl pr 1000km er i grenseland av "normalt"... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av Stranger »

Det var nå i meste laget, men mulig løsningen kan ligge i att motoren ikke er så glad i den oljen? Blir oljen for tynn har enkelte motorer lett for og forbruke mer enn den skal.

Bytt olje til noe litt mer tyktflytende av ett annet fabrikat og prøv igjen og se hva resultatet blir. Har en atv som havner i samme forbrukskatergori, brukte motorex på den. Byttet til valvoline, og resultatet ble ikke nevneverdig forbruk.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av fikse »

Stranger skrev:Det var nå i meste laget, men mulig løsningen kan ligge i att motoren ikke er så glad i den oljen? Blir oljen for tynn har enkelte motorer lett for og forbruke mer enn den skal.

Bytt olje til noe litt mer tyktflytende av ett annet fabrikat og prøv igjen og se hva resultatet blir. Har en atv som havner i samme forbrukskatergori, brukte motorex på den. Byttet til valvoline, og resultatet ble ikke nevneverdig forbruk.
Ja, det kan være at det er oljetypen. Den skal ikke være spesielt tynn (10W40), men det er samme merke som du har erfaring med (Motorex). Hadde egentlig planer om å kjøre Royal Purple helsyntet 10W40 på denne, men har aldri kommet så langt. Motorfabrikanten sier enten 10W40 eller 15W50, men jeg synes 15W50 høres ut som noe som er best for varme strøk?

Motor ellers fungerer nokså knirkefritt. Ingen unormale lyder, heller tvert om. Innkjøringen vistes tydelig på filtrene (motoren har 3 filtre; 1 magnet, 1 finmasket syntetisk nettingfilter og tilslutt et ordinært papirfilter), dvs magneten hadde ganske mye metallisk slagg / partikler ved første oljeskift (400KM), litt mindre ved 800KM, og ifølge mekanikeren ingenting ved 1000KM. 5000 vet jeg ikke, fikk ikke snakket med mekanikeren den gang.
Det jeg reagerer på er at forbruk var "ingenting" før den nokså plutselig begynte å bruke olje som en 2-takter :yeyeye
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av Stranger »

Jeg brukte fullsyntetisk på begge i 10-50. Forskjellen var stor på den motoren, har sett lignende på andre motorer og. Men gi det ett forsøk, en oljeskvett og ett ekstra filter koster ikke stort, er bedre og prøve det enn og ta den med til ride for dagevis med "feilsøking" der de ikke finner noe galt.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av fikse »

Stranger skrev:Jeg brukte fullsyntetisk på begge i 10-50. Forskjellen var stor på den motoren, har sett lignende på andre motorer og. Men gi det ett forsøk, en oljeskvett og ett ekstra filter koster ikke stort, er bedre og prøve det enn og ta den med til ride for dagevis med "feilsøking" der de ikke finner noe galt.
Hva mente du her? At 10W-50 var en god variant? Skjønte ikke denne jeg :redface :P :p Tror jeg må ha meg en Fredagspils. Kanskje det hjelper :scratch :yeyeye

Ja, er enig med at det kan være en god tanke å bare bytte. Ikke noe kostnad å snakke om. Hadde jo håpt at forhandler ville plombere inn og utganger, for å få en utvilsom dokumentasjon på forbruk. Slik de først sa de ville, men som de nå ikke vil...

Hva ville du prøvd med, av viskositet?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av Pollti »

Syntes du har høyt oljeforuk jeg ? Men de sier at moderne motorer bruker mere olje enn gamle. Hvem "de" er vet jeg ikke :scratch Mine 125 kubikkere av ymse fabrikat bruker ikke i nærheten av hva din 125 gjør. De er nok av så gammeldags konstruksjon at de er anbefalt for mineralolje men jeg bruker helsyntetisk Castrol pga gearskiftet. :roll
Bytter olje hver 3000 km enten det trengs eller ikke. Det jeg tapper av minner ikke mye om helsynt olje i farge. Den er køll svart så muligens den burde byttes før ? Jeg målte i høst da jeg skiftet olje og jeg tappet av ca 1,45 liter på hver av de og fyllte på 1,5 liter. På Svarten overfyllte jeg litt så den fikk 1,6 liter og ligger marginalt over max streken på seglasset. Går sikkert bra.

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av Stranger »

fikse skrev: Hva mente du her? At 10W-50 var en god variant? Skjønte ikke denne jeg :redface :P :p Tror jeg må ha meg en Fredagspils. Kanskje det hjelper :scratch :yeyeye


Fundering over en kald pils, er aldri feil det. :-)
fikse skrev: Ja, er enig med at det kan være en god tanke å bare bytte. Ikke noe kostnad å snakke om. Hadde jo håpt at forhandler ville plombere inn og utganger, for å få en utvilsom dokumentasjon på forbruk. Slik de først sa de ville, men som de nå ikke vil...

Hva ville du prøvd med, av viskositet?
Man går aldri feil med 10w-40 fullsyntetisk av god kvalitet på en ny maskin , merke spiller ikke så stor rolle. Men kan trygt anbefale valvoline sine oljer. Se om den liker det bedre. :-)
Sist redigert av Stranger den 16 mar 2012, 19:51, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av fikse »

Pollti skrev:Syntes du har høyt oljeforuk jeg ? Men de sier at moderne motorer bruker mere olje enn gamle. Hvem "de" er vet jeg ikke :scratch Mine 125 kubikkere av ymse fabrikat bruker ikke i nærheten av hva din 125 gjør. De er nok av så gammeldags konstruksjon at de er anbefalt for mineralolje men jeg bruker helsyntetisk Castrol pga gearskiftet. :roll
Bytter olje hver 3000 km enten det trengs eller ikke. Det jeg tapper av minner ikke mye om helsynt olje i farge. Den er køll svart så muligens den burde byttes før ? Jeg målte i høst da jeg skiftet olje og jeg tappet av ca 1,45 liter på hver av de og fyllte på 1,5 liter. På Svarten overfyllte jeg litt så den fikk 1,6 liter og ligger marginalt over max streken på seglasset. Går sikkert bra.
Hmm? Svart olje på 3000KM på en 4t 125? Jøss. Sikker det ikke er diesel-motorer du har? :lol
Ang. hel, halv eller mineral på nye eller gamle maskiner, så har jeg aldri helt forstått den der tanken om at syntetiske ikke er egnet på gamle/slitne maskiner. At en finner oljer som ikke holder seg der den skal være, tviler jeg ikke på, det er fanden så mye rart å få tak i av oljer. Men såvidt jeg har klart å lese meg fram til er det mer avhengig av produsent/blanding/viskositet, enn om det er hel eller halv eller mineralsk. Og Castrol er jo ikke feil :thumleft Både Castrol og Valvoline har jo i mange år laget mye bra greier, og det avsløres jo av diverse oljeanalyser hos http://www.bobistheoilguy.com" onclick="window.open(this.href);return false; :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av fikse »

Stranger skrev:
fikse skrev: Hva mente du her? At 10W-50 var en god variant? Skjønte ikke denne jeg :redface :P :p Tror jeg må ha meg en Fredagspils. Kanskje det hjelper :scratch :yeyeye


Fundering over en kald pils, er aldri feil det. :-)
fikse skrev: Ja, er enig med at det kan være en god tanke å bare bytte. Ikke noe kostnad å snakke om. Hadde jo håpt at forhandler ville plombere inn og utganger, for å få en utvilsom dokumentasjon på forbruk. Slik de først sa de ville, men som de nå ikke vil...

Hva ville du prøvd med, av viskositet?
Man går aldri feil med 10w-40 fullsyntetisk av god kvalitet på en ny maskin , merke spiller ikke så stor rolle. Men kan trygt anbefale valvoline sine oljer. Se om den liker det bedre. :-)
Var det denne på motoren:
Lade.jpg

Eller på den andre motoren?

Hmm. Tror jeg må jekke meg en til. Bare for å finne ut av denne verden :yeyeye

Har blitt et par av disse i løpet av diverse kvelder i garasjen ja! Grans sitt mikrobryggeri. Handles på Rema. Samme pris som blå Hansa. Frustrerende god. Balsam for hals og sjel :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Er 1l olje på 5.000KM OK på ny 125cc motor?

Legg inn av Pollti »

fikse skrev:Hmm? Svart olje på 3000KM på en 4t 125? Jøss. Sikker det ikke er diesel-motorer du har? :lol


Jeg er nesten sikker på at den trives best på Blyfri 95 oktan :scratch Men Mekkeren sier at 98 oktan er bedre for den så da blir det det i år.

Svar