Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi 8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

http://www.cycleworld.com/2012/08/23/ad ... -review/3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fidel skrev:Jeg tror testerne jamnt over har konkludert med 0-100 på 4,1 og toppfart ca 210. Men det er klart, hvis dette er parametrene man velger sykkel ut fra, er nok ikke en reiseenduro førstevalget.
Ser i denne testen er Stelvio`n oppgitt med 0-60mph 3,5 sek.

ZZR-Erling

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ZZR-Erling »

Nårtid kom modellen med dobbel lambdasonde? Den skal vist gå med mindre rykk og napp.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Nårtid kom modellen med dobbel lambdasonde? Den skal vist gå med mindre rykk og napp.
Er ikke helt sikker, men mener at to lambdasonder kom på 2012 modellen, som også fikk større oljekjøler (uten at det hjelper mot rykk og napp... :P :p )
Rett mann til å gi rett svar på dette er nok Fidel...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

ZZR-Erling skrev:Nårtid kom modellen med dobbel lambdasonde? Den skal vist gå med mindre rykk og napp.
2 lambasonder kom med 2011 modellen, både på Stelvio og Norge.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
guzzi Trøndelag
Innlegg: 41
Registrert: 19 jul 2012, 23:48
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Sted: Røra, Inderøy kommune

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av guzzi Trøndelag »

ZZR-Erling skrev:Nårtid kom modellen med dobbel lambdasonde? Den skal vist gå med mindre rykk og napp.
Moto Guzzi Stelvio kom med to lambasonder i 2011 (MY 2011)

2011 Moto Guzzi Stelvio
A REVAMPED DESIGN AND ENDLESS IMPROVEMENTS LAUNCH MOTO GUZZI STELVIO INTO THE SCRUM ALONG WITH THE OTHER MAXI ENDURO. HIGHLY SUPERIOR AERODYNAMIC PROTECTION PROVIDED BY A BRAND NEW WINDSHIELD, A TRULY HIGH PERFORMING ENGINE AND A RECORD RANGE THANKS TO THE NEW 32 LITRE FUEL TANK.

Named after the famous Alpine pass that connects Valtelline Valley to Vinschgau Valley with 84 amazing s-bends between them, Stelvio has launched Moto Guzzi back among the stars of the maxi enduro world. A highly appreciated bike that has now reached a coming of age at a technical-functional level, thanks to the updates and final tweaking undergone by the MY2011.

It all starts with its style, now even more attractive and trendy rounding off the fuel tank by integrating it within the lightweight fairing, which now highlights a clearly smooth streamlined effect which flows into the double front headlight assembly. The latter feature is a distinctive element of the Stelvio design, and the only detail inherited from the previous version. The top fairing, windshield and the half-fairing with integrated turn indicators are all brand new elements that combine to give the front-end of the Stelvio MY2011 a cutting-edge, more aggressive and dynamic look. It has an original design, but it is above all more functional and versatile, features that are of uppermost importance on models of this type. From an objective standpoint, the style of the new surfaces emphasises two fundamental project milestones compared to the previous version: more efficient aerodynamic protection, thanks to the new top fairing and practically twice fold range capacity thanks to the outstanding new fuel tank with a 32 litre record capacity.

This new Stelvio bike has an air of complete renovation about it, fine examples being the cockpit with brand new graphs on the on-board control panel, a new increased scale fuel indicator.

The heart that beats inside this touring bike is the renowned V-shaped 90° transverse twin-cylinder "Four valve" engine, the highest performer among all the families of engines manufactured at Mandello del Lario, which has now reached exclusive levels as far as its technical/performance development is concerned.

This latest version can boast the careful attention paid to achieve a more silent and smooth running of the engine, whilst tweaking the electronic control, timing system and cooling system. The brand new integrated ignition and injection ECU now exploits the signals sent by the two lambda probes to guarantee adequate feeding throughout the entire combustion cycle, improving response to the throttle control, mid range power delivery further to consumptions and emissions.

The engine now boasts a maximum torque of over 113 Nm delivered at a mere 5,800 rpm and easily reaches a peak in output of over 105 Hp; it practically reaches an automobile-level speed of 7,250 rpm.
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Her en ny road-test jeg ikke har lest tidligere:

http://www.motorcycledaily.com/2012/09/ ... -1200-ntx/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Har igjennom min søken etter kunnskap om Stelvio`n lest mange tester og informasjon om denne sykkelen. Det som jeg etterhvert har både imponert, og forundret meg over, er hvordan Moto Guzzi har oppgradert og forbedret denne maskinen etter hvert som kritikken er komet. Både med nye tekniske løsninger og design. Motoren kom i 2006, den første Stelvio`n i 2008 , oppgradering av Motor 2010, osv. Men det jeg ikke helt har funnet ut av er hva som er forskjell på de forskjellige modellene, og forskjellige års tall. NTX, TT, 2009mod 2010, ???

Det er litt forskjellig å lese fra det ene magasinet til det neste.
Når ble egentlig Motoren oppgradert, og hva var egentlig gjort for å øke dreiemomentet fra 108Nm v/6400rpm til113Nm v/5800rpm??

To lambdasonder, og ny eksos (2012 mod ?) Var dette for å redusere forbruk og utslipp, eller gir det også økt effekt?
Noen som vet hvor disse opplysningene kan finnes, eller har noe data på dette??

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Har tenkt på det samme nå jeg har lest tester av ulike årsmodeller.

Skulle vært interessant å sett en kronologisk oversikt over hva som er gjort, når endringene skjedde og hvorfor. Dvs. på bakgrunn av hvilke tilbakemeldinger fra kunder, motorjournalister elelr oppdagelser som fabrikken selv har gjort.

De vesentligste endringene fra første modell til den som er i dag, må vel sies å være at tankkapasiteten økte fra stusselige 18 liter til hele 32 uten at det ble gjort desinmessige endringer.

Det neste som skjedde var at vindskjermen fikk en annen og bredere form. Tror også det skjedde en liten designendring rundt lyktene.

To lambdasonder kom vel enten på 2011 eller 2012 modellene. Det samme med større oljekjøler.
To lambdasonder tror jeg helt klart er en bra ting.
Da jeg testkjørte Tiger Explorer, som jeg mener å vite har én slik sonde, opplevde jeg et par gange rat motoren stoppet ved igangsettelse. Førerfeil, selvfølgelig. Men har gjort samme feil på Stelvio uten at motoeren her har stoppet. Tror det kan tilskrives to lambdasonder hvor disse "hjelper hverandre" i enkelte situasjoner hvor føreren nettopp er litt uheldig med clutch og gass samhandlingen.

Det neste som jeg kan tenke meg skjer med Stelvio motoren er at den får to tennplugger pr. sylinder og at effekten dermed øker til 110 - 115 Hk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Etter at jeg skrev på sida her i går, så fant jeg noen gamle og nye presse meldinger fra Moto Guzzi, og her står det jo litt mer.
Her står oppgitt forskjellige tall i same melding både med tanke på dreie moment og Hk. Men også oppgraderingene som er gjort på 2011 modellen står der, og i tillegg til lambdasondenne som er blitt til to, så er også eksosanlegget nytt dette året.
Kansje ikke dei store greiene, men interessant. Ser ut fra dette at b.l.a stadig blir høyere dreiemoment, på lavere turtall :)
Dette er jo noe jeg liker særdeles godt :D

little bit confused, but on a higher level :-k l

Er ute på reis, men tenkte jeg skulle studere dette litt mer når jeg kommer hjem....

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av MaxTron »

...Og så har den jo en forgjenger, husker ikke hva den heter no, men en som har en sånn, har sett den noen ganger i Kristiansund, og snakka så vidt med kan utenfor AMS i Ålesund, men husker ikke hva han heter eller hvor han bor...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

MaxTron skrev:...Og så har den jo en forgjenger, husker ikke hva den heter no, men en som har en sånn, har sett den noen ganger i Kristiansund, og snakka så vidt med kan utenfor AMS i Ålesund, men husker ikke hva han heter eller hvor han bor...
En sånn en...?

[video]http://www.youtube.com/watch?v=QnupUKfZCAc[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

NTX betegnelsen kommer fra en sykkel som ble produsert på åttitallet

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... ntx750.htm

Bilde
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av MaxTron »

Der var'n ja, Quota var det den hette :thumleft

Men han plagdes visst en del med ulevn og rykkete gange, var innsprøytnibg trur æ...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ZZR-Tom »

Første som slo meg no eg såg bildet av NTX750 var KTM Adventure :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

ZZR-Tom skrev:Første som slo meg no eg såg bildet av NTX750 var KTM Adventure :-k
Første som slo meg var den første Super Ténéré'en - 750'en - til Yamaha...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar