1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Dlysnes
Innlegg: 14
Registrert: 26 mar 2012, 23:48
Motorsykkelen din: 200, BMW R1100RT
Sted: Larvik, Vestfold

1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av Dlysnes »

Hei
Håper noen har en idé om hva dette er. Kom hjem etter årets andre tur idag. Kjørte hjem fra jobb (E18, ca 4 mil), og sykkelen oppførte seg fint hele veien. Når jeg trillet inn i gården hjemme så kokte den, og vannet rant fra slangen under sykkelen.
Det rare er at temperaturen viste normal temperatur (midt på), og vifta gikk ikke.

Jeg tømte systemet og sjekket termostaten, men den åpnet når den skulle rundt 80-85 grader. Noen råd om hva jeg bør sjekke videre?
Jeg har sett i diverse fora at det kan være radiatorlokket som er ødelagt, eller vannpumpa som svikter. Hvordan finner jeg enklest ut dette?
For å bytte vannpumpe på denne sykkelen så må motoren ut..,

Takker for all mulig hjelp, og håper å starte sesongen igjen :)

David

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av mekkern »

Når den blir " varm" så skal du jo se at det sirkulerer i radiatoren-da er pumpa ok.
trykkprøve systemet er en mulighet for å sjekke lokket men et nytt lokk koster vel ikke all verden?

Du kan ha en defekt toppakning-da vil det boble ut av radiatoren-mer ved last..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Dlysnes
Innlegg: 14
Registrert: 26 mar 2012, 23:48
Motorsykkelen din: 200, BMW R1100RT
Sted: Larvik, Vestfold

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av Dlysnes »

mekkern skrev:Når den blir " varm" så skal du jo se at det sirkulerer i radiatoren-da er pumpa ok.
trykkprøve systemet er en mulighet for å sjekke lokket men et nytt lokk koster vel ikke all verden?

Du kan ha en defekt toppakning-da vil det boble ut av radiatoren-mer ved last..
Takktakk, da skal jeg prøve det :)

Sikkert et veldig dumt spørsmål, men hvordan ser jeg om vannet sirkulerer...?

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av mekkern »

Hvis det er kjapt å ta ut termostaten så start motoren uten denne -men med veske(ellerbare vann)

da skal du se dette i hullet til lokket at det er bevegelse i vannet-mer med økende turtall.



hvis den "blåser ut" vannet kan det være toppakningen... Er olja di blank og fin? hvis den begynner å bli grå eller kremete er det kommet vann i den.(ofte via toppakningen)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av Crinos »

Hei og velkommen hit Dlysnes :vs

Det kan også være overtrykk i systemet.
En faseovergang (der veske blir til gass) kan skje under kokepunktet for vannet så lenge det er overtrykk. (var en periode veldig populært med trykk kokere på kjøkkenet som benytter samme prinsippet).

Derfor viser tempmåler normal temperatur, men overtrykket gjør at vannet koker for deg for det om.

En defekt toppakning kan være en mulig årsak til overtrykket, men jeg ville begynt med nevnt radiator lokk. Bør være en rimelig sak.. Særlig om du ikke er nevenyttig og kan bytte toppakning selv.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av mekkern »

Crinos skrev:Det kan også være overtrykk i systemet. En faseovergang (der veske blir til gass) kan skje under kokepunktet for vannet så lenge det er overtrykk. (var en periode veldig populært med trykk kokere på kjøkkenet som benytter samme prinsippet).
Nå tror jeg du skal ta en kaffekopp til Crinos-og så kan du slå opp i fysikkboka fra skolen. ;-)
ved økende trykk så ØKER kokepunktet-tvært om på høye fjell er kokepunktet lavere.
Trykk-kokere er en mulighet for koking ved tempraturer over 100grC uten at det går over til damp-Mer effektivt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:
Crinos skrev:Det kan også være overtrykk i systemet. En faseovergang (der veske blir til gass) kan skje under kokepunktet for vannet så lenge det er overtrykk. (var en periode veldig populært med trykk kokere på kjøkkenet som benytter samme prinsippet).
Nå tror jeg du skal ta en kaffekopp til Crinos-og så kan du slå opp i fysikkboka fra skolen. ;-)
ved økende trykk så ØKER kokepunktet-tvært om på høye fjell er kokepunktet lavere.
Trykk-kokere er en mulighet for koking ved tempraturer over 100grC uten at det går over til damp-Mer effektivt.
Dette er meg -> ](*,) Det var feil vei ja... :lol
Takk for oppklarningen mekkern!

Føler meg passe flau nå ja... Får skylde på sola og troppenatta og kalle det hele for "solsjokk" eller noe der omkring :b_c:
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av knutr »

På min VT1100 er det en blank slange under der overskytende dritt i løpet av vinteren samler seg, og som må tømmes hver vår iflg manualen..
Kan ikke være den det rant av da?
"Does this smell like chlorofome to you?"

Dlysnes
Innlegg: 14
Registrert: 26 mar 2012, 23:48
Motorsykkelen din: 200, BMW R1100RT
Sted: Larvik, Vestfold

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av Dlysnes »

Hei folkens
Takk for fantastisk oppfølging og svar på denne tråden. Har nå mange forslag jeg skal følge opp, og holder dette oppdatert. Blir litt skruing i kveld ja :)

@knutr, den kokte defiinitivt, boblet og spyttet som en tissetrengt dølagamp ;)

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av mekkern »

et lite tips:mange er jo NAF medlemmer og på NAF testestasjonene har de utstyr for å "lukte" eksos i kjølevannet.
en tur innom og godsnakke litt så muligens de kan sjekke hvis det er tvil om pakningen har blåst.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Dlysnes
Innlegg: 14
Registrert: 26 mar 2012, 23:48
Motorsykkelen din: 200, BMW R1100RT
Sted: Larvik, Vestfold

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av Dlysnes »

Takk igjen
Da gjør jeg følgende i første omgang:
  • 1. Sjekk olje: Farge konsistens for å se om det kan være lekkasjoen inn i motoren (topp-pakning)
    2. Hvis olje OK, sjekk vannpumpe: Spyler jeg gjennom, fyller rent vann, starter opp og sjekker at vannet flyter gjennom (uten termostaten i). Sjekker også etter slangen som knutb nevner.
    3. Hvis vannpumpe ok: trykkteste, evt bare bytte radiatorlokk
Andre grep?

Spørsmål ved siden: hvis det mot formodning har vært for lite vann i systemet, ville det oppført seg på denne måten da?

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av mekkern »

Du må la motoren gå et par minutter før du sjekker olja-ellers legger olja seg bare i bunnen.

Hvis du har hatt VELDIG lite vann-så lite at det ikke sirkulerer er det mulig-men hvis tempratur viser "normalt" og termostat fungerer riktig/viften ikke starter OG vannet sirkulerer skal alt være bra...

boblet og kokte det med motor i gang eller stanset?

Stanset varm motor-tempratur/mangel på trykk

bare når går: varm/kald-toppakning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Dlysnes
Innlegg: 14
Registrert: 26 mar 2012, 23:48
Motorsykkelen din: 200, BMW R1100RT
Sted: Larvik, Vestfold

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av Dlysnes »

mekkern skrev:Du må la motoren gå et par minutter før du sjekker olja-ellers legger olja seg bare i bunnen.

Hvis du har hatt VELDIG lite vann-så lite at det ikke sirkulerer er det mulig-men hvis tempratur viser "normalt" og termostat fungerer riktig/viften ikke starter OG vannet sirkulerer skal alt være bra...

boblet og kokte det med motor i gang eller stanset?

Stanset varm motor-tempratur/mangel på trykk

bare når går: varm/kald-toppakning.
Heisan
Det boblet og kokte med motoren på og av. Jeg stoppet hjemme mens motoren gikk, og da merket jeg at det kokte. Jeg gikk av sykkelen mens den gikk og det fortsatte og koke og syde. Motoren stanset ikke, jeg slo den av selv, og det fortsatte og boble noen minutter etterpå.
Den siste biten hjem er opp noen seige bakker i lavere hastighet, så det er nok da det ble varmt.

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av mekkern »

kjøp nytt lokk før du gjør noe mere... :thumleft

Edit: sjekk at kjølevifta fungerer.-tempmåleren kal være litt feil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: 1984 Honda Shadow VT700, koker, men temp vises ok

Legg inn av Misha »

Har du nok frostvæske i kjølevannet?
Muttern sin gamle mercedes kokte fordi det nesten var bare vann i kjølesystemet. Så jeg tappet ut endel vann, fyllte på med ren frostvæske, og problemet var løst...
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Svar