Side 1 av 1

Autocom bike to bike

Lagt inn: 06 apr 2012, 22:38
av JohnnyTh
Noen som har noe erfaring med å bruke autocom intercomen sin mellom flere sykkler. Meg og kona har hver vår nå og selv om det er greit med fred og o kan det være praktisk på langturer å kunne få kontakt med hverandre.
Har et eldre autocom active pluss på begge sykklene


Johnny

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 08 apr 2012, 21:28
av mekkern
er dette radiosystem da? trodde disse var kablet til sentral og trengte egen sender? :-k

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 08 apr 2012, 21:50
av JohnnyTh
Det er riktig. Men kan utvides med en radio. Tror jeg.
Hadde tenkt å kjøpe en kenwood tk-3301. Eller noe annet hvis non vet om noe.

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 08 apr 2012, 22:29
av mekkern
tror jeg hadde vurdert andre radioer-prismessig.
Tror de er spenstige i pris..
ellers er jo blåtann-sett blitt rimlige og da slipper en ledninger..

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 09 apr 2012, 20:56
av JohnnyTh
De koster ca 1000kr stk i england. Har ikke funnet noen som selger disse i norge.
Men 2000 kr er da ingenting. Skal jeg bytte til et blåtann system kommer det jo fort opp mot 10.000kr for 3 sett.

Så langt jeg har funnet ut så er 3301 en bra radio men hadde lyst til å høre hvordan erfaringer andre har med å bruke dem med autocom system. Gidder ikke kjøpe en dårligere radio for å spare noen hundrelapper.

Jt

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 09 apr 2012, 21:03
av mekkern
JohnnyTh skrev:Skal jeg bytte til et blåtann system kommer det jo fort opp mot 10.000kr for 3 sett.
Javel? det var da voldsomt...

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 09 apr 2012, 22:21
av gaus
JohnnyTh skrev:Det er riktig. Men kan utvides med en radio. Tror jeg.
Hadde tenkt å kjøpe en kenwood tk-3301. Eller noe annet hvis non vet om noe.
Pass på at du kjøper med en Interface kabel som passer til radioen, for eksempel "2370" til en Kenwood, og kabelen som gjør at du kan trykke på senderknappen fra styret. "2388". Autocom har ingen importør i Norge nå, så kjøp direkte fra Autocom UK.

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 10 apr 2012, 10:12
av JohnnyTh
Det jeg er mest nysjerrig på er hvor bra vox virker med radio. Vil vox og aktivere radioen eller må man ha en ptt bryter? Står jo at det er en vox override. Litt dårlig forklart dette hos autocom føler jeg. Har sent mail til autocom men får ikke noe svar.

Johnny

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 10 apr 2012, 23:03
av gaus
JohnnyTh skrev:Det jeg er mest nysjerrig på er hvor bra vox virker med radio. Vil vox og aktivere radioen eller må man ha en ptt bryter? Står jo at det er en vox override. Litt dårlig forklart dette hos autocom føler jeg. Har sent mail til autocom men får ikke noe svar.

Johnny
PTT kabelen har en tilleggsbryter, hvor man kan velge å bruke PTT knappen, benytte VOX funksjonen, og den siste posisjonen tror jeg slår radioen helt av. Har bare brukt PTT stillingen, fordi jeg ikke vil at alt jeg sier eller tenker høyt inne i hjelmen skal kringkastes sånn uten videre. Har derfor ikke testet ut hvor god VOX funksjonen er.

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 23 mai 2012, 15:13
av knutk
Har benyttet 'Bike to Bike' og Autocom i flere år.

Et lite sammendrag av mine erfaringer:
I sin enkleste form kjøper man en PMR-radio, lar den gå på batteri og kobler den via kabel til Autocom. Da vil den kun fungere som VOX aktivert. Dette er en løsning som fungerer bortimot greit, man kan kjøpe en billig radio, og kabel fra Autocom koster like mye som radioen.

Dog har du ikke holdt på lenge før du tenker at en PTT (PushToTalk) bryter hadde vært greit å ha, siden VOX funker greit ved lave hastigheter men har en lei tendens til å ligge og slå inn av og til når farten øker.
Så da blar man opp nye lapper og handler en kabel med bryter fra Autocom. Nå kan du velge om du vil ha PTT eller VOX. Vox er greit ved sakte bykjøring, og så snart farten øker slår man over til PTT kontrol.

Etter en tid bli man lei av at batteriet i radio blir flatt, eller man glemmer å lade. Strøm fra sykkel er tingen.
Man hoster opp nye lapper og får seg en strømforsyning.
Nå er man aldri strømløs, men nesten uten unntak får man et støyproblem.
Støyen kan rettes på, men det koster, - igjen.

Til slutt har man et system som alltid funker, og man har lagt ut 3 ganger så mye på tilbehør som for selve radioen. Derfor: Ikke kjøp den billigste radio du finner, legg på litt og få bedre lydkvalitet og rekkevidde, da det uansett kommer til å koste deg mye mer enn forventet grunnet ovennevnte.
Funker det da? Yes, veldig bra!

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 23 mai 2012, 17:16
av JohnnyTh
Takk for svar. Jeg kjøpte kenwood sine tk-3301 men får dem ikke til å virke med autocomen. Vox vil ikke aktivere. Har forsket masse og like blank. Endte opp med å kjøpe en brukt autocom super pro på ebay. Håper det hjelper. Idag var jeg hos autocom her i UK og radioene ble testet og virker perfekt. Så det er et problem med selve autocom uniten. En tekniker her åpnet en active-pluss enhet og viste meg noe jeg kunne forsøke.
Fantastisk service hos autocom. Både på mal og på kontoret deres.

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 24 mai 2012, 11:43
av knutk
Ang problem med AutoCom og Kenwood radio:
Jeg tar som gitt at du har riktig kabel fra Autocom, dvs en to pins plugg du plugger inn i radio, og denne har en 5-pins DIN plugg som så kobles til passende kabel fra Autocom boks. Både Aktiv pluss og Aktiv Pro burde virke.

BtB Vox kan du oppnå på to måter.
Det første du må gjøre (dette har du helt sikkert gjort, men jeg nevner det i alle fall) er å stille VOX justering på din Autocom box slik at den interne VOX i boksen funker (dvs der skal aktivere en grønn lysdiode på boksen og din passasjer skal kunne høre hva du sier)

Når nå mikrofonsignalet er tilgjenglig i signalkabel kan BtB VOX enten bli trigget ved at du stiller inn din Kenwood radio til å trigge på VOX, dvs så snart den får et signal fra mikrofon vil elektronikken innebygget i radio gjøre at den begynner å sende. Dette funker (normalt) men er ikke den foretrukne måten å gjøre det på.
Normalt lar man Autocom boksen kjøre showet.
I det du snakker høyt nok i mikrofon til å 'åpne' den (grønn diode lyser, og din pasasjer kan høre din stemme) vil også en PTT/VOX signal bli lagt ut i BtB kabelen (5 pins DIN).
Du kan selv sjekke at dette funker.

Sjekk av kabel du kobler til Kenwood:
Du kan få bekreftet at VOX/PTT trigging av radio virker ved å jumpe den i pluggen. Det som skjer er enkelt og greit at en pinne (hull) i pluggen blir jordet. Om du holder og ser inn i 5-pins plugg som sitter på kabel som plugges i radio er pinne #1 i bunnen til HØYRE. dvs kl 4. Pin# 3, jord sitter i midten, på topp, dvs kl 12.
Når Autocom sender et VOX/PTT signal gjordes pin #2 (kl 2).
Så ved å koble sammen hull #2 og #3 skal radio begynne å sende.

Likeledes kan du sjekke signalet fra Autocom.
Pinnen som jordes når VOX aktiveres blir jo nå den som står kl 10. Den skal gå til jord når du trigger VOX i Autocom. Det som er verdt å merke seg når pinnen i Autocom sjekkes er at den 'flyter' når den ikke er aktiv, så om man måler med voltmeter vil der komme en eller rar verdi helt til Autocom VOX aktiveres, da vil denne gå til jord. Bare husk at det er en transistor som aktiveres, så målingen blir trolig ikke 0,00, men en eller annen spenning i nærheten av null.

Lykke til.

Knut K

Re: Autocom bike to bike

Lagt inn: 25 mai 2012, 01:32
av JohnnyTh
Takk for god forklaring. Skal teste autocomen når jeg kommer hjem. Regner med det er her problemet ligger.
Radioen og kabelen ble testet hos autocom så de er i orden. Jeg har en ny super pro til megselv i posten og hadde tenkt å kjøpe en logic til kona. Helt til jeg ble fortalt at headsettene ikke gikk om hverandre. 32ohm på super pro og 8 på logic headsett. Så da blir det å prøve å få til deb gamle active pluss'en eller så må det bli en super pro på henne og