MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av tagesk »

TheHaughom skrev: BMW har godkjent mineralolje for bruk i motoren, men fullsyntetisk vil nok være bedre mtp. slitasje, og vil således vare lenger.
Hva vil vare lenger?
Motoren eller oljen?

Tenk nøye gjennom følgende: Kan intervallet mellom oljeskift og mengden olje i motoren innvirke på dette?
Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?

Og, i forlengelsen: Kan det tenkes at BMW vet hva de snakker om når de sier at mineralolje er helt greit?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av TheHaughom »

tagesk skrev:
TheHaughom skrev: BMW har godkjent mineralolje for bruk i motoren, men fullsyntetisk vil nok være bedre mtp. slitasje, og vil således vare lenger.
Hva vil vare lenger?
Motoren eller oljen?

Tenk nøye gjennom følgende: Kan intervallet mellom oljeskift og mengden olje i motoren innvirke på dette?
Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?

Og, i forlengelsen: Kan det tenkes at BMW vet hva de snakker om når de sier at mineralolje er helt greit?

[TaSK]
Motoren vil nok vare lenger. Det er vel ganske basic kunnskap at syntetisk olje er glattere.
Mineralolje brukes i innkjøringsperioden av nye motorer for å "slite til" stempelringer osv. - til det er syntetisk olje for glatt.

Jeg skjønner ikke at du absolutt nekter å forstå at det er forskjeller på oljer, selv om de er i henhold til produsentens minstekrav (både olje og maskin).
En mineralolje har langt fra samme smøreegenskapene som en skikkelig (Group IV eller V) fullsyntetisk olje. Mineralolje forringes også mye raskere enn syntetisk olje, tåler ikke like mye trykk, varme osv.

Har BMW noe sted sagt at motoren varer like lenge dersom man forutsetter samme bruk og samme oljeskiftintervall med både mineral og syntetisk olje? Tviler på det. Jeg har lest teardowns av motorer (til bil) som er gått like langt på mineralolje og fullsyntetiske oljer, der det er merkbart mindre slitasje på motoren med fullsyntetisk. I tillegg har jeg sett dynotester som viser mer power (hk og nm) av fullsyntetisk olje.

Men du står vel fortsatt på ditt. Mineralolje er godkjent av BMW, og da må det være best.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av knutk »

Siden diskusjonen nå er penslet over på Mineralsk basert olje vs Syntetisk noterer jeg et moment som ikke er nevnt til nå.

Om en motor er ment fra fabrikk til å gå på mineralsk olje kan overgang til bruk av syntetisk olje kanskje gi overraskelser.

Da jeg på min første K-modell måtte ta av oljepumpa for å skifte en simmerring oppdaget jeg etter montering at der begynte å svette olje rundt pumpa etter 4-5 timers kjøring.
For å gjøre en lang historie kort. Pumpa monteres uten pakning, metall mot metall, med flytende pakningsmasse som eneste tetning.
Jeg gjorde som jeg alltid har gjort, dvs smurte på gul Permatex flytende pakning. den har funket i alle år.
Men nå begynte der å svette olje mellom oljepumpe huset og blokka.
Greia var at jeg brukte del-syntet olje, og denne tæret på pakningsmassen.
Etter at jeg byttet pakningsmasse til silikon basert (som spesifisert av BMW :redface ) holdt oljepumpa tett.

Poenget mitt med alle disse linjene er at selv om syntetisk olje beviselig er glattere og tåler høyere temperaturer ligger der ingen automatikk i at en motor som er bygget for bruk av mineralsk olje vil fungere prikkfritt ved overgang til syntetisk motorolje. Den syntetiske oljen er aggresiv mot diverse pakningsmaterialer.
Det kan gå bra, men det er ikke en garantert suksess

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av TheHaughom »

knutk skrev:Siden diskusjonen nå er penslet over på Mineralsk basert olje vs Syntetisk noterer jeg et moment som ikke er nevnt til nå.

Om en motor er ment fra fabrikk til å gå på mineralsk olje kan overgang til bruk av syntetisk olje kanskje gi overraskelser.

Da jeg på min første K-modell måtte ta av oljepumpa for å skifte en simmerring oppdaget jeg etter montering at der begynte å svette olje rundt pumpa etter 4-5 timers kjøring.
For å gjøre en lang historie kort. Pumpa monteres uten pakning, metall mot metall, med flytende pakningsmasse som eneste tetning.
Jeg gjorde som jeg alltid har gjort, dvs smurte på gul Permatex flytende pakning. den har funket i alle år.
Men nå begynte der å svette olje mellom oljepumpe huset og blokka.
Greia var at jeg brukte del-syntet olje, og denne tæret på pakningsmassen.
Etter at jeg byttet pakningsmasse til silikon basert (som spesifisert av BMW :redface ) holdt oljepumpa tett.

Poenget mitt med alle disse linjene er at selv om syntetisk olje beviselig er glattere og tåler høyere temperaturer ligger der ingen automatikk i at en motor som er bygget for bruk av mineralsk olje vil fungere prikkfritt ved overgang til syntetisk motorolje. Den syntetiske oljen er aggresiv mot diverse pakningsmaterialer.
Det kan gå bra, men det er ikke en garantert suksess
Der er jeg enig, men alle nyere motorer er jo "laget for" bruk av syntetisk olje - selv om de også kan være godkjent for bruk av mineralolje (som jeg har antatt er tilfellet med tagesk sin MC).
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Geso »

Jeg hadde akkurat 1000 km service på min BMW R1200RT (1. gangsservice)
Speed i Sandefjord var helt klar på at det skulle være mineralolje på den sykkelen.
Fikk med en liter 20/50 mineralolje, med beskjed om at det kunne hende jeg måtte etterfylle litt etter hvert :scratch

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av teeU »

Geso skrev:Jeg hadde akkurat 1000 km service på min BMW R1200RT (1. gangsservice)
Speed i Sandefjord var helt klar på at det skulle være mineralolje på den sykkelen.
Fikk med en liter 20/50 mineralolje, med beskjed om at det kunne hende jeg måtte etterfylle litt etter hvert :scratch

:-) Geso
10W40 mineral er tykt nok her i Norden, tykkere olje gir høyere bensinforbruk.
BMWs boksere kan godt bruke syntetisk men ikke før oljeforbruket har stabilisert seg, noe som bruker skje rundt 20 til 30.0000 Km.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av tagesk »

TheHaughom skrev:
TaSK skrev:Tenk nøye gjennom følgende: Kan intervallet mellom oljeskift og mengden olje i motoren innvirke på dette?
Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?

Og, i forlengelsen: Kan det tenkes at BMW vet hva de snakker om når de sier at mineralolje er helt greit?

[TaSK]
Jeg skjønner ikke at du absolutt nekter å forstå at det er forskjeller på oljer, selv om de er i henhold til produsentens minstekrav (både olje og maskin).
Det er jammen rart å se at du kan skrive når du åpenbart ikke kan lese.

Jeg nekter da ikke for at det er forskjell på oljer. Faktisk skriver jeg (om du kan lese, da):
"Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?".
Ordet her som du ikke ser, det er forskjell. Tatt fra "quote" ovenfor.

Jeg har heller ikke sagt at mineralolje er bedre enn syntetisk (selv om du tillegger meg det også).

Men jeg sier at BMW, som du ikke ser ut til å ha tillit til når det kommer til deres egne motorer,
sier at det ikke er nødvendig å fylle syntetisk olje på deres R-motorer (frem til 2010).
Enhver står fritt til å vurdere dine kunnskaper om hvilken olje som er nødvendig i BMWs motorer
opp mot BMWs spesifikasjon.

Jeg er veldig glad jeg kan forholde meg til BMW (og kan ignorere dine "råd").

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Crinos »

Det er absolutt forskjell på syntetisk og minneralsk oljer... det er også forskjell i folks oppfatning om hva som er bra/best.

Men "ola nilsens" formening om at noe er bedre enn alt annet i enhver situasjon er feil. Enn må alltid følge motorprodusents veiledninger. Er motoren flunkende ny i 2013, og produsenten sier minneral olje only.. da følger man de rådene om enn ønsker å beholde garantien. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av TheHaughom »

tagesk skrev:
TheHaughom skrev:
TaSK skrev:Tenk nøye gjennom følgende: Kan intervallet mellom oljeskift og mengden olje i motoren innvirke på dette?
Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?

Og, i forlengelsen: Kan det tenkes at BMW vet hva de snakker om når de sier at mineralolje er helt greit?

[TaSK]
Jeg skjønner ikke at du absolutt nekter å forstå at det er forskjeller på oljer, selv om de er i henhold til produsentens minstekrav (både olje og maskin).
Det er jammen rart å se at du kan skrive når du åpenbart ikke kan lese.

Jeg nekter da ikke for at det er forskjell på oljer. Faktisk skriver jeg (om du kan lese, da):
"Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?".
Ordet her som du ikke ser, det er forskjell. Tatt fra "quote" ovenfor.

Jeg har heller ikke sagt at mineralolje er bedre enn syntetisk (selv om du tillegger meg det også).

Men jeg sier at BMW, som du ikke ser ut til å ha tillit til når det kommer til deres egne motorer,
sier at det ikke er nødvendig å fylle syntetisk olje på deres R-motorer (frem til 2010).
Enhver står fritt til å vurdere dine kunnskaper om hvilken olje som er nødvendig i BMWs motorer
opp mot BMWs spesifikasjon.

Jeg er veldig glad jeg kan forholde meg til BMW (og kan ignorere dine "råd").

[TaSK]
Mulig jeg har misforstått deg. Jeg forsto det slik at BMW har sagt at man kan bruke mineralolje i motoren, ikke at man skal bruke det. I kan legger jeg at man også kan bruke syntetisk olje om man vil det.
Dersom BMW spesifiserer at man skal bruke mineralolje hadde ikke jeg heller brukt noe annet, da er det mest sannsynlig noen egenskaper ved mineraloljen som kreves av motoren.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av tagesk »

TheHaughom skrev:Mulig jeg har misforstått deg. Jeg forsto det slik at BMW har sagt at man kan bruke mineralolje i motoren, ikke at man skal bruke det. I kan legger jeg at man også kan bruke syntetisk olje om man vil det.
Nettopp; man kan bruke syntetisk dersom man mener man har noen god grunn til det.
Men det er, sier BMW, ikke nødvendig.

Så, eftersom det ikke er nødvendig, hvorfor skal man gjøre de?.
Når man husker på at BMW sier det ikke er nødvendig

Og, legg nøye merke til at jeg ikke sier noe her om forskjellen mellom syntetisk og mineralolje.
Bare at BMW sier det ikke er nødvendig.

Er det, efter din mening, noen grunn til å anbefale noen å bruke syntetisk olje (som sikkert
er dobbelt så dyr) når BMW sier det ikke er nødvendig?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Kjellrf »

tagesk skrev:
TheHaughom skrev:Mulig jeg har misforstått deg. Jeg forsto det slik at BMW har sagt at man kan bruke mineralolje i motoren, ikke at man skal bruke det. I kan legger jeg at man også kan bruke syntetisk olje om man vil det.
Nettopp; man kan bruke syntetisk dersom man mener man har noen god grunn til det.
Men det er, sier BMW, ikke nødvendig.

Så, eftersom det ikke er nødvendig, hvorfor skal man gjøre de?.
Når man husker på at BMW sier det ikke er nødvendig

Og, legg nøye merke til at jeg ikke sier noe her om forskjellen mellom syntetisk og mineralolje.
Bare at BMW sier det ikke er nødvendig.

Er det, efter din mening, noen grunn til å anbefale noen å bruke syntetisk olje (som sikkert
er dobbelt så dyr) når BMW sier det ikke er nødvendig?

[TaSK]
Selvfølgelig vil BMW at man bruker mineralolje, da blir motoren fortere utslitt, og de kan selge flere sykler og deler...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av tagesk »

Kjellrf skrev: Selvfølgelig vil BMW at man bruker mineralolje, da blir motoren fortere utslitt, og de kan selge flere sykler og deler...
Nice try; konspirasjonsteorier er alltid gyldige!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av DrGreve »

Hvis man fyller olje som er i henhold til spec for våtclutch (JASO MA2), om det er synt, delsynt eller mineral trenger overhodet ikke å bekymre seg.
Men enkelte (gamle) clutch-er kan begynne å slure ved kraftig gassing med synt på grunn av for glatt olje. Da er det bare å fylle på delsynt eller mineralsk. Det skal normalt fjerne problemet. Hvis ikke, så er clutchen slitt i utgangspunktet.
Når det gjelder viskositet og som flere har vært inne på, er i hvilket temperaturnivå motoren skal arbeide under. I Norge vil det si 10-40 som garanterer smøring ned til minus 10.
Hvis du er helt sikker på at din sykkel aldri vil bli startet under null grader, så er 20-40 eller 20-50 nok. Men jeg personlig ville ha valgt 10-40 uansett i Norge.
Og så lenge man bytter regelmessig og helst litt hyppigere enn det som står i manualen og samtidig bytter filter bør man være på den sikre siden.
Det som EGENTLIG burde bekymre dere er kvaliteten på oljefiltrene. Der er det mye rart i omløp. :)

Laveste viskositet i multigradeoljer.
W10 = 10 minus
W15 = 7 minus
W20 = 0 grader
W30 = 10 pluss
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av ejs »

Motul 5100 er semisyntetisk
Motul 7100 er syntetisk


:twisted :popcrn
If it ain't broke, I'll break it.

lars_m
Innlegg: 6
Registrert: 13 apr 2013, 20:24
Motorsykkelen din: HondaVT700

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av lars_m »

Skal skifte motorolje på min Honda Shadow VT 700C. Siden dette er en 1987 modell, så er vel den knapt "tenkt" for syntetisk olje. Eller hva? :-k
Har hørt at det er viktig å fylle riktig olje siden clutch kan bli skadet( begynne å slure ved feil olje. Stemmer det?

I følge instruksjonsbok :mk skal det nyttast SAE 10W-40 , klassifikasjon SE eller SF. Var innom Biltema i dag, finner knapt disse spesifikasjonene igjen. Begynt med nytt målsystem, som er nemnd før i tråden her.

Noen som vet hva olje jeg skal bruke? :scratch Kanskje det er vanlig motorolje? Ikke hel eller halvsyntetisk?
Elles er det ikke lett å bli klok på olje og om Biltema si olje er ok. Eller handler det om konkurranse mellom ulike bedrifter .

Svar