"Ny" helårssykkel for vei

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Pollti »

De som vet mest om kvalitet på italienske biler er de som har sittet i baksetet på en gammel Fiat taxi på Kanariøyene virker det som på meg ? Forhåndsdømmingen din av spanske mc skuffer litt Fikse., det hadde jeg ikke trodd om deg. Ikke noe er perfekt men ...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Pollti skrev:De som vet mest om kvalitet på italienske biler er de som har sittet i baksetet på en gammel Fiat taxi på Kanariøyene virker det som på meg ? Forhåndsdømmingen din av spanske mc skuffer litt Fikse., det hadde jeg ikke trodd om deg. Ikke noe er perfekt men ...
Personlig har jeg nada erfaring med Italienske kjøyrety, så jeg sier ikke et ord om de, men har litt erfaring med diverse elekronikk/elektromekanikk fra spaghettiland. Ikke fra 1, men mange forskjellige produsenter.
Italienske nødlys/ledelys: Hvordan i all verden er det mulig å designe det så elendig at selv med egen montasjeplate for innfelling (som i seg selv er et helt unødvendig produkt) i himiling/vegg, så har en bare 2 mm å gå på når man skal skjære hull i himlingen. Eller hva med fjærbelastede kontakter, hvor fjæringen er besørget av den kjipeste og sprøeste messing som trolig finnes på denne jord. Resultat er at det kan regnes som "normalt" at disse tynne små fjærene knekker, faller ned på printkortet, og kortslutter så gnister står og kretser ryker. For printkortet er jo selvsagt ikke beskyttet av plast i dette området. Her snakker vi skikkelig italiensk kvalitet, som koster en god bunke kroner.
En tjommi hadde hendene fulle av noen lekre italienske høyttalere en gang, var det tidlig på 90-tallet. Personlig signert av en spaghettispiser. Kostet en arm og en skjorte og litt til. Utroligt lekkert design, vanvittig glans i lakken. Og flott lyd! De 2 timene de levde.. Brente spoler, såvdt jeg husker.
Hva med Stebel-hornene, som skulle være så fantastisk? Jeg kjøpte 2 stk, for et par års tid siden. Den ene lever trolig ennå, kanskje fordi den ligger på hyllen i garasjen ennå :redface

Forhåndsdømming av spansk? Nææhh, sug inn litt luft dua :knegg Som sagt kan jeg bare huske å ha sett 1 sykkel av gjeldende merke, og når det gjelder akkurat den sykkelen vil jeg påstå med hånden på hjertet og 10 kniver i brystet, at den ikke tåler en norsk vinter. Den manglet rett og slett den grundigheten som trengs. Når f.eks blinklysbryteren allerede i butikken går litt tregt og småhakkete og kjennes pinglete ut, da blir jeg skeptisk. Kan ikke for det :D Forhåpentligvis er det ikke like kjipt på andre sykler :D :-k
De spansk-bygde fregattene vårt land har betalt en ganske så drøy sluttpris for, har måtte behandles for omfattende rustskader, _før_ de har vært i bruk. Er det representativt for spansk kvalitet? Eller er det bare et skrekkens eksempel?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Geir skrev:Jøsses for en tirade! :knegg Joda, kan være enig i at det selges mye rart, men jeg synes ikke det er så ille så lenge prisen står i stil til produktet. Jeg - eller rettere sagt guttungen - kjøpe en helårskjørt 2007 Hyosung GT125R her nå nettopp. Korrosjon så det rekker både her og der, el-plugger med irr & elendighet, rutne skruer, korroderte stad, sleider og wireinnfestinger osv, men det er OK til den prisen og det forventes ikke allverden. Merkelig nok er skruer og andre rustne/korroderte deler rimelig greie å jobbe med likevel og det elektriske forbedres fortløpende. Da er det verre med en splett ny KTM. Der hadde jeg nok blitt grinete hvis jeg hadde erfart det samme som du... Lykke til med jakten på ny vintersykkel - skal bli moro å se hva du ender opp med!
Jepp, pris vil nok gjerne gjenspeile kvaliteten. Sånn sett er jo Duke-en en ganske rimelig sak, men jeg hadde en tro på at KTM hadde litt bedre kontroll på kvaliteten. Lurer på hvordan den Hyosung-en hadde sett ut om den hadde fått samme behandling som Duke-en. Kan forøvrig sterkt anbefale det ACF-50-oljen. Hjelper stort på å holde rust og irr under kontroll! Det fjerner ikke rusten, men det stopper videre korrosjon. Tok en runde på de fleste el-koblinger, og det ser meget bra ut fremdeles :thumleft Brukte det også på kontaktpunktene til baklyspærene på bilen vår (Vectra C), som er kjent for å være en notorisk pærespiser. Etter innoljingen så har ting funket upåklagelig, noe det ikke har gjort når jeg har brukt 5-56-lignende greier tidligere.
Takk for lykkeønskninger :-) Har en liten tanke om at jeg ender opp med noe 90-talls japse, eller noe annet med overbevisende kvalitet :P :p
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Fidel »

Uansett hvilken sykkel du velger, må du preparere den for vinterkjøring. Ingen av dem er beregnet for det. Jeg har kjørt den samme Guzzien på vinteren de siste syv årene, uten noen spesielle problemer, men har vært nøye med en skikkelig sommeroverhaling hvert år. Og ACF-50-behandling. Jeg har noen bekjente som kjører KTM året rundt, og er fornøyd med det. Andre kjører BMW, Honda eller Yamaha. Men alle må gjøre grundige forberedelser før vintersesongen tar til.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Fidel skrev:Uansett hvilken sykkel du velger, må du preparere den for vinterkjøring. Ingen av dem er beregnet for det. Jeg har kjørt den samme Guzzien på vinteren de siste syv årene, uten noen spesielle problemer, men har vært nøye med en skikkelig sommeroverhaling hvert år. Og ACF-50-behandling. Jeg har noen bekjente som kjører KTM året rundt, og er fornøyd med det. Andre kjører BMW, Honda eller Yamaha. Men alle må gjøre grundige forberedelser før vintersesongen tar til.
Takk for svar! Godt å høre fra noen som kjører på vinteren :thumleft
Forhåndsregler må taes :-) Hvilke sykler er det du kjenner til som har vært brukt på vinteren, med suksess?
Hvilken Guzzie er det du kjører med nå? En venn av meg har kjørt Guzzie siden 80-tallet. Den første hadde elendig elektrisk, men ellers temmelig driftsikker. Den ble kjørt temmelig langt (rundt 200.000?) før den fikk nakkeskuddet. Han kjøpte seg en ny Guzzi for en 3-4 år siden (er dårlig på å huske modell), som har vært ganske problemfri bortsett fra et par-tre enkle produksjonsfeil helt i starten.

Sto på nippet å handle en velbrukt BMW politisykkel for et par år siden, kanskje jeg kunne høre med min kontakt der, om de har flere slike. Tror det var snakk om noe 650 med klassisk boxermotor, gjennomhullet plastikk etter div "ekstrautstyr", og dobbelt sett hjul.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Pollti »

Det viktige er jo at kroppen transporteres på og i kjøretøy en trives med tross alt. Jeg gjenkjenner ikke Geir sin utredning om Hyse elektrisk heller. Der har jeg aldri hatt problemer. Derimot så har jeg stønnet lett oppgitt over kontakter hvor han og hun koblingene ikke var satt sammen fra fabrikken og ei bakbremse som ikke virker pluss at det var for lite bremsevæske på den. Til og med salen hadde de glemt å skru fast. Sen fredagsproduksjon antagelig. :knegg Alt veldig enkelt å fikse opp i når jeg får et lite snev av arbeidslyst . Det jeg lurer allermest på er hvorfor hovedlyset er innstilt sånn at en kan gå på ekornjakt om natta. De driver sikkert mye med ekornjakt fra MC i Syd Korea ?

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av mekkern »

Det beste å kjøre med på vinteren er en 2takter...
4takter med litt volum låser hjulet når en slipper gassen på glatta...
2taktern er litt dauere på lave turtall og mindre motorbrems-genialt på snø/is. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Pollti »

Sitter ei sjappe i Lillestrøm med Shinko dekk jeg ikke vil ha så setter du på de blir det sikkert sprelsk vinterkjøring ? Gode på tørt føre er de men på vinterføre lar jeg andre selvmordskandidater prøve de ut. Med Shinko dekk tror jeg en kan vannplane i morradoggen uten å ta mopeden av støtta ! Amerikanerene elsker de dekkene forresten uten at jeg skjønner hvorfor så menigene er litt som baken. Jeg sverger til Pirelli for min del.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Fidel »

fikse skrev:
Fidel skrev:Uansett hvilken sykkel du velger, må du preparere den for vinterkjøring. Ingen av dem er beregnet for det. Jeg har kjørt den samme Guzzien på vinteren de siste syv årene, uten noen spesielle problemer, men har vært nøye med en skikkelig sommeroverhaling hvert år. Og ACF-50-behandling. Jeg har noen bekjente som kjører KTM året rundt, og er fornøyd med det. Andre kjører BMW, Honda eller Yamaha. Men alle må gjøre grundige forberedelser før vintersesongen tar til.
Takk for svar! Godt å høre fra noen som kjører på vinteren :thumleft
Forhåndsregler må taes :-) Hvilke sykler er det du kjenner til som har vært brukt på vinteren, med suksess?
Hvilken Guzzie er det du kjører med nå? En venn av meg har kjørt Guzzie siden 80-tallet. Den første hadde elendig elektrisk, men ellers temmelig driftsikker. Den ble kjørt temmelig langt (rundt 200.000?) før den fikk nakkeskuddet. Han kjøpte seg en ny Guzzi for en 3-4 år siden (er dårlig på å huske modell), som har vært ganske problemfri bortsett fra et par-tre enkle produksjonsfeil helt i starten.

Sto på nippet å handle en velbrukt BMW politisykkel for et par år siden, kanskje jeg kunne høre med min kontakt der, om de har flere slike. Tror det var snakk om noe 650 med klassisk boxermotor, gjennomhullet plastikk etter div "ekstrautstyr", og dobbelt sett hjul.
Hei, jeg har prøvd å samle noen tips fra andre vinterkjørere her: http://www.mc-addict.com/aguidetowinterriding.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv kjører jeg en skikkelig 80-talls 850 T5 med sidevogn (må drasse på litt når jeg drar på vintertreff og sånt). Har ikke vært plaget elektrisk, men har vært nøye med kontakter og kabler og sånt.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »


Hei, jeg har prøvd å samle noen tips fra andre vinterkjørere her: http://www.mc-addict.com/aguidetowinterriding.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv kjører jeg en skikkelig 80-talls 850 T5 med sidevogn (må drasse på litt når jeg drar på vintertreff og sånt). Har ikke vært plaget elektrisk, men har vært nøye med kontakter og kabler og sånt.
Se der ja :D Veldig bra, og takk skal du ha for lenken :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

mekkern skrev:Det beste å kjøre med på vinteren er en 2takter...
4takter med litt volum låser hjulet når en slipper gassen på glatta...
2taktern er litt dauere på lave turtall og mindre motorbrems-genialt på snø/is. :prf
Jepp, har merket det, selv på mini-Duke-en. Men forbruket på en 2t, og ikke minst det ytterst begrensede utvalget, gjør det nesten usannsynlig å se meg frese rundt på en slik oljebrenner :-# Synd egentlig. Jeg digger lukten, deeeeilig :yeyeye
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Pollti skrev:Det viktige er jo at kroppen transporteres på og i kjøretøy en trives med tross alt. Jeg gjenkjenner ikke Geir sin utredning om Hyse elektrisk heller. Der har jeg aldri hatt problemer. Derimot så har jeg stønnet lett oppgitt over kontakter hvor han og hun koblingene ikke var satt sammen fra fabrikken og ei bakbremse som ikke virker pluss at det var for lite bremsevæske på den. Til og med salen hadde de glemt å skru fast. Sen fredagsproduksjon antagelig. :knegg Alt veldig enkelt å fikse opp i når jeg får et lite snev av arbeidslyst . Det jeg lurer allermest på er hvorfor hovedlyset er innstilt sånn at en kan gå på ekornjakt om natta. De driver sikkert mye med ekornjakt fra MC i Syd Korea ?
Akkurat der har ikke Duke-en vært så gærn. Såvidt jeg husker i farten var det kun boltene til topplokket til luftfilteret som ikke var tilskrudd. Ellers har det vært god knall på boltesiden. Ja sånn bortsett fra at de i håndboken har oppgitt for høyt moment for en bolt til oljefilteret, så den klarte jeg jo å herpe.
Hvordan var dette igjen: Kjører du den Hysesangen om vintern også? Får den salt og skitt og lort på seg? Skikkelig saltsaus?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Tok kontakt med fyren som selger denne. Drøy pris for en så gammel sykkel, men når han senker prisen 4.000,- og legger med bla.a. et komplett sett hjul (har ikke fått svar på om dette er 17", men det mistenker jeg det å være, siden sykkelen også ble solgt med 17" som opsjon), samt noe anna småplukk. Har visstnok hatt full service for 20 mil siden, og dekkene er kjøpt i 2009, så de er ikke så gamle som jeg først trodde... Såvidt jeg klarer å se er det noe irr på fremgaffel, og svanehals virker litt rufsete, men ellers klarer jeg ikke se noen åpenbare feil? Sånn bortsett fra at jeg trolig bør bytte yrke til frisør, for å stå i stil med den (grise)lekre fargen?! :prop: :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av KawaSuki »

Pastellfarger , blir aldri feil !! . Dessuten er dette tyveriforebyggende , ingen stjeler en så lettkjennelig sykkel ! . :vs
Litt mer alvorlig ; sikkert en kjempefin sykkel til sitt bruk , lav km. ,skuddsikker motor , og for oss som ikke har
" vokst villt " , en human setehøyde . Ganske sikkert mange fine mil og mye glede igjen på sykkelen ! . :prop:
" Good Luck " . :thumleft

KawaSuki

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Northman »

fikse skrev:Tok kontakt med fyren som selger denne. Drøy pris for en så gammel sykkel, men når han senker prisen 4.000,- og legger med bla.a. et komplett sett hjul (har ikke fått svar på om dette er 17", men det mistenker jeg det å være, siden sykkelen også ble solgt med 17" som opsjon), samt noe anna småplukk. Har visstnok hatt full service for 20 mil siden, og dekkene er kjøpt i 2009, så de er ikke så gamle som jeg først trodde... Såvidt jeg klarer å se er det noe irr på fremgaffel, og svanehals virker litt rufsete, men ellers klarer jeg ikke se noen åpenbare feil? Sånn bortsett fra at jeg trolig bør bytte yrke til frisør, for å stå i stil med den (grise)lekre fargen?! :prop: :lol
Hehehe,første jeg la merke til her var fargen, og tanken var... Sikkert greit å ha stående i garasjen, men å kjøre rundt på...? :redface
It is better to exist unknown to the law.

Svar