Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Bobben
Innlegg: 49
Registrert: 13 mar 2012, 00:07
Motorsykkelen din: Honda CBR 1100 XX 2003, Honda SH 300i 20

Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av Bobben »

Hei.
Jeg trenger nye dekk til min 03 Black bird og valget står mellom Metzeler z8 eller Michelin pilot 3.
Noen som har testet disse mot hverandre ?
I tilfelle, hva ble resultatet ?
Sykkelen brukes til normal kjøring også nåt det er vått.

Bob
Sysop
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av Northman »

Bobben skrev:Hei.
Jeg trenger nye dekk til min 03 Black bird og valget står mellom Metzeler z8 eller Michelin pilot 3.
Noen som har testet disse mot hverandre ?
I tilfelle, hva ble resultatet ?
Sykkelen brukes til normal kjøring også nåt det er vått.

Bob
Ikke testet Michelin, men Z8 var jeg så strålende fornøyd med i fjor at de går på i år også, får de levert i morra, kosta ca 2500 fra motorsykkeldekk.com

Kan trygt anbefale disse, sitter bra på vått og tørt, og fikk over 12000km på de :)
It is better to exist unknown to the law.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av knutk »

På min BMW k1300GT har jeg siste par år kjørt på Z8. Disse dekkene har jeg vært godt fornøyd med. Eneste ankepunkt er at når de blir slitt ned mot slitemerket forsvinner resten av gummien ekstremt fort (inn mot korden).

En kompis med tilsvarende sykkel prøvde i fjor å montere PR3 (etter å ha kjørt på Z8).
På tørr asfalt virker dekkene likeverdige. Da PR3 dekket hadde kjørt 3-4k merket han at det ble litt kantete en periode, før dette slet seg til og ble ok igjen.
I fjor sommer tilbød værgudene rikelig med anledning til kjøring på våt vei. Ved kjøring på vått føre opplevde undertegnede ved flere anledninger små slipp, uten at min kompis opplevde det samme på sine PR3 (vi kjørte samme fart, og bortimot samme last på sykkel). Kjørelengde på dekkene er omtrent det samme.

Utifra vår høyst uhøytidlige sammenligning virker det altså som PR3 sitter litt bedre på vått underlag. På tørt føre oppfører de seg nokså likt.

Neste gang jeg skifter skal det sitte PR3 på min sykkel også.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37917
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av AJ »

Michelin PR3 er 'over-hyped'...
Er ikke udelt fornøyd med disse på Tiger. Blir retningsustabile etter kun kort tid med liten slitasje og verst er det foran med upresis styring i tillegg til tregere styrereaksjon, som merkes meget godt i lav fart.
Trapping på PR3 merkes spesielt godt pga. seipingmønsteret (de smale sporene i dekket som til forveksling kan ligne det man har på piggfrie vinterdekk), tror jeg.

Har aldri hatt Mezeler 8 på noen sykkel, men iflg. en test i svenske Motorrad for ikke lenge siden kom nettopp dette seirende ut av en test hvor også PR3 ble utprøvd.
PR3 havnet sist...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av Sprint »

Har nye PR3 dekk og er godt fornøyd med disse,spesielt da værgudene her vest har fylt opp alle vannmagasiner iløpet
av vår og sommer :8-[
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av taco »

Har kjørt 6000 på PR3 i år og har vært veldig fornøyd. Sitter godt på både vått og tørt føre. Det kan være noe i det AJ sier - at det kanskje er blitt litt mer utstabilt i veldig lav hastighet, men det er bagatell. Vil heller føle trygghet på vått føre. Kan godt tenkes at jeg prøver noe annet ved neste korsvei.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av Svolp »

Jeg har hatt begge typer på min ZZR1400, både fremme og bak!

Akkurat nå har jeg PR3 fremme og bak, før dette hadde jeg PR3 bak og Z8 fremme og før det igjen Z8 på begge felga!
Konklusjon er PR3 er bedre på vått føre en Z8, følte meg tryggere og kjørte hardere på bløtt uten noe nevneverdig slipp.. Z8, spessielt bak var mer nervøs hos meg!

Z8 var også helt nedslitt etter ca 7000km bak, PR3 har i år vært med meg til alpene og der ble dem brukt HARDT.. Nå har bak trilla 7000km og jeg har enda MINIMUM 2000km igjen.. Det har jeg ikke opplevd på annet dekk på min sykkel! Begge dekk er gode, men syntes som sagt at PR3 er noe bedre på vått føre samt at levetiden er mye bedre(på min sykkel)

Stor tung tourer, er det PR3 er det som gjelder her i gården :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av ArcticTiger »

På 1050 Tigern har jeg Z8 bak og PR3 foran. Jeg hadde hørt om de gode våt-egenskapene til PR3, og kvapp skikkelig da fordekket slapp på skikkelig regnvåt veg (ikke dam), og jeg måtte bruke begge kjørebanene på å hente meg inn, det kom ingen i mot og gikk heldigvis bra :-)å .
Før var det PR2 bak, som jeg syns var bra, men sykkern ble veldig mye bedre og stabilere når jeg fikk på Z8 :thumleft

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av taco »

Det er vel noe med at dekk oppfører seg forskjellig fra sykkel til sykkel. Det kan være vekt av sykkel og fører, konstruksjon, dempere osv. Vi har vel erfart dette når vi har skiftet dekktype på bil, noen sporer mere enn andre bl.a.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av Chanten »

Byttet til PR3 iår og må si jeg er godt fornøyd! Kjører en Suzuki Gladius og det er stort sett vått føre hver dag her i Stavanger ](*,)

Uansett, har tidligere kjørt på Metzeler sportec M3 og Dunlop Qualyfier... Metzeler fungerte godt i all slags føre, men blei slitt ut ganske fort.

Dunlop...kjørte jeg med frem til første regnversdag... da glapp dekket så sykt i en sving hvor jeg hadde lav fart, at jeg ikke turte å kjøre mer sykkel i regn frem til nytt dekk var på plass! Dunlop dekkene gikk rett på dynga, og PR3 ble satt på!

PR3 funker godt på min sykkel og det våte føret her :prf

ZZR-Erling

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av ZZR-Erling »

Vær klar over at det nylig er lansert en ny versjon Z8 med merke M/O. Mere silica ++

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av ejs »

:sk?

Ikke fornøyd med PR3 på min sykkel.
Trapper veldig mye bak.Får vel 6500 km ut av det.PR2 var likedan.
Foran blir det vel 10000 km.Føler at forbremsen låser fortere enn på PR2 & Diablo Strada,som jeg har hatt før.
PR fordekka var tungstyrte :-)å
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av lasse_hansen »

Nå sist jeg byttet dekk pga punktering fikk jeg et Metzeler Sportec M5 dekk, og er storfornøyd hitill. Av en eller annen grunn så føler jeg meg tryggere på både tørt og vått føre. Tørr å legge meg lenger ned i svingene, klarer ikke helt å forklare, men virker som dekket sitter klistret til bakken..
:prf
Hørt flere har positive erfaringer med metzeler dekk også så :thumleft

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av Dexter »

Jeg er på mitt andre sett med PR3 etter å ha kjørt med PR2. I fjor var jeg fornøyd med PR3. På det nye settet i år er jeg langt fra fornøyd. Har så vidt klart 5000 km og bakdekket er trappet og slitt. Framdekket holder fortsatt.

Tenker jeg blir å prøve noe annet neste gang ja...

Det skal dog være sagt at jeg har ikke hatt slipp og har følt meg helt trygg på våt vei med dekkene.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Metzeler z8 vs Michelin pilot 3.

Legg inn av TheHaughom »

Kjører Pilot Power på Duken, og hadde mitt første slipp i dag.
Rundkjøring i Stavanger sentrum som består av steinheller + regn er tydeligvis en farligere kombinasjon enn jeg trodde.
Kjører her hver dag til/fra jobb, og har tidligere testet føret - uten at det var noe problem.

Men i dag kom jeg inn i rundkjøringen (litt raskere enn jeg pleier, var sent ute), og sklir sidelengs med begge hjula.
Fikk heldigvis slengt styret litt over og rettet opp, og med jevn gass styrt meg ut av rundkjøringen.

Ble en liten :O og :-)å da jeg parkerte i garasjen etterpå!

Ellers har Pilot Power dekkene fungert strålende, aldri hatt en slipp (foruten litt med bakdekket i noe dieselsøl), og det var vel egentlig ikke dekket sin feil denne gangen heller. Mer den uerfarne fører på topp!
Blir nok å ta det roligere der fremover......
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar