Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Hvor mye dekktrykk som funksjon av vekten?

Legg inn av tagesk »

Noen som vet hvor mye luft skal skal være i et dekk?

Svaret er ikke "Det står i håndboken"! Det eneste som er grensen her er hva som er maksimalt
trykk i dekket (og det står på dekket, ikke i håndboken).

Point in case: Jeg kjører rundt med 60 kg mer på sykkelen enn Registrert Totalvekt. Det aller meste er over bakhjulet.
En god del er i toppkuffert og sidevesker bak bakhjulet.

Så spørsmålet er: Hvordan skal jeg beregne dekktrykket?

I gamle dager (med bil) brukte vi at 100 kg på dekket måtte kompenseres med omlag 0.5 bar.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvor mye dekktrykk som funksjon av vekten?

Legg inn av Relax »

Når er det man skal ha max trykk om ikke når lasten er som "værst" ?
Dekktrykket skal vel opprettholde dekkets form for å beholde kjøreegenskapene og for å unngå "knekk" i sidene grunnet økt vekt. Denne knekken er vel det som gir varmgang i dekket ..... som er uheldig.

Sååå,,,,, forann bruker jeg det som står som maks for sykkelen, og bak det som står som maks på dekket,
( dvs , jeg gjorde det da jeg hadde mc dekk bak,,,,,nå har jeg bildekk bak ...)

Mennesker pluss baggasje hos meg overstiger max totalvekt også,,,,,


http://www.dunlopmotorcycle.com/infocen ... p?id=8#tip" onclick="window.open(this.href);return false;
"Do the right thing"

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye dekktrykk som funksjon av vekten?

Legg inn av mekkern »

Står jo max trykk på dekket-og max belastning,så da kan en jo vurdere dette ut i fra belastning/trykk som er angitt fra fabrikken som max.for jeg mener det er angitt maksimumsvekt på aksel også i vognkortet? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Morten Andre
Innlegg: 4
Registrert: 27 apr 2010, 16:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 1000 F

Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av Morten Andre »

Hei! Er ny bruker av forumet og har et spørsmål! Skal selge min svogers VTEC og har ikke instruksjonsboken. Noen som vet hvilket trykk det skal være i dekkene? Ellers kjører jeg daglig en gammel sliter, en CBR 1000 F, 1987 model. Skal til med å skifte tetninger på gaflene, noen feller jeg kan gå i der? :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av AJ »

Hey Morten Andre og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Lufttrykk i dekkene til Honda VFR 2002?
Sjekk denne fila ;-);) :

http://img714.imageshack.us/img714/9495 ... avfr80.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Har for øvrig hele service manualen på CD (kopi av en kopi, så bildekvaliteten er så som så enkelte steder...)...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av mekkern »

Trikset på cbrn er Trykkluft. Vipp opp støvhettene og ta av låsefjæra på simringene-sett så på 8bar med luft i nippelen på toppen av gaffelen.etter 2-3 minutter kommer simringen opp.slipp av lufta når olja kommer.så tar du av hjulet og bremsene ,ta ut fjærene og tøm de for olje og løsne dem fra styrekrona og trekker de av og skifter simringene og legg de gamle oppå de nye og dunk de på plass med et passende rør.Monter på sykkelen og fyll riktig mengde olje-forskjellig H/V side.putt i fjærene og topplokkene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av Globe »

Erfaring som snakker her skjønner jeg...stum av beundring.. :notworthy: :notworthy: :thumleft

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av mekkern »

gadd ikke demontere hele innmaten for kun å bytte simringer...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av Globe »

Supersmart triks....utrolig hvordan bruk av litt "hverdagsfysikk" hjelper!

Gammelgutt

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg må bytte simringer foran på min, men er det vanskelig på en opp/nedgaffel?. En må vel forhåpendligvis ikke stå på hodet når en gjør jobben?.

Jeg har fått forklart litt om jobben, men jeg lurer på om det ikke er en form for låsing av indre røret slik at det ikke kan trekkes ut uten videre. Det er vel ikke låseringen som holder simringen som sikrer at det hele ikke sklir fra hverandre?. :scratch
Sist redigert av Gammelgutt den 28 apr 2010, 06:37, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av mekkern »

Du har nok en innvendig låsebolt som holder innerrøret.låseringen holder kun simringen.
Neida du trenger ikke stå på hodet for å bytte...kan stå på fingrene.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av Gammelgutt »

Kanskje ikke så dumt å stå på fingrene, da får en i allefall ikke gjordt noe galt.

Hvor kan den låsebolten sitte, under lokket på toppen?.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av mekkern »

anbefaler en verkstedmanual da den kan sitte i begge ender-innvendig og utvendig..
på RG 250 jeg hadde satt den innvendig i bunnen på gaffelen og jeg måtte lage en spesialnøkkel på en meters lengde for å nå ned.. :oh
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Morten Andre
Innlegg: 4
Registrert: 27 apr 2010, 16:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 1000 F

Re: Dekktrykk Honda VFR 800 VTEC, 2002 model

Legg inn av Morten Andre »

Takk for svar! Har nå solgt begge syklene så jeg slapp å skifte tetningene på CBR en... Smart det med trykkluften!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sjekke lufttrykk

Legg inn av AJ »

Har alltid med egen måler, en slik enkel en med en måleindikator som lufttrykket fra dekket "blåser ut".
Tror disse er ganske nøyaktige.
Måler lufttrykket sånn ca. hver 14. dag...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar