Side 1 av 2

Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 16:34
av Johans
Hei!
Ny på forumet, er ute etter opplysninger om sykkelen min!
Jeg har kjøpt meg en veteran som jeg skal pusse opp.
Er det noen erfarne MC-brukere som har opplysninger om denne modellen, så er jeg veldig nysgjerrig!
Gjelder motorstørrelse, problemer, praktiske ting, tekniske løsninger etc.
:mk

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 16:57
av ArcticTiger
:vs :vs Velkommen hit Johans :D Det er en kjempegod liten Hånda du har fått deg, skikkelig klassikker det :thumleft Slitesterk og god. Deler får du greit på wemoto.com, og den er lettskrudd og grei. Er den mye hærpa eller :-k Eller kanskje en fin "overlevende"? Er det noe spes du lurer på? La oss få se noen bilder :yeyeye

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 17:08
av AJ
Velkommen hit til MCsiden.no, Johans :vs
Hadde en Honda 90 selv på syttitallet, mens hundrekubikkeren var drømmen. Ble med drømmen, dessverre... :sorry

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 17:12
av Johans
Arti at det er noen som vet noe om denne sykkelen!
Jeg har tenkt å bruke den lite, kjøre til/fra jobb, småturer.
Idag er den gått 24.000 km. Det virker ikke avskrekkende..
Får sykkelen imorra, er nokså spent ja!
Jeg er jo klar over at norske myndigheter har gjort at motoren gir ca 7 Hk, men at den originalt har 11,5. Får se om det er gjort noe med motoren når jeg får den på gården.. ;-)

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 17:31
av ArcticTiger
:thumleft Sekke gæren ut den der! Sønn min brukte en likedan da han var 16-18, den har vi ennå stående, delvis nedplukka :roll
Det du kan være litt obs på er: dritt i gassern/tanken (rens tanken og gassern og monter et godt bensinfilter), dårlige stifter/kondensator og kanskje ventiltettningene begynner å bli gamle og stive så den bruker litt olje. På vår var eksosventilen brennt, så vi fikk den skiftet og setet slipt opp. Det er litt styr å få bort plomberinga for å få mer fart i den, det beste er i så tilfelle å få tak i et komplett 125 (eller større) kit.
Ellers er det en fin liten sykkel, ja den er LITEN for en voksen person :knegg

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 18:28
av Johans
Vet! ;-)
Mn sykkeln va billig, og som veteran betale man jo nesten ingenting for å eie den!
Så jeg får se kossn det går med den framover..
Kjekt å få tilbakemelding og tips angående sykkelen iallefall! :mk

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 18:30
av AJ
ArcticTiger skrev: Ellers er det en fin liten sykkel, ja den er LITEN for en voksen person :knegg
Veeeel...
Nå er vel du litt mer 'voksen' enn en god del andre voksne... er du ikke, AT? :-k
:knegg

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 18:42
av Johans
Bra at jeg ikke er blitt ordentlig VOKSEN enda da! :lol

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 19:15
av Jompa
Hei.
Sykkelen så jo rimelig bra ut på bildet, ihverfall.
Trenger du dokumentasjon, kan du lete etter handbok til CB 125. Vær obs på at 125en finnes både som 1 og 2-cylindret.
100-kubikkern og 125-kubikkern er stort sett samme sykkel, den ble laget spesielt for Norge og noen få andre land som hadde 100ccm
grense for lettsykkel.
Er setet originalt ? Det så vedlig stort ut i forhold til resten ?

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 19:22
av BMWilly
Satt på en sånn på min første ferietur med mc. Var vel i 1982 tror jeg. Dro fra Steinkjer til Østersund med en fetter som pilot. Bestemte meg for å ta lappen på lett mc på den turen. Og turen gikk finfint.

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 19:28
av Johans
Får sjekket setet når jeg får sykkelen.
Lure på om det finnes elektronisk tenning til denne motoren..
Noen som vet? Tips?

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 19:33
av Jompa
Johans skrev:Får sjekket setet når jeg får sykkelen.
Lure på om det finnes elektronisk tenning til denne motoren..
Noen som vet? Tips?
Det skal være rart om det ikke finnes, hvis den ikke allerede har det. Samme motor produseres fremdeles i "100" varianter og brukes
av mange forskjellige "kinamerker". Og av Honda ?
Så det skal ihvertfall la seg gjøre å få tak i elektronisk tenning.

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 19:45
av mekkern
Hvis denne er nysolgt i norge har du ikke lov til å "trimme"denne til mer enn 7hk-da blir den tung mc uansett selv om grensa er maks 15hk og 125ccm i dag.. :doh

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 19:52
av Johans
Huff.. :-)å
Denne siste visste jeg ingenting om..
Er det mulig å omregistrere den til 11,5 Hk da??
Tenke at det kan jo ikke være så kostbart...? Det er jo en veteran..

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 20:05
av mekkern
sjekk på trafikkstasjonen-er noe sære regler for disse "gamle 100ccm ène" :sorry

Tror det har noe med typegodkjenningen..