Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av Johans »

Jeg sendte brev til Vegvesenet: :vs


Hei.
Jeg har gått til anskaffelse av en gammel lett MC, Honda CB100N.
Dette er en 81-modell og idag er sykkelen blitt veteran. Denne var vel blombert når den ble innført, og hadde 7 Hk i Norge, selv om sykkelen vel var produsert originalt med 11,5 Hk.

Min sykkel er 31 år idag og har jo gått endel tusen km. Dersom jeg skal oppgradere sykkelen motormessig, regner jeg med at det blir umulig for meg å få tak i en slik ny motor med 7 Hk. Derimot så har jeg funnet ny motor med 10 og 11,5 Hk som originalt.

Mitt spørsmål blir da: Vil det være lovlig å oppgradere sykkelen motormessig til 11,5 Hk, men fremdeles som Lett-MC (som originalt)? Hva vil dette isåfall koste avgifsmessig, som veteransykkel?
Idag er jo Hk-grensen på Lett-MC på 15 Hk.

Her er svaret jeg fikk: :mk


Hei. :vs

Kjøretøy registrert før 01.01.1995 er godkjent etter Krav til kjøretøy (KTK) hvor definisjon av MC er som følger:

Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.

Tung motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 100 cm3, og/eller ytelse over 5,15 kW ECE og/eller har en konstruktiv hastighet over 80 km/t.

Dette vil i ditt tilfelle medføre endring av kjøretøygruppe hvis økning av motoreffekt. :-)å

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av SuperMorten »

Tror vel strengt tatt det er mindre jobb å søke visum, skaffe seg jobb og flytte over atlanteren, til f.eks USA, for så å fikse sykkelen der. Å forsøke seg i mot norsk byråkrati er som å pisse i motvind. Man får alt sammen tilbake midt i trynet.

Forresten, er det den 4 takts 100 kubikks Hondaen. Jeg hadde en sånn på det glade 80 tall. Herlig lyd av den :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av mekkern »

Var redd du fikk det svaret ja. :sorry
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av pelsen »

det var jo ikke så mange 100cc som gikk med plombe den gangen, Plomba forsvant ut rimelig raskt, det var som regel en hylse som strupet innsuget og som ble fjernet med mer eller mindre skader i innsuget.
Så det er nok ikke bare ved motorskifte man må være obs på dette, det er nok ikke så lett å finne en med plombe i det hele tatt. :knegg

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av RuneMC »

Hmm, hva er problemet?
At den skifter fra lett til tung MC?
- og at dette krever typegodkjenning/papirer fra produsent?
Avgifter ? Ser ut til å være 0,- for veteranmotorsykkel: http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO (måtte gå litt opp til 20hk på endret MC før den ville beregne noe...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av pelsen »

RuneMC skrev:Hmm, hva er problemet?
hehe
:knegg tipper at Vegvesenet er uforberedt på slike spørsmål :knegg

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av l-k-p »

:[-( Hei. Skift motor, ferdig med det. Du kan jo ikke, registrere en veteran Honda 100 til tung Mc.

Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av Johans »

Joda, ifølge vegvesenet så må æ d. :scratch

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av ejs »

Johans skrev:Joda, ifølge vegvesenet så må æ d. :scratch

Dersom det ikke er motornummer i vognkortet,så ville jeg bare byttet og holdt kjeft. :twisted
If it ain't broke, I'll break it.

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av l-k-p »

Jeg har flere Honda veteranmcer. Har solgt, kjøpt ,men aldri målt hk på dem. Byttet motorer mange ganger. Men har aldri sendt spørsmål til etaten.Har blitt stoppet noen ganger siden 1973, aldri avskiltet p.g.a motor. Vognkort/rammenr. må stemme overens.Mvh. L-k-p. :thumleft

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av Dimzum »

Her er vel det viktigeste poenget : IKKE SPØR SÅ MYE!!! :-)å
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av pelsen »

Dimzum skrev:Her er vel det viktigeste poenget : IKKE SPØR SÅ MYE!!! :-)å
det er helt klart fasiten her ja.
Tipper at sjekking av plombering på gamle hundrekubikkere ikke er en prioritert aktivitet i etaten. :knegg

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..

Legg inn av l-k-p »

Da jeg var 16 i 1971 kjørte vi både Suzuki AC100 og Honda CB100 i langt over 100km i timen. Trimming gikk i utskjæring av dreieskive på AC, som var to- takter. På Cb innsug. På moderne Mcer er det mange muligheter.Hva du gjør hjemme,bestemmer du selv. :-) Gjør det du skal og kjør videre. Velkommen i Classic Honda Club er du også.

Svar