MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Sondor Metacyckle elsykkel

Legg inn av Eirikvestfold »

Kom over denne og har fått link til bestilling med estimert levering i Q3.

https://sondorsx.com/pages/metacycle

Det er delte meninger om elsykler generelt og denne spesielt. Meningene om designet er vel som for tesla cybertruck. Noen elsker den og noen hater den.

Jeg synes sykkelen ser stilig ut og kunne tenkt meg den. Til 5000 USD (42.000 NOK) er den lavt priset.

Noen som har peil på hvordan import av en helt ny sykkel fungerer mtp det offentlige og forsikring? Må man gå opp hele ruten selv, eller er dette på plass i det nye kjøretøy blir importert?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Domino »

Denn var spesiell, men litt tøff. Den bør jo være lite følsom for sidevind...

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Sondor Metacyckle elsykkel

Legg inn av MGR1 »

Eirikvestfold skrev: 04 mai 2021, 11:37 .....
Noen som har peil på hvordan import av en helt ny sykkel fungerer mtp det offentlige og forsikring? Må man gå opp hele ruten selv, eller er dette på plass i det nye kjøretøy blir importert?
Import av et helt nytt kjøretøy fra USA (gjelder alle land utenfor EU) er vel tilnærmet håpløst. Du risikerer å ende opp med et hageornament eller ankersøkke.

Import fra EU går på skinner, hvis kjøretøyet er godkjent i EU-systemet og dermed har et CoC-dokument tilknyttet. Får du et slikt dokument av forhandleren er det bare å vise hos Statens Vegvesen og kjøretøyet blir registrert her.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av MGR1 »

Må innrømme at denne ser litt morsom ut:

Bilde

Er å få både som moped (45 km/t) og 'off-road' (80 km/t) versjoner. Pris 44900,-

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=215375010

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av E_S »

Teknologien er ikke helt "der" ennå nei. Selv om jeg er svoren elbil-tilhenger ser jeg at med dagens el-MC er det for store kompromisser. Prislappen er stiv, ladehastigheten stort sett ikke så voldsom og rekkevidden svært begrenset. Det er nok per i dag mest interessant for de som har svært spesifikke behov som for eksempel pendling, og ikke så mye som hobbysykkel.

Hurtiglading (DC) av et lite batteri har noen tekniske utfordringer, men om man kunne fått 11kW AC-lading med type 2-kontakt som en standard, slik man har på biler, hadde man vært godt på vei. Jeg ser jo greia med ladekabel, men en kort kabel på 1,5 meter hadde holdt lenge til en MC og tar ikke så mye plass.

I tillegg tror jeg det for mange er en smertegrense med rekkevidden. Tatt litt på feelingen tror jeg 150 realistiske kilometer er det som trengs før det løsner i markedet. Altså ikke 150 oppgitte, men 150 realistiske med litt motorvei, "bakkar og berg" og det faktum at man aldri kjører fra 100% til 0%, men mer fra 90% til 10%. Det krever fort 300 oppgitte kilometer.

Jeg er heller ikke typen som kjører gjennom hele Europa med lange dagsetapper og må presse flest mulig mil om dagen, men å kunne ta dagsturer på 30 mil med et par ladestopp er helt innafor for min del.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Tiger »

Støtte på inntil 25.000 kroner til elmotorsykler
Regjeringen og Enova har lansert en støtteordning for elektriske mopeder og motorsykler. En kan få inntil 25.000 kroner for å gå for en elektrisk variant. Gjelder kun førstegangsregistrerte.
https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKe ... ntry=50213

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

Før jeg i det hele tatt skal vudere en EL-MC så må den faktisk rekkevidden være minst 50 mil og ladetiden bør ikke ta lenger enn en time, maks.

Det vil si at det nok ikke blir noe batteridreven motorsykkel på meg på lenge enda :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Canutus »

Blir det utskiftbare batterier, og et relativt bra nettverk av lade/bytte-stasjoner, så er det plutselig mer aktuelt for mange.
Så spørs det om "det grønne skiftet" blir satt litt på hold, til energikrisen er under kontroll.

https://www.mc24-7.no/nyheter/stor-opps ... batterier/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

For de fleste av oss her inne som kjører lengre turer så er ikke dette holdbart. Men i mopeder og billige pendler sykler så har jeg mer troa da 10 mil faktisk rekkevidde i mange tullfeller er nok. Men da kan man i grunn like gidt kjøpe seg en e-UP til samme prisen.

Så egentlig har jeg foreløig veldig liten tro på el-motorsykkel, med noen ytterst få unntak og det er hvis du bor i urbane strøk, har tilgang til lading på jobb og bruker sykkelen i hovedsak til jobbpendling og en og annen utflukt i nærområdet.

De fleste som kjlrer motorsykkel er entusiaster tror jeg. Og entusiaster kjøper seg nok ikke batteridreven motorsykkel med det første.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av rolf-arne »

Canutus skrev:Blir det utskiftbare batterier, og et relativt bra nettverk av lade/bytte-stasjoner, så er det plutselig mer aktuelt for mange.
Så spørs det om "det grønne skiftet" blir satt litt på hold, til energikrisen er under kontroll.

https://www.mc24-7.no/nyheter/stor-opps ... batterier/
Her kommer man inn på rett spor...ubegrenset rekkevidde... mopeden var først ute...nå kommer resten... så venter vi på bilbransjen.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 16 sep 2022, 07:08
Canutus skrev:Blir det utskiftbare batterier, og et relativt bra nettverk av lade/bytte-stasjoner, så er det plutselig mer aktuelt for mange.
Så spørs det om "det grønne skiftet" blir satt litt på hold, til energikrisen er under kontroll.

https://www.mc24-7.no/nyheter/stor-opps ... batterier/
Her kommer man inn på rett spor...ubegrenset rekkevidde... mopeden var først ute...nå kommer resten... så venter vi på bilbransjen.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Tviler ikke på at alt blir elektrifisert på sikt. Det går den veien, enten vi vil eller ikke. men akkurat nå er det ikke aktuelt for min del og konvertere til EL-MC vertfall. Trolig blir det aldri et heller.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

Aldri hørt om denne svenske el-MC produsenten før nå. Som nå er konkurs...

https://www.alltommc.se/svenska-rgnt-i-konkurs/
rgnt.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

Første gang jeg har lest om svenske Cake, en el-motorsykkelprodusent i Sverige, som av mange ble spådd en lys framtid ( :roll ...), er nå konkurs:

https://nmcu.org/2024/02/02/cake-gar-konkurs/

Kanskje ikke så rart siden de åpenbart har glemt å bruke tid og penger på design...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 04 feb 2024, 19:40 Kanskje ikke så rart siden de åpenbart har glemt å bruke tid og penger på design...
:lol Ja, skjønner veldig godt hva du mener, må være noe av det styggeste jeg har sett med to hjul.
Likner mer på noe som noen har poppet sammen i garasjen.
Styret ser det ut til at de har kjøpt fra overskuddslageret til en fabrikk for 3-hjulssykler.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av mekkern »

Tror nok heller at prisene på "kreasjonene" ble i drøyeste laget i forhold til hva du fikk..For de var ikke billige for å si det slik...
BMW sin ec04 er jo også litt spesiell i design kan man jo også mene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar