Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Crinos »

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8142850" onclick="window.open(this.href);return false;

Dystre tall i grunnen..

I følge prognose og statestikk skal en dø og 20 skal skades I UKEN, i løpet av denne sesongen...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av stigagixx »

"En tredel av motorsyklistene døde på grunn av at de kjørte for fort, at de var påvirket av rus, eller begge deler. Dette er en liten gruppe som er sterkt overrepresentert."

....og hvor mange av disse har noen gang hatt lappen på mc i det hele tatt tro? :scratch


Er jo disse som gjør statistikken så fæl.
Dem som helst stjeler en mc i fylla eller i rus og da ender det på verst tenkelige vis..

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Busa Trond »

Crinos skrev:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8142850

Dystre tall i grunnen..

I følge prognose og statestikk skal en dø og 20 skal skades I UKEN, i løpet av denne sesongen...

Trist når statestikken sier noe slikt.
Kjørte hjem fra russetoget på Brandbu med bilen full av unger 17 mai. Da kom det et innslag om dette på radioen :-k .
Da spurte barna om jeg skulle død når jeg kjørte sykkel. Dem har jo ører dem også.

Så da må jeg bare si, tre ganger tre hurra for Radio Norge som fronter dette på barnas dag 17 mai :rose .
Kunne kansje tatt dette en annen dag.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Crinos »

Jeg har konsekvent ikke radio på når ungene er i bilen. Nettopp av den grunn...

Ja, det er nok litt rom for tolkning og bedre analyse av de data. Tror dessverre at kombinasjonen rus + uten førerkort står for en god del...
Men uansett er det dystre tall...

- Sent med Tapatalk2 for Android -
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Pollti »

Så flott at Vegvesenet tar fram alt det negative ! Ikke noe selger bedre enn katastrofe overskrifter. Syntes denne artikkelen er mest sure oppstøt jeg. For veiene er jo så bra de er det ikke noe å utsette på alle med mere enn 2 hjul kjører hensynsfullt og tar hensyn til hverandre og MC. Det er ene og alene alle trafikanters skyld som blir drept at de er så teite i øverste etasjen at de kjører seg ihjel. Jeg vedder en kopp kaffe på at snart kommer en byråkrat på banen og foreslår forbud mot MC igjen.
Vegvesenet syntes antagelig det ikke blir drept nok Mc førere, det må jo være grunnen til at de vil innføre wire rekkverk igjen ? Og dårlig vei og trafikkulykker løses best med nedsatt fartsgrense og midtdelere. Når alle kjører pent på rekke i gangfart da blir det bra og nullvisjonen blir oppfylt :sk? Godt NMCU er en god motvekt til Vegvesenet og taler motorsyklistenes sak og fremhever det positive.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Pollti »

Busa Trond skrev:Trist når statestikken sier noe slikt.

Men sier statistikken det ? I fb med Landbruksoppgjøret har det fremkommet kreative vrier på statistikk og meningsundersøkelser, er vel ikke usannsynlig at det samme blir gjort med ulykkesstatistikker. At en tar 3 dødsulykker og deler de opp i tid og så bruker kalkulatoren for å anslå mulig drepte MC førere i sommer tror jeg ikke holder mål.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av SuperMorten »

Når jeg leste overskriften, følte jeg nesten at det var bare å bestille plass i kirka, ordne med blomster, rydde kjelleren osv.. Men når man leser hele reportasjen på nrk.no, er jo dette bare oppkok. Det er trist at mange mister livet i rusa tilstand, enten det er i fylla eller annen, men at det skjer på en tohjuling er nok mer tilfeldig. Jeg gir ikke ei krone for den undersøkelsen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Crinos »

Ja. Overskriften er drøy, og det samme kan sies om innholdet, og JA.. Det er kjempe bra at vi har NMCU som taler motorsyklisten sak.

Men uansett feil vinkling eller ei.. Overskriften er basert på fakta til en viss grad, og det er fremdeles ikke bra.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Fidel »

Overskriften er basert på at det omkommer ca 25 motorsyklister i snitt pr sesong, selv om det i fjor omkom 13. SVVs infofolk har vært kreative og laget en catchy tittel som får oppmerksomhet. Men pressemeldingen er utrolig klein og vitner om betydelige kunnskapshull om mc-sikkerhet og mc-sikkerhetsarbeid. Vi hadde forventet kudos - ikke kleine utsagn - når vi vet at Norge er blitt verdens tryggeste land å kjøre mc i takket være motorsyklistenes egen innsats.

http://nmcu.org/pressemelding-fra-vegdirektoratet" onclick="window.open(this.href);return false;
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Dortmunder »

Synes ikke det var så ille med en liten påminnelse at vi driver med risikosport.... hadde en full nødbrems på onsdag på Fagerholt pga en bilist som bare hadde bestemt seg å kjøre.... til tross for at han hadde vikeplikt. Var på siden av ham etterpå, en gammel mann som klamret seg til rattet. Kunne ikke være sinna, men godt at jeg hadde vett nok å tenke for ham med, for det må vi !!

Tenk at det kan går ille, tenk med for de andre, så er det de som ikke tenker som havner i statistikken..

Ha en flott sesong 2012...

Dortmunder
(som gleder seg på TBB treffet neste helg :-))
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av jhn »

Hva er det egentlig som er feil i denne undersøkelsen/statstikken? Det er jo sånn en statistik fungerer, man tar antall omkomne og fordeler på antall uker, så får man vite hvor mange som i snitt omkommer hver uke. Så kan man dele det på antall dager pr uke, da får man vite at det i snitt dør 1/7 menneske pr dag på mc.
Det er ikke et løfte fra vegvesenet, det er bare et tall som sier noe om hvor mange mc-ister som døde i fjor/de siste 5 år. Kanskje ingen omkommer de nest 3 ukene, og kanskje det omkommer 4 stk uken deretter. Vi hadde vel en sånn situasjon i fjor. Om de er ruset eller på "lånt" sykkel gjør ingen forskjell, de er døde.
Hva er galt med å publisere slike ting? Vil vi ikke vite det? Det er kun en årsak til at Norge er det sikreste landet å kjøre mc i, det er at vi jevnlig blir påminnet hvor farlig det er, skal vi stikke hodet ned i sanda og bare håpe vi overlever et år til?
Da vil stadig færre av oss gjøre nettopp det.
Det er selvfølgelig ubehagelig å lese/høre om, spesielt i nærvær av barn, når du må forklare hvorfor du gjør noe så "farlig" som å frese rundt på to hjul, når du har små barn. Men også det gjør at vi får et mere bevisst forhold mc-kjøring, og skjærper oss ytterligere.
Denne saken har jo ført til en diskusjon her inne, og noen sier de nesten blir skremt av tallene, flott, enda mere skjærping.
At media bruker misvisende og store katastrofepregede overskrifter har vi vel blitt vante til, i alle sammenhenger, men vi er vel ikke dummere enn at vi fatter poenget, og overser irrelevant svada som journalister/statistikere blander inn i de faktiske tall?
Jeg ser jo at de fleste ikke er helt enige med meg, og kanskje jeg ikke er flink nok til å uttrykke meg presist, men i grove trekk så er det altså dette jeg mener.

ZZR-Erling

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av ZZR-Erling »

Vegvesenet burde konsentrer seg om å unngå slikt, feks på den såkalte NMCU-veien. Fra Vindfjell og nedover mot Skien kan man risikere å treffe kyr overalt, men er det skiltet, neida neida neida, skiltet kommer ofte når man har passert kyrne...forøvrig er det GLIMRENDE at de har satt opp underskinner slik at de som er uheldige å gli i dieselsøl eller av andre grunner, ikke treffer pålene!

BTW så måtte det til 3 like utfylinger av Veifelleskjemaet, diverse mailer til veisjef og hva de nå heter, over ca 2 år, før det kom opp skilt om grussøl ved pukkverket i Hanekleiva..det kom opp etter siste ulykke der nu i mai..steike stokka treg de folka derl!!!

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Intruder »

Vis god trafikkskikk
ellers blir du statistikk...

Men for å oppnå god trafikkskikk må ALLE delta,ved å kutte ut mobil,huske beltet,huske blinklyset m.v.Er overraskende mange som gir blaffen i dette,også blant yrkessjåfører som burde ha bedre vett !!
Sitte i mobilen med taxien / bussen full av folk,guri guri malla.. =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av NickNei »

jhn skrev:Hva er det egentlig som er feil i denne undersøkelsen/statstikken? Det er jo sånn en statistik fungerer, man tar antall omkomne og fordeler på antall uker, så får man vite hvor mange som i snitt omkommer hver uke. Så kan man dele det på antall dager pr uke, da får man vite at det i snitt dør 1/7 menneske pr dag på mc.
Det er ikke et løfte fra vegvesenet, det er bare et tall som sier noe om hvor mange mc-ister som døde i fjor/de siste 5 år. Kanskje ingen omkommer de nest 3 ukene, og kanskje det omkommer 4 stk uken deretter. Vi hadde vel en sånn situasjon i fjor. Om de er ruset eller på "lånt" sykkel gjør ingen forskjell, de er døde.
Hva er galt med å publisere slike ting? Vil vi ikke vite det? Det er kun en årsak til at Norge er det sikreste landet å kjøre mc i, det er at vi jevnlig blir påminnet hvor farlig det er, skal vi stikke hodet ned i sanda og bare håpe vi overlever et år til?
Da vil stadig færre av oss gjøre nettopp det.
Det er selvfølgelig ubehagelig å lese/høre om, spesielt i nærvær av barn, når du må forklare hvorfor du gjør noe så "farlig" som å frese rundt på to hjul, når du har små barn. Men også det gjør at vi får et mere bevisst forhold mc-kjøring, og skjærper oss ytterligere.
Denne saken har jo ført til en diskusjon her inne, og noen sier de nesten blir skremt av tallene, flott, enda mere skjærping.
At media bruker misvisende og store katastrofepregede overskrifter har vi vel blitt vante til, i alle sammenhenger, men vi er vel ikke dummere enn at vi fatter poenget, og overser irrelevant svada som journalister/statistikere blander inn i de faktiske tall?
Jeg ser jo at de fleste ikke er helt enige med meg, og kanskje jeg ikke er flink nok til å uttrykke meg presist, men i grove trekk så er det altså dette jeg mener.
Jeg er ganske enig med deg her ja. :thumleft

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Vegvesenet: En motorsyklist kommer til å dø i uken...

Legg inn av Andreas »

Etter at jeg hadde lest denne artikkelen på NRK.no, så søkte jeg på "MC". Etter å ha bladd til side 4 i søkeresultatene, kom jeg til noe som var positivt rettet mot MC. Det var et lite innslag om oppfriskningskurs for motorsyklister.

Resten handlet kun om MC-ulykker, død og lemlestelse og MC-kriminalitet... Jeg syns det egentlig er litt synd at det er slik NRK framstiller kjøretøyene med 2 hjul :sorry

Svar