Mc og båt, noen erfaringer?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av lasse_hansen »

Slenger inn et lite spørsmål ang danmark, eller mer ang båt tur med mc. Lurte på europa tur med mc'en i sommer. Men lurte da på å ta båten ifra oslo til enten danmark eller tyskland. Og så kjøre derifra. Men hvordan er det å ta båt med mc? Må man stroppe fast sykkelen? Man kan vel ikke sitte på sykkelen hele turen? Kan brått bli noen timer om man tar oslo - tyskland båten... Trenger og tar mer enn gjerne imot tips og erfaringer fra folk som har tatt lengre båt turer med mc

Brukeravatar
Kølla
Innlegg: 23
Registrert: 07 jan 2012, 18:19
Motorsykkelen din: Harley Davidson Nighttrain 2007
Sted: Oppegård

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Kølla »

Tror det kan være lurt å ta med et par stropper selv. Sist jeg tok mc på ferga så kom dekksfolka med sånne stropper som brukes på lastebiler ikke var dem rene heller. Dette er riktignok endel år siden så mulig det er annerledes idag.
2007 Harley Davidson Nighttrain
1998 Yamaha xt 600e
1987 Yamaha FZR 1000
1984 Honda VF 1000F
Husquarna 390
KTM 125

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Fidel »

Har tatt ferja til Kiel noen ganger. Du får stropper på båten, og stropper selv. Det har fungert helt fint for min del.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av ojda »

Hehe! jeg får prøve å bygge deg opp igjen i denne tråden da, siden jeg tråkka på deg i en annen :lol
Først av alt, ferga: Sykkelen stroppes alltid på turer utenfor fjorder. Vær kan komme fort, og det som først kan føles sikkert (mht sykkelen) kan forandre seg drastisk ved en kursendring. Jeg liker å stroppe sykkelen selv. Mannskapet har ikke den samme omsorgen for min sykkel som jeg har. De kan stroppe, men er ikke alltid like forsiktige som meg.
Hvordan: Sykkelen på sidestøtta midt mellom to festepunkter i dørken, jekkestropp tversover salen (jeg pleier å legge hanskene mine som beskyttelse for møkk og skade mellom sal og lastestropp) Strammer godt til. Husk sykkel i første gear mest mulig på tvers av båten.
Jeg synes egentlig Jylland er en flott måte å starte utenlandsferie med sykkel på jeg.
Hold deg mest mulig unna motorveiens, og besøk småbyene.
Hvis dette er i din stil tar du ferga fra Larvik til Hirtshals. ( koster veldig lite, og tar 3 timer) og kjører nedover.
Husker jeg rett skulle du ha noen ukers ferie, så du havner nok godt nede i Tyskland før det er påtide å snu. Slik har jeg og kjerringa bedrevet flere ferier, og har kost oss mye.
I år gjør det litt annerledes. Ferge fra Oslo til Kiel (fikk det veldig billig i vinter) kjører igjennom Tyskland over Alpene og ned til Toscana. Bruker en snau uke der før vi snur, kjører til Fredrikshavn og ferge Oslo.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av lasse_hansen »

Ja ojda, nå bør du ta å hjelpe meg opp ifra gjørma som du dyttet meg uti :lol
Har satt av ca 3uker til denne turen. Så håper å komme litt lengere enn tyskland :P :p hehe....
Kjerringa maset om frankrike, men noen som har erfaringer med å kjøre ifra kiel til frankrike? Og evt hvor lang tid vil det da??
Kanskje vi skal ta å kjøre til larvik da, og ta båten til kiel derifra...

Hvor lange stropper bør man kjøpe for å få satt fast sykkelen da?? Så det holder egentlig å sette sykkel på midtstøtta, og kun en stropp over salen?? Trudde man måtte ta et par stropper på styret og sånn jeg da??
Finnes det noe å feste stroppene i på gulvet i båten da eller??
Jeg må bare spørre, er helt uerfaren med mc og båt...

Takk til de som bidrar i denne tråden forresten :prf

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av evike »

Det lønner seg å stroppe styret også, ja. Vi fikk en strålende erfaring ombord Stena Line Oslo-Fredrikshavn. Der kom de med noen skikkelige bakhjulsstøtter som de selv stroppet fast i og dette stod fjellstøtt og vi stod bare og så på. Strålende både service og løsning!

Kommer tilbake med info om Gøteborg-Kiel når vi har gjennomført (2. juni).
Sist redigert av evike den 29 mai 2012, 10:37, redigert 1 gang totalt.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av TBI81 »

Om sidestøtte så legg ei stropp over setet og stram godt til. Holder finfint godt lastet sykkel det :thumleft
Faststroppa frøken ( :knegg ) på europaturen i fjor:
Tour de Europe 242.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av jhn »

lasse_hansen skrev:
Hvor lange stropper bør man kjøpe for å få satt fast sykkelen da?? Så det holder egentlig å sette sykkel på midtstøtta, og kun en stropp over salen?? Trudde man måtte ta et par stropper på styret og sånn jeg da??
Finnes det noe å feste stroppene i på gulvet i båten da eller??
Jeg må bare spørre, er helt uerfaren med mc og båt...

Takk til de som bidrar i denne tråden forresten :prf
Jeg tror alle stropper du får kjøpt er lange nok, men er de la oss si 3-4 meter så burde det vel holde. Det er festepunkter på bildekket, ja.
(tror ikke du får kjøpt billett hvis du kaller dekket for "gulvet" :lol )
Jeg tror du bør sette sykkelen på sidestøtta, ikke midtstøtta.
Da får du gummien fra begge hjula i "gulvet", det gir ikke så lett da.
Det er nok med ei stropp, men sett sykkelen i gir, og ha gjerne ei skireim e.l for å klipe inn forbremsa, så har du låst begge hjula.
Mannskapet er behjelpelig, det har de plikt til, både av hensyn til deg og sykkelen din, og av hensyn til andre kjøretøy, og skipets sikkerhet.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av jhn »

Titta på bildet over her, det er nok ikke alltid man får ei så optimal parkering i forhold til festepunktene. Det kan ofte være større avstand mellom de punktene, gjerne et par meter. Så kan du måle høyden på sykkelen din, og bruke Pytagoras og litt trigonometri til å regne ut hvor lange stropper du må ha :knegg

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av ojda »

Litt missforståelse. Ferga til kiel går fra Oslo, er overnattingstur med tvunget lugar.
Det blir endel dyrere. Larvik-Hirtshals er en 3 timersferge, ingen lugar og.dermed mye billigere. Jeg har alltid brukt de stroppene som har vert på ferga.
Det finnes sikkert 1000 måter å sikre en sykkel på. Jeg setter den alltid på sidestøtta, legger over en jekkestropp og strammer til sykkelen står rett (sidestøtta står da fritt i lufta)
Mange gjør som meg, noen mener det ikke er bra nok? Du kan for sikkerhets skyld spørre en av mannskapet.
Jeg har iallefall ikke hatt noe problem med denne metoden. Evike er tydligvis en av de som føler dette ikke er bra nok :scratch ;-)
Se på kartet, og finn ut hva du synes sparte kjørekilometer er verdt både i tid og penger.
Hvor langt om dagen er det bare hekken til kjerringa di som vet, Jeg tenker en 30 mil om dagen bør være et greit utgangspunkt for snitt om man også har endel motorveikjøring.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av lasse_hansen »

Beklager seint svar tilbake altså :redface
Har gått i ett om dagene så har ikke fått tid til verken pc eller mc. Og nå er det brått natta, men i morra etter jobb skal jeg ta meg en tur inn hit å lese litt om infoen jeg har fått av dere.. Tusen takk for all info forresten, nok mye nyttig info for en ny mc + båt person :P :p

Natti natt

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har vært i frankrike en gang på MC og endel ganger med bil. Senest nå:) hirtshals-paris er ca 1400km korteste vei. Tyskland har stort sett vært transpor etapper for meg og jeg hadde 2 overnattinger på veien til paris. 60 mils dagsetapper er ikke noe problem for de fleste nedover europa. Jeg har som regel endt på 80-100mil. Når vi nå kjørte bil nedover hadde vi en overnatting i norddanmark og så en i køln. Hvis paris er målet anbefaler jeg camping i nærheten av euro disney, er noen flotte campingplasser he. Og hvis man vil slippe å kjøre i Paris går det ann å ta metroen inn til byen. Ikke dyrt og ca 30min vil jeg tro. Jeg har kjørt inn, og fra disney er det bare å følge m4 til man er midt i paris. Men ikke prøv deg på paris uten gps. Det kan fort gå mange timer på å prøve å finne frem. Jeg brukte en gang 4 timer på å finne frem til sentrum fra litt nord for bygrensn.

Øst belgia har endel flotte veier, turen gjennom mozel dalen er flott og luxenburg er et sted man ikke bør gå glipp av. Ikke byen men landet luxenburg altså.

Stropping på ferja er skjeldnt noe problem. Jeg bruker somregel 3 stropper. 2 på styret og en over salen. På ferja fra dover til calais hadde de et flott system. Der kjørte man sykklen i en skinne på gulvet og forhjulet i et spor på veggen. Så ble den stroppet fast nedover og inn i dette sporet. Jeg er sikker på at ferja kunne gått rundt uten at den hadde veltet
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av simpson »

Som du ser, mange måter å stroppe sykkel på.
Bruker selv ALDRI å la de stå på støtte, hverken på ferje, tilhenger eller i varebil.
Hvis du skulle få luftlekk i ett hjul vil sykkelen slakke seg og strppingen har minimal effekt.
Sett den i 1 gear, liten stropp rundt bremsehendel og to stropper fra styret og ned i dørken.
Du jekker da fronten ned og den står med konstant tension.
Det er absolutt den sikreste måten du kan stroppe sykkelen på og den tåler både storm i nordsjøen og en kollisjon i en bil.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av jhn »

Det e nok en god måte, men "absolutt den beste" var en litt vel bastant påstand?
Æ kunne sikkert beskrevet noen metoder som e enda bedre enn den "absolutt beste"
Her har jo vært beskrevet en rekke forskjellige stroppemetoder, så godt som alle e fullt ut brukbar.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Crinos »

De stoppene som man ofte får "utdelt" på type Color-Line er gjerne overdimensjonerte og ikke særlig rene/pene. Jeg ville ha kviet meg for å bruke disse. Men 3-4 ekstra stropper tar jo litt bagasjeplass dette også.

Jeg har dog litt er faring med å stroppe sykkel fast på bevegelige ting, for det meste lasteplan i pickuper eller bergningsbiler.

Måten jeg gjør det på er å bruke sidestøtten. (Jeg har kun stoppet Harleyer, og de har jo en rimelig god og solid sidestøtte og ingen midt støtte).
Første stroppen går igjennom forhjulet og lenker da hjulet på skrått til venstre.
Andre stroppen går over sadelen. Mer eller mindre tvers over.
Tredje stroppen går igjennom bahjulet, og bakover. Helst til venstre dette også.
Evt Fjerde stroppen går også igjennom bakhjulet og da til høyre.

Så strammer jeg stroppen over sadelen til sykkelen begynner å dra seg ned på demperene. I alle fall 2-4 cm ned.
(OBS: kan være greit med en lite mellomstykke mellom stroppen og sadelen).

Så strammer jeg opp de andre stroppene.

Har du strips tilgjengelig (og kniv/saks) kan du jo også stripse bremsehendelen inne. Bruk gjerne en kraftig RØD farge på dette, slik at du ikke glemmer deg når stroppene er borte og du prøver å kjøre avgårde med bremsa inne!.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar