TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-forum

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av Snikendeugle »

Tja, var noe rundt der jeg forventet meg den lå på. Om all økonomi går på skinner i August, så kjøper jeg den nok hos forhandleren dá. :)

Forresten.. Merket meg at det var lekket litt olje enten fra tømmebolten eller den mutteren som holder magnet filteret når jeg så på katalysatoren idag. Dårlig pakning, eller bør jeg trekke til litt hardere? (Hadde ikke momentnøkkel for hånd når jeg skiftet nøkkelen, så ville ikke overdrive skruingen.. har ødelagt gjenger før på oljeskift :))
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

Ikke lett å si. Er vel pakning på disse boltene? Mulig den ligger litt skjevt?
Er det på katalysatoren du ser olja? Det kan ikke komme frem frontdrevet?

Hadde uansett skaffet momentnøkkel (ikke fra BT) :[-(
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av lamoi »

TheHaughom skrev:I dag har jeg endelig fått O2 kontrolleren fra en av Australsk kar på KTMforums.com.
O2 sensoren (lambda) justerer blandingsforholdet Air/Fuel (AF).

I injection systemer har man closed loop - som er idle og throttle opp til 20%, og open loop som er hele spekteret.
I closed loop justerer O2 sensoren slik at AF-raten blir 14.7:1, noe som gir langt under optimal blanding til motoren. Poenget er å klare dagens miljøkrav.

Det O2 kontrolleren gjør er å manipulere signalet fra O2-sensoren slik at motoren ikke justerer ned dette blandingsforholdet.
Neste steg er å få installert en fuel controller som kan justere bensinmengden slik at den blir ca. 13.2 - 13.5:1, men må også finne måleutstyr. Koster en tusing fra utlandet, så mulig jeg kjøper det selv. :thumleft

Installasjon av O2 kontrolleren tok 5 min. Ingen klipping av kabler, da den leveres med originale KTM-plugger. Finnes til andre merker også.

Merker stor forskjell når jeg går av/på gass ved lav RPM, samt. ved rolig cruising. Mye roligere, og kjenner at motoren ikke har følelsen av konstant astma. Blir nok mindre bruk av clutch nå ja :thumleft

[img]http://i201.photobucket.com/albums/aa20 ... 146c66.jpg[/img]
O2 kontrollere
Dette virker meget interessant! Kunne du delt kontaktinfo til selger? Liker Duken min, men at den ikke går optimalt på lavt turtall er ikke et ukjent problem ;)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av Snikendeugle »

lamoi skrev:
Dette virker meget interessant! Kunne du delt kontaktinfo til selger? Liker Duken min, men at den ikke går optimalt på lavt turtall er ikke et ukjent problem ;)
http://www.ktmforums.com/forums/duke/17 ... r-mod.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Haughom; Kan faktisk hende jeg ikke fikk med meg pakningen når jeg skrudde det på igjen :-k , mista jo bolten i olja :P (heldigvis var den magnetisk nok til å plukkes opp med skrutrekkern)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

lamoi skrev:Dette virker meget interessant! Kunne du delt kontaktinfo til selger? Liker Duken min, men at den ikke går optimalt på lavt turtall er ikke et ukjent problem ;)
Ser SnikendeUgle har linket til tråden. Registrer deg der og send en PM til Kevin (kevxtx). Koster $129 AUD inkl. frakt, og han skriver at det er gave så den går gjennom tollen uten moms. :-#
Snikendeugle skrev: Haughom; Kan faktisk hende jeg ikke fikk med meg pakningen når jeg skrudde det på igjen :-k , mista jo bolten i olja :P (heldigvis var den magnetisk nok til å plukkes opp med skrutrekkern)
Det bør du kanskje få sjekket ganske kjapt... Uten O-ringen antar jeg det kan bli for lite trykk i oljen (pga. lekkasjen), som fører til at den ikke sirkulerer skikkelig.
Har gjort det samme selv (mistet bunnpluggen i varm olje), men fikk den opp igjen når oljen hadde kjølnet litt. :P :p
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

En liten oppdatering ang O2 kontrolleren.
Kjørte en tur med Fred fra KTMforums i går. Ble vel 2-3 timer totalt. Jeg merket ofte at han måtte gire ned, mens jeg kunne slippe turtallet mye lenger ned. Den astmatiske rykkingen forekommer ikke lenger, og der han såvidt kunne cruise i 5. gir kunne jeg holde 6. Om jeg gav mer gass var det ikke noen antydning til rykking/astma heller, den hentet seg fint opp i fart.

Anbefaler absolutt denne mod-en til alle som vurderer det. Billig er den, og jeg antar at bensingforbruket også kan synke litt ettersom man kan ligge på lavere RPM.
På onsdag blir den testet på bane, jeg regner med at jeg kan kjøre noe raskere da jeg føler "feelen" med bakhjulet er hakket bedre. I tillegg kan man gå gjevnere på gass ut av svingen uten at det rykker til! :thumleft

Løp og kjøp!

Edit: Perfekt vær for litt RoadRacing på Onsdag! Sleng dere på, KydeX har allerede meldt at han kommer. Vi møtes på Statoil v/Kvadrat kl. 16:50!Bilde
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av LordShaft »

Akra potte altså slip-on pleier å ligge på ca 6000 hos forhandler, pluss minus

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av lamoi »

Takker! Har registrert meg og kontaktet selger, ser frem til bedre egenskaper på lavt turtall :)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

Da har jeg bestilt 10.000km service på Ride Bergen den 31. Juli. Er på Bømlo den uka, så da går det greit å svippe sykkelen opp dit, og deretter hente den igjen et par dager senere.
Blir også installert tuning kit (cam & airbox) samt. mappet om til EVO mapping. :thumleft

Alltid kjekt med mer trøkk! :prf

I morgen er det ny RoadRacing-økt, hvor også KydeX stiller! Hyggelig å få med andre mcsidister. Alle burde prøve dette, utrolig følelse å kjenne at du klarer å beherske redskapen mellom beina bedre og bedre for hver gang... Gleder meg! :D
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av KydeX »

Blir moro å kjøre litt på bane ja. Jeg kommer nok til å være ytterst forsiktig, så jeg blir nok frakjørt med noen runder tenker jeg.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av Snikendeugle »

EVO mapping ja.. Er det høyere "tunet" enn Akra map'en?
Er det noe sted en kan lese av de tilgjengelige maps ute for sykkelen?
Hadde vært interessant å sammenlignet litt.. spesielt om jeg hadde funnet 32kW mappen sykkelen min putrer på (om den innstillingen endres i mapen)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

KydeX skrev:Blir moro å kjøre litt på bane ja. Jeg kommer nok til å være ytterst forsiktig, så jeg blir nok frakjørt med noen runder tenker jeg.
Det er helt OK. Har med en annen kar som kjører på bane for første gang, han også. :thumleft
Snikendeugle skrev:EVO mapping ja.. Er det høyere "tunet" enn Akra map'en?
Er det noe sted en kan lese av de tilgjengelige maps ute for sykkelen?
Hadde vært interessant å sammenlignet litt.. spesielt om jeg hadde funnet 32kW mappen sykkelen min putrer på (om den innstillingen endres i mapen)
Tja, når du åpner opp eksos og tilfører mer luft osv. trenger sykkelen ny mapping for å korrigere AF nivået (air/fuel ratio). I tillegg er den laget for racing, så man tenker ikke på utslippskrav osv. som restrikterer...
Jeg regner med en del mer power, samt. bedre gassrespons :thumleft

Ang. mapping har jeg ikke sett noen oversikt. Men jeg vet følgende fins:
- Standard
- Akra slipon
- Akra full system
- EVO (akra full system + cam og airbox mod)
- 32kW (dette er en egen mapping, som betyr at du ikke trenger å bytte hele ECUen om du skulle mappe opp til fulleffekt. Det må du f.eks. på Suzuki, og det er DYRT!)
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

Endelig er det framgang hos Posten. Kan ikke forstå hvor mye tid det tar å få sendt ting gjennom tollageret og til Stavanger...
Sendte all dokumentasjon 1 time etter nettsiden ble oppdatert med at proforma manglet, at det tar nesten en uke før ting går gjennom er hårreisende!

Godt det ikke er LordShaft som venter, han hadde gått helt av skaftet :P :p
Bestilte alt 12. Juni, ble hentet av posten i UK dagen etter. Har tatt ca. en mnd å få den over dammen.

Bilde
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av Snikendeugle »

Sjokk at Posten/Bring roter. Norges største firma på useriøshet iblant :p

Ang. Mapping, så regner jeg med at du tar den til forhandleren for å få skiftet? Er vel ingen tilgjengelige mods ute enda til disse syklene, av det lille jeg fant ut med litt googling
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

Foreløpig er det kun forhandlere som kan mappe, ja.
Håper Alain Fontaine kan klare å knekke CAN BUS systemet, slik at vi får mappet disse syklene med TuneECU. Er rimelig å anta at de fleste KTM-er vil gå over til den nye ECU-en...

Edit: En midlertidig løsning, til vi evt. får TuneECU støtte, er fuel controlleren til Kevxtx i tillegg til f.eks. EVO/Akra map.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar