DIABETES

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
CB1300
Innlegg: 8
Registrert: 25 feb 2011, 10:07
Motorsykkelen din: BMW F650GS HIGHLAND 950V2 BUELL CYCLONE
Sted: Strømmen

DIABETES

Legg inn av CB1300 »

Jeg har hatt diabetes i mange år, og bruker ganske store mengder insulin.
Har kjørt mc i alle år uten at jeg har hatt de store problemene.
Er det noen som "lider" av det samme? Erfaring med mc og diabetes?
I don`t need Google. My wife knows everything!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38012
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: DIABETES

Legg inn av AJ »

CB1300 skrev:Jeg har hatt diabetes i mange år, og bruker ganske store mengder insulin.
Har kjørt mc i alle år uten at jeg har hatt de store problemene.
Er det noen som "lider" av det samme? Erfaring med mc og diabetes?
Har ikke diabetes, men har vært borti bilførere som har fått det som kalles "føling", mener jeg å huske?
Kom over en kar en gang som hadde kjørt av veien og virket ruset på et eller annet og hadde vanskelig for å gjøre rede for seg. Men så viste det seg at han hadde fått "føling"...
Ser for meg at om noe slikt skulle skje mens man kjører MC så er man, praktisk og brutalt sagt, skikkelig ute og kjøre, muligens... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: DIABETES

Legg inn av FJZZR »

Har ikke diabetes selv, men datter har Type 1.

Hun holder på med bilførerkort nå, og har vært ivrig passasjer siden tidlig barneår.
Fikk idabetes for 5 år siden, og vi har kjørt mye mc etter dette uten at hverken jeg eller henne synes at dette er noen hindring.

Kunsten er vel å holde blodsukkeret noenlunde konstant og heller ligg "litt" høyt en for lavt akkurat når en sitter på sykkelen.

Hun begynte med insulin pumpe for et par år siden og det er til stor hjelp med å holde blodsukkeret under kontroll. Er visst adskillig enklere enn penner med h.h.v. langtids og korttids virkende.
Følinger er sjeldnere etter dette, samtidig som det totale insulin forbruket går en del ned p.g.a. jevnere tilførsel, og dette medfører at "virkningsgraden" blir bedre.
Pumpa har også en del nyttige hjelpefunksjoner for dosering til måltider, så antallet feildoseringer er sunket markant.

Jeg ser ingen grunn til at diabets skulle hindre noen i å kjøre hverken mc eller andre "ting".

Det er forballspillere i "Premier legue" med diatbetes Type 1, så da skulle det være overkommelig å kjøre mc også!

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

DIABETES

Legg inn av Menalux »

Man kan vel ikke sammenligne mcister med fotballspillere?.. holdes diabetesen godt i sjakk og er nøye med å ikke ligge lavt i blodsukker, så er det overkommelig. Men personlig så liker jeg ikke at mennesker med dia 1 eller mennesker med epilepsi får kjøre om de har hatt føling/anfall de 2 siste årene.
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: DIABETES

Legg inn av Jacobsen »

Ser ikke noe problem med diabetikere og MC selv om det har vært føling inni bilde... Dette kan man få uten å være diabetiker også... Sikkert lagt merke til det om du har gått veldig lenge uten mat og dermed at blodsukkeret blir lavt. Man merker slikt en stund før det skulle bli farlig, og da er det bare å forsyne seg av noe sukkerholdig så er man klar for kjøring før man veit ord av det. :prop: Det som er viktig er å alltid ha med seg noe sukkerholdig :-)

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: DIABETES

Legg inn av Menalux »

Joda, men skulle man få føling så kan det fort skje noe, selv om det merkes. Vet om fler som har blitt sendt med ambulanse.. Det finnes også noen som fortsatt kjører selv om man får hyppige eplepsi anfall og ikke gidder å levere inn førerkortet. Det er litt skremmende.
Medlem Just Girls MC.

Svar