Hei folkens.
Takk for et fint forum.
Jeg har akkurat kjøpt meg en 95 modell yamaha diversion 600.
Har eid den i ca 3 uker og kjørt rett i underkant av 100 mil.
Forige kjøretur startet den greit, men etterhvert som den ble varm og god, begynte den å lugge på gassen.
Når jeg stoppet i kryss og hadde clutchen inne, eller hadde den i fri, døde den.
Jeg kjørte hjem, satte fra meg sykkelen og håpet på at det på magisk vis skulle forsvinne.
Det gjorde det ikke. Blææ
Kjørte en liten tur i dag også, kikket litt på motoren mens sykkel var i gang og ønsket meg en sykkel i toppform
Det kjennes ut som noe er galt med bensin-inntaket eller kanskje luft inntak eller noe.
For sikkerhets skyld satte jeg på reservetanken og prøvde en tur.
Da var alt i sin skjønneste orden og sykkel er mer stillegående og langt sprekere enn den har vært de tre skarve ukene jeg har eid den.
Er det noen av deres klare hoder som har noen tips til hva som er galt?
Desverre har jeg ynkelig lite peiling på motor, så om eventuelle svar hadde vært i nybegynnerklassen ville jeg blitt glad.
På forhånd tusen takk
mvh
fersk og skrekkslagen motorsykkel-eier:
Peter
Yamaha 600 diversion med motortrøbbel.
- bakern 42
- Innlegg: 95
- Registrert: 20 nov 2011, 19:44
- Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
- Sted: larvik
Re: Yamaha 600 diversion med motortrøbbel.
hei er ikke en rev på motorer selv, men dette høres da ut som filter i bensinkran da virker på reserve. så ville nok skrudd ut kran og sett der.
- Kjellrf
- Innlegg: 1606
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Yamaha 600 diversion med motortrøbbel.
Tja, mulig du har en bensinledning som ligger i klem, eller tett filter i tanken, på krana. For å sjekke filteret, må krana skryes ut (tøm tanken først...). Veit ikke om krispaketet (ref. Bike...)har filter der, men det burde den. :-)
Har du vacuumkran, kan det være tull med membran eller ledning fra membran til motor.
Lykke til!
Har du vacuumkran, kan det være tull med membran eller ledning fra membran til motor.
Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Yamaha 600 diversion med motortrøbbel.
Er vel frifall fuel, ingen vacuum som styrer ser det ut som.
Enig i at jeg hadde gått for krana, tøm tanken og ta den ut. Fins sikkert rep-kit, noe som oftest er den dreieskiva som ligger inne i krana. Men kanskje det bare ligger mye skit rundt de to rørene som stikker opp i tanken (og gir reserve siden de har to lengder). Ny O-ring der det skal tette mot tanken ved montasje kan være kjekk å ha hvis du åpner.
http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M ... N-600-2_bf
Alt som samler seg av uhumskheter i bensintanker over år legger seg gjerne nederst. Greit å ta tanken av på vinterkosen og ta ut kransystemet for reingjøring. Med tanken skikkelig tømt og så skylt noen ganger og reingjort kran kan det bety små sjanser for snag av den typen.
Åpna "alt" på en like gammel BMW i vinter, og der var jaggu en del grums som måtte renses for at den skulle gå. Men på den satt choken fast og var kjørt slik lenge... Rep-kit for servicering av krana kosta en bagatell.
Husker Yamaha hadde en del problemer med coiler som sprakk og ga problemer i regn, men det tror jeg var på modeller eldre enn din! (Bare som et tips, tror ikke det er coilene dine som lager dette problemet)
Dobbeltsjekk sakene med å kjøre en tur og veksle mellom "ON" og "RES" og se om problemet kommer igjen. Da er du ganske sikker på hva du skal gjøre; bestill repsett eller komplett kran.
Enig i at jeg hadde gått for krana, tøm tanken og ta den ut. Fins sikkert rep-kit, noe som oftest er den dreieskiva som ligger inne i krana. Men kanskje det bare ligger mye skit rundt de to rørene som stikker opp i tanken (og gir reserve siden de har to lengder). Ny O-ring der det skal tette mot tanken ved montasje kan være kjekk å ha hvis du åpner.
http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M ... N-600-2_bf
Alt som samler seg av uhumskheter i bensintanker over år legger seg gjerne nederst. Greit å ta tanken av på vinterkosen og ta ut kransystemet for reingjøring. Med tanken skikkelig tømt og så skylt noen ganger og reingjort kran kan det bety små sjanser for snag av den typen.
Åpna "alt" på en like gammel BMW i vinter, og der var jaggu en del grums som måtte renses for at den skulle gå. Men på den satt choken fast og var kjørt slik lenge... Rep-kit for servicering av krana kosta en bagatell.
Husker Yamaha hadde en del problemer med coiler som sprakk og ga problemer i regn, men det tror jeg var på modeller eldre enn din! (Bare som et tips, tror ikke det er coilene dine som lager dette problemet)
Dobbeltsjekk sakene med å kjøre en tur og veksle mellom "ON" og "RES" og se om problemet kommer igjen. Da er du ganske sikker på hva du skal gjøre; bestill repsett eller komplett kran.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- 500DOHC
- Innlegg: 76
- Registrert: 27 nov 2011, 14:16
- Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650
Re: Yamaha 600 diversion med motortrøbbel.
Når du ser på delelisten på bildet i linken joo postet så ser du at det sitter et eksternt filter der, og att det kun er tilkoblet det ene uttaket på krana og at reservetappinga sannsynligvis går rett i pumpa.
Så det filteret er nok et bra sted å starte.
Så det filteret er nok et bra sted å starte.
[album]3317[/album]