Jeg har ingen erfaring på området utover en liten episode under opplæringen hvor vi så et skilt som varslet om oljesøl, noe vi håndterte ved å senke farten og kjøre svingen helt uten nedlegg. Jeg tror dog ikke dekkene kom i kontakt med sølet i det hele tatt.
I fjor, derimot, var jeg oppe i en situasjon jeg ser for meg kunne vært guffen på to hjul, og jeg har i ettertid tenkt mye på hva jeg skulle gjort. I bil på vei oppover Bømlafjordtunellen retning syd, like ved munningen, kom vi over et polsk vogntog som hadde hatt seg et aldri så lite motorhavari. Det rant noe fra understellet, og veibanen var fullstendig dekket fra høyre mot venstre. Doningen hadde plassert seg helt ute i høyre veikant, så noen forbisniking på den siden ville nok ikke vært aktuelt.
Det var nok vann denne gangen, men hva hvis det var olje? Kan man i det hele tatt kjøre gjennom en oljepytt og beholde veigrep nok til å holde seg oppreist til svineriet er borte, eller er dette umulig?
Hvordan forholde seg til (mulig) olje i veibanen?
-
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: Hvordan forholde seg til (mulig) olje i veibanen?
Hvis veien er rett frem så kan du jo vri på litt og dra en skikkelig "røkare"Lamberghini skrev:Det var nok vann denne gangen, men hva hvis det var olje? Kan man i det hele tatt kjøre gjennom en oljepytt og beholde veigrep nok til å holde seg oppreist til svineriet er borte, eller er dette umulig?

men i sving ville jeg prøvd å unngå kontakt så godt det lot seg gjøre og med lav hastighet uten nedbrekk...
problemet er jo hvis en treffer på dritten i en sving og en kjører med for små marginer - da GÅR det dritt samma om en heter Rossi..en må faktisk ikke kjøre fortere enn at en kan svinge unna eller stanse..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hvordan forholde seg til (mulig) olje i veibanen?
Så lenge man har god og riktig "høyde" gjennom svingene kan man rette opp/kutte inn gjennom grus og olje uten at man straks er på farlig kurs mot grøfta/motgående kjørefelt.
Til en viss grad.
Kjører man feil gjennom svingene er man straks ute å kjøre om sånne saker dukker opp.
Dessverre vil mange stivne på sykkelen istf å la sykkelen og alle de gode kjøreegenskapene maskinene våre har jobbe optimalt... vi reduserer sykkelens evne til å beholde best mulig feste osv... man skal ikke sitte som stiv livredd dødvekt når ting dukker opp.
OK, lett å si
Til en viss grad.
Kjører man feil gjennom svingene er man straks ute å kjøre om sånne saker dukker opp.
Dessverre vil mange stivne på sykkelen istf å la sykkelen og alle de gode kjøreegenskapene maskinene våre har jobbe optimalt... vi reduserer sykkelens evne til å beholde best mulig feste osv... man skal ikke sitte som stiv livredd dødvekt når ting dukker opp.
OK, lett å si

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...