Voldsomme kast i styret/framdekk
-
- Motorsykkelen din: MV Agusta Brutale 675
Voldsomme kast i styret/framdekk
Hei, trenger litt hjelp her. Kjører Honda 600 Hornet. Har nye dekk på sykkelen, nylig avbalansert, og sjekka lufttrykket i dekka før jeg kom hjem nå.
Problemet er at hvis jeg ligger i ca 80-85 og slipper styret slår framdekket noe voldsomt fra side til side, har jeg hendene på styret merker jeg ikke kast i styret.
Noen med formening om hva dette kan skyldes, har sjekka styrelager på måten jeg tror dette sjekkes, og finner ikke noe feil der. Men jeg har jo ikke så veldig store tekniske kunnskaper om sykkelen.
Har heller ikke veltet med sykkelen.
Noen som har tips om hva dette kan skyldes?
Problemet er at hvis jeg ligger i ca 80-85 og slipper styret slår framdekket noe voldsomt fra side til side, har jeg hendene på styret merker jeg ikke kast i styret.
Noen med formening om hva dette kan skyldes, har sjekka styrelager på måten jeg tror dette sjekkes, og finner ikke noe feil der. Men jeg har jo ikke så veldig store tekniske kunnskaper om sykkelen.
Har heller ikke veltet med sykkelen.
Noen som har tips om hva dette kan skyldes?
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Re: Voldsomme kast i styret/framdekk
Kjører du med toppboks på?
Begynner styret å vibrere hvis du slipper det i andre hastigheter, både høyere og lavere?
Hvis du har toppboks på, så kan det være den som kødder med aerodynamikken til sykkelen. Det er ikke farlig, ihvertfall ikke hvis du ikke slipper styret.
Begynner styret å vibrere hvis du slipper det i andre hastigheter, både høyere og lavere?
Hvis du har toppboks på, så kan det være den som kødder med aerodynamikken til sykkelen. Det er ikke farlig, ihvertfall ikke hvis du ikke slipper styret.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- evike
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Kontakt:
Jeg får det samme hvis jeg har høyt gir, men litt for lite fart/gass. Løsningen er å gire ned eller legge deg litt tungt på styret. Etter min erfaring ikke noe feil med sykkelen. Kjører Diversion og de er temmelig lik Banditen i så måte.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
-
Er jo ikke noen grunn til å slippe styret i 80 forsåvidt
Opplevde det uten toppboks her om dagen, så avbalanserte jeg framdekket på nytt og merket ikke noe. I dag kjørte jeg med toppboks og da var det kast i dekket. Prøve uten toppboks i morgen. Begge gangene var tankveska på.

Opplevde det uten toppboks her om dagen, så avbalanserte jeg framdekket på nytt og merket ikke noe. I dag kjørte jeg med toppboks og da var det kast i dekket. Prøve uten toppboks i morgen. Begge gangene var tankveska på.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Kast i styret - eller wobbling, som det også kalles, kan har sin årsak i flere ting, som bla. gaffelbein som er kommet litt i ulage (trenger justering) og/eller oljelekkasje/gammel olje. Skal veldig lite til før wobbling oppstår.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Får ringe forhandleren i morgen, var innom for et par dager siden og spurte om han kunne kikke på balanseringa av dekket, men han hadde så mye å gjøre at han ikke hadde tid før dagen etter. Så fikk gjort dette et annet sted.
Han kikka veldig på end barsa på styret (eller hva de heter) er riper der som var der da jeg kjøpte sykkelen. Håper han ikke påstår de kommer av at jeg har veltet eller noe, for det har jeg ikke. Har fortsatt garanti på sykkelen, men sånne ting går kanskje på slitasje og ikke garanti.
Han kikka veldig på end barsa på styret (eller hva de heter) er riper der som var der da jeg kjøpte sykkelen. Håper han ikke påstår de kommer av at jeg har veltet eller noe, for det har jeg ikke. Har fortsatt garanti på sykkelen, men sånne ting går kanskje på slitasje og ikke garanti.
-
Kanskje det ikke er noe feil da? Tar uansett en tur innom der jeg kjøpte den. Er den første sykkelen min så har ikke så mye erfaring enda.evike skrev:Jeg får det samme hvis jeg har høyt gir, men litt for lite fart/gass. Løsningen er å gire ned eller legge deg litt tungt på styret. Etter min erfaring ikke noe feil med sykkelen. Kjører Diversion og de er temmelig lik Banditen i så måte.
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JuHsgAX3TBY[/video]
Om du lurer på hvorfor touringsykler er lange og har "slakk" gaffelvinkel så har du funnet svaret.
Avveiningen er slik: Jo brattere gaffel jo mer lettstyrt er sykkelen.
Ulempen er at den blir mer "urolig".
[TaSK]
Om du lurer på hvorfor touringsykler er lange og har "slakk" gaffelvinkel så har du funnet svaret.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
tagesk skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=JuHsgAX3TBY[/video]
[TaSK]
Er jo noe slikt jeg er redd for, ser ikke behagelig ut det der

Men har kun opplevd det når henda ikke er på styret

Har nevnt det før,men kan gjenta meg sel enda en gang: Hadde lignende symptomer på moppen min,og trodde hjullager fremme var dårlige. Tilfeldighetene gjorde at jeg skiftet dekk og hjullagere bak først,og da forsvant "problemet". Sjekk bakhjulet 

ikkebike.norwegianforum.net
-
Takker for alle tips, bakdekket er to uker gammelt. Kan jo være hjullager som du sier.
Da tar jeg natta her, snakkes folkens!
Da tar jeg natta her, snakkes folkens!
Sjekk etter slakk i lagra i baksvingen også. Kan være ymse...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Har min andre ZZR1400. Begge kjøpt ny. Sånn ca etter 3-4000km begynner det symptomet der. Løsningen begge gangene fant jeg ut av selv, stramme styrelageret litt.
Nå hender det at jeg får det, men kun dersom jeg har 3 fulle Givi'er og slipper styret i nedoverbakke. Da er løsningen å stramme fjæra i bakdemperen slik at det blir mer trykk på forhjulet, og det gjøres "genialt" vha min ettermonterte Wilbersdemper.
Nå hender det at jeg får det, men kun dersom jeg har 3 fulle Givi'er og slipper styret i nedoverbakke. Da er løsningen å stramme fjæra i bakdemperen slik at det blir mer trykk på forhjulet, og det gjøres "genialt" vha min ettermonterte Wilbersdemper.

-
Wobbling
Takker for alle råd, forhandleren skal se på sykkelen på mandag.