Garmin vs TomTom

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av jodlevann »

Begge modellene kan sammenlignes her:

https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... uct=117259

Håper det virker.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av knutk »

Nå er jo emnet her Garmin vs Tom Tom.

Jeg har ingen erfaring med Tom Tom, så jeg følger heller opp avsporingen om Garmin vs Garmin.

220 vs 660. kanskje allerede forklart. 220 mangler MP3 spiller og telefon mulighet. Den støtter (synes jeg å erindre) heller ikke at man bygger opp og lagrer flere ruter på forhånd om man skal på tur. Skjermen er allerede nevnt.

Lagre kart på minnekort i 660:
Man må bruke Map Source. Velg ønsket kart som skal legges inn. Deretter velger man minnekortet når man velger hvor kartene skal lagres ved overføring.
Kartene laster seg selv inn. Man trenger ikke gjøre noen grep. De lastes inn ved oppstart. Helt i starten ser man "Loading Maps" før den ordinære oppstarten fullføres. Katalogen 'Garmin' lages av programmet, så det er bare å laste over.

Zumo 340/350:
Her trenger Garmin virkelig en realitets sjekk. Her lager de en ny GPS som skal være arvtager for 660. Så mangler den BÅDE telefon OG MP3 spiller.
Jeg kan ikke fatte at noe menneske i edru tilstand kan finne på å kjøpe dette produktet. Bruk heller noen hundrelapper på en holder til en smart-phone og kjøp et navigasjonsprogram + en vanntett holder.

ZZR-Erling

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg bruker Garmin Zumo 220, og den er fin fin den, men softwaren er ikke spesielt brukervennlig. Innstalering, opplåsing av kart, oppdateringer ol, kan være et lite "helvete"...men, det går hvis du er tålmodig. Når alt virker, er det en grei programvare å lage ruter i, overføre til enheten osv. Enheten tåler ektremvær, har enormt med POI'er innkludert. Eneste minuset med den er vel i grunn enn litt ekkel skjerm i direkte sollys, samt en litt klundrete tilkobling av 12V via usb-kontakt <----> 12V.

Hadde Garmin Quest før, som jeg bruker litt ennå. Har ikke brukt Tom Tom-produkter.
Vil vel tro det er fult mulig å bruke en av de litt større smarttelefonene også, om du har vanntett veske til den.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av bherman »

ZZR-Erling skrev: Vil vel tro det er fult mulig å bruke en av de litt større smarttelefonene også, om du har vanntett veske til den.
Da må du ta av deg hansken for at skjermen skal reagere :(
--
Baard

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av ArcticTiger »

På Multistradan står det en gammal Garmin, og på 1050 Tigern en ny TomTom.
Men jeg har ennå ikke prøvd noen av dem, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg med hvem som er best :roll
Når jeg er på tur i Norge har jeg Norgeskartet i sideveska eller tankveska, og der sjekker jeg veinummeret av og til, og har alltid kommet frem :prf Tilsvarende i Utlandet :D
Jeg har aldri :[-( kjørt meg bort, men unntaksvis finner jeg innimellom "nye", interesante veger :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av JohnnyTh »

ArcticTiger skrev:På Multistradan står det en gammal Garmin, og på 1050 Tigern en ny TomTom.
Men jeg har ennå ikke prøvd noen av dem, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg med hvem som er best :roll
Når jeg er på tur i Norge har jeg Norgeskartet i sideveska eller tankveska, og der sjekker jeg veinummeret av og til, og har alltid kommet frem :prf Tilsvarende i Utlandet :D
Jeg har aldri :[-( kjørt meg bort, men unntaksvis finner jeg innimellom "nye", interesante veger :knegg
Jeg er imponert. Jeg kjører meg somregel altid bort. Men etter jeg fikk gps så konmer jeg frem på en eller annen måte til slutt.
Husker spesielt en gang i Paris før gpsen. 4 timer tok det å finne sentrum og da var motoren så varm at oljelampa blinka idet jeg stanset.
London og Berlin har og bydd på utfordringer, men etter gps'en kom på sykkelen går det som en lek. Kan bruke fokus på andre ting en å navigere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av ArcticTiger »

:D Hehe, nei London, Paris og Berlin har jeg ikke prøvd ennå, og kan veldig godt tenke meg at GPS er til suvveren hjelp der :thumleft Jeg får kanskje få Gutta mine til å ta meg et lynkurs i GPS :knegg .
Men New York, Chicago, Minneapolis, Denver, San Francisco, Los Angeles, Seattle mfl gikk helt greit med vanlig kart :vs

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har bare vært i NY, Washington og Miami, men synes stort sett det er lettere å kjøre i amerikanske byer en europeiske. Amerikanske byer har(der jeg har vært) bedre plass og mer oversiktlige veier. Bare du vet hvor du skal er det en lek å kjøre i usa. Men her og var det deilig med gps. Selv om det var en tomtom i bilen jeg lånte.

I europa er det stort sett trangere og mer kaotisk. Paris er nok værste byen jeg har kjørt i. Har vært der et par ganger med bil og en gang med sykkel. Kjørekulturen til de innfødte er og mer tvilsom.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av ZZR-Erling »

..jeg "henger meg på uttalelsene" om at det er mindre surrekjøring med GPS enn uten. Alpeturene går for vår del mye bedre med GPS, særlig motorveiskjøringa! Det er deilig å vite hvor langt det er til neste avkjøring og hvilken fil man skal ligge i! Særlig når skiftene kommer raskt. :thumleft

Svar