Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Hei alle mc folk.
Jeg skal skaffe meg en CBR 600 nå i løpet av sommeren, dvs kjøp er i orden, men må hente den seinere i sommer da jeg ikke har tid nå samt at det er langt å kjøre hjem. Det jeg vet er at den ikke er vært i bruk siden ca sommer 2011 og stått lagret siden dette. Tror sykkelen er kjøpt av forhandler på tvangssalg så har ingen info fra tidligere eier. Selv har jeg aldri eid sykkel selv.
Det jeg lurer på er hva er det jeg må gjøre med sykkelen før den evt er klar for kjøring? Etter det jeg vet var sykkelen i jevnlig bruk før den ble solgt i fjor. Bør jeg bytte olje\filter på den. bør jeg ha den på en service? Vil den starte nå etter å ha stått i et år.. må jeg lade batteri, kjøpe nytt batteri.. alle tips er gode tips. håper jeg ikke spør dumt her..
Jeg skal skaffe meg en CBR 600 nå i løpet av sommeren, dvs kjøp er i orden, men må hente den seinere i sommer da jeg ikke har tid nå samt at det er langt å kjøre hjem. Det jeg vet er at den ikke er vært i bruk siden ca sommer 2011 og stått lagret siden dette. Tror sykkelen er kjøpt av forhandler på tvangssalg så har ingen info fra tidligere eier. Selv har jeg aldri eid sykkel selv.
Det jeg lurer på er hva er det jeg må gjøre med sykkelen før den evt er klar for kjøring? Etter det jeg vet var sykkelen i jevnlig bruk før den ble solgt i fjor. Bør jeg bytte olje\filter på den. bør jeg ha den på en service? Vil den starte nå etter å ha stått i et år.. må jeg lade batteri, kjøpe nytt batteri.. alle tips er gode tips. håper jeg ikke spør dumt her..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Ingen spørsmål er for dumme! Bare så det er sagt.
Og når de tingene er sagt vil jeg gjerne få ønske deg velkommen hit til MCsiden.no :-)
Så til sykkelen...
Er ingen teknisk ekspert, men vil likevel våge å mene at olje og filterskift er lurt å gjøre. En billig forsikringå gjøre dette.
Å lade batteriet er heller ikke det dummeste å gjøre.
Sjekk av kjøle- og bremsevæske lam også med fordel gjøres i tillegg till bremseklosser foran og bak.
Og ikke minst det viktigste, nemlig å sjekke mønsterdybde og evt. skader på dekk.
Er jo dekkene som er helt sentrale for om du skal holde deg trygt på veien eller ikke...
Og når de tingene er sagt vil jeg gjerne få ønske deg velkommen hit til MCsiden.no :-)
Så til sykkelen...
Er ingen teknisk ekspert, men vil likevel våge å mene at olje og filterskift er lurt å gjøre. En billig forsikringå gjøre dette.
Å lade batteriet er heller ikke det dummeste å gjøre.
Sjekk av kjøle- og bremsevæske lam også med fordel gjøres i tillegg till bremseklosser foran og bak.
Og ikke minst det viktigste, nemlig å sjekke mønsterdybde og evt. skader på dekk.
Er jo dekkene som er helt sentrale for om du skal holde deg trygt på veien eller ikke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Takk AJ
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
I tillegg ville æ ha tappet av gammel bensin, også av gasserne vist det er gasserne.
Vist den har ny bensin og nok strøm, men ikke starter da, er du muligens nødt til å skifte plugger
Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2
Vist den har ny bensin og nok strøm, men ikke starter da, er du muligens nødt til å skifte plugger
Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Hvordan olje og oljefilter skal en ha til cbr600 da?
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Olje, SAE 10W-40, API SF eller SG. Så "dårlig" olje finner du neppe lenger.
Har ikke batteriet vært ladet på ett år regner jeg med det er kaputt...
Plugger: CR8EH9, NGK. Evt CR9EH9, NGK. Tror jeg...
Har ikke batteriet vært ladet på ett år regner jeg med det er kaputt...
Plugger: CR8EH9, NGK. Evt CR9EH9, NGK. Tror jeg...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Sykkelen har vært startet opp for ikke så lenge siden og startet og gikk fint. Vet ikke om det betyr at det ikke er noe problem, men det er vel også en smal sak og lade det opp igjen.
Hvordan er det forresten med sykkel og langkjøring. Jeg har nesten 100 mil hjem når jeg henter sykkelen. Tror ikke jeg orker dette på en dag, så deler det kanskje opp.
Hvordan er det forresten med sykkel og langkjøring. Jeg har nesten 100 mil hjem når jeg henter sykkelen. Tror ikke jeg orker dette på en dag, så deler det kanskje opp.
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
De Honda'ene har en syke, det er at regulatoren ryker hvis du kjører med dårlig batteri, fordi resteffekten av ladinga som ikke vil inn på batteriet, blir gjort om til varme i regulatoren. Går den da for varm, vil sykkelen slutte å lade fordi regulatoren har brent innvendig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Takk Kjellrf. Da skal jeg få lada opp batteriet før jeg kjører. Fikk høre i dag at sykkelen hadde oljeskift\filter i april i fjor og ble kjørt litt etter dette i løpet av sommeren. Før den har blitt stående til nå uten særlig kjøring. Lagring inne i vinter. Går det fint å kjøre den hjem (ca 100mil) og bytte olje etter jeg kommer hjem? Kan bli litt knotete å få byttet olje før jeg kjører ned.
Mvh
Tor H
Mvh
Tor H
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
torhel skrev: Går det fint å kjøre den hjem (ca 100mil) og bytte olje etter jeg kommer hjem?
Ja
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Takk :)
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Siden det er så god respons her inne så sprør jeg litt til. Om jeg skal lade batteriet, skal jeg da koble av pluss og minus til motorsykkelen eller kan en lade med sykkelen koblet til batt?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjelp ang Honda CBR 600 F3
Helt uproblematisk å lade mens batteriet er tilkoblet/montert i sykker'n. Enkelte ladere leveres også med egne tilkoblinger til å skru på + og - polene for kjappere tilkobling til selve laderen. Har slik løsning på Banner MC-batteri laderen min.torhel skrev:Siden det er så god respons her inne så sprør jeg litt til. Om jeg skal lade batteriet, skal jeg da koble av pluss og minus til motorsykkelen eller kan en lade med sykkelen koblet til batt?
Veldig kjekt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering