Trenger turtips/-erfaringer

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Trenger turtips/-erfaringer

Legg inn av Tiki »

Hei,

Jeg lurer på om noen kan komme med sine erfaringer og tips til «langtur-nybegynner». Har plottet meg ut en rute som er på totalt ca. 1200 km (Oslo – Valdresflya – Trollstigen – Stryn – Flåm – Hol – Oslo) Link til ruta: http://mapq.st/LZBPKE
Blir dette for langt med tre dagers kjøring dersom lørdag med Trollstigen skal oppleves og nytes og ikke bare rases gjennom? Er det spesielle ting jeg bør ta hensyn til eller jeg MÅ ha med? Kommer til å ta med et lite utvalg verktøy, dekkfiks og kjedespray. Overnatting blir helst på hytte/hotell underveis, tar gjerne imot tips på fine steder langs ruten.
Kjører dere på tur alene? Det er ingen venner/kjente av meg som kjører sykkel men dette er uansett noe jeg må gjøre :prop: .
Turen håper jeg å få gjort helgen i uke 26, 28 eller 29 så dersom du vil slå følge så gi lyd.

Mvh Thomas

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Trenger turtips/-erfaringer

Legg inn av RuneMC »

Vet ikke hva du mener med dekkfiks... sånne spraybokser som liksom skal tette dekket er ikke mye hjelp i (ifølge min erfaring), mens sett med "klisne lisser" og CO2 patroner vil redde deg ved evt punktering. Fås som sett til ca 200 kr på Biltema eller Torshov Bilrekvisita. Bare å ha det i bagasjen er nærmest garanti for at du ikke får punktering.

Første skikkelige langturen jeg hadde ett år etter MC-lappen var Oslo - Bergen via hovedsaklig E16. Synes det var langt nok som dagsetappe (hadde da en "naken" MC og ikke den jeg har nå). Det kommer noe an på hvilken vindbeskyttelse sykkelen har. Lite vindbeskyttelse, så merker man definitivt distansene bedre.

Er det kaldt og regn merker du også distansene mye bedre enn i bil...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Trenger turtips/-erfaringer

Legg inn av ojda »

Tiki skrev:Hei,

Det er ingen venner/kjente av meg som kjører sykkel men dette er uansett noe jeg må gjøre :prop: .
Turen håper jeg å få gjort helgen i uke 26, 28 eller 29 så dersom du vil slå følge så gi lyd.

Mvh Thomas
For noe fordømra sprøyt =; Det er klart du har venner som kjører sykkel, du vet. bare ikke hvem de er enda :prf
I utgangspunktet synes også jeg 40 mil hver dag i 3 dager kan være noe drøyt,
det kommer selvfølgelig ann på både deg, sykkelen og "rompa di" men jeg ville nok første langturen enten kortet inn noe eller allerhelst kjørt ruta med en dag ekstra fri.
Vennekretsen må du desuten gjøre noe med, hiv deg med på noen av fellesturene her.
Fex Karlstadturen, Intruderturen eller hvorfor ikke den råeste av de " Prehøstturen "
så er du garantert ikke lenger venneløs motorsykklist :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
gaus
Innlegg: 117
Registrert: 29 okt 2009, 23:44
Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Trenger turtips/-erfaringer

Legg inn av gaus »

Runden du har planlagt er kjepefin, og tar deg innom mye av det vakreste Norge har å tilby oss som trives på MC tur. Dersom det er fint vær, bør du ta turen oppom Dalsnibba, som er et flott utsiktspunkt over Geiranger. Denne avstikkeren finner du etter å ha kjørt opp alle bakkene og svingene sør for Geiranger. Når du kommer til Lærdal, må du svinge til høyre og ta fjellveien over Aurlandsfjellet. Denne er fantastisk mye bedre enn 24 kilometer med tunnel. Verktøy og div. til sykkelen må du nesten vurdere ut fra alder og tilstand, men ta med litt småverktøy dersom du etter mange mil ønsker å korrigere stillingen på styret og annet. Utstyr til å plugge et punktert dekk er greit å ha med, har aldri fått behov for det til egen mc, men har hjulpet andre samt fikset egen bil. Og dette er den typen som RuneMC nevner.
400 kilometer på tre påfølgende dager kan bli langt, men dette er avhengig av din bak og din sykkel. Vi kjører ofte turer på rundt 1100 km fordelt på 3 kjøredager med to på sykkelen. Dersom du har mulighet til å ta noen mil kvelden før du har tenkt å starte, vil de neste tre dagene trolig føles mye bedre. En kveldstur til for eksempel Fagernes eller Beitostølen kan gjøre den stor forskjellen. Ta en titt innom vår MC side http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20Siden.html" onclick="window.open(this.href);return false; , så finner du kanskje flere tips.
Lykke til og god tur.
Sist redigert av gaus den 21 jun 2012, 20:41, redigert 1 gang totalt.
Turen nytes best sammen med den man er glad i.

http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html

Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Trenger turtips/-erfaringer

Legg inn av joo »

Finfin rute :thumleft
Verktøy; hvis der er noe sært verktøy som trengs til sykkelen så ta med akkurat det. Oftest kan du få hjelp langs vegen, men om der er sære bits/torx/tamperproof etc som må til så ta med bare bitsa. Skraller etc er lett å finne/låne og ikke vits å drasse på.

Jeg pakker nå for en liten norgestur på rundt 400 mil. Av verktøy er det kun med:
- Torx 50, som løsner bremsekalippere og bakhjulsbolter.
- Det sære forhjulsverktøyet som er 22mm umbrako.
- Noen strips, tape og et par stropper ekstra i tillegg til jekkestropp om der er dårlig utstyrt på de lange fergestrekkene.
- Repsett for slangeløse dekk.
Alt går i en billig kamerabag. Ikke noe rot som slenger rundt i kofferten.
Resten kan løses med veihjelp og Visakort ;-)

Dagsetapper: her er vi så forskjellige at det er umulig å gi veldig gode råd. Og både hvor vant du er å kjøre, været og tettheten av severdigheter betyr veldig mye. Har kjørt Oslo-Harstad nonstop (utenom fuelfylling da) i ett strekk noen ganger. Det er 1500km+ferge, og det er IKKE tur men transport på hovedveger. Så har der vært dagsetapper nede i 30 km (vanvittig fin natur og vær...) Som kronisk A-menneske er jeg gjerne på sykkelen klokka sju om morran og syntes 60-75 mil om dagen er grei skuring. Men tror de fleste gjerne vil stoppe for dagen rundt 40 mil...? Dette vil du nettopp finne ut av på den turen du har planlagt.

Er vel litt som "gaus"; leter omveier rundt tunneler, spesielt de lange. Regner det så er det bare å peise inn i tunnelene og få fri fra nedbøren ei stund, men er været bra så bruk alt av muligheter for å holde deg i friluft! Tunneler som den fæle over Røldal er pyton, mens gamleveien som går utenom er en naturopplevelse! (Grusveg og stabbesteiner da...) Samme f.eks tunellen gjennom Korgen, kjør utenom og ta gamleveien over toppen. Osv osv.

Ser du er innom Loen. Da bør du ta den korte svippen innover Loenvatnet. Er vel ei mil hver veg, se på det svære raset som gikk der i -36 da en mildt sagt stor beta av fjellet ramla ned i vannet og drepte ganske mange mennesker. Og da kommer neste råd; les deg litt opp på forhånd om der er spesielle interessante ting man skal se etter på turene. Viktig viktig ;-)

Og enda viktigere; ta noen gode bilder, og så legger du inn en kort reisebeskrivelse her inne til glede for oss andre!

Turfølge kan fort ordne seg, bare man sier fra med litt varsel. Jeg tar en del dagsturer rundt i Telemark. Alene om jeg har fri i uka og været er godt, eller sammen med en eller flere kompiser. Her er bare å hive seg med. Masse veger å velge mellom :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar