Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 11 apr 2023, 09:18 Til tross for statistikk kan man nesten ikke la være å sjekke klaringene. Kan strekke kilometer litt, men alle motorer er forskjellige.
Ja ventilklaring må sjekkes på oppgitt kilometer, men det blir en liten prisforskjell når du nesten aldri har behov for justering :) Det holder seg stabilt som er veldig bra!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

@Bjerknez ikke helt riktig det, se på alternativene i «poll’n» hele 10% kom aldri til første store service på 30k :)

K1600 har vært solgt siden 2011 og det er masse flotte sykler der ute for salg, noen har hatt en eier hele tiden og en mengde har hatt så mye som alt fra 4 - 10 eiere og kanskje flere.

Hva som er av interesse må være opptil hver enkelt men det vil kanskje være mange som kan tenke seg å kjøpe en eldre K1600 til drøy 125k som er velholdt …

La inn noen bilder av en «K1600 brukt kjøp guide» for lenge siden som er leselig hvor det står hva som er gjengangere på feil og hva man må være ops på. Link til innlegg i samme tråd.
viewtopic.php?p=397706#p397706

Å ja prisene varierer voldsomt, har nevnt det tideligre da jeg var på service med bilen nå. Varierte fra nærmere 17k som var det dyreste til 8200,- som jeg betalte. Kanskje ikke så store forskjeller på mc.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Service arbeide på K1600 og hva du kan utføre selv er individuelt men fullt mulig. Eller kanskje i kombinasjon litt selv og noe på motorsykkel verksted som diskuteres i en annen tråd her på forumet. Link:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=11354
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Justering av setehøyden på K1600 kan settes i to posisjoner fra fabrikken, L for lav og H for høy men du kan også justere høyden utover dette ved å bytte anleggs gummiene til sete med nye hvor senter hullet er flyttet ut av senter for ytterligere 10 mm. Da blir det litt høydeforskjell fra høyeste til laveste. Se link og bilder hvis forklaringen var dårlig.

https://www.aliexpress.com/item/4000048 ... ainProduct

Hvordan justere sete høyde K1600

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Simply swapping the original rubber grommets for this loweringkit makes the rider's seat at the front drop by 10 mm. Those 10 mm often make the decisive feel good factor of the for B-MW. Simply swap in one easy move and you can remove it again just as fast.

9356473C-9D0B-4EEF-9245-DE93A46890CA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Leser fortsatt om K1600 og nå om sykler som har gått langt, her er kommentar fra en som kjører en ex politi sykkel med over 110000 kilometer på klokka som ble kjøpt veldig billig med masse kosmetiske feil som er utbedret med noen mods.
I've found more positive stories with high milage bikes than bad.
My personal stance on this is like with rotational hard drives, there is a Google study out there I read a number of years ago that most failures happen earlier in the lifecycle. If they survive the first few hundred hours they will go very far. If something is built out of spec, it's likely bad enough to cause failure early.
When serviced right, as police bikes are - a high milage bike seems like a safe bet.

Have no intention or plans on selling the bike and would probably make a small loss selling it if I did despite the low purchase price.
With tires, overall service and various parts replaced I've put in as much as the bike initially cost.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker at selve motoren holder uendelig med riktig vedlikehold (mer eller mindre). Problemet blir vel at vedlikeholdskostnadene blir såpass store etter en viss tid at det ikke lønner seg å ha en sykkel lenger. Spesielt hvis man må levere den på verksted. Brått så begynner kontakter og ledninger og irre, bli morkne og slanger sprekker opp. Etter noen år går jo dette også under normalt vedlikehold en eller annen gang.

Det blir etter hvert kostbart, men med oljeskift og al det der så holder nok motoren i seg selv veldig lenge. Er nok ikke den som hadde bekymret meg mest muligens.

gjør man jobben selv og er nevenyttig og faktisk liker å skru og stelle med sykkelen og synes det å ta fra hverandre motoren er et fint helgeprosjekt så hadde selv jeg kjørt noe gammalt ræl.

Men mine ferdigheter samt interesser rundt det mekaniske er ikke til stede, så jeg foretrekker nytt og gjerne med garanti. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

En bekjent har kjørt flere K1600GT/GTLer godt over 100 000km uten feilslag. Før han fikk flere motorsykler å dele kjøringen på, så gikk det unna på rundt 3år.

100 000km på en relativt ny sykkel er jo ikke spesielt langt. Det er kombinasjonen gammel og høy km.stand som er problematisk. Ting tåler ikke tidens tann.

Støtdempere er kanskje det som må vedlikeholdes med jevne mellomrom. Selv har jeg mitt Öhlins-sett veldig på overtid, det merkes for å si det sånn :P Får bli til høsten at det tas ut og sendes til overhaling. Min erfaring er at det begynner å skrante etter om lag 50 000km.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Som @Bjerknez skriver så har det med hva du ønsker, er du ute etter kjøremaskin hvor forhandler tar årlig service med dekk etc så er fokus på bruksverdi som bruk turer opplevelse hvor det vil være ønskelig å bytte til ny etter tre til fem år. Du har alltid nyere sykkel med garantier om noe oppstår.

Er du typen som vil bruke mer tid i garasjen på vedlikehold service mods etc vil det være mer givende å kjøpe brukt som er en helt annen prosess vs kjøpe nytt. I tillegg kan brukt mc kjøpes i mange forskjellige stadier, fra prosjekt (skade, i pappeske, låve funn etc), eldre evt veteran til velfungerende med full servicehistorikk.

Må ærlig innrømme hele prosessen med brukt kjøp gir meg en helt annen opplevelse vs kjøpe nytt, deretter kommer tillstands sjekk, service biten og utbedringer med oppgraderinger og gjerne utstyr du vil ha eller endre. Kos fra A til Å :)

Har lenge hatt lyst på en K1600 og tanken har hele tiden vært på en eldre sykkel med gjerne noen mil på telleverket, eksempel en -13 til -16 modell men har heller ikke vært fremmed for -11 til -12 modell. Men @FredrikE24 og @Bjerknez har noen viktige poeng her men som faktisk er mulig å løse på egenhånd. Elektronikk lever lengst i tørre gode omgivelser og mekaniske deler slites men det er deler å få kjøpt både brukt og nytt. Kjøpe brukt elektroniske enheter, evt rep sjekke gammel del, ved feil på gear kjøp komplett gearboks osv.

En ting er hva du har lyst på, hva du ønsker å prioritere før mc, eller så enkelt som økonomi.

Det ligger mest fornuft som nevnt i så ny sykkel som mulig men ikke være redd for høy kilometer hvis det er bruksverdi som er avgjørende med mindre du kjøper ny. Her vil gammel sykkel, høy kilometer stand og ukjent servicehistorikk være bingo.

Som alle for lengst har fått med seg er jeg over snittet glad i bilder, som blikkfang legges ved bilde av Garmin XT adapter for K1600 :D
87C2985D-125B-4B71-A65A-85A8F48E8C32.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av kjellv »

Mange gode poeng ovenfor her :thumleft
Det har dessverre satt seg for stort fokus på tellerstand blant folk flest. Det skal ikke mye til før mange er skeptisk når sykler har passert 50000 km, og ennå verre med 100000 km. I tillegg er det fryktelig mange som kun er opptatt av om motoren har fått oljeskiftene sine i rett tid og hvilke oljer som er best. Gjerne helst at de også har fått oljeskift før og etter vinterlagring..
Jeg tror at årsaken til denne skepsis kommer av at det er så mange motorsykler på markedet som brukes alt for lite, og derfor har lav tellerstand etter mange år. Når det nevnes at 10% av syklene aldri har hatt 30000 km service, kan det være at mange av dem ennå ikke har gått 30000 km.

De aller fleste store MC-motorer, i alle fall fra anerkjente merker, tåler langt over 100000 km. Men de må ha fått service noenlunde etter serviceplan. Både ventilsjekk, tennplugger og luftfilter må følges med.
Men som Fredrik sier, det er mange andre servicepunkter enn motor som er viktig, men dessverre er det mange som ikke prioriterer dette. Det er motoren som er viktigst og får all fokus.. Men alt er viktig å få med i servicen etter vedlikeholdsplanen som fabrikken har anbefalt etter visse intervaller. Styrelager, svingarmslager, lenkelager må gjøres rein for gammelt fett og smøres på nytt og justeres etter spec. Gjør man dette riktig så holder disse lagrene lenge. Men på sykler som brukes lite, bør dette gjøres tidligere etter som fett tørker ut og blir stivt etter tid og ikke antall km. Det samme gjelder for kjølevæske og clutch/bremsevæske, og bremseslanger smørepunkter, vedlikehold av wirer etc.

Min konklusjon når det gjelder brukte motorsykler med høy km.stand er at er de godt og riktig vedlikeholdt er tellerstanden ikke veldig viktig.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 01 mai 2023, 12:26 Er du typen som vil bruke mer tid i garasjen på vedlikehold service mods etc vil det være mer givende å kjøpe brukt som er en helt annen prosess vs kjøpe nytt. I tillegg kan brukt mc kjøpes i mange forskjellige stadier, fra prosjekt (skade, i pappeske, låve funn etc), eldre evt veteran til velfungerende med full servicehistorikk.

Må ærlig innrømme hele prosessen med brukt kjøp gir meg en helt annen opplevelse vs kjøpe nytt, deretter kommer tillstands sjekk, service biten og utbedringer med oppgraderinger og gjerne utstyr du vil ha eller endre. Kos fra A til Å :)
Enig med deg i det @dypen , om man liker og skru, stelle og oppgradere så er det brukt som vil gi mest garasjetid.
Har prøvd begge deler, nå som jeg kjøpte eskeny i fjor med 5 års garanti, så blir det lite av sånt etter at jeg gjorde jobben med og montere ekstrautstyr osv. så blir det bare vask og ettersyn... resten må overlates forhandler og serviceintervaller :sorry savner skruingen.
Sikler litt på en brukt sykkel i tillegg nesten bare for å få skrudd, gjerne oppussingsobjekt. Problemet er plass da det også er 3 biler i husstanden og det kan potensielt bli 5 om junior kommer drassene med jobb-bil i tillegg og om datteren i huset kjøper seg bil etter at hun har kjørt opp i år.

BTW håper det er onboard navigasjon på den skjermen bak den Garmin gps´n, for den ser godt gjemt ut bak der...

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Takk for gode synspunkter @kjellv Har selvfølgelig spørsmål vedr servicehistorikk.

Det virket som veldig mange ikke har samvittighet eller tenker konsekvens når de krysser av i boksen for «Service Motorsykkelens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på motorsykkelen i henhold til fabrikkens retningslinjer.«

Ved direkte spørsmål bekreftes det fortsatt men når du sjekker service logg så er det nesten aldri tatt årlig service, bare de som går på kilometerstand, det er også de som signerer selv med vedlagt kvittering på olje, eller du får en håndskrevet lapp over hva som er utført av en bekjent. Det er mange variabler.

I de tillfellene hvor sykkel har en del år på baken med relativ lav kilometerstand og har vært på verksted en eller to ganger hvor årlig er hoppet bukk over …. Dekk er også overvurdert tilstand på «går denne sommeren». Selv tenker jeg nye dekk, pluss en grundig stor service med recall sjekk / utbedre.

Hvordan eller hvor mye burde det påvirke på pris utenom selve kostnad på nevnte verksted besøk …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Gammelsmurfen skrev: 01 mai 2023, 13:43
dypen skrev: 01 mai 2023, 12:26 Er du typen som vil bruke mer tid i garasjen på vedlikehold service mods etc vil det være mer givende å kjøpe brukt som er en helt annen prosess vs kjøpe nytt. I tillegg kan brukt mc kjøpes i mange forskjellige stadier, fra prosjekt (skade, i pappeske, låve funn etc), eldre evt veteran til velfungerende med full servicehistorikk.

Må ærlig innrømme hele prosessen med brukt kjøp gir meg en helt annen opplevelse vs kjøpe nytt, deretter kommer tillstands sjekk, service biten og utbedringer med oppgraderinger og gjerne utstyr du vil ha eller endre. Kos fra A til Å :)
Enig med deg i det @dypen , om man liker og skru, stelle og oppgradere så er det brukt som vil gi mest garasjetid.
Har prøvd begge deler, nå som jeg kjøpte eskeny i fjor med 5 års garanti, så blir det lite av sånt etter at jeg gjorde jobben med og montere ekstrautstyr osv. så blir det bare vask og ettersyn... resten må overlates forhandler og serviceintervaller :sorry savner skruingen.
Sikler litt på en brukt sykkel i tillegg nesten bare for å få skrudd, gjerne oppussingsobjekt. Problemet er plass da det også er 3 biler i husstanden og det kan potensielt bli 5 om junior kommer drassene med jobb-bil i tillegg og om datteren i huset kjøper seg bil etter at hun har kjørt opp i år.

BTW håper det er onboard navigasjon på den skjermen bak den Garmin gps´n, for den ser godt gjemt ut bak der...
Men det er også en ting når du kjøper nytt, du spec’r sykkel’n slik du vil ha den og da er det bare kjøring som står igjen :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 01 mai 2023, 14:05
Gammelsmurfen skrev: 01 mai 2023, 13:43
dypen skrev: 01 mai 2023, 12:26 Er du typen som vil bruke mer tid i garasjen på vedlikehold service mods etc vil det være mer givende å kjøpe brukt som er en helt annen prosess vs kjøpe nytt. I tillegg kan brukt mc kjøpes i mange forskjellige stadier, fra prosjekt (skade, i pappeske, låve funn etc), eldre evt veteran til velfungerende med full servicehistorikk.

Må ærlig innrømme hele prosessen med brukt kjøp gir meg en helt annen opplevelse vs kjøpe nytt, deretter kommer tillstands sjekk, service biten og utbedringer med oppgraderinger og gjerne utstyr du vil ha eller endre. Kos fra A til Å :)
Enig med deg i det @dypen , om man liker og skru, stelle og oppgradere så er det brukt som vil gi mest garasjetid.
Har prøvd begge deler, nå som jeg kjøpte eskeny i fjor med 5 års garanti, så blir det lite av sånt etter at jeg gjorde jobben med og montere ekstrautstyr osv. så blir det bare vask og ettersyn... resten må overlates forhandler og serviceintervaller :sorry savner skruingen.
Sikler litt på en brukt sykkel i tillegg nesten bare for å få skrudd, gjerne oppussingsobjekt. Problemet er plass da det også er 3 biler i husstanden og det kan potensielt bli 5 om junior kommer drassene med jobb-bil i tillegg og om datteren i huset kjøper seg bil etter at hun har kjørt opp i år.

BTW håper det er onboard navigasjon på den skjermen bak den Garmin gps´n, for den ser godt gjemt ut bak der...
Men det er også en ting når du kjøper nytt, du spec’r sykkel’n slik du vil ha den og da er det bare kjøring som står igjen :thumleft
Ja, eller nesten ;) Det er alltids ting som man ønsker seg som er tredjeparts utstyr, selvfølgelig kan man bestille det og få det montert hos forhandler før levering. F.eks. crashbars, bagasjebrett/adapter, div. beskyttelsesutstyr osv.. Men den gleden ville jeg ha selv og som en ekstra bonus er det penger spart :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøper man en K1600GT som er hyppig brukt, er vedlikeholdt og lagret riktig, så er det vel egentlig bare utseendemessig slitasje som er det som betyr noe, og pris man betaler selvsagt. Da jeg kjøpte min sykkel på 45 000km med 1x velt på høyre side var den dønn strøken utenom skrammene etter denne ene velten. Forrige eier kjørte sykkelen kun i alpene hvor den ble fraktet med lastebil fra 2001 til 2016 da jeg kjøpte den. Årlig tur innom forhandler.
Så tar jeg over sykkelen, bruksmønsteret endres totalt. Daglig kjøring, mye kilometer, mye humpete vei, ung fyr som liker å gasse mye, mye last osv osv. Nå har sykkelen rundet 130 000km for lengst og den er ikke strøken i det heletatt lenger, men teknisk er den i veldig god stand. Så har mange sikkert observert at det har vært mye å vedlikeholde om man skal følge boka. Jeg er ganske sikker på at dersom en annen person hadde kjøpt min sykkel istedefor meg selv, og brukt den halvparten så mye, så hadde den sansynligvis kun fått ny olje og oljefilter en gang pr. år og ferdig med det, så begynner problemene å komme. Så ligger den på Finn noen år etterpå igjen til neste eier skal ta over problemene.

Online
mekkern
Innlegg: 7581
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av mekkern »

Løsningen er gamle mopeder -her spiller det ingen rolle med noe virker det som. :knegg
Prisene er helt hinsides selv på gammelt skrot. :O
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar