Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 01 mai 2023, 21:56 Tror ikke jeg tar bryet med å kommentere innlegg heretter fra MC-folk som ikke har allverdens erfaring med motorsykler med voksen kjørelengde. Og da snakker jeg om kjørelengder over 50K.
De som har meninger og oppfatninger, men ingen erfaringer med sykler med slike kjørelengder, har jeg strengt tatt liten interesse av å vite hva mener.
Gi meg erfaring, så skal jeg mer enn gjerne høre godt etter.
Jeg har kjørt en bil i jobbsammenheng med over 200k på telleren. En 6 år gammel VW Transporter. Du verden så mye drit det dukket opp med den bilen etter rundt 150k kilometer. Da begynte alt å hangle. Traversen (den drivgreia bak under bilen) måtte byttes. 36.000 kroner. Den bruker 1 liter olje pr. 30 kjørte mil. Det blinker og lyser i alle lamper, cruise control virker ikke og nå brukes den kun som "skjitbil" for frakt av varer.

Ikke en motorsykkel selvsagt, men prinsippet er vel det samme.

Så har jeg selvsagt hatt min andel av biler som har rundet 200k kilometer. Blir fort dyrt hvis man ikke kan skru selv. :)

Selvsagt kan en motorsykkel helt sikkert gå 100-200-500k kilometer uten særlig problemer. Men poenget mitt er at det blir litt lotto for oss som må levere den på et verksted.

Man trenger ikke å ha kjørt mye sykkel for å forstå det mener jeg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 01 mai 2023, 21:33
Er helt sikker på en ting, hvis @AJ fortsatt beholder KTM’n som han kjøpte ny og følger samme vedlikeholds regime kan han kjøre lenge og om det skulle dukke opp en større reparasjon har jeg nevnt alternativer tidligre i tråden her :)

Må ikke sammenlignes med en som har hatt mange eiere og ukjent servicehistorikk.
Godt poeng det du nevner helt til slutt der :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

For å nevne dette med km.stand og mine tanker rundt det, så er en landeveiskjørt sykkel med 100 000km helt greit. Jeg er ganske sikker på at man knapt kan se noe særlig slitasje. På sykler som er bykjørt og brukt til alt mulig er saken en helt annen. Tenker at det kan være like fint å betale mindre for en pent brukt langkjørt sykkel. Det trenger ikke være så dyrt. Alt kommer ann på hvor mye og hvordan man har tenkt til å bruke det.

Jeg er på det tredje holkesettet, jeg har overhalt giroverføringen tre ganger, jeg har overhalt kardang en gang er straks i gang med runde to med pinjongen nå, jeg er gjennom 4 bremkseklossesett forran og 5 bak, jeg har bytta sal og støtdempere(de var helt ferdig på 50 000km) nå skal de overhales til høsten.. Osv osv. Lista over slitedeler er lang.
Hadde jeg kjørt på landevei hadde nok saken vært en HELT annen. Jeg kjører minimum 6 mil hver eneste dag i kø, lyskryss, rundkjøringer, høl og dritt i veien, ørten start og stopp osv. Det sliter mye på redskapen.

Så mitt råd om man er i markedet for en langkjørt sykkel er å se etter en som er pent landeveis/turkjørt. Man ser fort hvordan den er brukt.

Når det gjelder økonomien i å kjøpe ny motor og sette inn i egen sykkel, så var det en nobrainer :thumleft :P Man får jo se hvor lenge motoren går da.
Sist redigert av FredrikE24 den 01 mai 2023, 22:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 01 mai 2023, 22:10
dypen skrev: 01 mai 2023, 21:33
Er helt sikker på en ting, hvis @AJ fortsatt beholder KTM’n som han kjøpte ny og følger samme vedlikeholds regime kan han kjøre lenge og om det skulle dukke opp en større reparasjon har jeg nevnt alternativer tidligre i tråden her :)

Må ikke sammenlignes med en som har hatt mange eiere og ukjent servicehistorikk.
Godt poeng det du nevner helt til slutt der :drg
Som nevnt, det blir litt lotto da de færreste nok tar vare på dokumentasjon på servicehistorikk etter noen år da mange begynner å ta den biten selv for å spare noen kroner. Noen gjør det nok, men jeg tror de fleste sikter seg inn på noe nytt isteden.

Siden vi snakker om K1600 i denne tråden som hovedsak så blir det derfor naturlig at jeg drar inn FredrikE24 siden han har litt peiling på disse syklene. Fredrik sin sykkel har vel godt langt mer enn 70K tusen også mener jeg han har nevnt og kostnadene på denne begynte å bli store. Vertfall sett i lys av oss som ikke kan skru selv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 mai 2023, 22:23 For å nevne dette med km.stand og mine tanker rundt det, så er en landeveiskjørt sykkel med 100 000km helt greit. Jeg er ganske sikker på at man knapt kan se noe særlig slitasje. På sykler som er bykjørt og brukt til alt mulig er saken en helt annen. Tenker at det kan være like fint å betale mindre for en pent brukt langkjørt sykkel. Det trenger ikke være så dyrt. Alt kommer ann på hvor mye og hvordan man har tenkt til å bruke det.

Jeg er på det tredje holkesettet, jeg har overhalt giroverføringen tre ganger, jeg har overhalt kardang en gang er straks i gang med runde to med pinjongen nå, jeg er gjennom 4 bremkseklossesett forran og 5 bak, jeg har bytta sal og støtdempere(de var helt ferdig på 50 000km) nå skal de overhales til høsten.. Osv osv. Lista over slitedeler er lang.
Hadde jeg kjørt på landevei hadde nok saken vært en HELT annen. Jeg kjører minimum 6 mil hver eneste dag i kø, lyskryss, rundkjøringer, høl og dritt i veien, ørten start og stopp osv. Det sliter mye på redskapen.

Så mitt råd om man er i markedet for en langkjørt sykkel er å se etter en som er pent landeveis/turkjørt. Man ser fort hvordan den er brukt.

Når det gjelder økonomien i å kjøpe ny motor og sette inn i egen sykkel, så var det en nobrainer :thumleft :P Man får jo se hvor lenge motoren går da.
Det understreker egentlig det jeg mener her.

Dog setter jeg veldig stor pris på at slike som deg gjør det dere gjør. Det er underholdende og helt sikkert veldig gøy når man får det sammen og det funker. Dessuten lærer man å kjenne motorsykkelen ut og inn. :thumleft

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 01 mai 2023, 22:03
AJ skrev: 01 mai 2023, 21:56 Tror ikke jeg tar bryet med å kommentere innlegg heretter fra MC-folk som ikke har allverdens erfaring med motorsykler med voksen kjørelengde. Og da snakker jeg om kjørelengder over 50K.
De som har meninger og oppfatninger, men ingen erfaringer med sykler med slike kjørelengder, har jeg strengt tatt liten interesse av å vite hva mener.
Gi meg erfaring, så skal jeg mer enn gjerne høre godt etter.
Jeg har kjørt en bil i jobbsammenheng med over 200k på telleren. En 6 år gammel VW Transporter. Du verden så mye drit det dukket opp med den bilen etter rundt 150k kilometer. Da begynte alt å hangle. Traversen (den drivgreia bak under bilen) måtte byttes. 36.000 kroner. Den bruker 1 liter olje pr. 30 kjørte mil. Det blinker og lyser i alle lamper, cruise control virker ikke og nå brukes den kun som "skjitbil" for frakt av varer.

Ikke en motorsykkel selvsagt, men prinsippet er vel det samme.

Så har jeg selvsagt hatt min andel av biler som har rundet 200k kilometer. Blir fort dyrt hvis man ikke kan skru selv. :)

Selvsagt kan en motorsykkel helt sikkert gå 100-200-500k kilometer uten særlig problemer. Men poenget mitt er at det blir litt lotto for oss som må levere den på et verksted.

Man trenger ikke å ha kjørt mye sykkel for å forstå det mener jeg.
Men Bjerknez, du beskriver en VW helt korrekt. Denne modellen + en rekke andre er jo laget for å lage problemer og utgifter for sine eiere. De trenger ikke være gått mer enn f.eks 47000 km for å få ny motor, for så å få ny gearkasse på 67000km, for så å få ny turbo på 94000 km. Blei jaggu en motor til også på 154 t km.

Alle MC’r er bedre enn en VW :lol Sporer helt av her nå :O

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av kjellv »

ErikW skrev: 01 mai 2023, 23:03
Alle MC’r er bedre enn en VW :lol Sporer helt av her nå :O
:lol :crazy: Det var dagens beste!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Jompa »

Er det forresten noen som har prøvekjørt en
K 1600 GT i det siste ?
Jeg var kun ei underskrift fra å kjøpe en for noen år siden, så hvis jeg hadde skrevet under kontrakten og hvis jeg hadde kjørt mye og hvis jeg ikke hadde syntes at sykkelen ble for dyr kunne jeg sikkert ha fortalt mye om mine erfaringer med akkurat den sykkelen.
En rød, for jeg mener de røde er best.

MB Sprinter derimot har jeg over 600 000 km erfaring med.
Kan evt ta Sprinterne i en egen tråd........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Haha, har hatt VW som har gått nesten 300k også jeg (i jobbsammenheng) uten nevneverdige problemer. Som nevnt, det blir litt lotto hva man ender opp med med kjøretøy med høy kilometerstand.

Hvordan den er kjørt og vedlikehold etc. har alt og si, og de færreste vet nok hele historikken til en sykkel med 100k+ på telleren. Utover skrytelisten til selger selvsagt :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av mekkern »

Har en cbr1000f fra -88 som har rundt 130000km på telleren og den har kun hatt normal service etter jeg overtok den for rundt60000km siden.
en "feil" er en oppbrukt bakre støtdemper som jeg skiftet på 120000km..
Denne lever i beste velgående og har hatt 2 runder i alpene på bånn gass og skal det samme i september i år også.
Forbruker 2-3 desiliter olje på disse 3000km+ turene med hardkjør-inklusive maxfart på autobahn.
IMG_1873.JPG
Men om sykkelen har rullet lengre er heller ingen umulighet-den har også levd et ublidt liv før min tid når en ser på skader og finish.
https://www.youtube.com/shorts/Ezjj5Yd-1FA
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Domino »

Vedlikehold er nok alfa og omega. Den forrige Saaben min var en 1999 Saab 9-5 med 2-liters bensinmotor. Da jeg kvitta meg med den hadde den gått ca 600 000 km. Da fikk den en ABS-feil som gjorde at jeg kvitta meg med den. Men den gikk fortsatt bra og kjentes tight og fin ut. Jeg gjorde spesielt to ting: Bytta olje hver 10-15 000 og brukte et større (lengre) oljefilter enn originalt. Jeg hadde bilen i fem år og kjørte ca 200 000 km på disse fem årene.

Superben jeg hadde inntil forrige mnd hadde gått ca 434 000 men trengte en større reparasjon av forstillinga (ca 17 000 kr) og da var det en no brainer å kjøpe Saab med 213 000 km på telleren til 35 000 kr. At jeg fikk 5000 for Superben samt 15 500 i kontantoppgjør for en lite iøynefallende karosseriskade gjorde prosessen ganske smertefri. Superben kosta meg 35 000 for fem år siden, så jeg ble ikke akkurat ruinert av denne prosessen. Superben fikk ny olje og filter 3 gg/år. Enten bytta jeg sjøl eller så fikk jeg det gjort på skolen jeg jobber på.

Med MC også, så er nok olje- og filterskift samt vedlikehold av kjede eller kardang noe man ikke skal hoppe over. Tigeren (Tigergutt?) har Scottoiler, som forrige eier har vært veldig fornøyd med. Det skal bli interessant å følge med den i starten.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av lazyboy »

Jeg kjøpte ny Ktm 1290 i 2016, bytta til gsa 1200 i 2018 og kjøpet gsa 1250 i 2020.
Om jeg ser på verdit tapet ,hva jeg har lagt til i kr ved kjøp av neste så kunne jeg vel reparert veldig mye før jeg måtte gitt opp en sykkel med høy km .

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 02 mai 2023, 21:21 Jeg kjøpte ny Ktm 1290 i 2016, bytta til gsa 1200 i 2018 og kjøpet gsa 1250 i 2020.
Om jeg ser på verdit tapet ,hva jeg har lagt til i kr ved kjøp av neste så kunne jeg vel reparert veldig mye før jeg måtte gitt opp en sykkel med høy km .
Det er akkurat det jeg har forsøkt å få frem her :thumleft Digg med nytt men det har en prislapp og i kroner blir det enda verre hvis du ser på bil :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av AJ »

Bytter man ofte og har et visst verditap ved hvert bytte og har lån på sykkelen i tillegg så blir vel dette en del sum penger i løpet av relativt kort tid? I tillegg til servicekostnader.

Selv har jeg kun hatt servicekostnader, dekkbytter og utgifter til et drev -og kjedebytte i løpet av 73K så langt. Altså ingen låneutgifter.
Da er ettermontert ekstrautstyr holdt utenom. Andre ting som er byttet ut har skjedd som garantisaker og uforutsette hendelser (gjenstand i radiatoren som første til en lekkasjeskade som ikke lot seg reparere), som jeg naturligvis har måtte dekke selv. Sjekket for øvrig med forsikringen, som sa de dessverre måtte avslå å dekke en slik skade.

Ellers må jeg bare få nevne at jeg har en sterk følelse av at en god del MC-folk, som kjøper ny sykkel, er "livredd" for motorsykler som nærmer seg, eller ikke lenger dekkes av garantien. Akkurat som slike sykler nærmest er programmert til å "havarere" når garanti -og reklamasjonstid er gått ut.

Blir litt som mobiltelefonsyken, at man man bare bytte annet hvert år sånn ca. i "frykt" for at den mobilen skal svikte, er "programmert" til å slutte å virke etter en viss tid og/eller at det kommer en ny modell med noen få endringer som gjør at man altså bare bytte.

Selv ville jeg neppe hatt problemer med å kjøpe en BMW K1600 GT med høy km.stand med god og ærlig service -og evt. reklamasjonshistorikk.

Kan jo avslutningsvis legge til at en K1600 ganske sikkert aldri ville blitt aktuell uansett kjørelengde siden multisylindriske sykler som dette ikke akkurat skaper noe må-ha behov hos meg :P :knegg :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM

Svar