Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Satt nettopp og testet ut konfiguratoren hos BMW.

En K1600 GTL med det jeg følte var nødvendig av utstyr kostet intet mindre enn 470.000 kroner. :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Man skal virkelig kjøre mye sykkel om det skal forsvares.

Jeg tror at forhandlere av nye biler, MC etc. Kommer til å kjenne en grei nedgang i år.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 apr 2023, 11:27 Man skal virkelig kjøre mye sykkel om det skal forsvares.

Jeg tror at forhandlere av nye biler, MC etc. Kommer til å kjenne en grei nedgang i år.
Ja, jeg tviler ikke på at dette er en kjøremaskin. Det er det nok iten tvil. Men en halv mill?

Jeg synes min sykkel var svindyr og i forhold til bruk måtte jeg gå noen runder med meg selv. Men jeg bestemte meg under tvil siden jeg fikk en ganske god pris og jeg fikk med en del utstyr på kjøpet.

Men her snakker vi en sykkel som koster 150ish tusen mer enn min igjen. Hva er det man betaler dor egentlig? Er motoren så mye mere verdt? Eller betaler man for all plastikken?

---------------

Til slutt en liten rette,se vedrørende det jeg skrev om bensinforbruket på min Rocket. Jeg skrev 0.8l/m og det stemmer når det kommer til småkjøring.

På langturen i fjor sommer hadde jeg ett snittforbruk ned mot 0.6l/m.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg forsvarer ikke prisen, jeg sier bare at om man skulle bladd opp såpass mye penger for en motorsykkel, så skal det kjøres mye.
Den personen jeg kjenner som har K1600GTL gjør imidlertid det, og det er ikke måte på hvor mye han koser seg på tur. Mil etter mil. Helgeturer i alpene er noe han til stadighet kan finne på å gjøre. Sentrallås på kofferter etc. Er jo også en greie. Fryktelig praktisk.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 apr 2023, 14:15 Jeg forsvarer ikke prisen, jeg sier bare at om man skulle bladd opp såpass mye penger for en motorsykkel, så skal det kjøres mye.
Den personen jeg kjenner som har K1600GTL gjør imidlertid det, og det er ikke måte på hvor mye han koser seg på tur. Mil etter mil. Helgeturer i alpene er noe han til stadighet kan finne på å gjøre. Sentrallås på kofferter etc. Er jo også en greie. Fryktelig praktisk.
Enig. Man skal jaggu meg kjøre mye før en slik pris kan forsvares. At det er en kjøremaskin betviles dog ikke. Ingemting galt med sykkelen utover utseendet som er smak og behag.

Jeg tror jeg faktisk ville gått mer i retning Gold Wing hvis jeg først skulle lagt aåpass med penger i en sykkel samt kjørt ekstremt mye. Føler det er mer sykkel for pengene selv om også denne er svindyr. Her kan man vertfall ha med en passasjer som faktisk sitter veldig godt. Også har den så vidt jeg vet en silkemyk 1800cc 6-sylindret motor med DCT etc.

Men uansett... at det isolert sett er en god sykkel tviler overhodet ikke på. Til den prisen hadde jeg ikke forventet noe annet enn tipp topp. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Goldwing og K1600GT er jo egentlig ganske forskjellige sykler. Skulle likt å se Goldwingen prøve å gjøre det jeg vet K1600GT kan for å si det sånn. K1600GT er en sportslig orientert tursykkel. Goldwing, er bare tur med flagg, skinnvest og tilhenger.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 apr 2023, 15:38 Goldwing og K1600GT er jo egentlig ganske forskjellige sykler. Skulle likt å se Goldwingen prøve å gjøre det jeg vet K1600GT kan for å si det sånn. K1600GT er en sportslig orientert tursykkel. Goldwing, er bare tur med flagg, skinnvest og tilhenger.
Joda, du har sikkert rett i det. Jeg vet svært lite om de to syklene utover utseende og pris samt tekniske data.

Har du kjørt en GoldWing forresten? Hvordan var evt. denne?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Goldwingen er stillegående og lettkjørt. Tyngdepunktet er fryktelig lavt ettersom bensintanken sitter lavt i sykkelen og det er boxersekser. Ellers er det jo fothvilerskrubbing i "første sving" da. Fikk ikke akkurat lyst til å kjøre så aktivt.

K1600 Grand America kan jo være mer som en Goldwing. Typisk amerikansk.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 apr 2023, 16:35 Goldwingen er stillegående og lettkjørt. Tyngdepunktet er fryktelig lavt ettersom bensintanken sitter lavt i sykkelen og det er boxersekser. Ellers er det jo fothvilerskrubbing i "første sving" da. Fikk ikke akkurat lyst til å kjøre så aktivt.

K1600 Grand America kan jo være mer som en Goldwing. Typisk amerikansk.
Okay. Dem som kjøper en slik type sykkel er nok trolig uansett ikke veldig opphengt i nedlegg og kneskrap skal jeg tippe. Dem er ute etter en tursykkel hvor god plass og komfort er i høysetet.

Så blir det selvsagt til slutt litt smak og behag hva man velger. Personlig hadde jeg valgt BMW'en av disse to ut fra det lille jeg vet og har lest. Rett og slett ene og alene grunnet punktene du nevner med det sportslige. Hvis jeg skulle kjørt jorden rundt eller dratt på veldig lange turer gjerne gjennom store deler av året rundt om i verden, hadde jeg valgt Gold Wing, eller kanskje heller en GSA1250. Ja, du hørte riktig. Sistnevnte fordi jeg mest trolig ikke hadde kjlrt med passasjer. Skulle jeg hatt med med passasjer på turen hadde jeg valgt Goldwing.

Men uansett... artig å dele noen erfaringer (fra din side) og meninger (fra min side). Jeg synes uansett GoldWing ser bedre ut i dag enn den gjorde tidligere. Men det du sier om ganske dårlig nedleggsvinkel før det skraper er nok et lite minus trolig. :)

BjørnSover
Innlegg: 394
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av BjørnSover »

Hvor lett er det å komme til, eller hvor mange timer trengs for å gjøre ventilsjekk på disse K1600? Når det er 50% lenger intervall vs R1200, blir prisen på ventilsjekk 50% høyere?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg anntar intervallen har lite å si på prisen, men tiden det tar og sjekke/justere etc. er det som legges til grunn samt evt. deler man trenger. Hvor lang tid det tar på en K1600 er trolig noe FredrikE24 vet mye om. Så legger sikkert verkstedet på litt marginer etc.

Jeg sjekket pris to steder vedrørende ventilsjekk service (hovedservice) på S1000R. 12.400 kr. Det ene stedet og 10.200 det andre stedet. Forstå det den som kan. Det er jo i utgangspunktet så vidt jeg vet en ganske standardisert prosedyre. Her snakker vi pris kun ved sjekk og ikke ved justering. Jeg spurte spesifikt om dette.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Det er en årsak til at jeg fortsatt favoriserer de gamle «Flying Brick» motorene da de er meget service-vennlige. Som noen kanskje har sett i min tråd ifm motorbytte, så er alt tilgjengelig fra begge sider, forran og tildels bak. jobben med å få tilkomst tar et kvarter om kåpene er på.. Så kan du sitte med nesa helt innpå på en krakk uten å kløne noe som helst.

Jeg har tatt ventilsjekk på en K1300GT som er ganske lik sånn i utformingen, og det er jo klart at det er en del mer jobb.. Klønete å komme til sammenlignet med hva jeg er vant med, men så kan du prøve å gjøre det samme på en Honda VFR eller VTR(har gjort det), så er kanskje ikke K1300/K1600GT så verst like vel.

Problemet er tilkomst, og det er det som koster verkstedtimer. Husker jeg ikke feil, så måtte jeg tappe ned kjølesystemet også. Det må vakumfylles på nyere BMW-er. Noe som egentlig er helt ok skruing å gjøre fremfor og knote med Honda..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5301
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

I en avstemming poll hvor 75 eiere av K1600 har hele 57,3% ikke hatt behov for å justere ventiler under kontroll på 30k km service. Hele 43 eiere har vært inne til 30k km service uten justering og 16 eiere har ikke justert på hverken 30k eller 60k service. 10,7% har andre forklaringer som vraka sykkel’n før 30k etc. Tar skjermdump av poll’n så ser dere.

Siterer fra en eier som har fått kontrollert ventiler hos BMW forhandler Morton’s i 2016 hvor USD lå på ca 8,50 NOK medio 2016 og det var helt andre tider. Det blir ca NOK 4632,- i 2016 for ventil kontroll uten justering. I dag i Norge vil en stor K1600 service fort bli 12 - 15k vil jeg tro med mindre noen har erfart noe annet. Plusser på sitat fra en som har kjørt langt uten ventiljustering :)
Just had my 18K service. No valve adjustments. And since I had already changed my oil, filter and rear drive fluid, the dreaded BIG service only cost $545.00 at Morton's. And no, they didn't change the plugs. They said going in that they wouldn't unless it was warranted.
I had a valve check in May of 2015 at around 57000 miles. That was my 3rd valve check with no adjustments needed. I decided to leave it alone and extend the valve check interval through this year. I'm sitting with just shy of 84K. I do all other normal maintenance myself and as close to the scheduled time/distance periods as possible. Engine performance is as smooth and powerful as it's always been. Love this engine!!
B40D9645-ED65-4146-ACA0-31C65DA4F03F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Til tross for statistikk kan man nesten ikke la være å sjekke klaringene. Kan strekke kilometer litt, men alle motorer er forskjellige.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Det vil vel si at nesten halvparten har trengt justering?

Det vil jeg si er en alt for stor sjanse til å gamble på dette. Jeg skjønner egentlig heller ikke hvorfor dette er viktig å vite? Altså hvor stor sjansen er for at justering må til? Det må jo sjekkes samt justeres uansett... Så sant man vil bevare garantien vel og merke. Noe jeg regner med man vil på en sykkel til nesten en halv mill?

Derimot er min erfaring at prisene mellom forskjellige verksteder kan variere stort på større jobber som dette. her kan man fort spare flere tusen kroner.

Svar