Harju sin TDM

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Harju
Innlegg: 37
Registrert: 18 jul 2012, 15:43
Motorsykkelen din: TDM 900
Sted: Hamar

Harju sin TDM

Legg inn av Harju »

:vs
Yadda... Hiver meg på bølgen jeg! I stedet for å mase i andres tråder om alt mulig jeg lurer på så lager jeg en liten blogg så kan jeg pusle med mitt her.

Jeg har nylig anskaffet en 2003 Yamaha TDM 900 etter å ha lest meg opp på hvilke adventure/semi-adventure sykler som kunne passe for en gubbe(!) på 1,87 og 104 kilo. Kompisen min sverger til Africa Twin, en sykkel som jeg alltid drømte om før og som jeg fremdeles finner sympatisk. Dog, det syltynne framhjulet og myke fjæringen kombinert med en (i dag...) relativt svak motor med forgasser, gjorde at jeg kikket etter et litt mer vegvennlig og moderne alternativ. De fleste var dessverre alt for dyre da jeg av prinsipp ikke ville ta opp noe banklån for å kjøpe "leketøy".
Jeg ville ha 2 eller 3 sylindre, innsprøytning, noen lunde dekning for været, 800 ccm eller mer, og en sykkel som ikke mistrives helt for jævlig på et og annet grusstykke. Siden mine aner er i nord var det vel en "Nordkalottexpress" jeg ønsket meg. En med en smule oppreist kjørestilling.

TDM kom raskt på banen, men de fleste innen min økonomiske ramme var pre-99 850, med stålramme og forgasser. Samtlige 900 (med alu og injection, sikle-sikle) lå godt over i pris. Siden jeg hadde penga på bok og det uansett har vært konstant møkkavær, så tenkte jeg at de blir i alle fall ikke dyrere. -Før til våren...

En trivelig kar ytterst i den midt-norske skjærgård, vi snakker et stykke fra bymessige strøk her, hadde forsøkt å selge sin -03 900 i hele sommer da jeg tok kontakt med han. Siden han hadde et edruelig forhold til oppnåelig pris nå som vi snart skriver august (etter 3 mnd med høstvær...), så ble vi skjønt enige om handel. Forrige uke møttes vi på halvveien, og jeg var den lykkelige eier av en TDM 900, MED injection og alu-ramme!
:thumleft

Så langt virker det som en fornuftig investering i moro. Den går som et uvær og med litt modda originalpotter lyder den ikke så verst heller. En del ting skal gjøres med den framover, og siden jeg fikk kjøpt sykkelen til en svært gunstig pris er det litt penger igjen til "oppussingen".

Mere følger!!


[album]3586[/album] [album]3567[/album] [album]3566[/album] [album]3565[/album] [album]3564[/album]
TDM 900

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Harju sin TDM

Legg inn av ArcticTiger »

Hærrlig Harju :knegg :thumleft Grattlere med sykkern og ny blogg, da blir det ennå en tråd vi kan spore av i :lol
Og er du på tur nordover, så er det altid en :mk på gang vet du :prf
Og hva med å ta en tur til MCsidens Hyttetur til SJusjøen 10-12 august :-k
Eller en av de andre turene som planlegges i høst, Pre-høst-tur til Vestlandet, eller Telemarkskjøyring i september :vs Eller Øyern Rundt i mårra!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harju sin TDM

Legg inn av AJ »

Hey!
Spennende og interessant med enda en blogg fra en åpenbart fornøyd TDM-eier :thumleft
Har hatt veldig mange hyggelige kjøre- og turopplevelser med TDM 900 selv og denne sykker'n vil alltid bli husket med glede og vil ha en stor plass i mitt MC-hjerte - for å si det på en smule kanskje pompøs måte... :redface

Var nettopp kjøpet av denne som førte meg til MCsiden.no forumet i sin tid, nærmere bestemt 30. sept. 2006, etter et fravær fra MC-livet på 14 år.
Men dette og mye mer om mine TDM-erfaringer kan du lese her, ved lyst, tid og anledning ;-) :
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=697&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Harju
Innlegg: 37
Registrert: 18 jul 2012, 15:43
Motorsykkelen din: TDM 900
Sted: Hamar

Re: Harju sin TDM

Legg inn av Harju »

Jeg har kjørt Triumph Bonneville et år, en 2004 modell 800 med forgasser. Bra med dreimoment i bånn på den. Faktisk enda bedre enn TDM'en sånn umiddelbart, skjønt så snart turteller'n på TDM'en løfter seg ørlite grann så dundrer den forbi Bonnie i krefter. Så har TDM et laaaangt bredere turtallsområde å jobbe på.
Så langt er det eneste jeg savner kanskje en litt lavere utveksling på førstegiret, sånn til "offroad" bruk. Jeg leser noen har byttet drev nettopp for å gjøre slik kjøring eller bykjøring enklere. Dem om det. Jeg trives godt med at den er såpass langbeint som den er på motorveien.

Vi får se om det passer sånn med Sjusjøen! Det er ikke mer enn en times tur hjemmefra.

Eksos.
Jeg fant at noen må ha vært og rota inni originalpipene. Helt baki var det skrudd fast to metallplater formet som en ring, som var lagt inn rundt midtrøret. Da jeg tok av disse ble det penere lyd. Skjønt jeg hører det like godt hvis jeg drar av på gassen kjapt i nedoverbakke.

Har satt opp ordre på noen Titanpotter fra Beowulf. Finner priser i Norge urimelig høye for tilsvarende produkter, så det blir egenimport denne gangen. Har valgt en versjon som er varmebehandlet, med et flott blåstikk i. Syns det så gøy ut!!


http://www.beowulfuk.com/proddetail.asp ... A051OCOT45
TDM 900

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harju sin TDM

Legg inn av AJ »

Tja... :-k
Ække helt overbevist om den med blåfargen, gitt...

Hadde Laser Duo-Tech på min, men hadde jeg hatt sykker'n i dag og skulle valgt på nytt ville det meget sannsynlig blitt disse :yeyeye :

http://www.beowulfuk.com/proddetail.asp ... A051WMSS38" onclick="window.open(this.href);return false;

Synes TDM'en tar seg flottest ut med helt blanke potter. De originale er slett ikke verst de heller
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Harju
Innlegg: 37
Registrert: 18 jul 2012, 15:43
Motorsykkelen din: TDM 900
Sted: Hamar

Re: Harju sin TDM

Legg inn av Harju »

AJ skrev:Tja... :-k
Ække helt overbevist om den med blåfargen, gitt...

Hadde Laser Duo-Tech på min, men hadde jeg hatt sykker'n i dag og skulle valgt på nytt ville det meget sannsynlig blitt disse :yeyeye :

http://www.beowulfuk.com/proddetail.asp ... A051WMSS38" onclick="window.open(this.href);return false;

Synes TDM'en tar seg flottest ut med helt blanke potter. De originale er slett ikke verst de heller

Fine! Men stål = vekt. Det står dessverre ikke noe om vekt på spec's. Skulle gjerne visst. Mener titan kan spare meg for en del kilo men har ikke funnet data på dette.
TDM 900

Online
mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Harju sin TDM

Legg inn av mekkern »

Det er bare det ytre ""hylserøret" som er Titan resten er RF."sparer" nok ca 100 gram på dette... :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Harju sin TDM

Legg inn av Bikeridr »

Grattis med en skikkelig kjøremaskin. :-)

Hadde selv en 2002 modell, overligger og kjøpt i 2003. Min var knall gul og førsteårs med 900/injection.
Denne eide jeg i 9 sesonger før jeg pakka lekene og flyttet utenlands, men hadde jeg fortsatt bodd i gamlelandet ville jeg nok også fortsatt vært TDM-eier.

Selv synes jeg, i likhet med forhenværende TDM-kollega AJ, at originalanlegget var finest og best på TDM'en. Skal iallefall ikke være eksosanlegg på bare én side..

Nå bare "håper" jeg at Yamaha *ikke* setter 1200-motoren fra Super Ténéré inn i en ny TDM 1200, for da får jeg problemer med å beholde FJR'en. :prop:
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Harju sin TDM

Legg inn av Coach »

Gratulerer med fin sykkel.

Jeg kjøpte en 2008 for 3 mnd siden. Kjempe sykkel. Har gjort en del emdringer på min jeg også. Mange fine deler og få kjøpt på Ebay til denne sykkelen. Jeg hadde på Akrapovic potter på min. Jeg synes det ble litt mye bråk for mitt hode da. Skulle du like slike potter, kan du sende meg en PM, jeg med kjører med orginal pottene idag.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Harju
Innlegg: 37
Registrert: 18 jul 2012, 15:43
Motorsykkelen din: TDM 900
Sted: Hamar

Re: Harju sin TDM

Legg inn av Harju »

mekkern skrev:Det er bare det ytre ""hylserøret" som er Titan resten er RF."sparer" nok ca 100 gram på dette... :P :p
Misvisende annonsering så det holder da?? I helvete...
TDM 900

Online
mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Harju sin TDM

Legg inn av mekkern »

YAMAHA TDM900 02 onwards PAIR of coloured titanium oval road legal silencers with a removable baffle for track use. Providing a deep sounding tone with an instant increase in bhp. Silencers has a sleeve length of 450mm. Coloured titanium sleeve, all other components are stainless steel. Complete with link pipes and fittings to fit to standard system. LIFETIME GUARANTEE.

står vel egentlig greit i beskrivelsen?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Harju
Innlegg: 37
Registrert: 18 jul 2012, 15:43
Motorsykkelen din: TDM 900
Sted: Hamar

Re: Harju sin TDM

Legg inn av Harju »

Men f... Ja da lærte jeg noe. Skal be om vekt på originalanlegget når jeg er innom Yamaha på Vinterbro i dag, så har jeg noe å sammenligne med.
TDM 900

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Harju sin TDM

Legg inn av Coach »

Her har du link til vekter og ytelse.

http://www.akrapovic.com/en/Motorcycle/ ... uctId=1248" onclick="window.open(this.href);return false;

Som jeg ser det er orginal pottene 10,8kg og Akrapovic pottene 3,8kg.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Harju
Innlegg: 37
Registrert: 18 jul 2012, 15:43
Motorsykkelen din: TDM 900
Sted: Hamar

Re: Harju sin TDM

Legg inn av Harju »

StigRoar skrev:Her har du link til vekter og ytelse.

http://www.akrapovic.com/en/Motorcycle/ ... uctId=1248" onclick="window.open(this.href);return false;

Som jeg ser det er orginal pottene 10,8kg og Akrapovic pottene 3,8kg.

Jeg var innom Yamaha på Vinterbro nå. De markedsfører Akrapovic men kun "racing". Finnes det flere versjoner av disse også? -Med tanke på støyen du plagdes med.
TDM 900

Brukeravatar
Harju
Innlegg: 37
Registrert: 18 jul 2012, 15:43
Motorsykkelen din: TDM 900
Sted: Hamar

Re: Harju sin TDM

Legg inn av Harju »

Har kjørt noen mil nå. Har vært en tur Hamar-Flekkerøy og er på vei tilbake i regnvær. Må si Halvarsson-dressen holder bra stand. Likevel må det vel til en overtrekksdress + votter om jeg skal fortsette i flere dager i slikt vær.
TDM'en fortsetter å imponere. Den blir liksom aldri kjedelig å kjøre, selv i 6. gir. Krefter i massevis, kjappe forbikjøringer når det trengs og rimelig godt veigrep på drittføret nå. Lavt bensinforbruk har den, og ikke et feilslag.

Jeg trenger høyere glass. Har høyeste originalskjerm, men selv denne er nok mer optimal for normalstore førere. Jeg er 187cm. Noen forslag??
TDM 900

Svar