Ujevn gange motor

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

Ujevn gange motor

Legg inn av AndreasM »

Hei ,
sliter med rykkete gange på min yamaha XT600 (2000 modell), kjørte til jobb igår og plutselig begynte den å rykke.
Er ikke så veldig flink på motorer og tenkte kanskje noen her har noe tips ?

Føles som den får for lite brensle ( og ja jeg har fyllt tanken:) ) men når jeg drar ut choken går den jevnt ... det første jeg tenker på er å rense forgasseren ,
evt tømme tanken å sjekke at det ikke er tett ned til slangene (filteret) (men da burde vel ikke det hjelpe å dra ut choke?) ..
den går helt fint på tomgang, bare når jeg kjører jeg merker det. Kan ikke heller se at den har noe brenslefilter


Noen som har andre tips på hva det kan være ?

ZZR-Erling

Re: Ujevn gange motor

Legg inn av ZZR-Erling »

Høres ut som den får for mye luft, sjekk gummi rundt innsug/forgasser/inj.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Ujevn gange motor

Legg inn av fikse »

Kan være falsk luft, som Erling nevner, og/eller skitt i gasseren/halvtett dyse, og andre ting... Ved hvilke turtall tuller den? Skjønner at den ikke tuller på tomgang, men tuller den seg i _hele_ registeret, også over halvveis til toppen?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

Re: Ujevn gange motor

Legg inn av AndreasM »

Huskjøp kom i veien for MC fiksing, men nå har jeg plukket især forgasser renset og montert igjen... har også justert dyser ++ som det står i verkstedshåndboken.
Byttet bensin og sjekket brensle filter og luft filter , allt ser fint ut .... tog løs tennpluggen som jeg skiftet for 1 år siden har lagt inn bilder på den nederst ....
Någon som vet om tennpluggen ser riktig ut ?

Den går fortsatt ujevnt, hakker på alle turtall, men med choke ut går den fint, det må vel være bensin/luft blandning som er feil ??
Hjelp !! Vad kan det vara ??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Ujevn gange motor

Legg inn av FJZZR »

Ettersom den slutter å fuske med litt choke, så er dette mager blanding.

Mager blanding skyldes forgasseren, eller falsk luft som tidligere nevnt. Men ettersom den går jevnt på tomgang, så tror jeg kansjke mest på forgasser.

Sier du har renset forgasser. Hva med tolking av dyser? Hvis det er en CV-forgasser: er alle de små hullene i "sollution tube (tror jeg det heter) åpne og rene?
Dysenål og sete til flottør. Slitt og eller skitten. Sil over samme dysenål.

Flottør-nivå har du sikkert justert slik det står.
Kan også sjekkes med et gjennomsiktig plastrør fra flottør kammer og opp langs siden på forgasser. Metoden er beskrevet i "min" Yamaha manual (FJ)

Lykke til!

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Ujevn gange motor

Legg inn av superduper »

Pluggen din viser at blandingen din er for mager.. Jeg antar at sykkelen din ettertenner av og til når du slepper gassen i fart?

Dra til Biltema og kjøp deg en boks med startgass. Sprute litt startgass rundt luftfilterslange, innsug etc når sykkelen går på tomgang og se om turtallet stiger imens du spruter (ikke rør gasshåndtaket).. Dersom det stiger betyr det at det trekker falskluft. Veldig vanlig at gummi-innsug og slanger får sprekkdannelser grunnet at de blir harde/gamle..

Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

Re: Ujevn gange motor

Legg inn av AndreasM »

Takk for tips, jeg skal prøve med startgass , det bare må være "tjuvluft". Tomgangen er egentlig fin merker ikke noe problemer, har egentlig ikke oppdaget noe ettertenning men det puffer litt i potta hvis jeg gir gas så turtall stiger og sen slipper gassen når sykkelen står å går i tomgang.

Dette er ju en "offroad" en sylinder sykkel, så man kan ikke forvente helt "smooth" motorgange :) .... bare jeg blir av med rykkingen under kjørning er jeg fornøyd !

Knutte
Innlegg: 42
Registrert: 27 apr 2010, 21:39
Motorsykkelen din: YZF 1000 Thunderace , 1996
Sted: Røyken

Re: Ujevn gange motor

Legg inn av Knutte »

Har samme problemet på min thunderace. Blir det dyrt å sette den på verksted?

Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

Re: Ujevn gange motor

Legg inn av AndreasM »

Knutte skrev:Har samme problemet på min thunderace. Blir det dyrt å sette den på verksted?
Det er ett bra spørsmål :) min sykkel er i alle fall ikke verd så mye att jeg vill bruke 5-10000 som det fort går når de skal feilsøke på sånne diffuse problemer. Men så har jeg også en enklere motor å skru på selv :)
Hadde jeg hatt en bedre sykkel hadde satt inn den tvert .

Svar