Trenger inspirasjon til min lille garasje

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av Baltazar »

Wow.....synd det er søndag og byggmakker er stengt...steike...


Sent from my iPad using Tapatalk HD

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg tenkte på en ting ang den vippeporten din: Hvis du isolerer den med isopor/styrodur, som ikke er særlig brannhemmende, så kan du jo kle porten innvendig etterpå med tynne galvaniserte metallplater som du limer/skrur fast, 0,8mm plate skulle holde, og få den sikker mot gnister fra vinkelsliper/sveising, hvis du skal holde på med det da. Isopor/styrodur-platene limer du enkelt på plass med noen klatter tec7, og de er lette å skjære/tilpasse, og veier "ingenting".
Og husk å sjekk opplagringspunktene for dørbladet og fjørfestene, disse slites over tid, og det er ekkelt hvis de ryker.......

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av JohnnyTh »

ArcticTiger skrev:Jeg tenkte på en ting ang den vippeporten din: Hvis du isolerer den med isopor/styrodur, som ikke er særlig brannhemmende, så kan du jo kle porten innvendig etterpå med tynne galvaniserte metallplater som du limer/skrur fast, 0,8mm plate skulle holde, og få den sikker mot gnister fra vinkelsliper/sveising, hvis du skal holde på med det da. Isopor/styrodur-platene limer du enkelt på plass med noen klatter tec7, og de er lette å skjære/tilpasse, og veier "ingenting".
Og husk å sjekk opplagringspunktene for dørbladet og fjørfestene, disse slites over tid, og det er ekkelt hvis de ryker.......
Tror jeg vil anbefale aluminiumsplater. Dyrere pr kilo, men man får mer pr kilo så prisen blir ca det samme. Ellers en god ide.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av dypen »

Inspirasjon til garasjen eller mc garasjen vil jeg tro de fleste av oss trenger for det er utrolig hva vi får plass til hvis plassen som er der blir riktig utnyttet. Selv om de fleste av oss har ønske om en dedikert mc garasje er virkeligheten en helt annen, garasjen må gjerne også romme bil, sykler, hjulsett til bil, hageredskapene, hobbyutstyr, verktøy etc i tillegg til motorsykler. Selv om ikke alle har behov for like mye verkstedutstyr som fyren på filmen her har han virkelig utnyttet plassen godt med plass til sykler, biler, scooter, hobbyting ++ i tillegg til motorsykkel og mekkeutstyr … Enjoy :thumleft

Motorcycle Garage Tour

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av Bjerknez »

Til MC garasjen er det jo viktig med belysning. Man får mye kult når det gjelder led striper etc som kan effektbelyse sykkelen, verktøyskapet, et kult bilde etc. mange muligheter :)

Ja, jeg vet tråden er veldig gammel, men siden Dypen åpnet den igjen, så henger jeg meg på :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av FredrikE24 »

Effektbelysning? Man skal jo helst slippe å bruke hodelykt når man bedriver kirurgi på motorsykkelen eller bilen.

Masse lysarmaturer ftw.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg kjøpte disse i 5000 lumen varianten, stort steg opp fra lysrørarmaturene jeg hadde der før.
Jula har de samme, prisen er identisk, den ene anmeldelsen på Jula fra Sverige - han må ha drukket metanol om han så dårlig med disse :crazy:
https://www.biltema.no/bygg/belysning/l ... 2000045566
Hiver man på en 50-lapp til så får man 6300 lumen og 30 cm lenger armatur.

Garasjen på videoen er vel hakket større enn en gjennomsnittlig Norsk garasje ;)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av dypen »

Lys er tema her og noe av det viktigste i en garasje som blir brukt til noe mer en å parkere bilen i …

Størrelsen på garasjen på filmen er større vs min garasje, en stor kjøreport pluss en enkel port med tenkt plass til 3 biler men du verden så mye det er plass til der takket god takhøyde noe jeg ikke har.

Led lampene der var fine :thumleft

Det å kunne bruke gulvflate til flere ting er smart, det vil si mobilt oppsett som tar lite plass under lagring. Min siste oppgradering der er mobil arbeidsbenk som består av vår gamle kjøkkenbordplate da vi fikk ny av svigermor og understellet er to sammenleggbare sagkrakker jeg kjøpte for vedlikehold av flaggstang for 12 - 15 år siden. Bordet er utrolig stabilt takket være ei tung solid bordplate og bare sagkrakkene plasseres riktig. Bordplata settes inntil veggen når den ikke er i bruk og det samme med de sammenleggbare sagkrakkene. Ikke bra bilde av bordet men det viser oppsettet og kan brukes overalt.
7BF68AD3-6BDD-4B27-9E44-44A19ECEC860.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 nov 2022, 15:48 Effektbelysning? Man skal jo helst slippe å bruke hodelykt når man bedriver kirurgi på motorsykkelen eller bilen.

Masse lysarmaturer ftw.
Selvsagt må man ha skikkelig belysning. Det er det viktigste. Men man kan også pynte ipp litt med litt dekorbelysning hvis man feks, en kveld skal ta seg noen pils med en kompis etc. da er det ikke særlig sexy med flombelysning :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 20 nov 2022, 16:38 Jeg kjøpte disse i 5000 lumen varianten, stort steg opp fra lysrørarmaturene jeg hadde der før.
Jula har de samme, prisen er identisk, den ene anmeldelsen på Jula fra Sverige - han må ha drukket metanol om han så dårlig med disse :crazy:
https://www.biltema.no/bygg/belysning/l ... 2000045566
Hiver man på en 50-lapp til så får man 6300 lumen og 30 cm lenger armatur.

Garasjen på videoen er vel hakket større enn en gjennomsnittlig Norsk garasje ;)
Jeg har tre slike 6.300 lumen lamper fra Biltema i furtebua. Det blir dagslys i kjelleren når jeg slår dem på :) har funket utmerket i fire år nå. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av FredrikE24 »

Sikkert hyggelig med en mancave i garasjen, men det skal ikke være for sosialt i garasjen heller. Da får man ikke gjort mye, når folk ramler inn på kaffebesøk hele helga :knegg

Jeg setter pris på litt selskap i garasjen, men da kan de som er der være med å skru. Setter som regel folk til å vaske deler eller pusse bolter. De som er interessert blir, og de som ikke er interessert reiser som regel videre :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 nov 2022, 18:50 Sikkert hyggelig med en mancave i garasjen, men det skal ikke være for sosialt i garasjen heller. Da får man ikke gjort mye, når folk ramler inn på kaffebesøk hele helga :knegg

Jeg setter pris på litt selskap i garasjen, men da kan de som er der være med å skru. Setter som regel folk til å vaske deler eller pusse bolter. De som er interessert blir, og de som ikke er interessert reiser som regel videre :scratch
Nei, gratis kaffe skal man ikke ha noe av. Dem får jaggu meg jobbe for den. :knegg

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av dypen »

For noen dager siden søkte jeg opp noen artikler jeg skullle lese senere som ble lagret, kan dele de her for litt inspirasjon og lesestoff for «newbie» til hobby garasjen hentet fra hagerty.com

Seks ting i garasjen som løfter bruken …
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... ur-garage/

Utnytt plassen i garasjen …
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... age-space/

Verktøy i garasjen …
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... ur-garage/

Kjemikalier for din garasje … Har selv alle produktene (tilsvarende) utenom interiørens :)
https://www.hagerty.com/media/videos/12 ... arage-diy/

Hold orden i garasjen …
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... organized/

Måleutstyr for garasjen …
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... ur-garage/

Sikkerhet og verneutstyr i garasjen …
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... ur-garage/

Feilsøk på mc prosjekt … Viktig å jobbe enkelt og systematisk … ikke imponert av verktøyet han bruker ved demontering av toppdeksel :[-X
https://www.hagerty.com/media/videos/di ... rage-ep22/

Alle artikler søkt på «din garasje» ++ mere …
https://www.hagerty.com/media/search/?s=your+garage
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av Bjerknez »

Mange gode artikler der :)

Faktisk overraskende hvor mye av dette jeg har i furtebua, selv om furtebua mi mest inneholder ting rettet mer mot elektronikk. Furtebua mi er dog ikke i garasjen men i kjelleren. Så skal det evt. skrues så må jeg ta med verktøy fra furtebua og ut i garasjen.

Den langsiktige planen er å bygge ny og større garasje med større planløsning hvor jeg flytter furtebua ut dit. Men det er en veldig langsiktig plan. Jeg kommer uansett ikke til å skru så mye (om noe i det hele tatt) så for keg handler det mest om å få et eget isolert rom i garasjen. Gjerne i andre entasje. Et litt stort rom på rundt 20kvm hadde vært fint.

Men det skjer ikke i sommer for å si det sånn :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av dypen »

Du nevner det selv, garasje med hems ville jeg foretrukket :thumleft Da har du hele «andre våningen» til elektronikk :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar