Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Legg inn av ShadowRider »

Hei!
Eg lurte litt på hvordan dere ser på 125cc som fjerner lyddemperen. Eg prøver å fjerne/modifisere den eg har på Honda Shadow :)

Og dette med Neon under sykkelen (evt, med motoren), er dette lov i Norge?

Bilde

evt litt mer diskré:
Bilde
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Legg inn av Jacobsen »

Spør du meg så er det ikke noe som er mer jalla. Tror faktisk det er lov å ha det på syklen, men ikke lov å bruke det mens man kjører. Kan det stemme? :-#

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Legg inn av Crinos »

Jacobsen skrev:Spør du meg så er det ikke noe som er mer jalla. Tror faktisk det er lov å ha det på syklen, men ikke lov å bruke det mens man kjører. Kan det stemme? :-#
Stemmer på en prikk...
Det er lov å ha det montert, men det er ikke tillatt under kjøring.

Angående demping.
Mange original anlegg (selv på 125cc) har fast montert innmat i pottene. Dvs, det er ikke mulig å fjerne dem.
Det du da må til med er et dugelig spett, som du hamrer løs inn i endestussen av eksosen og ca så langt frem før bøyen opp til sylindrene begynner.
Da har du åpnet opp for frisk utpustning...

NB: Dette er selvsagt ikke en reversibel metode...

Jeg vil anta at du får et par hk i "lyd trimming", men at du i realiteten MISTER effekt. I alle fall noe bunndrag i motoren.
Men det LÅTER i det minste bedre! (inntill du blir stoppet, og må vise sykkelen hos trangsynet slik som jeg må).

EDIT:
NB: Jeg tror at neon/kaldkatode/diode belysning er nøyt til å ha E merking for å være godkjent for montering. Dette husker jeg ikke helt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Legg inn av ShadowRider »

Crinos skrev: Angående demping.
Mange original anlegg (selv på 125cc) har fast montert innmat i pottene. Dvs, det er ikke mulig å fjerne dem.
Det du da må til med er et dugelig spett, som du hamrer løs inn i endestussen av eksosen og ca så langt frem før bøyen opp til sylindrene begynner.
Da har du åpnet opp for frisk utpustning...
Eg satt meg ned å mekka litt på den lyddemperen, for meg ser det ut som at den er løs, men min sitt litt på grunn av rust og skit. Så når eg borret ut naglene og tok på rustløser, så kunne eg bevege litt på den. så har eg hørt om andre som har fjernet lyddemper på Honda Shadow.

Men eg ska vurdere litt om det er best å ta den vekk eller om eg bare skal øke dimensjonen litt.
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Kristoffersen
Innlegg: 19
Registrert: 26 sep 2011, 20:48
Motorsykkelen din: Husqvarna 125 smr

Re: Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Legg inn av Kristoffersen »

Det er ikke lov å bruke blå lys under kjøring, fordi du kan se ut som utrykningskjøretøy. En kompis ble stoppa, han sto med mopeden sin i en busslomme. Da kom onkel blå og ga beskjed om at det ikke var lov, men om han hadde stått på gressletta nedenfor veien så hadde han ikke sagt noe. Han fikk beskjed om å vise den, men har ikke hørt noe.. :P

Noen som vet om det er lov med røde, eller hvite lys ?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Legg inn av Kjellrf »

Husk at når du har åpnere eksos, skal du også tilpasse innsug og forgasser, så de er justert riktig i forhold til hverandre.
Resultatet hvis du ikke gjør det, er at sykkelen kan gå dårligere, og brenne ventilene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Legg inn av Icetwins »

Fjernet lyddemperen i shadow'en min. Ble litt bedre lyd. Hvis du har boret naglene allerede, så er det bare å peise på og ta den ut. :P :p

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Legg inn av Honda2004 »

ShadowRider skrev:Hei!
Eg lurte litt på hvordan dere ser på 125cc som fjerner lyddemperen. Eg prøver å fjerne/modifisere den eg har på Honda Shadow :)

Og dette med Neon under sykkelen (evt, med motoren), er dette lov i Norge?

Bilde

evt litt mer diskré:
Bilde
Alt av lys må ha E , eller CE-Merking for å være godkjent brukt i Norge. Du kan nok bruke kaldkatode og blå LED, rundt motor, om du ikke har det på når du kjører.
Ville satsa på LED som har en hvitere tone, en blå neon, for da er det mindre fare for å bli stoppa i det hele tatt. Ikke bli frista til å bruke det på offentlig sted, for det faller ikke i god jord hos politiet.

Det du burde gjøre er å bytte eksosanlegget, eller potta, til en slip-on, fra acrapovich, eller andre, for der er potta bygd for å gi litt mer effekt og lyd, uten at det går på bekostning av motor. Snakk uansett med butikken der du kjøpte den, slik at du er sikker på at ting går riktig for seg.
Det er mange som ønsker en slankere potte av mange forskjellige grunner, uten at det gjør noe skade. Ei heller litt mer lyd.

Jeg ønsker meg en smalere potte, slik at jeg kan ha sidevesker på sykkelen, uten å måtte ha en smal boks på høyre side og en vanlig en på venstre side.

Toven

Re: Fjerne lyddemper i 125cc/Neon under sykkel

Legg inn av Toven »

Formidabel bumping av tråd :prf

Svar