MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Gammelsmurfen »

På BMW'n min er det Drysump med trykksmøring. Der er det faktisk to tappeplugger som må ut da det ikke er en dyp bunnpanne, men et reservoar.
Vet Lamborghini har det, men ikke om det er andre mc-motorer som bruker den teknikken.
Skal smøre bedre i situasjoner med høye
G-krefter i sving sies det.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 26 jul 2023, 03:46 På BMW'n min er det Drysump med trykksmøring. Der er det faktisk to tappeplugger som må ut da det ikke er en dyp bunnpanne, men et reservoar.
Vet Lamborghini har det, men ikke om det er andre mc-motorer som bruker den teknikken.
Skal smøre bedre i situasjoner med høye
G-krefter i sving sies det.
Samme på KTM'en, to tappeplugger. Så regner med at denne motoren også er av tørrsumpslaget.
Begge syklene, KTM'en og Guzzi'en, har for øvrig åpne filtre, ikke utvendige patronfiltre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Jompa »

Alle eldre engelske sykkler med separat gearkasse har tørrsump, HD har tørrsump på alle modeller med unntak av den nyeste motoren.
Sentrifugalkraften påvirker ikke smøring, oljen vil uansett balansere som resten av sykkelen.
Men noen sykler hadde problemer med smøring under hård akselerasjon pga at oljepumpa var plassert langt fremme og bunnpanna gikk tørr.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jompa skrev:Alle eldre engelske sykkler med separat gearkasse har tørrsump, HD har tørrsump på alle modeller med unntak av den nyeste motoren.
Sentrifugalkraften påvirker ikke smøring, oljen vil uansett balansere som resten av sykkelen.
Men noen sykler hadde problemer med smøring under hård akselerasjon pga at oljepumpa var plassert langt fremme og bunnpanna gikk tørr.
G-krefter og hard akselerasjon er vel sånn ca. samme grunn til at oljen flytter seg bakover. Sentrifugalkraft nevnte aldri jeg Bilde

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SveinHa »

Gammelsmurfen skrev: 26 jul 2023, 11:41Sentrifugalkraft nevnte aldri jeg Bilde
G-krefter i sving er jo det samme som sentrifugalkraft... :D Men sykler har jo en enklere problemstilling enn biler på akkurat det området. Bil i skarp sving sender oljen langt oppetter siden i bunnpannen mens sykkel i samme situasjon "presser" oljen tilnærmet rett ned i forhold til sykkelens vertikalakse.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Gammelsmurfen »

SveinHa skrev:
Gammelsmurfen skrev: 26 jul 2023, 11:41Sentrifugalkraft nevnte aldri jeg Bilde
G-krefter i sving er jo det samme som sentrifugalkraft... :D Men sykler har jo en enklere problemstilling enn biler på akkurat det området. Bil i skarp sving sender oljen langt oppetter siden i bunnpannen mens sykkel i samme situasjon "presser" oljen tilnærmet rett ned i forhold til sykkelens vertikalakse.
Det er ikke i sving (bokstavelig talt), da heter det sentrifugalkraft. Dårlig formulert av meg, så jeg ser at det kan misforstås.
"I sving" er altså frasen man også bruker som synonym for "pågår". Men det slo tydeligvis feil ut her og jeg ser selvsagt grunnen til det Bilde

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Jompa »

:prf
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Byttet olje og filter, Castrol 10W 50 og Hiflo filter.
En møkkajobb, egentlig...
Mitt bidrag til hovedservice om en snau uke og som jeg er ganske sikker på at verkstedet som skal gjøre den jobben svært gjerne slipper... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av rolf-arne »

Begynte på skift av klosser , fremme men må på bygda å kjøpe/låne verktøy i morra.

Da blir det ikke, møte tur med dem som er på tur til Sølvgården i morra...

Må være sikker på å ha sykkelen klar til lørdag.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Rha »

Gjort et forsøk på få litt glans i hu tracy til service først og mc treff senere i morgen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av MortenL »

Plugga dekk for første gang. For et par uker siden satt det ei skrue i ene dekket på bilen, og nå fant jeg plutselig ei i framdekket på sykkelen og. Ikke merka noe ved kjøring, la bare merke til det da jeg skulle gi den en kattevask. :-k
Snapchat-24421670.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Dert går definitivt mot sesongslutt for i år...
Så i dag bytta jeg olje på Moto Guzzi'en, 1,7 liter sånn omtrentlig. Lot være å bytte filter siden dette allerede er byttet to ganger på 9615 kjørte km- siden ny i april, første gang ved 1.gangsservicen og andre gang da jeg byttet olje og filter da sykkelen hadde gått 6042 km.
Bytter filter og motorolje samtidig igjen ved sånn ca. 15K, tenker jeg. Skiftintervallene for begge er iflg. boka 10K, men jeg kjører altså på med et ekstra oljebytte mellom disse foreskrevne skiftintervallene.
Har også gjort dette på KTM'en fra den var ny. Men der har jeg også byttet filter ved disse mellomskiftene.

Kunne vært interessant å høre om andre her på forumet også følger denne rutinen? Altså et skift mellom de faste intervallene iht. serviceheftet og om dere samtidig bytter filter eller lar dette være slik jeg har gjort med Guzzi'en denne gangen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 07 okt 2023, 16:43 Kunne vært interessant å høre om andre her på forumet også følger denne rutinen? Altså et skift mellom de faste intervallene iht. serviceheftet og om dere samtidig bytter filter eller lar dette være slik jeg har gjort med Guzzi'en denne gangen.
Det er alltid lurt å bytte litt oftere enn foreskrevet men jeg bytter ALLTID oljefilter sammen med oljen. Skiftintervall settes for "tilstrekkelig" levetid og er neppe optimal. Samme med viskositet, litt tykkere olje enn spec. gjør bare godt men bør ikke overdrives...

Hørte om en kar i USA som ALDRI skiftet olje på bilen, kun filter og etterfylte ved behov. Mener å huske at han hadde kjørt noe sånt som 300.000 km med den metoden uten å ha opplevd noen problemer. Tror ikke jeg ville prøvd meg på slikt...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 07 okt 2023, 17:26 Det er alltid lurt å bytte litt oftere enn foreskrevet men jeg bytter ALLTID oljefilter sammen med oljen.
Vel...
Jeg gjør det slik denne gangen og tenker at dette vil fungere helt fint. Så får vi se hvordan oljefilteret ser ut ved neste oljebytte.
Var for øvrig ingen tegn til metallspon på tappepluggmagneten da jeg byttet olja i dag.
Godt eller dårlig tegn?

For øvrig intet målbart oljeforbruk på disse 4500 kilometerne siden forrige oljeskift.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 07 okt 2023, 17:36
Jeg gjør det slik denne gangen og tenker at dette vil fungere helt fint.
Slik du gjør er i alle fall langt bedre enn spec. så du bør være fornøyd med det :thumleft
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar