MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Siste batterisjekk på 1290'en i dag før årets sesongstart til uka.
Starret med rødfarge i ladedisplayet, men gikk over i grønt etter to-tre minutter.
Så da ser dette ut til å være på stell slik det skal.

Og fortsatt godt velfungerende batteri på sykkelen etter fem sesonger og godt og vel 70K.
Har for øvrig aldri byttet batteri på noen av syklene jeg har hatt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 15 apr 2023, 17:12 Siste batterisjekk på 1290'en i dag før årets sesongstart til uka.
Starret med rødfarge i ladedisplayet, men gikk over i grønt etter to-tre minutter.
Så da ser dette ut til å være på stell slik det skal.

Og fortsatt godt velfungerende batteri på sykkelen etter fem sesonger og godt og vel 70K.
Har for øvrig aldri byttet batteri på noen av syklene jeg har hatt.
Tipper det startet med rødfarge fordi batteriet ble testet under last før ladingen ble startet? Kommer selvsagt ann på hvilken type lader man bruker, men jeg vil tippe at en såkalt smartlader tester batteriet med last og at det var derfor den gikk over i rødt i starten før ladingen startet?

Enten det, eller så lyste den bare rødt før laderen satt i gang.

De eneste syklene jeg har hatt som ikke hadde klart seg gjennom en norsk vinter uten lading er de to BMW S1000R'ene jeg har hatt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Har klargjort V7'ern for GPS ved å trekke en kvalitetskabel fra den Guzzi originale (OEM) USB-kontakten under salen og fram til styret. Og dermed ingen ekstra USB-kontakt på styret slik jeg opprinmelig hadde tenkt. Kun en RAM tilpasset festekule.

Testet og godkjent :thumleft !
V7 GPS 1.JPG
V7 GPS 2.JPG
V7 GPS 3.JPG
USB kontakten til GPS'en med beskyttelseshette når den ikke er i bruk.
V7 GPS 4.JPG
Og hvordan kabelen "låses" på styret når den ikke er i bruk slik at den ikke flagrer løst under kjøring.

En enkel og veldig grei løsning de få gangene jeg synes det er greit å bruke GPS og som funker helt utmerket :prf .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

Har USB pluggen på det øverste bilde skikkelig støtte? For meg kan det se ut som om dette kan være et svakt punkt med tanke på stress på USB inntaket der. Slike USB inntak tåler normalt ikke veldig mye stress over tid. Jeg ser kabelen virker ganske stiv også, noe som ikke akkurat hjelper?

Men jeg regner kanskje med at det er skikkelig kontaktfeste der, med tanke på bruken?

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av MortenL »

IMG20230422144009.jpg
I dag har sykkelen fått en vask, litt påfyll av olje, festet et blinklys, og en herlig luftetur. Fineste og varmeste dagen hittil i år, men nå kom regnet.

Bilen fikk seg også en vask, og sommerdekka på.

Herlig, produktiv dag. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Gjorde en liten justering på kjedeslakken på 1290'en og tok en tur med den straks etterpå og merket fort at sykkelen gikk jevnere. Skal ikke rare justeringen til før man merker forskjell.

Ellers kan jeg kanskje til det kjedsommelige for noen nevne at 1290'en synes stadig å blir bare bedre og bedre etter hvert som kilometerne ruller på :crazy: .
Godt og vel 73K på telleren så langt og sykkelen går bedre enn noen gang!
Må det bare fortsette slik - lenge :overtro !

:knegg

Fortsatt en fabelartig fantastisk sykkel :twothumbs: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 339
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SveinHa »

Bimbo har gått litt urent på tomgang så jeg tok en full justering av gasswirer/throttlebody. Prosedyren i Clymer manualen var ganske mangelfull men "The BMW Guy" har en langt bedre metode: https://youtu.be/7WQxkn-QaHA Tok en kompresjonssjekk samtidig og den viste 12.7 kp/cm2 på begge sylindre så det er rikelig over grensen til "Good" på 10...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Da tok jeg endelig motet til meg og monterte GIVIstativet på V7'ern.
Så... av med den klassiske krombøylen og på med dette praktiske stativet med bedre passasjerhånd og selvfølgelig det viktigste, muligheten for å bruke toppboks.
Og hvis man eter hvert finner ut at man heller vil ha en god gammaldags bagasjebærer er det en enkel jobb å fjerne toppboksplata.
Også har man naturligvis også muligheten til å reversere hele greia om trangen til å la sykkelen framstå som original igjen.

Synes det ble seende ganske bra ut :thumleft .
Så nå er også V7'ern klar for langtur med fullt bagasjesett, to utvidbare semimjuksidevesker og en 52 liters toppboks fra GIVI - selvfølgelig... :crazy:
Turklare bilder kommer i annen tråd etter hvert, her bilder av det som ble gjort i dag:
v7 rail 1.JPG
v7 rail 2.JPG
v7 rail 3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Gammelsmurfen »

Solide saker, både stativet og adapterplata @AJ. Bare å fylle toppboksen med nesten hva du vil...
Det er store marginer på dette og det tåler vesentlig mer enn maks anbefalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 17 mai 2023, 20:21 Solide saker, både stativet og adapterplata @AJ. Bare å fylle toppboksen med nesten hva du vil...
Det er store marginer på dette og det tåler vesentlig mer enn maks anbefalt.
Ja, jeg må si denne overrasket meg da jeg pakket den opp. Solide saker, helt klart.
Greit med denne bagasjemuligheten.
Var nettopp ute og festet et SW-Motech salveske på toppboksplata og mye kan tyde på at dette blir dagligløsningen når det gjelder bagasje på denne sykkelen :) .

På lengre turer er to GIVI toppbokser alternativene, en på 52 liter og en på hele 58 liter.
Laster hovedsaklig volumsaker med lav vekt, som sovepose, liggeunderlag osv. i toppboksen. Ting som ikke er like voluminøse, men veier mer puttes i sideveskene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Liten testrunde for litt siden med en av flere bagasjeløsninger med det nye lastestativet:
v7 SWM 2.JPG
Stativet er solid og ser bra ut, men et par detaljer mangler, nemlig original bøssing/foring til øvre støtdemperfeste, tilsvarende de nederste:
v7bush 1.JPG
Så da ble slike med ditto skruer bestilt i dag.
Koster litt, men vil være verdt det - håper jeg...:
v7 demperfeste.JPG


Kjekt å få det likt oppe og nede på demperne.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av xavi0n »

i dag ble det handlet nye dekk siden jeg oppdaget de gamle dekkene på sykkelen var fra 2014?!?!?!
Skal sies at de er holdbare da når de bare er halvslitt etter 17000km
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Domino »

Jeg har gått over alle "bobbins" på bremseskivene foran på Kawaen. Jeg vet ikke om det har noe for seg, det er delte meninger på nett. Vasket skivene med bremserens etterpå. Jeg har også vasket og smurt kjedet, og pusset over felgene med Autosol aluminiumspolish. Skulle ta fram fettpressa og smøre baksvingen også, det kom jeg på da jeg hadde inntatt sofaen.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av biker7 »

Et lite prosjekt jeg har fullført for å bruke på GS`n :) :

20230519_141644.jpg

En dørmatte..? :scratch



20230519_141838.jpg

..eller hva er dette..? :-k (bilde over er tatt på stuegulvet)



Og her er undersiden av "rariteten" :

20230519_142213.jpg


Nei dette er en sak jeg har laget for å enkelt snu GS`n i min litt trange garasje :D
En "karusell" eller svingplate kan den vel kalles. Kjører jo sykkelen med fronten inn i garasjen, og har da tidligere måttet rygge den ut og snudd den med håndkraft når man skal på tur. GS`n er jo ikke akkurat noen lettvekter, og det har vært en litt strabasiøs affære i en gruslagt og litt ujevn innkjøring.. Med denne patenten kjører jeg nå rett inn i garasjen, vipper sykkelen opp på midtstøtta oppå plata, og så er det bare å trykke litt ned bak, samtidig som sykkelen kan snus rundt med ganske liten kraft. Funker helt topp faktisk :thumleft Husker ikke helt hvor ideen kom fra, men ved litt "Googling" fant jeg flere tilsvarende patenter. Både selvlagde og ferdigkjøpte. Løsningen min ble å kjøpe en slik svingskive/"Lazy Susan" med kulelager: https://www.gustavsenas.no/svingskiver/ ... h4QAvD_BwE

Akkurat denne skal faktisk tåle 453kg vekt, så det er ikke noe problem med 1250`n.
Fikk et lokalt firma til å lage ei 3mm stålplate på 43cmX33cm, og punktsveise denne (med TIG) til svingskiven
(Kan også evt. skrues fast). Så skjærte jeg til en gammel gummi dørmatte jeg hadde liggende, og limte den fast. Må ha noe oppå stålplata, ellers sklir midtstøtta. Total kost med alt ble ca 900 spenn. Saken bygger nå totalt ca 16-17mm i høyden, men det er fortsatt ikke noe problem å vippe sykkelen opp på midtstøtta. Litt tilvenning da skiva går veldig lett rundt ,og må være i rett posisjon når man vipper opp sykkelen, men går veldig greit nå etter noen forsøk. Så jeg kan virkelig anbefale denne patenten til andre hvis man skulle føle behovet :thumleft


Her er sykkelen min snudd og står parkert oppå "karusellen" :
20230519_211940.jpg


Og her en video av en som har laget en tilsvarende patent :

https://www.youtube.com/watch?v=PgNE5KV ... Tim2Wheels
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Audi Mannen »

20230521_135239.jpg
Endelig fått på ny gummi, klar for nye turer. Samme som sykkelen var levert med, Scorpion trail II.
20230521_135248.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar