Scottoiler?

Forum for fulleffekt tung-MC
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Scottoiler?

Legg inn av TheHaughom »

Jeg kan ikke se noen steder hvor de anbefaler å borre hull i demperen...
I installasjonsguiden for TDM900 ser du koblingen hvor du kan feste vakumslangen (2. bilde i guiden).

http://www.scottoiler.com/images/storie ... eneral.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.scottoiler.com/uk/installation-guides.html" onclick="window.open(this.href);return false; (Yamaha TDM 900i)
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37911
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Scottoiler?

Legg inn av AJ »

TheHaughom skrev:Usikker på hva jeg skal bruke av olje når jeg går tom for Scottoiler-oljen. Noen sier motorsag-olje fungerer bra, noen innspill?
Vet ikke åssen girolje funker på Scottoiler? Selv har jeg brukt vanlig girolje som kjedesmøring på Tiger fra jeg kjøpte den og fram til i dag, ca. 47K kjørte km. Funker helt fint, selv om det finnes mer renslige (kjedespray)løsninger...
Har også prøvd MobilOil outboard girolje som man får kjøpt på tube (hos ESSO, om jeg ikke husker helt feil :-k ).
Kanskje den egner seg bedre, også i Scottoiler'n?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Scottoiler?

Legg inn av TheHaughom »

Så lenge den har litt seighet vil det nok funke. Blir den for flytende vil den nok bare renne rett ut...
Takker for tips, blir å sjekke ut dette når lagerbeholdningen av Scottoiler går mot slutten, men det blir nok ikke før uti neste sesong for min del. Fortsatt en 600ml igjen. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Scottoiler?

Legg inn av Lauri »

Nix "scottoiler" på meg; opp på senterstøtta og sprayboks. Samtidig får jeg det nødvendige overblikket over tingenes tilstand. (Men det var OT ...)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Scottoiler?

Legg inn av ZZR-Tom »

AJ skrev:
TheHaughom skrev:Usikker på hva jeg skal bruke av olje når jeg går tom for Scottoiler-oljen. Noen sier motorsag-olje fungerer bra, noen innspill?
Vet ikke åssen girolje funker på Scottoiler? Selv har jeg brukt vanlig girolje som kjedesmøring på Tiger fra jeg kjøpte den og fram til i dag, ca. 47K kjørte km. Funker helt fint, selv om det finnes mer renslige (kjedespray)løsninger...
Har også prøvd MobilOil outboard girolje som man får kjøpt på tube (hos ESSO, om jeg ikke husker helt feil :-k ).
Kanskje den egner seg bedre, også i Scottoiler'n?
Går en tom for scottoiler olje så kjøper en meir scottoiler olje ;-)
Det finnest to alternativer oljer fra scottoiler, rød og blå. Det har med ute temp å gjer, meiner blå er for norske tampraturer.
Har scottoiler V som stod montert på når eg kjøpte den. Hadde eg hatt midtstøtte og scottoileren ikkje var montert, så hadde eg gått for vanlig spray boks. 1min for kver 20-30mil er ikkje mykje stress.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Scottoiler?

Legg inn av TheHaughom »

ZZR-Tom skrev:
AJ skrev:
TheHaughom skrev:Usikker på hva jeg skal bruke av olje når jeg går tom for Scottoiler-oljen. Noen sier motorsag-olje fungerer bra, noen innspill?
Vet ikke åssen girolje funker på Scottoiler? Selv har jeg brukt vanlig girolje som kjedesmøring på Tiger fra jeg kjøpte den og fram til i dag, ca. 47K kjørte km. Funker helt fint, selv om det finnes mer renslige (kjedespray)løsninger...
Har også prøvd MobilOil outboard girolje som man får kjøpt på tube (hos ESSO, om jeg ikke husker helt feil :-k ).
Kanskje den egner seg bedre, også i Scottoiler'n?
Går en tom for scottoiler olje så kjøper en meir scottoiler olje ;-)
Det finnest to alternativer oljer fra scottoiler, rød og blå. Det har med ute temp å gjer, meiner blå er for norske tampraturer.
Har scottoiler V som stod montert på når eg kjøpte den. Hadde eg hatt midtstøtte og scottoileren ikkje var montert, så hadde eg gått for vanlig spray boks. 1min for kver 20-30mil er ikkje mykje stress.
Må ikke bruke oljen fra Scottoiler, men kan ikke være av den mest flytende typen... Mange sier at bl.a. motorsagolje og lignende fungerer ypperlig.
Men er ikke store mengden den har brukt på snart 5000km, så har nok for neste sesong og vel så det. :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Scottoiler?

Legg inn av Coach »

Bare d flyt så. :prf

Har montert Scottoiler av E typen for ca 1 mnd siden. ingen søl og funke som ei kule. :thumleft
Systemet starter opp når sykkelen rører på seg. Den leverer ikke olje når du står rolig på tomgang. Ganske greit system vil jeg si ingen problemer så langt.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

ZZR-Erling

Re: Scottoiler?

Legg inn av ZZR-Erling »

Har prøvd litt EP 90 olje fra Biltema, Exstreme Pressure SAE90, girolje for drevhus i påhengere. Hadde den ikke i Scottoiler, men rett på. Som AJ skrev, det blir endel klin av det, så jeg gikk tilbake til kjedespray, Silkolene for tiden, mindre gris. Mao...girolje griser.

Bilde

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Scottoiler?

Legg inn av Stranger »

Erfaringsmessig så får man fint lite mer km av kjede og drev med det, og mye klin og dilling når de er feiljustert. Har man o-ring kjede eller kjører på litt varierte underlag så bare pakker skiten seg mer opp så da er det heller ikke mye poeng i. Spar pengene med mindre du skal kjøre race med romperaketter, eller dra på ekstremt lange turer på ren asfalt. Ble en duppeditt til besvær for mitt bruk, så havnet i en kartong i boden.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Scottoiler?

Legg inn av pelsen »

ZZR-Erling skrev:Har prøvd litt EP 90 olje fra Biltema, Exstreme Pressure SAE90, girolje for drevhus i påhengere. Hadde den ikke i Scottoiler, men rett på. Som AJ skrev, det blir endel klin av det, så jeg gikk tilbake til kjedespray, Silkolene for tiden, mindre gris. Mao...girolje griser.
Jeg har testet samme girolje fra bilrema. den griser hvis man har på for mye. Men det går å ha på så lite at den ikke griser, og samtidig har kjedet smurt.
Har fylt girolje på en liten Locktite-flaske som jeg kan ha med på tur. 10ml flaske som får plass i lomma.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Scottoiler?

Legg inn av MaxTron »

En liten åff tåppikk- bemerkning...

Syns det er veldig mange, og oftelange, tråder på MC-forum, ikke bare dette men de fleste, om kjede, og olje, og drev, og hvor langt holder ett kjedesett, og hvordan i allverden får du det til å holde så lenge osv...osv...osv

Er jo derfor ganske merkelig at ikke flere sykkler leveres med kardang eller belt, eller ivertfall en nogenlunde tett kjedekasse... :scratch

En kjedekasse burde ha fått kjedesettet til å holde ivertfall 100 000km på en gatesykkel, og det hadde jo ikke økt vekten med mange gram...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Scottoiler?

Legg inn av MaxTron »

De finnes jo tydeligvis...

Bilde

Dette er jo nue gamle greier, men måtte jo være genialt. Sjekke, vaske, smøre samtidlig med dekkbytte, glemme det til neste dekkbytte.
Bilde
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Scottoiler?

Legg inn av Lauri »

Med fare for å ......

- hvorfor velger man å gå bort fra "god gammeldags kjedespray". Etter å ha kjørt med scottoilere (mc'ister som har scottoiler) så vil jeg våge den påstanden at mange griser vel så mye om ikke mer enn spray-gjengen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Scottoiler?

Legg inn av fikse »

MaxTron skrev:En liten åff tåppikk- bemerkning...

Syns det er veldig mange, og oftelange, tråder på MC-forum, ikke bare dette men de fleste, om kjede, og olje, og drev, og hvor langt holder ett kjedesett, og hvordan i allverden får du det til å holde så lenge osv...osv...osv

Er jo derfor ganske merkelig at ikke flere sykkler leveres med kardang eller belt, eller ivertfall en nogenlunde tett kjedekasse... :scratch

En kjedekasse burde ha fått kjedesettet til å holde ivertfall 100 000km på en gatesykkel, og det hadde jo ikke økt vekten med mange gram...
Jeg forstår at ikke alle sykler har kardang, siden det er en viss forskjell i oppførsel og ikke minst vekt. Men, kjedekasse! Det burde det vært mulig å få tak på. Som tidligere blikkenslager har jeg tenkt tanken på å lage en selv, men det hele har stoppet pga tid og ikke minst at man nok bør ha en tett gummi (?) overgang mellom baksving og fordrev. Har hatt kardangsykkel i endel år, nå kjede, og er møkk lei av griseriet med kjede. Om vinteren krever kjedet _mye_ rengjøring og smøring. Det er vel ikke en ting på sykkelen min som krever så mye oppmerksomhet som det forbaska kjedet :evil
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Scottoiler?

Legg inn av MaxTron »

fikse skrev:
MaxTron skrev:En liten åff tåppikk- bemerkning...

Syns det er veldig mange, og oftelange, tråder på MC-forum, ikke bare dette men de fleste, om kjede, og olje, og drev, og hvor langt holder ett kjedesett, og hvordan i allverden får du det til å holde så lenge osv...osv...osv

Er jo derfor ganske merkelig at ikke flere sykkler leveres med kardang eller belt, eller ivertfall en nogenlunde tett kjedekasse... :scratch

En kjedekasse burde ha fått kjedesettet til å holde ivertfall 100 000km på en gatesykkel, og det hadde jo ikke økt vekten med mange gram...
Jeg forstår at ikke alle sykler har kardang, siden det er en viss forskjell i oppførsel og ikke minst vekt. Men, kjedekasse! Det burde det vært mulig å få tak på. Som tidligere blikkenslager har jeg tenkt tanken på å lage en selv, men det hele har stoppet pga tid og ikke minst at man nok bør ha en tett gummi (?) overgang mellom baksving og fordrev. Har hatt kardangsykkel i endel år, nå kjede, og er møkk lei av griseriet med kjede. Om vinteren krever kjedet _mye_ rengjøring og smøring. Det er vel ikke en ting på sykkelen min som krever så mye oppmerksomhet som det forbaska kjedet :evil
Finnes jo noe, men sikkert ikke som passer rett på din, ikke blir den 100% tett hellet vil æ tru...
http://www.patternparts.net/p-Chain_Guard-37345.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar