Honda Varadero XL125V

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av knutk »

Jon Martin skrev: ..... samt at jeg går ned fra 55W halogen til 30watt xenon.
Når man går fra 55W halogen til 30W Xenon vil man kanskje forledes til å tro at forbruket synker med 25W.

Men for det det er verdt: Dette byttet vil gi deg bedre lys, men strømforbruket blir bare marginalt lavere.

Grunnen er at Xenonl lyspære drives av en "Ballast". Navnet er kanskje litt villedende. Ballast benyttes riktig nok på alt av lyskilder som benytter gass, som feks vanlige lysrør. Men i tillegg må Xenongassen ha høy spenning for å tennes og lavere for å drives. Her er høy spenning flere 1000V og lav 170V. Dette er spenning som generees av "ballast", og denne høyspent omvandleren krever energi i tillegg til effekten lyspære trenger.
I praksis vi derfor 30W Xenon samlet trekke nærmere 50W.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Hallo JM, trivelig å se at du er i sving på veien igjen :thumleft Jeg reiser snart bort for en god stund, men håper vi møtes igjen på veien senere i sommer!

Brukeravatar
Jon Martin
Innlegg: 35
Registrert: 03 sep 2012, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL125V 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Jon Martin »

knutk skrev:
Jon Martin skrev: ..... samt at jeg går ned fra 55W halogen til 30watt xenon.
Når man går fra 55W halogen til 30W Xenon vil man kanskje forledes til å tro at forbruket synker med 25W.

Men for det det er verdt: Dette byttet vil gi deg bedre lys, men strømforbruket blir bare marginalt lavere.

Grunnen er at Xenonl lyspære drives av en "Ballast". Navnet er kanskje litt villedende. Ballast benyttes riktig nok på alt av lyskilder som benytter gass, som feks vanlige lysrør. Men i tillegg må Xenongassen ha høy spenning for å tennes og lavere for å drives. Her er høy spenning flere 1000V og lav 170V. Dette er spenning som generees av "ballast", og denne høyspent omvandleren krever energi i tillegg til effekten lyspære trenger.
I praksis vi derfor 30W Xenon samlet trekke nærmere 50W.

Blir kanskje ikke 25w lavere forbruk, men maks amper på Xenon settet er 3.2 amper, mens en 55W halogenpære har ett ampertrekk på ca 4,5 amper.
Men har også fjernet andre ting jeg ikke har bruk for, så strømtrekket vil uansett ikke bli for høyt etter mine beregninger :)

ArcticTiger: Ja, vi må se om vi får til noen turer når du kommer hjem og det forhåpentligvis er varmere i været! :thumleft

Brukeravatar
Laidback
Innlegg: 3
Registrert: 19 mai 2013, 04:03
Motorsykkelen din: DragStar 650 og Varadero 125
Sted: Kolbotn

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Laidback »

Nydelig sykkel Jon Martin, og flott tråd om den. :thumleft

simon_cbr_125
Innlegg: 6
Registrert: 24 jul 2013, 21:06
Motorsykkelen din: Honda - cbr - 125 - 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av simon_cbr_125 »

Må berre begynde med å sei at da e ein fin sykkel du har :thumleft . Men eg lure på har hatt fått effektanlegget godkjent. Har tenkt å kjøpe scorpion effektanlegg sjølv, men veit ikkje heilt korleis dinna godkjenninga føregår.

Vist du ikkje har dinna godkjenninga, har du noen gang blitt stoppa =; av biltilsynet eller polisen og fått noen problem, eller har alt gått smertefritt?

Brukeravatar
Jon Martin
Innlegg: 35
Registrert: 03 sep 2012, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL125V 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Jon Martin »

Jeg prøvde aldri å få det godkjent og ble heller aldri stoppet, så kan dessverre ikke svare, men tror ikke det er noe problem å få det godkjent så lenge DB-killeren er i.

PS: Har solgt Varaderoen for en stund siden, kjøpt ny sykkel, knust den og venter nå på forsikringspengene så jeg kan få begynt å kjøre igjen... :sk?

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Honda2004 »

Jon Martin skrev:Hei hei, kan vel starte med å presentere meg siden dette er min første post her! :)
Jeg er 16år og bor i Harstad og startet med moped i mai iår (tok kurset i Bergen) og hadde da en Yamaha TZR50, men etter bare 20 dager ble jeg lei av å bare kunne kjøre lovlig i 45 og risikere og bli avskiltet pga trim. Så jeg solgte mopeden, og alt annet jeg eide (pc, objektiver til kamera +++) og meldte meg på A1.

Jeg hadde så og si bestemt meg for en Duke 125, men etter å ha lest en blogg her inne ombestemte jeg meg og fant Honda Varadero 125, så jeg dro ned på den lokale sjappa og hørte om det var mulighet for å bestille en, og det var da kun en igjen i hele Noge og kellox kom ikke til å ta inn flere, så denne måtte sendes fra Sør-Norge og opp hit, jeg var ekstemt heldig som fikk den, for 5 minutter etter at jeg hadde bestilt den kom det inn en annen kunde som også ville ha den. :D

Teorien gikk supert 0 feil og jeg hadde ikke lest noe annet en mopedboka når jeg tok den, oppkjøringen gikk også smertefritt, men jag har aldri "gruet" meg så mye til noe som da, sov 1 time natten før jeg hadde oppkjøring :sk? .

Og Varaderoen angrer jeg ikke ett sekund på at jeg kjøpte, har prøvd både CBR og YZF, men ingenting slår Varaderoen på komfort og kjøreglede!
Siden jeg fikk lappen 9. Juli har jeg kjørt 6000KM, ODOmeteret gikk faktisk på 6002 når jeg kjørte inn i garasjen i kveld! :knegg

Jeg har byttet potte på den, til en Scorpion, og lyden er helt fantastisk, ingen som tror det er en lett-mc når de ser den.
Har også bestilt veltebur og hovedstøtte til den, og når jeg får neste stipend blir det bestilt sidebokser fra Givi og kanskje noen LED tåkelys.

[img]http://farm9.staticflickr.com/8171/7917 ... 896339.jpg[/img]
Honda Varadero XL125V by Jon Martin Johansen, on Flickr

[img]http://farm9.staticflickr.com/8453/7917 ... c5f5d1.jpg[/img]
Honda Varadero 6000KM by Jon Martin Johansen, on Flickr


Også har jeg ett spørsmål, syns ikke lysene er såå spesielt gode, så jeg vurderer Xenon, men siden begge lysene lyse hele tiden på fjern og nær, så lurer jeg på hvordan sett som passer til denne?


MVH
Jon Martin :)
Til Varadero finnes det ikke Xenon. Jeg har vurdert samme sjæl, siden jeg fikk min for 10år siden.
Osram eller Phillips har pærer som de mener skal lyse opp til 80'% bedre enn vanlige pærer, så jeg ville prøvd det.
Siden du skriver 2009, gjetter jeg på at du har en 2007 utgave ?
Det er vel McOslo som har tatt over Honda igjen, etter at Motorport på Alnabru, (som er eid av kellox) gikk konk.
De fleste som kjører Varadero ønsker bedre lys, men siden det er H4 pærer, er det visstnok umulig med Xenon.

Du sier noe om at begge pærene lyser hele tiden på fjærn og nær ?
Da er du en av de heldige som ikke har hatt noen som har tukla med lysa dine, slik at bare en av pærene lyser om gangen. Det er nemlig etter loven, slik at en c ikke har lov til å ha to lys av samme, som lyser om gangen. Da skulle du forøvrig hatt noe bedre lys enn de fleste andre med Varadero. . Hmm.

Sjekk med butikken der du kjøpte Hondaen, eller instruksjonsboka under salen, om hvilke lys som passer, så stikker du innom f.eks Statoil eller andre som selger Osram Nightbreaker og sjekker med de om de passer Varadero.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av JohnnyTh »

Honda2004 skrev:
Jon Martin skrev:Hei hei, kan vel starte med å presentere meg siden dette er min første post her! :)
Jeg er 16år og bor i Harstad og startet med moped i mai iår (tok kurset i Bergen) og hadde da en Yamaha TZR50, men etter bare 20 dager ble jeg lei av å bare kunne kjøre lovlig i 45 og risikere og bli avskiltet pga trim. Så jeg solgte mopeden, og alt annet jeg eide (pc, objektiver til kamera +++) og meldte meg på A1.

Jeg hadde så og si bestemt meg for en Duke 125, men etter å ha lest en blogg her inne ombestemte jeg meg og fant Honda Varadero 125, så jeg dro ned på den lokale sjappa og hørte om det var mulighet for å bestille en, og det var da kun en igjen i hele Noge og kellox kom ikke til å ta inn flere, så denne måtte sendes fra Sør-Norge og opp hit, jeg var ekstemt heldig som fikk den, for 5 minutter etter at jeg hadde bestilt den kom det inn en annen kunde som også ville ha den. :D

Teorien gikk supert 0 feil og jeg hadde ikke lest noe annet en mopedboka når jeg tok den, oppkjøringen gikk også smertefritt, men jag har aldri "gruet" meg så mye til noe som da, sov 1 time natten før jeg hadde oppkjøring :sk? .

Og Varaderoen angrer jeg ikke ett sekund på at jeg kjøpte, har prøvd både CBR og YZF, men ingenting slår Varaderoen på komfort og kjøreglede!
Siden jeg fikk lappen 9. Juli har jeg kjørt 6000KM, ODOmeteret gikk faktisk på 6002 når jeg kjørte inn i garasjen i kveld! :knegg

Jeg har byttet potte på den, til en Scorpion, og lyden er helt fantastisk, ingen som tror det er en lett-mc når de ser den.
Har også bestilt veltebur og hovedstøtte til den, og når jeg får neste stipend blir det bestilt sidebokser fra Givi og kanskje noen LED tåkelys.

[img]http://farm9.staticflickr.com/8171/7917 ... 896339.jpg[/img]
Honda Varadero XL125V by Jon Martin Johansen, on Flickr

[img]http://farm9.staticflickr.com/8453/7917 ... c5f5d1.jpg[/img]
Honda Varadero 6000KM by Jon Martin Johansen, on Flickr


Også har jeg ett spørsmål, syns ikke lysene er såå spesielt gode, så jeg vurderer Xenon, men siden begge lysene lyse hele tiden på fjern og nær, så lurer jeg på hvordan sett som passer til denne?


MVH
Jon Martin :)
Til Varadero finnes det ikke Xenon. Jeg har vurdert samme sjæl, siden jeg fikk min for 10år siden.
Osram eller Phillips har pærer som de mener skal lyse opp til 80'% bedre enn vanlige pærer, så jeg ville prøvd det.
Siden du skriver 2009, gjetter jeg på at du har en 2007 utgave ?
Det er vel McOslo som har tatt over Honda igjen, etter at Motorport på Alnabru, (som er eid av kellox) gikk konk.
De fleste som kjører Varadero ønsker bedre lys, men siden det er H4 pærer, er det visstnok umulig med Xenon.

Du sier noe om at begge pærene lyser hele tiden på fjærn og nær ?
Da er du en av de heldige som ikke har hatt noen som har tukla med lysa dine, slik at bare en av pærene lyser om gangen. Det er nemlig etter loven, slik at en c ikke har lov til å ha to lys av samme, som lyser om gangen. Da skulle du forøvrig hatt noe bedre lys enn de fleste andre med Varadero. . Hmm.

Sjekk med butikken der du kjøpte Hondaen, eller instruksjonsboka under salen, om hvilke lys som passer, så stikker du innom f.eks Statoil eller andre som selger Osram Nightbreaker og sjekker med de om de passer Varadero.
Rart det der med lys. Sykkelen min har lys i beggelyktene samtidig. Både nær og fjernlys
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av SuperMorten »

Honda2004 skrev:
Jon Martin skrev:Hei hei, kan vel starte med å presentere meg siden dette er min første post her! :)
Jeg er 16år og bor i Harstad og startet med moped i mai iår (tok kurset i Bergen) og hadde da en Yamaha TZR50, men etter bare 20 dager ble jeg lei av å bare kunne kjøre lovlig i 45 og risikere og bli avskiltet pga trim. Så jeg solgte mopeden, og alt annet jeg eide (pc, objektiver til kamera +++) og meldte meg på A1.

Jeg hadde så og si bestemt meg for en Duke 125, men etter å ha lest en blogg her inne ombestemte jeg meg og fant Honda Varadero 125, så jeg dro ned på den lokale sjappa og hørte om det var mulighet for å bestille en, og det var da kun en igjen i hele Noge og kellox kom ikke til å ta inn flere, så denne måtte sendes fra Sør-Norge og opp hit, jeg var ekstemt heldig som fikk den, for 5 minutter etter at jeg hadde bestilt den kom det inn en annen kunde som også ville ha den. :D

Teorien gikk supert 0 feil og jeg hadde ikke lest noe annet en mopedboka når jeg tok den, oppkjøringen gikk også smertefritt, men jag har aldri "gruet" meg så mye til noe som da, sov 1 time natten før jeg hadde oppkjøring :sk? .

Og Varaderoen angrer jeg ikke ett sekund på at jeg kjøpte, har prøvd både CBR og YZF, men ingenting slår Varaderoen på komfort og kjøreglede!
Siden jeg fikk lappen 9. Juli har jeg kjørt 6000KM, ODOmeteret gikk faktisk på 6002 når jeg kjørte inn i garasjen i kveld! :knegg

Jeg har byttet potte på den, til en Scorpion, og lyden er helt fantastisk, ingen som tror det er en lett-mc når de ser den.
Har også bestilt veltebur og hovedstøtte til den, og når jeg får neste stipend blir det bestilt sidebokser fra Givi og kanskje noen LED tåkelys.

[img]http://farm9.staticflickr.com/8171/7917 ... 896339.jpg[/img]
Honda Varadero XL125V by Jon Martin Johansen, on Flickr

[img]http://farm9.staticflickr.com/8453/7917 ... c5f5d1.jpg[/img]
Honda Varadero 6000KM by Jon Martin Johansen, on Flickr


Også har jeg ett spørsmål, syns ikke lysene er såå spesielt gode, så jeg vurderer Xenon, men siden begge lysene lyse hele tiden på fjern og nær, så lurer jeg på hvordan sett som passer til denne?


MVH
Jon Martin :)
Til Varadero finnes det ikke Xenon. Jeg har vurdert samme sjæl, siden jeg fikk min for 10år siden.
Osram eller Phillips har pærer som de mener skal lyse opp til 80'% bedre enn vanlige pærer, så jeg ville prøvd det.
Siden du skriver 2009, gjetter jeg på at du har en 2007 utgave ?
Det er vel McOslo som har tatt over Honda igjen, etter at Motorport på Alnabru, (som er eid av kellox) gikk konk.
De fleste som kjører Varadero ønsker bedre lys, men siden det er H4 pærer, er det visstnok umulig med Xenon.

Du sier noe om at begge pærene lyser hele tiden på fjærn og nær ?
Da er du en av de heldige som ikke har hatt noen som har tukla med lysa dine, slik at bare en av pærene lyser om gangen. Det er nemlig etter loven, slik at en c ikke har lov til å ha to lys av samme, som lyser om gangen. Da skulle du forøvrig hatt noe bedre lys enn de fleste andre med Varadero. . Hmm.

Sjekk med butikken der du kjøpte Hondaen, eller instruksjonsboka under salen, om hvilke lys som passer, så stikker du innom f.eks Statoil eller andre som selger Osram Nightbreaker og sjekker med de om de passer Varadero.
Sånn til orientering svarte du på en noe over to år gammel post, og siste post fra trådstarter i var i fjor engang hvor han forteller at sykkelen er solgt, bare sånn til info..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar