Nødblink- bryter ?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Nødblink- bryter ?
Er det noen som vet hva den øverste røde bryteren på bildet er til ?
På min GPz 1100 er det en bryter som jeg har trodd var nødblinkbryter. Denne har ikke fungert og har heller ikke vært prioritert,
men i går kveld skulle jeg prøve å se om den kunne repareres.
Det ser ut som en vippebryter, men viste seg å være en trykkbryter uten låsing i "på-stilling"
En rask sjekk av koblingsskjema viste at USA-modellen har nødblink, mens Euromodellen ikke har det.
Dessuten skal nødblinken ha en 3-leders kabel og for å gjøre forvirringa fullstendig er det en 2- leder på min.
Ingen kabelender til overs.
Prøvde å legge et skrujern over loddingene bak på bryteren for å se om den hadde noen funksjon, men ingenting skjedde.
På min GPz 1100 er det en bryter som jeg har trodd var nødblinkbryter. Denne har ikke fungert og har heller ikke vært prioritert,
men i går kveld skulle jeg prøve å se om den kunne repareres.
Det ser ut som en vippebryter, men viste seg å være en trykkbryter uten låsing i "på-stilling"
En rask sjekk av koblingsskjema viste at USA-modellen har nødblink, mens Euromodellen ikke har det.
Dessuten skal nødblinken ha en 3-leders kabel og for å gjøre forvirringa fullstendig er det en 2- leder på min.
Ingen kabelender til overs.
Prøvde å legge et skrujern over loddingene bak på bryteren for å se om den hadde noen funksjon, men ingenting skjedde.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39762
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nødblink- bryter ?
Kan det være en bryter til ekstralys/tåkelys?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Nødblink- bryter ?
hva med fjernlys-"blink" ?AJ skrev:Kan det være en bryter til ekstralys/tåkelys?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Nødblink- bryter ?
Nei nei nei, håper for guds skyld ikke det,AndreasB skrev:hva med fjernlys-"blink" ?AJ skrev:Kan det være en bryter til ekstralys/tåkelys?


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Nødblink- bryter ?
Ekstralys, tvilsomt.AndreasB skrev:hva med fjernlys-"blink" ?AJ skrev:Kan det være en bryter til ekstralys/tåkelys?
Fjernlysblinken er på hornknappen, man skyver den mot høyre for å blinke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Nødblink- bryter ?
Den mener jeg er for å motvirke stopp på motor når du tar opp sidestøtta. Hold den inne når du tar opp støtta. 

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Nødblink- bryter ?
Kunne forstått det hvis det var motsatt funksjon, at den hindra stopp når du setter ned støtta.taco skrev:Den mener jeg er for å motvirke stopp på motor når du tar opp sidestøtta. Hold den inne når du tar opp støtta.
Har vært ute å prøvd, den har ingen forbindelse med støtte/gear. Det er en bryter i gearkassa som gjør at sykkelen må stå i fri
for å kunne startes.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Nødblink- bryter ?
Parklys?
Re: Nødblink- bryter ?
Den ER til nødlys, i USA, men er koblet ut på europamodellene, men de bruker samme deler uansett. Så den er rett og slett ikke til noe på europamodellene altså..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Nødblink- bryter ?
Trur nesten du har rett i det.NickNei skrev:Den ER til nødlys, i USA, men er koblet ut på europamodellene, men de bruker samme deler uansett. Så den er rett og slett ikke til noe på europamodellene altså..
Vel, det spiller ingen rolle, sykkelen har de funksjonene den trenger, men rart er det..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Nødblink- bryter ?
Ja, du har nok rett i at det er når man setter ned støtta. Og jeg mener ganske bestemt at bryteren funka sånn på min Z650.Jompa skrev:Kunne forstått det hvis det var motsatt funksjon, at den hindra stopp når du setter ned støtta.taco skrev:Den mener jeg er for å motvirke stopp på motor når du tar opp sidestøtta. Hold den inne når du tar opp støtta.
Har vært ute å prøvd, den har ingen forbindelse med støtte/gear. Det er en bryter i gearkassa som gjør at sykkelen må stå i fri
for å kunne startes.
Hvordan virker støtteopplegget ditt da? (nå snakker vi om mc). Er det ikke bryter på støtta?
Nei, detta må vi få sjekka opp Jompa!!!!!

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Nødblink- bryter ?
Jotakk, støtteopplegget fungerer utmerket, jeg føler at jeg blir tatt godt vare på av støtteapparatet her på forumet.taco skrev:
Ja, du har nok rett i at det er når man setter ned støtta. Og jeg mener ganske bestemt at bryteren funka sånn på min Z650.
Hvordan virker støtteopplegget ditt da? (nå snakker vi om mc). Er det ikke bryter på støtta?
Nei, detta må vi få sjekka opp Jompa!!!!!Vi gir oss ikke med det, gjør vi vel?
Som et lite apropos til debattene som gikk i går kveld i et par tråder.
'
Tilbake til saken.
Det er en startsperrebryter i gearkassa, sykkeln må stå i fri for å kunne startes.
Så er det en bryter på støtta, som kveler motoren hvis man setter i gear med støtta nede.
Begge disse fungerer som de skal.
Det har også vært en sikkerhetsbryter på clutch-hendelen, men den er fjernet og kontakten er lasket.
Og så er det den siste bryteren, den røde som jeg trodde var nødblinkslysbryter.
Men som ikke finnes på europeisk koblingsskjema, og har tre ledere på det amerikanske skjemaet.
Bryteren min har bare to ledere som jeg skrev litt tidligere.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Nødblink- bryter ?
Det ser ut som en vippebryter, men viste seg å være en trykkbryter uten låsing i "på-stilling"
I og med at det er en bryter uten låsing så må det jo være at den er tenkt brukt i et kort øyeblikk, og det kan vel stemme med støtte(kontakt).
Lyshorn var det jo ikke.
I og med at det er en bryter uten låsing så må det jo være at den er tenkt brukt i et kort øyeblikk, og det kan vel stemme med støtte(kontakt).
Lyshorn var det jo ikke.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Nødblink- bryter ?
Eller i forbindelse med clutchen ?taco skrev:Det ser ut som en vippebryter, men viste seg å være en trykkbryter uten låsing i "på-stilling"
I og med at det er en bryter uten låsing så må det jo være at den er tenkt brukt i et kort øyeblikk, og det kan vel stemme med støtte(kontakt).
Lyshorn var det jo ikke.
Har litt vanskelig for å tru det, plasseringa gjør at den blir vanskelig å bruke samtidig med clutchen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Nødblink- bryter ?
Her er owners manual på 83' GPz :
http://s676.hotfile.com/get/86d7461716b ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Last ned og se om du finner svaret
http://s676.hotfile.com/get/86d7461716b ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Last ned og se om du finner svaret
Artificial intelligence is no match for natural stupidity