Har klart det store.. Hjelp?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Platec
Innlegg: 42
Registrert: 04 jul 2012, 19:43
Motorsykkelen din: Honda CBR125R 2006
Sted: Hamar

Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av Platec »

Hei! Jeg har virkelig klart det store nå..
Jeg smurte kjedet tidligere idag og det plastikkrøret som er ytterst på boksen hoppet av og jeg klarte å søle både på bremseskiven og dekket..

Jeg prøvde å få bort det værste, men fikk ikke vekk alt.
Ettersom sykkelen for øyeblikket er mitt eneste fremkomstmiddel måtte jeg bruke den etterpå og tok en tur for å teste hvordan det fungerte. Jeg har ingen anelse om dette er tilfellet eller bare paranoia, for jeg er latterlig paranoid på slike ting, men jeg følte at bakbremsen ikke reagerte før jeg klemte helt ned og jeg følte meg ikke trygg med bakhjulet i det hele tatt.. Den minst behagelige kjøreturen jeg har hatt..
Jeg så på bremseskiven istad og den har fått litt "Fargeforskjeller" om dere skjønner hva jeg mener? Som om det har lagt seg et belegg utenpå eller at belegget som er der har blitt borte.
Mitt spørsmål er enkelt: HVA GJØR JEG?

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av AndreasB »

Bremserens? :-/

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av SuperMorten »

Hvor mye bruker du bakbremsen? Jeg bruker min mer eller mindre bare når jeg står stille.. Som fremkomstmiddel gjetter jeg derfor på at du lite å frykte. Hva som vil kunne skje på sikt, vet jeg lite om. Er alt for mye amatør på det området.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av Globe »

Hold deg unna bakbremsen, den brukes ikke stort uannsett. Har du vasket, vil det slites av etterhvert! Ta det litt rolig de første kilometerne, så vil det du ikke har fått vasket av dekket, bli slitt bort!

Kjør på!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg tror heller ikke du skal bekymre deg så mye. Tørk av, bruk bremsen litt mens du kjører for å slite vekk det som evt måtte være der. Ta det med ro til dekket er "slitt" rent.

Jeg har somregel et lett trykk på bakbremsen når jeg bruker forbremsen. På grusvei blir det somregel bare bakbremse. Synes nesten det er rart at dere bare bruker forbrems:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av simpson »

Som de sier, ikke noe å tenke på.

PS. Bruker heller aldri bakbrems. Bare til pynt for min del.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev:Som de sier, ikke noe å tenke på.

PS. Bruker heller aldri bakbrems. Bare til pynt for min del.
Jeg bruker som regel aldri bakbrems på min ZZR, men på pappa sin Honda Shadow må man nesten det for å få effektiv bremsing o.O?
Uansett, bakbrems skal funke bra for saktekjøring sammen med clutch i "the friction zone sweet spot".

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:
simpson skrev:Som de sier, ikke noe å tenke på.

PS. Bruker heller aldri bakbrems. Bare til pynt for min del.
Jeg bruker som regel aldri bakbrems på min ZZR, men på pappa sin Honda Shadow må man nesten det for å få effektiv bremsing o.O?
Uansett, bakbrems skal funke bra for saktekjøring sammen med clutch i "the friction zone sweet spot".
Vel....krypkjøring i kjøregården blir vanskelig uten bakbrems ja.
Men MIN sykkel har to 330 mm skiver og brembobremser og på den er det hverken krypkjøring eller bruk av bakbrems :-)

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av NickNei »

Bakbrems er da viktig den også. Hvis forbrems skulle svikte så er den gull verdt. Dette er også en lett-mc, er en del bremseeffekt på bakhjul der. Så det er etter min mening et dårlig råd å la dette være sånn, bremser er jo livsviktig.

Jeg hadde fått tak i noe avfetting, eller bremserens som nevnt, og fått det av. kan vel antagelig pusse over skiva med fint smergelpapir også. Klossene bør også rengjøres, litt vanskelig å si hvor mye det er da.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av Globe »

Han forteller at bakbremsem reagerer, men at han måtte trå hardere på den. Det vil da si at den virker, og at det som er sølt på den (etter at han nå har vasket) slites vekk i løpet av relativt kort tids bruk.

Fortsatt så er forbremsen primærbrems, men det er klart om den skulle svikte, så er det klart at bakbremsen øker i viktighet, og som han forteller, så virker den, om enn ikke optimalt gunnet smøresølet, noe som bare vil bedre seg, ikke bli værre, etterhvert som den blir kjørt og brukt!!

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av NickNei »

"klemme helt ned før den reagerer" høres ikke veldig komfortabelt ut for meg da. Det vil forsvinne etterhvert ja, men hadde det vært meg hadde jeg fjernet alt før kjøring.

Forbrems er hovedbrems, og så klart det viktige.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av kjellv »

Bruk bremserens på skiva, søl skikkelig på mens du dreie rundt hjulet. Etterpå så kjøre du en tur og bruker bakbremsa mens du kjører f eks i andre gir. Bare brems på mens du kjører. Brems det varmt så ordner det seg sjøl.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av TheBandit »

Det greian her fjerne alt av olje, fett o.l. Så prøv den :thumleft
http://www.jula.no/rengjoring-quickleen-500-ml-629034

ZZR-Erling

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av ZZR-Erling »

>Tørk skiva med rødsprit. Dekket kjører du rent.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Har klart det store.. Hjelp?

Legg inn av Crinos »

Har du midtstøtte på den CBR'n din ? i så fall, få bakhjulet opp i lufta, start motren og sett den i gir. "kjør på" litt samtidig som du bremser med bakbremsen.
Så får du slitt av hva enn som ligger som belegg på den tryggeste måten..

Jeg har ikke midtsøtte, så jeg har pleid å ta en tur der jeg slakt bremser med bakbremsen.. Friksjonen vil skape varme som igjen fil bidra til å fjerne belegget. Bare husk å ta noen ordentlig gode oppbremsninger med bakbremsen igjen når den er "frisk" slik at du ikke rissikerer glassering av klossene og ender opp med NULL effekt.

Oh.. btw: Velkommen hit til forumet! :vs
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar