Kortslutte hornet?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Kortslutte hornet?

Legg inn av Bjønnavind »

Idag var jeg på Biltema og kjøpte ny tute til suzukien. Da jeg kom ut av butikken koblet jeg tuta til sykkelen og bekreftet at den virket. Tuta var på dette tidspunktet aldri i kontakt med selve sykkelen.

Da jeg kom hjem skrudde jeg den fast og koblet til. men da virket det ikke... Jeg oppdaget at jeg hadde glemt å montere den gummigreia som mutteren skulle igjennom, så skrudde alt av og monterte på nytt med gummi på plass. Men fremdeles ingen lyd..

Har jeg kortsluttet tuta...? Hvordan fikser jeg det isåfall?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av ejs »

sikring ?
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av Bjønnavind »

Nei, for jeg kan såvidt høre bittesmå klynk fra tuta når jeg trykker på knappen. Samma opplevde jeg med den gamle tuta.. Derfor jeg bytta den ut. Men den nye tuta funka jo på kontrolltesten utenfor Biltema..

Hm...

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Bosted: Drammen

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av bjornen »

har du målt spenninga på koblingspunktene/ledningene?
med tuta tilkoblet, og uten??
bør være 12-13 volt der i hvertfall.
Mangler du spenning , sjekk bryter og kabler

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av Bjønnavind »

bjornen skrev:har du målt spenninga på koblingspunktene/ledningene?
med tuta tilkoblet, og uten??
bør være 12-13 volt der i hvertfall.
Mangler du spenning , sjekk bryter og kabler

Nei det har jeg ikke gjort. Jeg tenkte bare at tuta var gåen siden den først funka fint og deretter var like død som den gamle. Kan man forresten kortslutte ei tute?

Jeg skal gå over med multimeteret :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av RuneMC »

At du kan kortslutte noe fordrer at det er en strømkilde inne i bildet (f.eks. batteri). Tuta inneholder jo ikke noe batteri, så da er det enten om du har 12V på tuta (=mye lyd) eller mindre spenning/ingen spenning (= ingen lyd). Er det mindre spenning så er det sannsynligvis et kablingsproblem mellom batteriet og tuta.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av joo »

Bare lurer på om der fins noen tuter der + og - må være "rett". Aldri vært borti det, men du kan jo bytte om og sjekke bare for å utelukke det?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av Bjønnavind »

joo skrev:men du kan jo bytte om og sjekke bare for å utelukke det?
Det prøvde jeg først av alt :roll
RuneMC skrev:At du kan kortslutte noe fordrer at det er en strømkilde inne i bildet (f.eks. batteri). Tuta inneholder jo ikke noe batteri, så da er det enten om du har 12V på tuta (=mye lyd) eller mindre spenning/ingen spenning (= ingen lyd). Er det mindre spenning så er det sannsynligvis et kablingsproblem mellom batteriet og tuta.
Ja det var jo det jeg også tenkte.. Kanskje jeg ikke trengte å kjøpe en ny en i utgangspunktet? Jeg får snoke i kablene! Det er jo ikke akkurat så mange av dem at det er noe problem! :D

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av Kawasaki »

På de tutene,så er det en liten skrue som kan justeres på,for at det skal bli god lyd. Prøv å justere på den
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av Bjønnavind »

Kawasaki skrev:På de tutene,så er det en liten skrue som kan justeres på,for at det skal bli god lyd. Prøv å justere på den
Lyden var høy og klar den, den tiden det virket.

Er litt sent å plukke på det nå ikveld, men flott at du informerer om hva den lille skruen er til. Jeg stusset nemlig på det! :scratch

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av Kawasaki »

Bjønnavind skrev:
Kawasaki skrev:På de tutene,så er det en liten skrue som kan justeres på,for at det skal bli god lyd. Prøv å justere på den
Lyden var høy og klar den, den tiden det virket.

Er litt sent å plukke på det nå ikveld, men flott at du informerer om hva den lille skruen er til. Jeg stusset nemlig på det! :scratch
Du prøvde den før du monterte den fast,gjorde du ikke? Har vært borti at det endret seg etter at den er fastskrudd. Prøv.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av Bjønnavind »

Kawasaki skrev:
Bjønnavind skrev:
Kawasaki skrev:På de tutene,så er det en liten skrue som kan justeres på,for at det skal bli god lyd. Prøv å justere på den
Lyden var høy og klar den, den tiden det virket.

Er litt sent å plukke på det nå ikveld, men flott at du informerer om hva den lille skruen er til. Jeg stusset nemlig på det! :scratch
Du prøvde den før du monterte den fast,gjorde du ikke? Har vært borti at det endret seg etter at den er fastskrudd. Prøv.
Det stemmer det! Da fungerte den fint. Da den var montert var det stille. Jeg tenkte først at siden jeg glemte den gummiforingen da jeg monterte på sykkelen, så ble det feil i jordingen som deretter ødela tuten. Jeg skal teste ut dette med denne skruen! Takk for tipset! :D

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av poulet_cavalier »

Pass på å ikke blande + og - .. da kan du brenne av spolen og farvel tute.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av Bjønnavind »

poulet_cavalier skrev:Pass på å ikke blande + og - .. da kan du brenne av spolen og farvel tute.
Nå har jo + og - vært på begge polene da. :P :p begge ledningene er klin svarte, og det er ikke merket på tuta hva som er + og -... Hehe.. Ren flaks om man kobler rett..

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Kortslutte hornet?

Legg inn av Bjønnavind »

RuneMC skrev:At du kan kortslutte noe fordrer at det er en strømkilde inne i bildet (f.eks. batteri). Tuta inneholder jo ikke noe batteri, så da er det enten om du har 12V på tuta (=mye lyd) eller mindre spenning/ingen spenning (= ingen lyd). Er det mindre spenning så er det sannsynligvis et kablingsproblem mellom batteriet og tuta.
Var 12,6 V på ledningene så det er ingenting i veien med det elektriske på sykkelen.. :scratch

Svar