Bremsevæske og fastrustne skruer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av bergenser83 »

1:
Driver og skal bytte bremsevæske på den nye sykkelen. På beholderen står det "dot 3 & 4 only". Jeg har en dot5,1 fra Biltema liggende. Er dette en høyere kvalitet igjen og kan fylles her eller må jeg ut og kjøpe nytt?

2:
På to av skruene på bremsevæskebeholderen er fast, har ikke fått de løs med vanlig makt enda. Den ene bærer preg av å ha blitt jobbet med tidligere. Stjernehullet er slitt/delvis ødelagt.

Hva bør jeg gjøre her? Jeg har sprayet skruene med penetrerende olje over noe tid.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av Andreas »

Heisann!

Jo, DOT 5,1 er høyere kvalitet da den har høyere kokepunkt. 5,1 kan brukes i system for DOT 3 og 4. Men DOT 5, som er silikonbasert, kan IKKE blandes med de andre!

Jeg ville prøvd å borret ut disse skruene. Bruk et borr som er noe mindre en skrue hodet. Borr forsiktig å før du borrer helt igjenom så kan du prøve å knekke bolthodet med en dor e.l :vs

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av RuneMC »

2: Hadde samme problem på en av skruene på min bremsebeholder - dvs skruen er i mykt metall så ødelegges lett. Ble til at jeg brukte en liten slipeskive på en Dremel lignende maskin jeg har (kjøpt fra Clas Ohlson engang), og lagde et større spor for flat skrutrekker. (Husk beskyttelsesbriller pga de små slipeskivene lett går istykker og flyr overalt). Men det var endel banning & sverting før jeg fikk laget sporet godt nok til at en flattrekker fikk ut skruen ja... Ny skrue fant jeg i løsvekt på Maxbo, men har planer om å bestille opp den originale, da den nye var blank og den originale er svart.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av E-strom »

Du kan jo også bruke en "uttrekker" (også kjent som en grisep...).

Slike uttrekkere funker utmerket på bolter og skruer med deformert hode. Bor et hull som er mindre en diameter på bolten, skru inn uttrekkeren (NB: links-gjenget) og se om den ikke løsner.

Tipset over om å lage tverrspor og prøve med stort skrujern kan sikkert også funke.

Selv har jeg tro på trykkluftdrevet muttertrekker når ting står fast. Den har en egen evne til å "hamre løs" ting :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av ole m. »

E-strom skrev:Du kan jo også bruke en "uttrekker" (også kjent som en grisep...).

Slike uttrekkere funker utmerket på bolter og skruer med deformert hode. Bor et hull som er mindre en diameter på bolten, skru inn uttrekkeren (NB: links-gjenget) og se om den ikke løsner.

Tipset over om å lage tverrspor og prøve med stort skrujern kan sikkert også funke.

Selv har jeg tro på trykkluftdrevet muttertrekker når ting står fast. Den har en egen evne til å "hamre løs" ting :thumleft
Her er det snakk om små skruer, så slike uttrekkere er ikke egnet her.

Følg heller forslaget fra Andreas, bor ut skruehodet. Dette er forholdsvis enkelt i slike skruer med stjernehode, siden det allerede er etablert en senterspor du kan bore i. Vær forsiktig, og du klarer dette uten å skade lokket. Jeg har brukt den metoden selv, på nøyaktig samme sted.

Lykke til!

:-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av pelsen »

hvis ikke sporene i skruen er helt borte kan det være fornuftig å prøve en annen stjernetrekker, gjerne en som passer :D Slike skruer er ofte ødelagt etter bruk av feil stjernetrekker.

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av XRing »

Jeg sliter med det samme problemet, har måttet bore ut to originalskruer allerede, De er altfor myke og stjernesporet tåler ikke mer enn noen få løsne/strammeoperasjoner.

Løsning: skruer med umbracohode fra eBay: disse passer min Divvy. Kjøpte 20 stykker, så jeg kan i verste fall tåle å definere dem som engangsvare.

Bilde

[Edit: Skrivefeil en masse]
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av RuneMC »

XRing skrev:Jeg sliter med det samme problemet, har måttet bore ut to originalskruer allerede, De er altfor myke og stjernesporet tåler ikke mer enn noen få løsne/strammeoperasjoner.

Løsning: skruer med umbracohode fra eBay: disse passer min Divvy. Kjøpte 20 stykker, så jeg kan i verste fall tåle å definere dem som engangsvare.

Bilde

[Edit: Skrivefeil en masse]
:thumleft trur jaggu det er akkurat samme størrelse på V-Strom'en - takk for tipset og linken :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av mekkern »

kjøpt et slikt sett jeg regner med å få prøvd snart... :knegg

http://www.jula.no/skrueuttrekkersett-330186
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av MaxTron »

mekkern skrev:kjøpt et slikt sett jeg regner med å få prøvd snart... :knegg

http://www.jula.no/skrueuttrekkersett-330186
Såg jo snedig ut!!
Og snart åpner Jula i BallBy'n og :prop:

Er forresten overbevist om at sånne Unbrakoskruer har MYE lengre levetid enn de orginale stjerneskruene! (Forutsatt at en ikke bruker dårlige nøkkler/bits selvfølgelig)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av joo »

Dårlig verktøy ødelegger mye ja...
Umbrako og torx er gode saker, bare man bruker rett verktøy på dem. Trur det e smart å sette inn sånne hvis man finner!
Er vel rundt 3mm skruer på beholderne, da finner man ikke skrueutrekker som duger. Har boret ut noen sånne på gamle mishandla sykler. Og har noen reserver i ymse lengder liggende vanligvis. Må bare lete lenge hver gang jeg trenger :-k

PS; husk at bremsevæske er døden for lakk etc! Ikke søl.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av bergenser83 »

Her var det mange svar :) Har vært innom jernvarehandel og kjøpt nye skuer i dag. Men de var blanke. Syrefaste selvfølgelig.

Tenker jeg sauser inn med penetrerende olje noen dager og forsøker å få de løs en dag jeg har god tid. Får belage meg på å borre, men må da gjerne kjøpe et gjengesett for å rense gjengene etterpå

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av Jompa »

RuneMC skrev:
XRing skrev:Jeg sliter med det samme problemet, har måttet bore ut to originalskruer allerede, De er altfor myke og stjernesporet tåler ikke mer enn noen få løsne/strammeoperasjoner.

Løsning: skruer med umbracohode fra eBay: disse passer min Divvy. Kjøpte 20 stykker, så jeg kan i verste fall tåle å definere dem som engangsvare.

Bilde

[Edit: Skrivefeil en masse]
:thumleft trur jaggu det er akkurat samme størrelse på V-Strom'en - takk for tipset og linken :thumleft
Du får kjøpt sånne skruer hos de fleste verktøyforretningene også, koster 2- 3 kroner/ stk.

Er du heldig kan du også finne "venstrevridde" bor der også. Spør etter 2 eller3 mm bor.
Når du begynner å bore med et slikt bor, vil skruen slippe taket og komme ut av seg sjøl.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Bremsevæske og fastrustne skruer

Legg inn av ole m. »

bergenser83 skrev:Her var det mange svar :) Har vært innom jernvarehandel og kjøpt nye skuer i dag. Men de var blanke. Syrefaste selvfølgelig.

Tenker jeg sauser inn med penetrerende olje noen dager og forsøker å få de løs en dag jeg har god tid. Får belage meg på å borre, men må da gjerne kjøpe et gjengesett for å rense gjengene etterpå
Rustløsende olje hjelper ofte, la det gjerne stå noen dager. Men når det gjelder boringen, så borer du kun av hodet på skruen. Du får så tatt av lokket, og kan enkelt fjerne de oppstikkende skruerestene med en god tang. Ikke forsøk å bore ned gjennom skruen, disse er så små at du antagelig vil bomme, og ødelegge gjengene i beholderen. Ikke er det nødvendig å bore dypt heller.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar