Heidenau piggdekk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Heidenau piggdekk

Legg inn av fikse »

Heidenau har de siste årene bygget opp et ganske anseelig utvalg vinterdekk. Med vinterdekk menes dekk som har gummiblanding beregnet for lave temperaturer, mens mønsteret kan variere helt fra rene grove knastedekk til dekk som til forveksling kan ligne på vinterdekk til bil.

Etter en prat med Heidenau-fabrikken viste det seg at de har et større utvalg enn SPS-katalogen kan vise til (som er den katalogen som din forhandler vil lete i for å finne dekk til deg..). Fikk bilder av deres egen brosjyre om rene vinterdekk, se her:
img273.jpg
img272.jpg
img271.jpg
De har altså et ganske stort utvalg etterhvert. Noen er i ren silica, mens andre har andre blandinger, men felles er at alle skal fungere på norsk vinter. Ifølge Heidenau skal alle deres vinterdekk kunne pigges.

Selv har jeg erfaring med K66-dekkene i 17" utførelse, påmontert min tidligere helårssykkel KTM Duke 125. Disse dekkene var i mine øyne helt super til vinterkjøring på vanlig vei. Et relativt tett/fint mønster, som satt overraskende godt, også på våt is. Testet bremselengder på hard og våt snø opp mot bilen, og sykkelen hadde faktisk kortere bremselengder! Å kjøre på glatte vestlandsveger var nokså uproblematisk, å følge den øvrige trafikkens hastighet føltes trygt og greit. Har nå bestilt nytt sett til "nyesykkelen" (pga andre dimensjoner), så får vi se hvordan de duger.

PS: Har nå et sett med K66-dekk med pigger som skal selges: Kjørt ca 2000KM og ser nesten ut som nye... 110/70 - 17 og 130/70 - 17. Nypris ca 1.400,- per dekk, selges for rundt halv pris? Send PM. DS
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av Misha »

Hmm skal ha 3.00 x 21 fremme når den tid kommer, vet du om det passer med 90/90 x 21 da?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av fikse »

Misha skrev:Hmm skal ha 3.00 x 21 fremme når den tid kommer, vet du om det passer med 90/90 x 21 da?
Kan ikke dekk godt nok til at jeg kan svare på dette helt sikkert. Jeg ville hørt med en/din MC-sjappe :thumleft Synes å huske å ha lest at der en viss forskjell på dekk som oppgis i tommer og mm og at de ikke nødvendigvis er kompatible med hverandre, men om det spiller noe vesentlig rolle det husker jeg ikke.
Kanskje noen andre her kan bidra? :vs
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av bergenser83 »

jeg har kjøpt "k58 spesial" til 250cc scooter. Han på scooterverkstedet skrøt hemningsløst av de. De hadde ikke k66 i min dimensjon. Foreløpig fornøyd. Bråker litt

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av fikse »

Bråker? Aner ikke hva du snakker om. Kjører med propper i ørene hele tiden :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av AndreasB »

Dumt spørsmål: Hva skjer om jeg fester slike på ZZR-en min ? :D
Edit: og kjører med den, går det på trynet?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av Kawasaki »

AndreasB skrev:Dumt spørsmål: Hva skjer om jeg fester slike på ZZR-en min ? :D
Edit: og kjører med den, går det på trynet?

Hvis det er glatt,ja :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av AndreasB »

Kawasaki skrev:
AndreasB skrev:Dumt spørsmål: Hva skjer om jeg fester slike på ZZR-en min ? :D
Edit: og kjører med den, går det på trynet?

Hvis det er glatt,ja :knegg
Tilogmed med vinterdekk? Om de har pigger da? :D

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av Kawasaki »

Ja
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av RuneMC »

Er vel et par problem med å sette knotte/piggdekk på gatersykler slik jeg har forstått det...

- knotter og pigger stikker ut endel mer enn vanlig mønster og kan dermed lett skrape borti skjermer/hugger som gjerne er tettere på dekket enn på crossere
- snø vil evt fort pakke seg under skjermene
- tyngden er største ulempen, dvs du vil ikke kunne holde imot dersom den er på tur til å velte -> fordel med så lett MC som mulig
- salting på veiene kan være dårlig nytt for MC'en uansett
- vinterdekk i dimensjonene til typiske gatesykler finnes ikke nødvendigvis

Unntak fra reglene over finnes - det er de som kjører til Nordkapp på vinteren på helt vanlige gatesykler - men de har ihvertfall mer peiling enn meg på å f.eks. sladde på snøføre.

Jfr de gale franskmennene som jeg linket et par videoer til tidligere: LINK
De bruker skru-pigger (?) inn i dekket (krever isåfall godt mønster) - og til tross for at videoene er morsomme, så demonstrerer de tross alt en kjøring i særklasse :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av fikse »

Joda, utfordringer er det, men slikt er jo til for å løses :lol

På et vanlig gatepiggdekk vil ikke piggene stikke mer enn 1-2mm ut, så dette får plass på nesten alle sykler. Knottedekk er ikke det samme som vinterdekk: Se på dekkene som vises her, så ser du at det er ganske beskjedent mønster på de, ikke det jeg ville kalt et typisk knottedekk :-)
På de få som ikke har nok klaring til pigger pluss litt snøslaps, er det intet i veien for å endre litt på dimensjonene. 1 hakk smalere og vips er det godt med klaring. Ofte vil man gjerne bruke litt smalere dekk om vinteren uansett, og det forenkler jo endel. Pakking av snø har ikke jeg merket noe til, men så kjører jeg kun på vei, ikke i skauen. Kjørte med K66 på en Duke 125, og det var ikke mer enn en tynn fingertykkelse mellom dekk og framskjerm. Hadde aldri problemer med det :thumleft
Sykkelens vekt og ikke minst plassering av tyngdepunkt er vesentlig. En typisk RR-sykkel ville ikke jeg ha kjørt med på glatten om jeg så fikk pæng for det. Men en motard-crosser-dualsport-sak, det duger. Aner meg at det er mer viktig med rett plassert tyngdepunkt enn total vekt, men begge deler lavt er supert. En bekjent som har kjørt politiMC hele året, digget å kjøre med de gamle BMW-ene med lavtmontert bokser-motor. Jeg vurderte en slik en stund. Fått på den noe fine blå og røde farger og et par antenner, så tenker jeg at mange trafikale problemer hadde forsvunnet som dugg for solen :knegg
Salt er noe dritt, og er drepen for en sykkel. Men der finnes ganske effektive metoder for å holde korrosjonen på avstand. ACF-50 er et antikorrosjonsmiddel som en kan spraye hele sykkelen med. Gjentas ved behov, noen ganger gjennom vinteren. Uhyre effektivt :thumleft

De franskmennene er bare herlige. Skikkelig gærne, skikkelig dyktige. :prop:

Når jeg har kjørt på glatten, er det fint lite sladding å se. Når en følger trafikken, er det ikke noe poeng å ligge bredsiden til, tvert imot. Litt småskrensing i svingene blir det selvsagt, men prøver å holde meg til de stedene hvor det er trygt å gjøre det. Med gode vinterdekk opplever jeg at det er uproblematisk å følge annen trafikk på en trygg og nokså behagelig måte :-)

Skrupigger får du også i vanlige dimensjoner til vanlige dekk, de må ikke ha sinnsyke dimensjoner, som disse franskmennene bruker. Mener det er Best-Grip 1100 som er det mest anbefalt til veibruk til MC, og de kan vel skrues i de meste som finnes av dekk...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av joo »

Vil f.eks BestGrip 1100/1200 holde bra om man pigger K60 eller K66? Eller risikerer man at dekket er piggfritt etter noen hundre km?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av fikse »

joo skrev:Vil f.eks BestGrip 1100/1200 holde bra om man pigger K60 eller K66? Eller risikerer man at dekket er piggfritt etter noen hundre km?
Jeg kommer trolig til å prøve det denne vinteren: Kjøpe meg et sett med 100 stk 1100-er og sette de inn i de dekkene jeg skal kjøre med denne vinteren (K60 framme og K66 bak, begge piggede fra distributøren her i Norge, SPS). For å supplere med litt mer pigger, det er ganske beskjedent antall som standard. Nå sies det at Best-Grip piggene sitter langt bedre enn skutte pigger, og stemmer det bør skrupiggene sitte temmelig dønn: Jeg kjørte ca 2000KM med piggede (små, skutte) K66 i 17" i fjor, og foran datt det av mange pigger, rundt halvparten på 2000KM. Men det var nok en feil med skytingen/boringen/limingen, for bak holdt piggene utmerket. :thumleft Mistet 1 eller 2 pigger der.
Hovedsakelig asfalt-dekke. Kan ikke se noen grunn til at skrupiggene ikke skal holde på K66 iallfall. Gummien er ikke så bløt som på de mykeste friksjonsdekkene til bil, f.eks. Og det er nokså massiv gummi.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av joo »

fikse skrev:Nå sies det at Best-Grip piggene sitter langt bedre enn skutte pigger, og stemmer det bør skrupiggene sitte temmelig dønn: Jeg kjørte ca 2000KM med piggede (små, skutte) K66 i 17" i fjor, og foran datt det av mange pigger, rundt halvparten på 2000KM. Men det var nok en feil med skytingen/boringen/limingen, for bak holdt piggene utmerket. :thumleft Mistet 1 eller 2 pigger der.
Takk, høres bra ut :prf Kanskje jeg bestiller meg en pakke pigg så jeg kan følge med og evt etterpigge på de dekka jeg har. Så kan jeg kjøpe Heidenau og pigge selv hvis dekka jeg har ikke holder så lenge, og heller gjøre dem ned på grus.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Heidenau piggdekk

Legg inn av fikse »

Jeg ble anbefalt av "min" forhandler om å bruke piggede K66 til vinterkjøring på vestlandsveier. De har visstnok solgt endel av disse til MC-budene her i Bergen, med gode tilbakemeldinger. Selv er jeg godt fornøyd med de, og skulle gjerne hatt K66 både fram og bak, om de hadde hatt størrelsen. Men K60 skal og være et bra vinterdekk, ren silica og sånn passe grovt. Skal du ha 19" og 17"?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar