Skifte gaffelfjærer
Skifte gaffelfjærer
Ja, ønsker å få en mer føyelig gaffel, synes ikke den følger alt av dumper og hull tilstrekkelig bra. Så da tenkte jeg å bytte fjærer mens jeg alikevel har gaffelen plukket sund for oljeskift. Så, da er spørsmålet, skal man velge linjære eller progressive til min ZZR 1400, og eventuet, hvilket merke og ikke minst, hvorfor?
Edit: bak er det bra. Har vekttilpasset Wilbers med progressiv fjær.
Edit: bak er det bra. Har vekttilpasset Wilbers med progressiv fjær.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38200
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skifte gaffelfjærer
Fikk forhandler/verksted til å bytte ut originalfjærene med Öhlins lineære, vil jeg tro...
Var ikke den progressive typen i hvert fall...
Det ble mindre dykking ved bremsing på Tigeren etter byttet og den kjentes også mer retningsstabil og gynget mindre i heftig svingkjøring med de nye fjærene. Evnen til å "svelge" ujevnheter var god fra før så sånn sett kan jeg ikke se jeg merket noen forskjell.
Men nå skal det sies at jeg langt fra er noen støtdemperekspert...
Kan hende det var flere forbedringer uten at jeg har kompetansen som skal til å kunne beskrive dem.
Var ikke den progressive typen i hvert fall...
Det ble mindre dykking ved bremsing på Tigeren etter byttet og den kjentes også mer retningsstabil og gynget mindre i heftig svingkjøring med de nye fjærene. Evnen til å "svelge" ujevnheter var god fra før så sånn sett kan jeg ikke se jeg merket noen forskjell.
Men nå skal det sies at jeg langt fra er noen støtdemperekspert...
Kan hende det var flere forbedringer uten at jeg har kompetansen som skal til å kunne beskrive dem.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Skifte gaffelfjærer
Uten at jeg kan forklare hvorfor, så sier Hyperpro at for gatebruk eller offroad så er progressive det best egnete, mens til banekjøring er linjære det best egnete.
Forøvrig så holder jeg personlig en knapp på Hyperpro til fordel for Wilbers, etter å ha lest litt på forum for offroad-brukere, som forteller at Hyperpro-ene virker en anelse bedre tilpasset den enkelte sykkel, og en anelse mer solid (knekker ikke), selv om akkurat det er vel lite aktuell problemstilling på en gatesykkel
Til min sykkel så kjører Hyperpro på en nokså spesiell type og mengde olje: SAE40 og endel lavere høyde på oljen. Ifølge et par eiere av min sykkel er dette visstnok en superb kombinasjon, også på standard-fjører. Har ikke fått testet dette selv, men oljen skal kjøpes inn i løpet av uken, så får vi se når jeg får tid å bytte oljen...
Forøvrig så holder jeg personlig en knapp på Hyperpro til fordel for Wilbers, etter å ha lest litt på forum for offroad-brukere, som forteller at Hyperpro-ene virker en anelse bedre tilpasset den enkelte sykkel, og en anelse mer solid (knekker ikke), selv om akkurat det er vel lite aktuell problemstilling på en gatesykkel
Til min sykkel så kjører Hyperpro på en nokså spesiell type og mengde olje: SAE40 og endel lavere høyde på oljen. Ifølge et par eiere av min sykkel er dette visstnok en superb kombinasjon, også på standard-fjører. Har ikke fått testet dette selv, men oljen skal kjøpes inn i løpet av uken, så får vi se når jeg får tid å bytte oljen...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: Skifte gaffelfjærer
Jeg skiftet til Wilbers progressive fjærer fram på min XJ900 med meget godt resultat.
Sykkelen føltes mye mere stabil, men det må jo sies at utgangspunktet på denne kanskje ikke var den beste.
Progresive fjærer kan gi en komfortabel fjæring under "vanlig" kjøring samt være faste ved litt mere utfordrene kjøring.
Sykkelen føltes mye mere stabil, men det må jo sies at utgangspunktet på denne kanskje ikke var den beste.
Progresive fjærer kan gi en komfortabel fjæring under "vanlig" kjøring samt være faste ved litt mere utfordrene kjøring.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38200
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skifte gaffelfjærer
Men på Guzzi'en har det ikke vært nødvendig å bytte fjærer, vil jeg tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: Skifte gaffelfjærer
Nei. den har etter min mening meget bra fjæring.AJ skrev:Men på Guzzi'en har det ikke vært nødvendig å bytte fjærer, vil jeg tro...
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38200
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skifte gaffelfjærer
Samme vurderingen her også :-)OMAAS skrev:Nei. den har etter min mening meget bra fjæring.AJ skrev:Men på Guzzi'en har det ikke vært nødvendig å bytte fjærer, vil jeg tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Skifte gaffelfjærer
Problemet ditt kan like gjerne være et oljeproblem, og ikke et fjærproblem. Tynnere olje gir en mer sensibel gaffel.
I en test i Motorrad, målte man at olja var merkbart dårligere etter 5000km kjøring, og at man egentlig burde bytte så ofte, for optimal fjæring.
Jeg har brukt fjærer fra PS (Progressive Suspension), de har fungert greit.
I en test i Motorrad, målte man at olja var merkbart dårligere etter 5000km kjøring, og at man egentlig burde bytte så ofte, for optimal fjæring.
Jeg har brukt fjærer fra PS (Progressive Suspension), de har fungert greit.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Skifte gaffelfjærer
Bare så det er sagt, biken er en 2008 overligger til 2010 som er kjørt 34000km, og like lenge på olja. Ja, jeg kan jo forsåvidt bare bytte olja, og så se om det er nok. Men, tar gjerne imot flere innspill.
Re: Skifte gaffelfjærer
Har tenkt å få nye fjærer frame på zzr'n min og til våren. Den fungerer greit nok for meg som kjører solo, men den bunner lett på håler og skarpe farts domper. Dei seier på zx14r.co.uk som du sikkert veit at sykkelen blir meget bedre etter nye fjærer og skikelig oppsett.
Gje en tilbake melding her så snart du har fått prøvd ny fjærene.
Gje en tilbake melding her så snart du har fått prøvd ny fjærene.
Re: Skifte gaffelfjærer
Ja, Tom, skal gjøre detZZR-Tom skrev:Har tenkt å få nye fjærer frame på zzr'n min og til våren. Den fungerer greit nok for meg som kjører solo, men den bunner lett på håler og skarpe farts domper. Dei seier på zx14r.co.uk som du sikkert veit at sykkelen blir meget bedre etter nye fjærer og skikelig oppsett.
Gje en tilbake melding her så snart du har fått prøvd ny fjærene.
Re: Skifte gaffelfjærer
Har bestilt Wilbers progressive fra: http://www.maartensimport.no/Wilbers_Ga ... 8752s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Skifte gaffelfjærer
Rapport forventes
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Skifte gaffelfjærer
Ja, skal bli en gang utpå våren. Men, nå bytter jeg jo selvf olje også, så det er ikke helt godt å si hva som gjør hva bedre, men skal prøve.fikse skrev:Rapport forventes
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Skifte gaffelfjærer
Har du fått med noen spesielle instruksjoner på viskositet/mengde på oljen?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)