Luftkjølt VS vannkjøling

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Ikke for å være pirkete, men væskekjølt en mer korrekt betegnelse siden kjølevæsken består av annen og helt avgjørende væske enn rent vann...
:thumleft

Er vel å ta litt hardt i å si at kjøleveske består av annen og helt avgjørende veske enn vann. Går jo helt fint å bruke rent vann hvis man ikke bryr seg om rust og det ikke finnes kuldegrader. Er nok vannet som er helt avgjørende.

Det at vann transporterer 800 ganger mer varme en luft kan du utdype det? Jeg har altid lært at varmeledningstallet for vann er 25 ganger høyere en luft.

JT
Helt avgjørende, slik jeg skrev, er det nok ikke. Enig i det forsåvidt. Men jeg tror ingen fagfolk anbefaler noen å kun bruke vann som kjølevæske, selv om jeg er enig i at vann er avgjørende væsken. Uten at jeg har inngående kunnskap om dette innbiller jeg meg at tilsatt kjøle/frostvæske inneholder visse stoffer/kjemikalier/additiver, som blant annet er med på å gi kjølevæske lang og effektiv virke- og holdbarhetstid uten risiko for eventuelle skade/korrosjon etc. på kjølevannslanger og andre ting i motoren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av TheBandit »

Jeg hadde luft/oljekjøling på Banditen og hadde ingen problemer med varmgang på den. Verken i kø-kjøring (kjøre stort sett forbi køa) eller i bratte motbakker med bagasje og passasjer. :thumleft

Regner med at ingeniørene har tenkt på varmgang når de lager kjølesystemer så det er ikke noe problem. Leste at på nye Harlyer kan man vri gasshåndtaket litt tilbake når man står i kø på tomgang så kutter den ut den bakre syllinderen.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=fuU-vXc-gIg[/video]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ArcticTiger »

En fordel med væskekjøling er at det er lettere å holde stabil optimal temperatur på mottorn. Forbrenningen av drivstoffet blir mer optimal, med mindre forurensning. Etterhvert som utslippskravene blir strengere og strengere, så blir det nok væskekjøling som blir regelen.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av JohnnyTh »

Vannet du tømmer ned i radiatoren er sikkert mange tusen år gammelt, så tror ikke du trenger forlenge levetiden. Frostvesken du blander i vannet hindrer at det fryser tidlig og hindrer korrosjon. Jeg har kjørt mange motorer på rent vann og kan ikke se at det skulle fungere dårliger en med frostveske. Men det ruster.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av JohnnyTh »

Bikeridr skrev:
JohnnyTh skrev: Det at vann transporterer 800 ganger mer varme en luft kan du utdype det? Jeg har altid lært at varmeledningstallet for vann er 25 ganger høyere en luft.

JT
Relativt enkelt å utdype. Man må ta hensyn til tettheten mellom vann og luft. Dersom man har ett kilo luft, vil det kjøle 1/25 av ett kilo vann. Har man derimot én *liter* luft (som er 1/1225 av vannets egenvekt, sånn ca) kontra én liter (kilo) vann, vil kjølekapasiteten (via en hel haug omregningsformler som jeg iallefall ikke husker fra maskinistskolen) være ca 1/800. :-)
Stilig, takk. Lærte noe idag og. Men kan man da si at vann kjøler 800 ganger mer i en motor siden man ikke har en liter luft men ubegrenset tilgang på luft siden den strømmer forbi motoren?
Egentlig kan man vel si at alle motorer er luftavkjølte til slutt siden man har luft for å kjøle det vannet som er i radiatoren. Vesken er vel bare en mer effektiv metode å lede varmen bort fra motoren.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

JohnnyTh skrev:
Bikeridr skrev:
JohnnyTh skrev: Det at vann transporterer 800 ganger mer varme en luft kan du utdype det? Jeg har altid lært at varmeledningstallet for vann er 25 ganger høyere en luft.

JT
Relativt enkelt å utdype. Man må ta hensyn til tettheten mellom vann og luft. Dersom man har ett kilo luft, vil det kjøle 1/25 av ett kilo vann. Har man derimot én *liter* luft (som er 1/1225 av vannets egenvekt, sånn ca) kontra én liter (kilo) vann, vil kjølekapasiteten (via en hel haug omregningsformler som jeg iallefall ikke husker fra maskinistskolen) være ca 1/800. :-)
Stilig, takk. Lærte noe idag og. Men kan man da si at vann kjøler 800 ganger mer i en motor siden man ikke har en liter luft men ubegrenset tilgang på luft siden den strømmer forbi motoren?
Egentlig kan man vel si at alle motorer er luftavkjølte til slutt siden man har luft for å kjøle det vannet som er i radiatoren. Vesken er vel bare en mer effektiv metode å lede varmen bort fra motoren.


Øøøø...."Still a bit confused, but on a higher level" :scratch

Nå var det vel bare det at AJ, nevnte at jeg skrev "Vannkjøling" i mitt innlegg, så vil det være mer korrekt å kalle dette "veskekjøling" ....og det er det nok. :thumleft

Nå har det seg jo slik at enkelte sykler også har Olje kjøler, som da også er bestående av et kjølemedium bestående av en veske. Som igjen har som oppgave å transportere varme bort fra motoren, i tillegg til å smøre....selvsagt... :-)å

Men selvfølgelig så blir dette litt "flisespikkeri".

En annen ting er dette med Temperaturen på Olja. Etter det jeg har lært så mister vanligvis sm. olja mye av smøre effekten når temp, kommer opp mot 120 grader celsius. Jeg ser AJ, skriver at Guzzi vil ha en peile pinnen rød merking ved denne temperaturen på 2013 modellene. Lurer da på om dette faktisk kan være ett problem på disse sykklene.....Ja,ja" ikkje heima på Vestlandet då"...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har bare aldri hørt sånn motor omtalt som veskekjølt, altid vannkjølt. Hvis man har både olje og vnn kjøling er det da veskekjølt x2 :-k
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: En annen ting er dette med Temperaturen på Olja. Etter det jeg har lært så mister vanligvis sm. olja mye av smøre effekten når temp, kommer opp mot 120 grader celsius. Jeg ser AJ, skriver at Guzzi vil ha en peile pinnen rød merking ved denne temperaturen på 2013 modellene. Lurer da på om dette faktisk kan være ett problem på disse sykklene.....Ja,ja" ikkje heima på Vestlandet då"...
Nå er den peilepinnen jeg har kjøpt ikke originalt Moto Guzzi utstyr. Dvs. ikke noe fabrikken kommer til å levere på sine 2013 modeller. I hvertfall ikke så vidt jeg vet.
Denne peilepinnen med temp.måler på toppen er en uoriginal erstatning for den som leveres med sykkelen.
Men det stemmer at rødfeltet begynner på 120 grader. Så hvis måleren holder ikke passerer 120 merket og beveger seg mot 140 grader så bør alt være i orden... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:Jeg har bare aldri hørt sånn motor omtalt som veskekjølt, altid vannkjølt. Hvis man har både olje og vnn kjøling er det da veskekjølt x2 :-k
Samma hva en kaller det egentlig, men etter min mening er det mest korrekt å kalle det væskekjøling siden den flytende substansen i radiatoren består av en kombinasjon av vann og annen væske, som strengt tatt ikke er vann... Men tilsammen utgjør de en flytende væske.
Olje er også en flytende væske og luftkjølte MC-motorer med slik kjøling, men uten kjølevannsslanger, vannpumpe (som kanskje burde kalles kjølevøskepumpe... ;-) og termostat bør kanskje også omtales som væskekjølte motorer...? :dontknow
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:
L-NA skrev: En annen ting er dette med Temperaturen på Olja. Etter det jeg har lært så mister vanligvis sm. olja mye av smøre effekten når temp, kommer opp mot 120 grader celsius. Jeg ser AJ, skriver at Guzzi vil ha en peile pinnen rød merking ved denne temperaturen på 2013 modellene. Lurer da på om dette faktisk kan være ett problem på disse sykklene.....Ja,ja" ikkje heima på Vestlandet då"...
Nå er den peilepinnen jeg har kjøpt ikke originalt Moto Guzzi utstyr. Dvs. ikke noe fabrikken kommer til å levere på sine 2013 modeller. I hvertfall ikke så vidt jeg vet.
Denne peilepinnen med temp.måler på toppen er en uoriginal erstatning for den som leveres med sykkelen.
Men det stemmer at rødfeltet begynner på 120 grader. Så hvis måleren holder ikke passerer 120 merket og beveger seg mot 140 grader så bør alt være i orden... ;-)
Den likte jeg, :thumleft har ikke hørt om denne før. Er det mulig du kunne skrevet litt mer om hvor jeg kan få tak i denne, eller siden jeg befinner meg på andre siden av Atlanteren, kunne jeg godt tenkt meg å sett om jeg fikk tak i den her borte??

På Forrhånd Takk!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: Den likte jeg, :thumleft har ikke hørt om denne før. Er det mulig du kunne skrevet litt mer om hvor jeg kan få tak i denne, eller siden jeg befinner meg på andre siden av Atlanteren, kunne jeg godt tenkt meg å sett om jeg fikk tak i den her borte??

På Forrhånd Takk!
Kjøpte den jeg har fra MC Cycle borti Amerika... ;-) :

http://www.mgcycle.com/product_info.php ... ts_id=3232" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mgcycle.com/product_info.php ... ts_id=1937" onclick="window.open(this.href);return false;

Finnes, som du ser, i to varianter.
Adressen finner du selv på sidene til MG Cycle.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Bikeridr »

JohnnyTh skrev: Stilig, takk. Lærte noe idag og. Men kan man da si at vann kjøler 800 ganger mer i en motor siden man ikke har en liter luft men ubegrenset tilgang på luft siden den strømmer forbi motoren?
Egentlig kan man vel si at alle motorer er luftavkjølte til slutt siden man har luft for å kjøle det vannet som er i radiatoren. Vesken er vel bare en mer effektiv metode å lede varmen bort fra motoren.
Jepp, det er nok her den der "åttehundrefaktoren" kommer inn. En radiator (som jo er luftkjølt) har ganske mange fler kvadratmeter flate å transportere varmen ut på enn de der (relativt) knøttsmå kjøleflensene på en luftkjølt sylinder.
JohnnyTh skrev:Jeg har bare aldri hørt sånn motor omtalt som veskekjølt, altid vannkjølt. Hvis man har både olje og vnn kjøling er det da veskekjølt x2 :-k
Umm, vel, var det ikke både Kawasaki og Suzuki (GSX-R) som hadde den der "skryte-dekalen" med "Liquid Cooled", som jo, oversatt til litt mer lokalt språk skulle bety noe slikt som "væskekjølt"..? ;-)

Forøvrig, vann/væske/frostvæske/glyol osv; skipsmotorer (som jeg jobber med) skal ha *kun* ferskvann (destillert) med et lavere kloridinnhold ("salt") enn 20ppm eller 0,002% salt. Vi tilsetter nitritt, som også er en type salt som korrosjonshindrende. Det er rådyrt stoff og kan forøvrig ikke brukes på aluminiumsmotorer (i praksis *samtlige* MC-motorer), så da er det like greit å bruke glykolinnblanding. :-)
(Og ja, skipsmotorer kalles væskekjølt eller "liquid cooled").

Og ja, én gang til; Porsche 911 og alle dens avarter er luft/oljekjølte, derfor har den relativt lille 3,3l motoren 16 liter olje i systemet, mot normalt gjennomsnittlig 4-5 liter på en væskekjølt bensinmotor (eller "ottomotor" på fagspråket). Dieselmotorer har som regel 7-10 liter olje pga den utnytter oljens renseeffekt siden dieselmotorer
soter litt mer, spesielt når de er kalde.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av joo »

Nye heftigere utslippskrav for MC er på tur. Derfor har nye GS fra BMW lagt inn kjølevannssløyfer rundt toppene. Og dermed minimal vektøkning.
Er tomgangskjøringa som er problemet med luftkjølte, i tillegg til at de får problemer med nye utslippskrav. Politiet kommer nok til å gå for mer GS nå som de får bedre kjøling. De står jo ofte på tomgang i tjenesten. For min del er ikke tomgang noe jeg befatter meg med :lol
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

joo skrev:Nye heftigere utslippskrav for MC er på tur. Derfor har nye GS fra BMW lagt inn kjølevannssløyfer rundt toppene. Og dermed minimal vektøkning.
Er tomgangskjøringa som er problemet med luftkjølte, i tillegg til at de får problemer med nye utslippskrav. Politiet kommer nok til å gå for mer GS nå som de får bedre kjøling. De står jo ofte på tomgang i tjenesten. For min del er ikke tomgang noe jeg befatter meg med :lol
Bør vel få samme systemet som finnes på en del biler jeg har testkjørt i det siste, nemlig at motoren slås av når man bli stående i kø...
Burde være en smal sak å få til å MC også, vil jeg tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:


JT
Helt avgjørende, slik jeg skrev, er det nok ikke. Enig i det forsåvidt. Men jeg tror ingen fagfolk anbefaler noen å kun bruke vann som kjølevæske, selv om jeg er enig i at vann er avgjørende væsken. Uten at jeg har inngående kunnskap om dette innbiller jeg meg at tilsatt kjøle/frostvæske inneholder visse stoffer/kjemikalier/additiver, som blant annet er med på å gi kjølevæske lang og effektiv virke- og holdbarhetstid uten risiko for eventuelle skade/korrosjon etc. på kjølevannslanger og andre ting i motoren.
Vel, litt på siden men det er feks. forbudt i forhold CIK reglemang å tilsette noe som helst i kjølevannet, innklusiv frostvæske på motorer brukt i gokart.
Så det er absolutt mulig å kalle det for vannavkjølt.

Svar