Luftkjølt VS vannkjøling

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

Husker at mopeden jeg kjøpte som ny på sytti-tallet varmskar seg i bakkene opp mot Lygna på rv. 4 da jeg med nød og neppe klarte å kjøre forbi et krypkjørende vogntog et sted oppe i bakkene der.
Men måtte altså ta en pause da moppa plutselig stoppa. Men etter noen minutter startet den helt fint igjen og jeg kunne fortsette ferden til Hasli Motor på Eina for å få fjernet plomba... :knegg
Etter at det var gjort gikk den mye bedre, men levetiden for motoren skulle vise seg å bli forholdsvis kort.
Godt mulig at varmskjæringen i Lygnabakkene var en sterk medvirkende årsak til dette... :-k

Moppa var for øvrig en Suzuki AC 50...
Luftkjølt var den også...


:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

joo skrev:Vel... har ofte brent meg på lankene og vifta dem frenetisk rundt i lufta for å kjøle dem...
Men så e æ ikkje smed heller.
Prøv vann neste gang.....Du vet, man lærer så lenge man...har lever :D
Det har ihvertfal jeg erfart ...igjennom denne tråden.. :D

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ArcticTiger »

JohnnyTh skrev:@ AJ jeg har aldri sett en sykkel med oljetemp måler. Tror ikke mange har det.
På den luftkjølte Multistrada 1000 er det oljetemperatur måler. Jeg legger merke til at temperaturen variere over et stort spenn, altså meget variabel alt etter vær og kjøremåte. Og er det kjølig må jeg kjøre ganske laangt før tempen kommer over 50 grader, og den går ikke lenger opp. Ved "vanlig" sommer utetemperatur ligger den på 70-80 grader. Ved køkjøring om sommern har jeg vært oppe i 110 grader, og holdt på å bli paranoid :-)å
Heldigvis gikk tempen raskt ned når jeg fikk opp farten litt.

På den væskekjølte 1050 Tigern spretter tempen opp til normalnivå nesten med engang jeg har starta, og holder seg stabil uansett vær/utetemperatur og kjøremåte. Ved tomgangskjøring og stillstand starter kjølevifta ganske raskt, og holder tempen på det normale.

Jeg vil anta at den væskekjølte mottorn "har det bedre" som får jobbe under optimale forhold hele tiden.....
Den optimale arbeidstemperatur for en bensinmottor regnes vanligvis å være 80-90 grader.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

ArcticTiger skrev:
JohnnyTh skrev:@ AJ jeg har aldri sett en sykkel med oljetemp måler. Tror ikke mange har det.
På den luftkjølte Multistrada 1000 er det oljetemperatur måler. Jeg legger merke til at temperaturen variere over et stort spenn, altså meget variabel alt etter vær og kjøremåte. Og er det kjølig må jeg kjøre ganske laangt før tempen kommer over 50 grader, og den går ikke lenger opp. Ved "vanlig" sommer utetemperatur ligger den på 70-80 grader. Ved køkjøring om sommern har jeg vært oppe i 110 grader, og holdt på å bli paranoid :-)å
Heldigvis gikk tempen raskt ned når jeg fikk opp farten litt.

På den væskekjølte 1050 Tigern spretter tempen opp til normalnivå nesten med engang jeg har starta, og holder seg stabil uansett vær/utetemperatur og kjøremåte. Ved tomgangskjøring og stillstand starter kjølevifta ganske raskt, og holder tempen på det normale.

Jeg vil anta at den væskekjølte mottorn "har det bedre" som får jobbe under optimale forhold hele tiden.....
Den optimale arbeidstemperatur for en bensinmottor regnes vanligvis å være 80-90 grader.
Stadig noe å lære her. At arbeids temperaturen kan variere fra 50 - 110 grader alt etter lufttemperatur og belastning -må jeg si er betydelig mer en jeg innbilte meg. Greit å vite, etter hvert som en begynner å følge med på dette. Kanskje det er en grunn til at Guzzi lar være å montere temperatur måler på syklene sine. En unngår nok en del panikk blant oss ...vell som ikke har peiling! :scratch

Men dette gir også en bedre forståelse på hvilke utfordringer ingeniørene står ovenfor når de skal holde utslippene innenfor de rammer som gis.

Men kan jeg spørre ArcticTiger, har Multistrada 1000, Luft/Olje kjøling, eller kun luft? Dette kan være greit å vite når jeg får tempmåler på Stelvio`n, om kanskje denne klarer å regulere litt bedre pga, Luft/Olje kjøling? :-k

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Andreas »

MTS 1000 har oljekjøler ja. Jeg hadde en Ducati Monster 800 før. Den har ca samme motor som MTS`n til AT, og hadde også oljekjøler. Med den har jeg ca samme opplevelser som AT med tanke på temperaturene. Den kunne varriere voldsomt. Og særlig på en kjørlig vår eller høst, da kunne det ta evigheter før den fikk opp tempen. På disse så blinker det "LOW" helt opp til 50c. Å jeg merket meg ca avstandene jeg kjørte før "LOW" forsvant. Det kunne gå ganske mange KM. Så i nordiske forhold, så tror jeg faktisk oljekjøleren greit kunne vært dekket til store deler av året!

Monster 620, som har samme motoren som min 800 (annen borring og slaglengde) har ikke oljekjøler. Men i og med at den har litt mindre effekt så produserer den mindre energi i form av varme som må ledes bort. Så effekt pr liter på en motor avgjør også hvor effektivt kjølesystem den må ha. En ting er tomgangskjøring, men en orginal motor fra en produsent skal jo klare å produsere maks effekt over lang tid uten at den skal ta noe skade av det..

ZZR-Erling

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ZZR-Erling »

ArcticTiger skrev:
JohnnyTh skrev:@ AJ jeg har aldri sett en sykkel med oljetemp måler. Tror ikke mange har det.
På den luftkjølte Multistrada 1000 er det oljetemperatur måler. Jeg legger merke til at temperaturen variere over et stort spenn, altså meget variabel alt etter vær og kjøremåte. Og er det kjølig må jeg kjøre ganske laangt før tempen kommer over 50 grader, og den går ikke lenger opp. Ved "vanlig" sommer utetemperatur ligger den på 70-80 grader. Ved køkjøring om sommern har jeg vært oppe i 110 grader, og holdt på å bli paranoid :-)å
Heldigvis gikk tempen raskt ned når jeg fikk opp farten litt.

På den væskekjølte 1050 Tigern spretter tempen opp til normalnivå nesten med engang jeg har starta, og holder seg stabil uansett vær/utetemperatur og kjøremåte. Ved tomgangskjøring og stillstand starter kjølevifta ganske raskt, og holder tempen på det normale.

Jeg vil anta at den væskekjølte mottorn "har det bedre" som får jobbe under optimale forhold hele tiden.....
Den optimale arbeidstemperatur for en bensinmottor regnes vanligvis å være 80-90 grader.
Jeg tipper at oljetemperaturen henger en god del etter vanntemperaturen læll.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av MaxTron »

Har jo kommet fram det meste av svar her allerede.

Bare nån tanka rund temaet.

Som æ ser det er "vann"kjøling det beste.
Nettopp fordi den holder temperaturen stabil rundt den ideelle arbeidstemperatur.

Luftkjølte er de fineste å se på (oftest).

Oljekjøling er jo en slags mellomting, de har ofte(st) utseende omtrent som om de er luftkjølte.
Selve oljekjøleren re ofte ganske liten og skjemmer utseendet lite.

Både i luftkjølte og oljekjølte kan oljen bli så varm at den mister mye av sine egenskaper (dette har kanskje bare "akademisk interesse" i norge)
Men det som æ tenker mest på er at arbeidstemperaturen varierer ganske mye, og det MÅ jo føre til mere slitasje og kortere levetid (?)

Kjølevæsken som blandes i vannet har, som æ har forstått, i tilegg til å hindre at vannet fryser, også til oppgave å gjøre vannet mindre korrosivt, og å heve kokepunktet. Kjølesystemet er jo også ett trykk system som gjør at kjølevæska ikke koker før på minst 110 grader.

Så sjøl om en stor, effektiv radiator uten tvil er skjemmende, og om motoren ofte ikke er like fin er æ av den oppfatning at vannkjøling er bedre.

På NyMax'n er det forresten også en vannkjølt oljekjøler. Vannet går i ei sløyfe gjennom en ring mellom blokka og oljefilteret.
Går ut ifrå at det er flere sykkla som har denne løsningen.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av knutk »

Gjør kanskje ikke noe fra eller til siden syklene er som de er, men at en motor er oljekjølt innebærer litt mer enn at fabrikken har montert oljekjøler.
Oljekjøling innebærer at oljen, i tillegg til de ordinære oppgavene med smørring av diverse lager i tillegg også blir ledet over områder som er utsatt for varme. Eneste oppgave olja har i disse områdene er å suge til seg varme.

Man kan si at en oljekjølt motor har oljekjøler, mens en oljekjøler ikke nødvendigvis betyr at motor er oljekjølt (som feks min K1300GT)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av joo »

MaxTron skrev: Men det som æ tenker mest på er at arbeidstemperaturen varierer ganske mye, og det MÅ jo føre til mere slitasje og kortere levetid (?)
Kompenseres med at luftkjølte har større klaringer, og det blir verre å få dem så fintuna at nyere utslippskrav klares.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av EasyRider »

MaxTron skrev: På NyMax'n er det forresten også en vannkjølt oljekjøler. Vannet går i ei sløyfe gjennom en ring mellom blokka og oljefilteret.
Går ut ifrå at det er flere sykkla som har denne løsningen.
Er det samme systemet på min ZX9.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Jompa »

joo skrev:
MaxTron skrev: Men det som æ tenker mest på er at arbeidstemperaturen varierer ganske mye, og det MÅ jo føre til mere slitasje og kortere levetid (?)
Kompenseres med at luftkjølte har større klaringer, og det blir verre å få dem så fintuna at nyere utslippskrav klares.
Det er stempeltemperaturen som er mest kritisk i en motor, og den kan ikke bli for høy, uavhengig
av kjølemetode. Hvis stempel, stempelringene eller sylinderforinga blir for varm, brytes oljefilmen
og havariet kommer ganske fort.

Væskekjøling er best pga jevnere temp, for at kjøinga regulerer seg sjøl med termostat.
Det er allerede nevnt før.
Men luftkjøling kan være like effektiv, ganske enkelt for at metall leder varme bedre enn både vann
og olje.
Med luftkjøing går varmen korteste veien ut av motoren.
Det hadde egentlig kunne vært artig med tempmåler på luftkjølt motor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Kwak »

joo skrev:
MaxTron skrev: Men det som æ tenker mest på er at arbeidstemperaturen varierer ganske mye, og det MÅ jo føre til mere slitasje og kortere levetid (?)
Kompenseres med at luftkjølte har større klaringer, og det blir verre å få dem så fintuna at nyere utslippskrav klares.
Riktig, men en slitt luftkjølt motor får enda større klaringer.

En utfordring med luftkjølte motorer er at større klaringer genererer mer mekanisk støy samtidig som den ikke har den støydempende vannkappen som vannkjølte har.

Harley sliter f.eks med støykravene i Europa siden mer mekanisk støy må kompenseres med enda tettere eksosanlegg. Jeg har både amerikansk og europeisk orginalt anlegg til min HD og det er stor forskjell. Det europeiske virker nesten potte tett, mens det amerikanske gir fin lyd
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ArcticTiger »

@L-NA: Jeg er usikker på om MTS 1000 motorn har spesiell oljesirkulasjon for kjølingens del. Skal sjekke dette.

Et intresant forhold i den her diskusjonen er som noen nevner effektuttaket, HK(Kw) pr volum.
Det er store mengder "unyttet" energi som må ledes bort fra en forbrenningsmotor. I en bensinmotor utnyttes grovt sett 1/3 av tilført energi i drivstoffet til arbeid/drive sykkern (motorens virkningsgrad), 1/3 forsvinner med eksosen, og den siste 1/3delen er varme som må ledes bort fra mottoren via kjøling.

MTS 1000 har 10:1 i kompresjon og yter ca 84 hk/61,3 Kw originalt, det vil si at over 60 KiloWatt (60.000Watt :8-[ ) med overskuddsvarme må ledes bort. Trimmes motorn til å yte mer, blir det forholdsvis like mye mer varme å lede bort.
Konstruktørene må ta hensyn til å bli kvitt all varmen, så motorene konstrueres såklart for å tåle dette.

1050 Tigern har 12:1 i kompresjon og yter standard 117 hk/85,4 Kw originalt. Her har konstruktørene kunnet ta ut 33 hk/24 Kw mer fra tilnærmet samme motorvolum. (Og dette er heller ikke noen spes høy litereffekt på en moderne mc-mottor!). Mottorn gir også fra seg mer varme, det har de ordnet med den effektive væskekjølingen
Å heve kompresjonen gjør at virkningsgraden økes, mottorn blir mer effektiv. Men jo høyere kompresjon, desto større sjanse er det for selvtenning når brenselblandingen komprimeres. For å unngå dette (som er meget skadelig for mottorn), er det viktig at en kan kontrollere så nøyaktig som mulig flest mulig av de mange variable faktorene som mottorn skal kunne brukes under. Motortemperaturen er her meget viktig.
Ved å ha bla.a ha en nøyaktig kontroll på kjølingen, så har Triumph-ingentingjørene kunnet ta ut en større effekt av mottorn, uten at det går på bekostning av driftsikkerheten/levetid.

Det er nok en grunn til at Ducati væskekjøler sine nyere mottorer, det er begrensa hvor mye effekt pr mottorvolum de kan ta ut av en luftkjølt mottor, som skal gå under mange forskjellige forhold, og ha en bra lang levetid (driftsikker).

Guzzi-gutta har nok tenkt på dette de og, og med de forholdvis moderate effektuttak pr volum de har, og i tillegg oljespyling for kontrollert kjøling, så går det nok bra L-NA :knegg . Guzzi er jo kjent for å ha svært langliva (høy km) mottorer :-)å

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:
joo skrev:
MaxTron skrev: Men det som æ tenker mest på er at arbeidstemperaturen varierer ganske mye, og det MÅ jo føre til mere slitasje og kortere levetid (?)
Kompenseres med at luftkjølte har større klaringer, og det blir verre å få dem så fintuna at nyere utslippskrav klares.
Det er stempeltemperaturen som er mest kritisk i en motor, og den kan ikke bli for høy, uavhengig
av kjølemetode. Hvis stempel, stempelringene eller sylinderforinga blir for varm, brytes oljefilmen
og havariet kommer ganske fort.

Væskekjøling er best pga jevnere temp, for at kjøinga regulerer seg sjøl med termostat.
Det er allerede nevnt før.
Men luftkjøling kan være like effektiv, ganske enkelt for at metall leder varme bedre enn både vann
og olje.
Med luftkjøing går varmen korteste veien ut av motoren.
Det hadde egentlig kunne vært artig med tempmåler på luftkjølt motor.
Her har de testet og gjort noen sammenligning og målinger på dette med veskekjølt VS luftkjølig på MC. Kanskje ikke helt reelt, men likevel passer litt inn i denne sammenhengen..

http://www.topgunmotorcycles.com/ti_arc ... oct06.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Jompa »

Jeg leste ikke hele testen,men forstod det sånn at syklene ble kjørt på høyeste gear og med
ganske konstant turtall.
Den luftkjølte holdt da ca 20 F høyere temp sånn jevnt over ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar