Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av gorbys »

Hei folkens, etter å ha listet meg rundt på forumet her uregistrert i en lang tid er vel på tide å joine praten :) Og jeg trenger noen flere motorsykklister å prate med!
Så det jeg lurer på, som det fremgår av emnetittelen er om noen har noe erfaring med africa twin?
Jeg fikk plutselig lyst på en slik en for en liten stund siden da jeg innså at etter jeg parkerte GS'en i september/oktober har det ikke vært et eneste snøfugg, ikke noe frost, ok temperaturer. Og kroppen klør etter noe på to hjul! Kunne jo forlenget sesongen med iallefall 2-4 måneder om jeg hadde hatt en skikkelig brukssykkel som bare starta og gikk hver dag, sol eller regn, asfalt eller grus...
Finner ikke noen tilsalgs her i landet heller men har funnet en del både i sverige, tyskland og england. Prismessig rundt 50-60 tusen etter at sykkel og alle avgifter er betalt. Er det mye for en gammal honda? Tenker en mellom 1995 og 2003 modell.
Har lest at bensinpumpa er omtrent det eneste svake punktet, i tillegg til at setet kan være litt smalt og ubehagelig på lange turer(men seter kan jo byttes). Er det verdt risikoen og reise til utlandet å hente en slik en, eller burde jeg bare legge i en 60-70 tusen til og kjøpe meg en 2012 V-strom expedition? (for jeg har sikla litt på de og, virker som alle lovpriser strommen for sin evne til å gjøre det meste, og i tillegg sjelden feiler)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av Intruder »

Velkommen i klubben,synes da ikke prisen er fullgærn,og japsesyklene har jo den fordelen at de går og går....
Du får sikkert mer informasjon fra de som kan sykkel,det er gqarrantert !!

:mc1 :mc1 :idea :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 19
Registrert: 18 sep 2012, 22:05
Motorsykkelen din: HD Fat Boy 1450 2003
Sted: Østfold

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av Geir Vangen »

Jeg har hatt XRV og hadde ingen problemer det året jeg hadde den.
Sete var ikke behagelig, så det ble byttet.
Jeg hentet min i Tyskland, og tok den inn selv. Men vær ops på at bilder lyver, jeg ble litt skuffet når jeg plukket opp min. Den så bedre ut på bildene. Så sørg for at de tar nær bilder av alle detaljer.
[album]3873[/album] [album]3874[/album] [album]3875[/album] [album]3876[/album] [album]3877[/album] [album]4378[/album]

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av gorbys »

Geir Vangen skrev:Jeg har hatt XRV og hadde ingen problemer det året jeg hadde den.
Sete var ikke behagelig, så det ble byttet.
Jeg hentet min i Tyskland, og tok den inn selv. Men vær ops på at bilder lyver, jeg ble litt skuffet når jeg plukket opp min. Den så bedre ut på bildene. Så sørg for at de tar nær bilder av alle detaljer.
Men bortsett fra setet, hvordan er den å kjøre? Tung/lett på styringen, er det greit med krefter om man er to med bagasje f.eks.?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av ArcticTiger »

Hvis du ikke finner noen Africa Twin i Norge, så kan du jo kikke på en annen tilsvarende sykkel i dette segmentet: Yamaha XTZ Super Tenere. De dukker opp på finn innimellom, mener jeg har sett dem for ca. 35-45.000 :-k Det er tosylindra 750.
Eller en XTZ Tenere som er 660 endonker, den er kanskje litt lettere. Her et eksempel: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38330809" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av gorbys »

Ligger en stykk på autodb, men det er en 91 modell, helt grå og kjedelig.
Vil helst ha en nyere en, og den MÅ ha grafikken på plass iallefall ;)
Var dårlig med Yamahaer tilsalgs å ser jeg, nesten bare de nyere og de er jo nærmere 200 000, må nok selge datsunen da iallefall :lol

Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 19
Registrert: 18 sep 2012, 22:05
Motorsykkelen din: HD Fat Boy 1450 2003
Sted: Østfold

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av Geir Vangen »

gorbys skrev:
Geir Vangen skrev:Jeg har hatt XRV og hadde ingen problemer det året jeg hadde den.
Sete var ikke behagelig, så det ble byttet.
Jeg hentet min i Tyskland, og tok den inn selv. Men vær ops på at bilder lyver, jeg ble litt skuffet når jeg plukket opp min. Den så bedre ut på bildene. Så sørg for at de tar nær bilder av alle detaljer.
Men bortsett fra setet, hvordan er den å kjøre? Tung/lett på styringen, er det greit med krefter om man er to med bagasje f.eks.?

Jeg synes det var en fin og lett kjørt sykkel, veldig fin i bytrafikk da du kommer høyt og får god oversikt.
Var på langtur på Vestlandet ca 1800 km med kona og oppakning, og det fungerte meget bra. Er ingen R sykkel, så savnet litt mer motor innimellom. Men passet veldig bra til min kjørestil, som er rolig.
Prøvde meg også på litt grusveier, og følte at jeg hadde god kontroll. Skulle jeg hatt en slik type sykkel igjen hadde det blitt en Africa Twin.

Jeg leste mye på nett før jeg handlet, og fant ut at Tenere`n har en del problemer med noe motor elektronikk, og dette koster ca kr 6000,- å fikse. Så det må du være obs på.
[album]3873[/album] [album]3874[/album] [album]3875[/album] [album]3876[/album] [album]3877[/album] [album]4378[/album]

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av gorbys »

Takker for svar :)

Hvordan er høyden på de? Jeg er 183 høy, liker å ha føttene planta på jorda :P :p

Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 19
Registrert: 18 sep 2012, 22:05
Motorsykkelen din: HD Fat Boy 1450 2003
Sted: Østfold

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av Geir Vangen »

Jeg er 185cm og hadde ingen problemer med høyden :prf
[album]3873[/album] [album]3874[/album] [album]3875[/album] [album]3876[/album] [album]3877[/album] [album]4378[/album]

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av gorbys »

Toppers :)

Knut Olav
Innlegg: 1
Registrert: 24 jun 2013, 23:20
Motorsykkelen din: Honda Africa twinn

Re: Honda XRV 750 Africa Twin. Erfaringer? Godt kjøp?

Legg inn av Knut Olav »

Hei har en Africa Twin for salg, se: http://kviftebil.no/?page_id=321" onclick="window.open(this.href);return false; hvis du fremdeles er på utkikk etter en.

Svar