mc på tilhenger

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

mc på tilhenger

Legg inn av FroD »

Sykkelen skal transporteres 20 mil på tilhenger om ikke så lenge.
Trenger tips om hvordan feste den forsvarlig på hengeren.

Usikker på om den skal stå på midtstøtta og kjøre på med jekkestropper eller om det er noe som absolutt ikke anbefales.

For å få den på hengeren skal jeg prøve å ikke gjøre det til et Youtube-verdig klipp, det hadde vært typisk. :lol
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: mc på tilhenger

Legg inn av Fidel »

Ikke midtstøtte. To stropper fra styret ca 45 gr utover mot hvert sitt hjørne. Jekk ned slik at demperne komprimeres. Tilsvarende to stropper bak. Jekk ned for å komprimere demperen/-ne. Står til Dovre faller. Gjerne en stropp rundt bremsehendelen, som et slags håndbrekk.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Re: mc på tilhenger

Legg inn av FroD »

ok, men kan ikke dekkene skli sideveis ved konstante vibrasjoner og sykkelen velte?


Tenkte også at den skulle triles helt frem til fremkarmen.
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: mc på tilhenger

Legg inn av pelsen »

FroD skrev:ok, men kan ikke dekkene skli sideveis ved konstante vibrasjoner og sykkelen velte?


Tenkte også at den skulle triles helt frem til fremkarmen.
Hvis du spenner den ned med jekkestropper sklir ikke dekkene.
Har kjørt hundrevis av mil med sykkel spent fast i varebil, den flytter seg ikke. I varebilen gad jeg ikke bruke jekkestropper, to strammestropper framme og en eller to bak var nok. Sykkelen flyttet seg ikke.

Online
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: mc på tilhenger

Legg inn av Kjellrf »

Denne typen er best:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/De ... yre-82496/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tres på styret, og stropper ned. Man skal passe på at stroppene skal forover, men festepunktet nede skal være bak forhjulsbolten. Da behøver man ikke å stroppe bak, fordi stroppen presser både forhjul og bakhjul ned på fjæringa. Det er viktig at sykkelen ikke kan bevege seg.
Som regel brukte jeg en stropp bak også, for sikkerhets skyld. Har flere tusen km med mc på henger bak meg. :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: mc på tilhenger

Legg inn av ZZR-Erling »

Slik:
Bilde

Altså ikke på noen av støttene-4 stropper i 45 grader på lengderetnigen-og få gjerne noen til å sitte på den når du jekkestropper a ned-ei stropp gjennom bakhjulet som vist-samt to på midten i "reserve"-et bånd på forhjulsbremsen. STÅR!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: mc på tilhenger

Legg inn av TheHaughom »

Benyttet 4 stropper da jeg transporterte Duken fra Kristiansand til Stavanger.
En på hver side fremme, i rammen -> ned og frem.
Startet med sykkelen på sidestøtten, og strammet stroppen sånn halvveis. Tok deretter stroppen på andre siden og strammet til sykkelen sto rett opp og ned uten støtta nedi.
Deretter strammet jeg til to stropper i ramma rett foran svingarmen.

Sykkelen sto fjellstøtt og hadde ikke beveget seg en millimeter da jeg åpnet hengeren igjen i Stavanger. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 19
Registrert: 18 sep 2012, 22:05
Motorsykkelen din: HD Fat Boy 1450 2003
Sted: Østfold

Re: mc på tilhenger

Legg inn av Geir Vangen »

Jeg har også fraktet MC på denne måten mange ganger uten uhell. :thumleft
Men det er mage meninger om hvor hardt man skal stroppe den, noen mener at demperne blir skadet når de strammes for hardt over tid.
Noen som har noen erfaring med dette? :scratch
[album]3873[/album] [album]3874[/album] [album]3875[/album] [album]3876[/album] [album]3877[/album] [album]4378[/album]

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: mc på tilhenger

Legg inn av TheHaughom »

Tja, om jeg skulle ha stroppet den ned over mange dager/uker hadde jeg nok vurdert å bruke noe for å ikke holde demperne komprimert.
For en tur på 20-30-40-50 mil tror jeg ikke det har noe å si...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Re: mc på tilhenger

Legg inn av FroD »

Ok takk for tips, stroppingen er i boks.
hva med trekk eller presenning over sykkelen. Har det noe for seg eller er det beste å vaske over ved ankomst?
Funker Biltema sykkeltrekk under transport?
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: mc på tilhenger

Legg inn av JohnnyTh »

annbefaler å stoppe etter noen kilometer og sjekke at stroppene fremdeles er stramme.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: mc på tilhenger

Legg inn av Svolp »

Bilde

Slik stod min sykkel fra Hammerfest til Sandnes i liten orkan rundt stadt landet.. Kan tru jeg var nervøs for og slippe den på båten når jeg forlat Hammerfest med fly!
7 dager senere ankom den Sandnes, hel og pen :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: mc på tilhenger

Legg inn av Kawasaki »

Har fraktet noen mopper på henger,og prøvd ut forskjellige måter å stroppe på. Min erfaring er at de står mest "behagelig" hvis man ikke stropper dem for hardt ned mot hengeren,at moppen får lov å leve litt på egne dempere. Dette fant jeg ut på vei over Golsfjellet i den verste telehiv-sesongen da jeg satt og fulgte med i speilet hvordan det så ut i humpene med stramme stropper.Det så ut som om både hengeren og sykkelen ville hoppe til himmels :knegg

Jeg stoppet og løsnet alle stroppene,sånn at moppen nærmest stod løs,bare i balanse. Men hadde også stroppet av hjulene nede slik at de ikke hadde sjans å bevege seg sidesveis. Fortsatte turen,og det var en lyst å følge med i speielen hvordan sykkelen stod og gynget opp og ned og fulgte humpene. Sånn stod den fra Golsfjellet til Karmøy,uten problem.

Har også opplevd at med stramme stropper så har jeg slitt/gnagd av stropper. Har alltid på et par ekstra for sikkerhets skyld,og så stopper jeg innimellom og sjekker :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Re: mc på tilhenger

Legg inn av FroD »

Takk for gode tips :-)

sikret begge hjulene sidevis. Jekke stropper: 2fremme og ei bak, passe stramme som du foreslo Kawasaki. Fint som snus.

F650'en er solgt og levert -jeg "logger ut" av Mc siden som aktiv biker og takker for tilbakemeldinger i løpetav 3,5 år som jobbpendler på Mc. Familiekabalen er lagt og mc'en erstattet med bil. Ved en senere anledning kommer det gjerne en mc som har god plass til oss 2voksne, men det blir når det lir litt på...

Selv om jeg ikke har vært den mest aktive når det gjelder å poste meldinger ol. så har dette forumet gitt meg mye i form av personer som gir av seg selv, gode holdninger og et fint miljø.
MC siden er allerede anbefalt videre.

Takk skal dere pigede ha alle sammen
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

Svar