Side 1 av 1

suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Lagt inn: 08 des 2012, 01:52
av marius
er det noen som veit hvor jeg kan få tak i rådelager/tennskål til min suzuki GZ 125 marauder ? :) priser hadde også vært kjempefint ;) hører kaklelyder ifra motorblokka, men ikke sylinderen, så hva tror dere det kan være ? jeg tror det er rådelageret :/ ???

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Lagt inn: 08 des 2012, 08:21
av Kawasaki
Kaklelyder kan forplante seg. Har du kjørt tom for olje kan det være mye gale inni der,du må uansett plukke motoren i biter og innspisere.
Deler får du muligens tak i her: http://www.cmsnl.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Der står det priser også.

Lykke til,det kan bli dyrt. Ikke spør hvordan jeg vet det :knegg

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Lagt inn: 08 des 2012, 10:15
av DrGreve
Hvis du søker på ebay.nl så ligger det snart 1700 deler på 125 marauder.
Grunnen til at du må bruke .nl i adressen er for da dekker du Tyskland, Belgia, Nederland, Frankrike og Italia i søket.
Hvis du finner en del, så er det ikke risikabelt å kjøpe hvis selgeren har gode tilbakemeldinger. De blir raskt kastet ut hvis de ikke opptrer seriøst.
Men du må uansett klyve motoren for å finne ut hva du trenger av deler.
Bike-teile, http://www.bike-teile.de/index.php?seite=startseite" onclick="window.open(this.href);return false; i Tyskland er også en plass du bør overvåke på jakt etter brukte og nye deler. Lykke til.

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Lagt inn: 08 des 2012, 10:33
av Kwak
Det første som ryker når oljetrykket blir borte er veivlageret. "Kaklelyden" du hører er nok derfor rådebank. Sylinderen klarer seg en stund hvis du ikke har kjørt for lenge.
Har du flaks holder det å bytte lagerskåler, har du uflaks så har du fått skader på veivtappen

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Lagt inn: 08 des 2012, 10:55
av Kawasaki
Overraskende mye deler på ebay.uk til denne moppen. Her er antagelig en god start: http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GZ-125 ... 8615634%26" onclick="window.open(this.href);return false;


Men som sagt,du må uansett plukke motor i biter for å finn alt som har tatt skade. På ene Eliminator 125 som var kjørt med for lite olje som jeg overhalte,måtte jeg også bytte kamaksling og ventilløftere,forresten hele toppen når jeg tenker meg om :knegg

På en annen som hadde skjært stempel pluss at ene stempelskjørtet var knust,påstod selger at motor kunne startes men at det var stygg lyd når den gikk. Dette prøvde jeg ikke,da det ikke var batteri på den. Men på den var både topp og bunn iorden,byttet kun sylinder og stempel. Men den var ikke kjørt tom for olje,tror den var varmskjært.

Det jeg mener er at du kan være heldig,men dette ser du etterhvert som du graver deg inn. Begynn med å ta av toppen og sylinderen,så ser du antagelig hva som er gale. Må du åpne mere,så lønner det seg å ta motoren ut av ramma. Ps. Vask motoren skikkelig før du begynner,så er det kjekkere å skru :thumleft

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Lagt inn: 09 des 2012, 01:40
av marius
jeg marka at den dro veldig dårlig etter uhellet, kan være tennskål og råden som har streika kanske ?? :D

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Lagt inn: 09 des 2012, 02:12
av pelsen
marius skrev:jeg marka at den dro veldig dårlig etter uhellet, kan være tennskål og råden som har streika kanske ?? :D
da er du heldig, antagelig har du skadet veiva, det kan du lett se når du river motoren ned i molekyler :vs
Veiva skal være helt glatt og fin uten farger, blank uten noe i nærheten av blått. En mekaniker som har mikrometer kan kontrollmåle veiva, merkeverksted har målene, men spør du et annet sted bør du ha med toleransene fra verkstedboka så de har noe å se etter.
Jeg tipper at veiva må slipes og at det lureste du kan gjøre er å finne en motor på Ebay elns. Det blir nok for dyrt å betale norske verkstedtimer på en slik motor.

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Lagt inn: 09 des 2012, 18:27
av Kawasaki
Er det bare veiva som må byttes,så er det jo ikke allverden i delepriser.

Men enig med pelsen,å betale verkstedpriser for å skru vil fort bli dyrt. Kan du ikke skru selv,eller kjenner noen som kan hjelpe deg gratis,så kan du likegodt hive sjiten i blåmyra :knegg