NMCU gjør mye bra...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

NMCU gjør mye bra...

Legg inn av RuneMC »

Sitter her med siste "MC bladet" til NMCU og tenker at det er jammen bra vi har en organisasjon som kjemper for motorsyklistene.

At de har vært imot EU-kontroll/PKK for MC har vel de fleste fått med seg, men ser også at i vinterens mulm og mørke så er det nå høringsrunde for nytt direktiv (denne gangen fra Staten) om at det skal bli pliktig å ta betaling for alle parkeringsplasser uansett kjøretøy ("miljøtiltak").

Bra at NMCU følger med og sender gode argumenter imot dette i høringen!

Jeg var ikke engang klar over at gratis MC parkering stod i fare for å bli omgjort til betalingsplasser.

Uansett dette er bra NMCU - flott at dere er vaktbikkja som følger med!
Betaler kontingenten med glede!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av gorbys »

Helt enig, fikk bladet idag men rakk bare å skumme igjennom det. Parkering for MC og moped bør være gratis. Og det burde vel forøvrig være opp til den som eier parkeringsplassen om man vil ta betalt eller ikke.... Greit å kjøre kollektivt for de som faktisk har et tilbud men det finnes jo faktisk folk utenfor oslo også... Men det tenkes det ikke så mye på...

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av mekkern »

hvor fant du dette? :vs :vs :vs :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Carpa »

Er det alltid gratis parkering for MC i dag? Og siden vi er inne på det med parkering av MC, har vi parkeringshus her i landet som forbyr MC parkering?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3433
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av JohnnyTh »

Carpa skrev:Er det alltid gratis parkering for MC i dag? Og siden vi er inne på det med parkering av MC, har vi parkeringshus her i landet som forbyr MC parkering?
Er vel gratos på skiltet MC parkering. Ellers må man betale som for en bil.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av RuneMC »

Nei, det er på ingen måte gratis alltid idag. Men det finnes endel kommunale parkeringer for MC og moped som er gratis.
Europark er private men tilbyr stort sett gratis parkering i P-husene sine hvis man står på oppmerkede plasser som er for små til biler (jfr Aker Brygge f.eks.) Bommene på slike P-hus er kortere slik at MC kan kjøre inn og ut uten å betale - men det er helt opp til eieren av P-huset om dette er noe de tilbyr.

Forslaget (s27 i MC bladet nr5 2012) - "Ny lov om betalingsparkering" fra Samferdselsdepartementet er at kommunene pålegges å innføre betalingsparkering der det er gratis å parkere idag. Dette skal også gjelde for parkeringsarealer eid av private...

Med andre ord vil vi dersom det ikke gjøres unntak for MC, miste de gratis parkeringene vi har per idag. (Finnes f.eks. i Asker sentrum, flere i Oslo, Drammen, og som nevnt diverse P-hus) Mange parkerer også gratis på jobben, det vil også Samferdselsdepartementet til livs (!). Og de vil til livs gratis parkering ved kjøpesentre (f.eks. Liertoppen). Alt utifra et tullete miljø-argument. (Jeg sier tullete fordi forslaget vil ikke få andre effekter enn at vi må betale mer. )

Utenom gratis parkeringene vi har opparbeidet per idag så er det samme regler som for bil. Samme pris, samme krav til at billett skal ligge godt synlig, etc... M.a.o. regler som ikke er tilpasset MC i det hele tatt. Der mener også NMCU at MC bør slippe med 1/4 pris dersom det blir obligatorisk betalingsparkering pga at det er plass til minst 4 MC på arealet til en vanlig bil-parkerings plass.

Ad P-hus som ikke tillater MC - tja, finnes noen med lang bom eller port som har sensorer som kun reagerer på bil, så sånn sett blir det vanskelig å kjøre inn da... Har også sett et Q-Park hus der det var oppmerket nøyaktig 1 plass til MC og det var en betalingsplass...
Sist redigert av RuneMC den 12 des 2012, 22:18, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av poulet_cavalier »

Ingen gratisplasser hos q-park - og boikotter dem følgelig med bil også. Oppfordrer alle til å gjøre det samme.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Carpa »

Ok. Jeg får sjekke parkeringshuset hvor jeg har gratis parkering gjennom jobben :-) Det står ingenting om mc parkering der, tror det er q-park. Det er kort bom der men jeg har også kort for å kjøre inn så det er jo ikke noe problem med at vi må ha lapp godt synlig.

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Carpa »

poulet_cavalier skrev:Ingen gratisplasser hos q-park - og boikotter dem følgelig med bil også. Oppfordrer alle til å gjøre det samme.
Jobben min betaler for en bil parkering så da kan dem jo ikke være så sære å nekte meg å parkere en mc der.... eller?

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Bikeridr »

Sånn summa summarium har det jo alltid vært hevdet at Norge er "verdens beste land" å bo i mhp velferd og boligkår.
På mange måter skal jeg være enig i det.

Men!
Det er de små irriterende ting, bl.a dette her, som gjør meg forbannet, og som til slutt fikk meg til å flytte. Jeg tror jeg faktisk nå, med hånden på hjertet, si at jeg er innihælv*te glad jeg har flyttet. Jeg er drit lei avgiftskåtskapen til den der jævla møkkaregjeringa som har diktaturokkupert Løvebakken. De gjør absolutt *ALT* for å stikke kjepper i hjulene på samferdsel "i miljøets navn". Helvete, hadde de virkelig villet satset på miljøet, hadde de først og fremst gitt faen i å avgiftsbelegge GTL-drivstoff, forbydd vindmøller, mopedbiler og elektriske biler. De kunne tilrettelagt infrastrukturen i og utenfor tettbygde strøk og "dalstroka innafor" slik at folk ikke måtte sitte i kø i timesvis på altfor små og trange veier. Osv..

"Miljø" skal være fanesaken, men slik regjeringen nå holder på, med private jetfly og flyging verden rundt som "miljøambassadører", er det faen ikke mye "miljø" de tar vare på..
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av RuneMC »

Carpa skrev:Jobben min betaler for en bil parkering så da kan dem jo ikke være så sære å nekte meg å parkere en mc der.... eller?
Du får legge igjen lapp på MC'n om at du har kort :lol

Vil tro Q-Park er interessert i å være fleksible ift bedriftskunder. Er det kort bom, så er det implisitt lagt til rette for MC passering.

Men... en annen side av forslaget fra Samferdselsdepartementet er at de ønsker å skattelegge alle som har gratis (eller betalt av arbeidsgiver) parkering på jobben. Igjen for å begrense bilbruken mest mulig, som alibi...
Sist redigert av RuneMC den 12 des 2012, 22:26, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av poulet_cavalier »

Carpa skrev:
poulet_cavalier skrev:Ingen gratisplasser hos q-park - og boikotter dem følgelig med bil også. Oppfordrer alle til å gjøre det samme.
Jobben min betaler for en bil parkering så da kan dem jo ikke være så sære å nekte meg å parkere en mc der.... eller?

Carpas Tap a talk
Selvsagt ikke
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Carpa »

Hehe, får vel heller avklare med vaktene der og sjekke om porten som brukes på kveldstid åpner seg for mc :-)

Ja jeg har lenge hørt trusler om skatt på fri parkering og jeg er temmelig sikker på at det kommer.

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av RuneMC »

poulet_cavalier skrev:Ingen gratisplasser hos q-park - og boikotter dem følgelig med bil også. Oppfordrer alle til å gjøre det samme.
+1 til den

Har forresten en liten historie ang Q-Park, fra da jeg hadde banekjøring under opplæring på Valle Hovin. Tror det var en lørdag og automaten til Q-Park funket ikke. Jeg kjørte litt rundt for å se etter neste automat men fant ikke noen. Skrev deretter dette på en lapp (dvs at automaten ikke funket og at jeg ikke hadde funnet neste, samt klokkeslettet).
Etter banekjøringen var jeg eneste som ikke hadde fått bot. Bra på en måte, men veldig dårlig at de hadde bøtelagt alle de andre - P-plassen var relativt tom bortsett fra oss som var på banekjøringsdag...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av mekkern »

appropo kommunal pålagt parkering-sjekk høringsuttalelsene -spess kondomdressgjengen(sykkelforeningen)som heller ikke er en av høringsinstans...

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok ... ?id=696143
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar