Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Intruder »

Putrer rundt i +- 80,og det er innmari sjelden jeg blir forbikjørt av "kara" med mætt rævva av gamp og dreiemoment,om jeg tok en tur med telt osv trur jeg jeggu 750 hadde holdt da også...
Tror mange har mer nytte av utstyret sitt på ettermiddagspraten på kaffesjappa...også visuelt (?) (Er ikke helt sikker på hva visuelt betyr og gidder ikke sjekke,men...)

:mc2 :orefk :rop :mc1 :bandana :bb_p:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

Bjerknez skrev:
Etter at jeg byttet til Cobra slipon i dag, så ble vertfall ikek gleden mindre!
En slik sykkel fortjener langt mer brutal lyd enn den orginale synes jeg :)
Traktor er traktor, med eller uten potte :prop:
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

TomB skrev:
Bjerknez skrev:
Etter at jeg byttet til Cobra slipon i dag, så ble vertfall ikek gleden mindre!
En slik sykkel fortjener langt mer brutal lyd enn den orginale synes jeg :)
Traktor er traktor, med eller uten potte :prop:
Har fått med meg at du ikke liker cruisere TomB :)

Derimot så er JEG mer åpen andre veien. Jeg foretrekker nok cruiser i 90% av tillfellene, men en liiiiten del av meg skulle nok ønsket en liten streetfighter. Men da en "ekte" fighter som feks. Kawasaki Z800 etc. Men først må jeg få litt erfaring før jeg kjøper meg noe som helst :)

Ser uansett frem til neste tur TomB, hvis det blir noen fler før kulda setter inn :)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av PCP »

Relax skrev:" there ain't no substitute for cubic inches"

Det er vel et slogan som kanskje er mest brukt i cruiser segmentet.. og, ja, der er det gyldig ;)
De ligger kanskje ofte ikke helt fremst når det gjelder motor-teknologi? Ordtaket var vel ellers generelt mer riktig på 50-60-tallet når større og mer var eneste veien til lykke. Idag finnes det jo i alle fall gode substitutter i form av overladning, variable "smarte" innsug, variable kamtider/åpning, aktiv styring av tenning, innsprøytning, osv, osv. Men det mer gammeldagse kan vel også ha sin sjarm, fremdeles.

Hva som er for lite effekt eller kubikk vet jeg ikke, men syns uansett karakteristikk og følelse er viktigere enn tall. Har nok endret litt smak med årene og min aller våteste drøm var for en del år siden en Suzuki RG500 Gamma, en farkost jeg i dag vil betrakte som nær ubrukelig med sitt totale fravær av effekt på både bunn og mellomregister, men vill råskap like før det er på tide å gire.

Er ikke blitt så gammel at helt flat "diesel-effektkurve" tiltaler meg voldsomt, selv om det unektelig er praktisk. I så måte er jeg veldig fornøyd med min gamle VFR, med relativt god bunndrag, jevn (litt halvdvask) økning gjennom mellomregister, men et markant skille og mer livlig fra 7-8K-rpm opp til enden ved 13K. Liker det veldig godt sånn, selv om det gjerne kunne vært MER av alt! ;-)

På den annen side er det sikkert like greit for både førerkort og helse at det er litt begrenset. Og selv om jeg bruker det som er der av og til, så kan jeg godt ta meg selv i å ha vært på en dagstur uten at jeg hverken har vært inne på rødmerkning, eller hatt full gass. :gk :mk

Så klarer meg vel greit med ca 100hk og 750cm3 selv om, mer, bedre, og nyere frister av og til. :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

Personlig har jeg nok ikke erfaring (og guts) nok til å temme plastraketter uansett, så jeg kommer nok like fort fram med den jag har som jeg hadde gjort med en Hayahoppsalaheibusa eller lignende sykler.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JK95 »

TomB skrev:
JK95 skrev:Jeg er ung og dum, ikke 18 vintre enda engang, og synes jo min Hysesang har for lite futt :prop: Samtidig innser jeg jo at det er bra at doningen er såppass treg, den er jo rask nok til å drepe seg med uansett :redface Det som plager meg er jo mangel på dreiemoment under 8000 rpm, alle oppoverbakker er min fiende :bandana Samme med forbikjøringer, da alle på bygda holder grei fart på strekkene, men i svingene er de "for treige" sett fra en umulig ungdoms øyne :redface

Nå blir det andre boller neste vår, da et eldre søskenbarns Skruzuki Gixxer 600 2009-mod blir min :twisted Selvsagt med slip-on for å holde Trøndelag våken hele natta :mc1

Nå som jeg har sagt mitt så kan jeg jo bare håpe at dere der ute på MCsiden.no sier deres meninger, og at vi får mange gode PMS-tråder å lese nå når tiden for å parkere nærmer seg sterkt :popcrn
På den lille gixxeren, må man jo over 10000 rpm, før det skjer noe som helst, hold deg til Hylesangen du :lol
Hehe, mulig det, jeg har fortsatt ikke prøvd den ;-) Uansett så er 66Nm 6 ganger mer enn 11Nm :knegg

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:
TomB skrev:
Bjerknez skrev:
Etter at jeg byttet til Cobra slipon i dag, så ble vertfall ikek gleden mindre!
En slik sykkel fortjener langt mer brutal lyd enn den orginale synes jeg :)
Traktor er traktor, med eller uten potte :prop:
Har fått med meg at du ikke liker cruisere TomB :)

Derimot så er JEG mer åpen andre veien. Jeg foretrekker nok cruiser i 90% av tillfellene, men en liiiiten del av meg skulle nok ønsket en liten streetfighter. Men da en "ekte" fighter som feks. Kawasaki Z800 etc. Men først må jeg få litt erfaring før jeg kjøper meg noe som helst :)

Ser uansett frem til neste tur TomB, hvis det blir noen fler før kulda setter inn :)
z800 "ekte" streetfighter? Pøøh! Er bare en ekte streetfigter og det er streetfighter :P

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Busa Trond »

Intruder skrev:...også visuelt (?) (Er ikke helt sikker på hva visuelt betyr og gidder ikke sjekke,men...)
Visuelt blir den eksentriske delen av kutymen visuelt implisittert i å konseptualisere fremedord Intruder,
ble det letter å skjønne nå :=D> :D


:thumleft
Fant en sykkel her for alle som ikke er så opptatt av kubikksyka og føler 800 kubikk blir for brutalt :vs
Ligger også en you tube video på http://www.motopeds.com" onclick="window.open(this.href);return false; ( Mye rart gitt )


Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

Øy! Den var jo dritkul!

Men selvsagt. Alt dritkult er jo forbudt her i Gnore... :-k
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Geiroe »

Neida, alt som er moro er dyrt, men hvis det nærmer seg kjempegøy, så er det forbud. :lol
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

Spot on :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av teeU »

ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
TomB skrev:
Bjerknez skrev:
Etter at jeg byttet til Cobra slipon i dag, så ble vertfall ikek gleden mindre!
En slik sykkel fortjener langt mer brutal lyd enn den orginale synes jeg :)
Traktor er traktor, med eller uten potte :prop:
Har fått med meg at du ikke liker cruisere TomB :)

Derimot så er JEG mer åpen andre veien. Jeg foretrekker nok cruiser i 90% av tillfellene, men en liiiiten del av meg skulle nok ønsket en liten streetfighter. Men da en "ekte" fighter som feks. Kawasaki Z800 etc. Men først må jeg få litt erfaring før jeg kjøper meg noe som helst :)

Ser uansett frem til neste tur TomB, hvis det blir noen fler før kulda setter inn :)
z800 "ekte" streetfighter? Pøøh! Er bare en ekte streetfigter og det er streetfighter :P
Ekte streetfightere fås ikke kjøpt, det må bygges fra en R-sykkel, var sånn det startet

safari
Innlegg: 25
Registrert: 01 okt 2013, 18:11
Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750
Sted: Tromsø

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av safari »

Hvor mye som er for lite, avhenger sterkt utifra personlighet tror jeg. Har en god kompis gjennom mange år som kjører 77 Suzuki GT750. Den har han hatt i 17 år. Og kjører like langt som mange andre hvert år. Dvs 8-12 000km. Han mener bestemt at den har kraft nok for han. Han har til og med hatt med kjærringa si på ukestur med tilhørende oppakning :rofl: Selv har jeg moderert meg i senere år, og trives godt med mine 750 kubikkere. Viragoen med snaue 50hk brukes ofte når det er sommer og fint vær, mens min gode gamle FZ750 med rundt 100hk fra 85 brukes til litt mere sporty kjøring. (Er sikkert MINST 70-80hk igjen i den) :knegg
Kunne godt tenke meg en litt større sykkel ala BMW R1100 til langkjøring med fruen. Da er nemlig begge syklene mine for små synes jeg.. Evt vi for feite :redface

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Carpa »

649 ccm er litt for lite :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av hakhap »

Carpa skrev:649 ccm er litt for lite :knegg
Men 650ccm er passe? :lol
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar