MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

Har Cardo Scala G9, som ikke imponerer i forhold til Cardo Scala Teamset som vi hadde tidligere.
Problemet er å få stemmeaktiveringen mellom fører og passasjer til å fungere like godt som på gamle Teamset.
Ble litt bedre etter at stangmikrofonen ble byttet ut med den mer fleksible trådmikrofonen.
Likevel ikke helt optimalt, selv om lydgjengivelsen ble noe bedre og lydnivået justerer seg raskere i forhold til omgivelsesstøyen. Egenskaper jeg fortsatt synes gamle Teamset er bedre på.

Har ikke gitt opp G9 enda, men kommer heller ikke til å bruke veldig mye mer tid for å få nettopp de funksjonene vi ønsker til å fungere bedre.
De andre tingene G9 byr på er forsåvidt uinteressante for oss, som radio, avspilling av musikk og samtalekonferanse med andre vi kjører sammen med. Ja, forsåvidt muligheten for å bruke tlf. også. GPS'en er det derimot greit å ha på øret. Den fungerer da også helt fint.
Man må liksom ikke være tilgjengelig hele tiden mens man kjører, tenker jeg.
Hyggelig prat med kjørekompiser kan man fint gjøre i kjørepausene...

Etter å ha skrevet dette fikk jeg sterkt følelsen av at jeg har skrevet omtrent nøyaktig det samme her i tråden tidligere... :-k .
Bortsett fra bytte av mikrofon. Akkurat det kan kanskje være det lille som skal til for å fange opp lyden bedre på nettopp dette Cardo systemet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av L-NA »

Stemme kontrollen vil for vår del være det viktigste, samt god KLAR lyd. Dette er spesielt viktig for en som har litt skadet hørsel og problemer med å skille ordene når støybilde blir for komplisert..... (mange forrskjellige lyder samtidig). Ellers så liker kona å kjøre med musikk på ørenne, samt tilgjengeligheten på telefonen må være der....jeg slår den av...

Jeg ser ZZR-Erling mfl. "let vel" over Sena SMH10. Men det var i Jan 2013?? Skulle gjerne hørt litt om sisste oppdateringer på denne..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Jompa »

Jeg kjøpte et sett Uclear UBC200 Force i vår.
Buetooth, og mikrofoner i forkant av høyttalerne, pluss en liten itvendig enhet med tre knapper.
Skal bruke settet til mobilen som er en Samsung Galaxy S4.
Har bare så vidt fått prøvd settet enda, men når jeg snakker i mobilen er det omtrent umulig for den jeg snakker med å høre meg.
Tror selv det kommer av at mikkene havner bak kinnputene i hjelmen, men vet ikke.
Iflg Uclears hjemmeside skal utstyret passe i alle typer hjelmer, og det jeg har lest av omtaler er bare positivt.
Er det noen som har erfaring med dette handsfree/intercom- uystyret ?
Eller forslag om hva som er feil, og om det er noe å gjøre med det ?

Glemte å ta med at jeg hører alltid og veldig godt at telefonen ringer, og hører d en jeg prater med.
Av og til hører jeg min egen stemme også i høyttalerne, men ikke alltid.
Det kan nesten virke som om forbindelsen er bedre fra mlbilen til headsettet enn omvendt.
Jeg har lagt inn siste programverson i settet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Noen som har testet litt forskjellig og har noe å anbefale som er relativt lett å ta av og på?

Min prioriteringer er :

- God lydkvalitet
- Lett å ta av og på
- Slår av lyden når det ikke snakkes/konsistent slår seg på igjen når det snakkes.

Sekundært kommer;
Universell tilkolbing
GPS-instrukser

Lite viktig/uviktig:

Radio, Musikk, Mobil.

Kommer til å være brukt en gang i blant, hovedsaklig av meg og passasjer. Det jeg hører som scala g9 er ikke så veldig positivt på den sentrale delen av jobben, dvs lydkvalitet for intercom. Sena 10/20 virker til å være ganske poppis "i utlandet", mens scala er veldig populær her på berget. Ellers har man leverandører som interphone og uclear som er litt mer perifere (for meg)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av evike »

Husker ikke helt, men vil tro jeg antagelig har et svar langt tilbake i tråden, men gjentar gjerne:

Har tatt livet av både Scala G4 og G9 (uklart hvorfor og det var ikke med vilje, muligens kaldt og vått vær, for det har vi hatt mye av... :-# :x ).
Har derfor nå Interphone F5 og er kjempefornøyd med teknikken. Kobler seg lett opp og har en tendens til å stå åpen, men det er antagelig fordi KM har det med "å puste" (nokså hørbart til tider) og det er jo ikke så greit for et stakkars com-system å bedømme om det er lyder som skal formidles eller ikke.
Adskillig bedre lyd enn Scala. Og radioen på Scala var jo bare en mindre morsom vits.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av KåreDump »

Den nye G9x har mye bedre lyd enn G9, og fungerer utmerket selv med halvhjelm og "garasjemodifisert" eksos på HD.
Du kan også lett bytte ut de medfølgende høyttalerne med hva-du måtte-ønske, da G9x'en har fått 3,5mm jack-plugg til headset. (Ingen grunn til å lodde på Koss porta pro som på G9).

Merker også at intercom har en tendens til å stå åpen (men bare i de tilfeller dattra mi kjører med halvhjelm på naken sykkel uten vindskjerm, ellers kobler den raskt ut)

Værtettingen imponerer meg også, har kjørt utallige mil i iskaldt nordnorsk "pessregn" uten problem.

Eneste minus jeg har funnet er at G9x merkelig nok IKKE funker mot iPhone 5 om du ninstallerer Cardo-appen! ](*,)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Personlig synes jeg jo at det er et ganske dårlig tegn for lydkvaliteten når folk modifiserer det ved å slenge på noe av det billigste du får innen hodetelefoner (koss porta pro) :)

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Newhill »

Er det flere enn meg som merker at lyden er mye dårligere når man prater i mobiltelefon enn når man hører på musikk, med Scala Rider G9x?

Det er krystallklar lyd når jeg hører på Spotify via blåtann, men så fort jeg prater i telefonen via blåtann, så blir lyden veldig ullen og det er svært vanskelig å høre hva som blir sagt.
Jeg har bare kobla opp settet med ett annet G9x-sett, og jeg syns lyden var ganske ullen da også. Men jeg tenkte at det kanskje bare var mikrofonen til kompisen min som var teit plassert i hjelmen hans eller noe sånt...

Har dere liknende erfaringer?
Kan ikke alle bare være venner?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Er det sånn at alle intercoms aktiverer seg automatisk når man snakker, eller er ikke det noe jeg kan regne med? Og tåler alle montering og demontering mange ganger? Ser på hvordan de er bygd opp at ting som høyttalerene også må på og av isåfall, hvordan er de festet? Og fungerer det greit med bom på helhjelm?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:Er det sånn at alle intercoms aktiverer seg automatisk når man snakker, eller er ikke det noe jeg kan regne med? Og tåler alle montering og demontering mange ganger? Ser på hvordan de er bygd opp at ting som høyttalerene også må på og av isåfall, hvordan er de festet? Og fungerer det greit med bom på helhjelm?
Kjenner ikke til alle intercom systemene, men vet at Cardo og Sena har stemmestyrt aktivering.
Selv synes jeg denne funksjonen virket bedre på gamle Cardo Scala Teamset enn G9, som jeg har nå. Mulig grunnen er alle funksjonene som produsenten i sin overivrighet gjerne vil bygtge inn i disse små enhetene... :-k :scratch :dontknow .
Ucom med innebygde mikrofoner i høyttalerne er et intercom system som ikke har innebygd stemmestyring, så langt jeg vet.
Hvordan det er med Interphone vet jeg ikke.

Har for øvrig funket helt fint med både bom og wire på helhjelmene våre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Takk for info, som sagt, jeg trenger ikke så mye dill, så kan fort hende jeg går for en av de enkle variantene. (Cardio q1, eller dena 3s feks)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Hvor er det folk kjøper intercom fra? Ser på ting som sena og scala, er ikke så mange som selger på nett i norge? Ikke så lett å vite hva prisene bør ligge på.

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av spiritofwinter »

Kjøpte min Sena og en Kriega ryggsekk fra revzilla.com i USA. Gjorde det mest for at jeg hadde bestemt meg for en sekk og en intercom, og dette var eneste plassen jeg kunne få begge fra samme plass.

Kan prøve å komme med en liten oppsummering av min Sena etter et års bruk i morgen når jeg kanskje ikke er så trøtt, og muligens er edru :-)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

spiritofwinter skrev:Kjøpte min Sena og en Kriega ryggsekk fra revzilla.com i USA. Gjorde det mest for at jeg hadde bestemt meg for en sekk og en intercom, og dette var eneste plassen jeg kunne få begge fra samme plass.

Kan prøve å komme med en liten oppsummering av min Sena etter et års bruk i morgen når jeg kanskje ikke er så trøtt, og muligens er edru :-)
Er det så veldig mye å spare på slikt med dagens dollarkurs, fortolling og greier?

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Newhill »

ATWindsor skrev:
spiritofwinter skrev:Kjøpte min Sena og en Kriega ryggsekk fra revzilla.com i USA. Gjorde det mest for at jeg hadde bestemt meg for en sekk og en intercom, og dette var eneste plassen jeg kunne få begge fra samme plass.

Kan prøve å komme med en liten oppsummering av min Sena etter et års bruk i morgen når jeg kanskje ikke er så trøtt, og muligens er edru :-)
Er det så veldig mye å spare på slikt med dagens dollarkurs, fortolling og greier?

Jeg hørte et rykte på jobben om at man ikke skal betale toll på ting som vesker, bagger, kofferter osv..?
Man må betale MVA, men ikke toll.
Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil!
:scratch
Kan ikke alle bare være venner?

Svar